Extreem overmatig blaffen. Wie heeft de gouden tip?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kippesoep

Extreem overmatig blaffen. Wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 13:55

Hallo!

Wij hebben een klein druk hondje (x dwergpincher). Hij blaft tegen alles en iedereen die voor ons huis langs loopt, en dat zijn er héél veel op een dag.
Als er niemand thuis is zit hij in de keuken en dan is hij (nagevraagd bij de buren) zo goed als stil.
Hij heeft een vreselijk irritant blafje, heel hoog, heel hard en het grootste probleem hij gaat er een minuut of soms wel 2-3 mee door! Tegen de tijd dat hij stil is loopt er wel weer iets of iemand langs.
We hebben al superveel geprobeerd:
Totaal negeren helpt niet, hij blaft rustig verder.
'Foei' zeggen en in een andere ruimte zetten ook niet. Daar gaat hij gewoon verder met blaffen.
We hebben zelfs folie voor het raam gedaan, maar ook dat helpt niet.
We hebben de bank verplaatst zodat hij niet meer voor het raam kan staan, maar nu gaat hij vanaf een afstandje naar buiten kijken.
'Foei' zeggen en natspuiten met een plantenspuit helpt ook niet.
Zo hebben we nog wel allerlei verschillende manieren geprobeerd maar niets lijkt te helpen. Uiteraard hebben we de methodes allemaal enige tijd volgehouden en niet meteen op gegeven.
Vooral mijn vader en ik kunnen heel slecht tegen het geblaf. Ik krijg er hoofdpijn van en mijn schoolwerk lijdt eronder omdat ik me door al dat gekef gewoon niet kan concentreren.

Even wat extra info:
*reutje (gecastreerd)
*superlief tegen andere mensen en dieren, dominant maar wel eerlijk.
*3 jaar oud
*blaft zo extreemn sinds hij 1 of 1,5 is ik weet het niet meer precies. Werd steeds erger.
*wij hebben hem sinds hij 6 maanden is, daarvoor heeft hij waarschijnlijk in een dierenwinkel gezeten.
*In ons oude huis (hogere ramen) blafte hij alleen op geluid en dus een stuk minder, maar nog echt té vaak.

Wie o wie heeft de gouden tip?
We zijn in principe tegen oplossingen zoals een blafband, of oplossingen met geweld. Dus daarmee hoef je niet aan te komen.

Alvast heel erg bedankt!
Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel Lachen

Debsey

Re: Extreem overmatig blaffen. Wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:13

ik zie dat jullie het negeren en afstraffen geprobeerd hebben...

probeer het eens op de manier Afleiden?
als er iemand langs loopt de hond afleiden met wat lekkers en dit goed volhouden.
Mischien leert hij op die manier dan als er iemand langs loopt niets aan de hand is?

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:21

Hey, bedankt voor je meedenken en reactie!
Helaas hebben we dat ook al geprobeerd Huilen lekkers vind hij niet interessant, zelfs geen leverworst of iets dergelijks. Ook door spelen afleiden helpt niet. Wat buiten gebeurd vindt hij belangrijker.
En hem vasthouden ofzo, daar word hij nóg feller door.
Ik ben op het moment wer bezig met hem buiten zetten en dan wachten tot hij stil is. Omdat hij boos wordt duurt dat soms serieus 45 minuten. Als hij stil is laat ik hem weer naar binnen. Ik hoop maar dat de buren niet gaan klagen door dat kefbeest in de tuin Knipoog

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:24

Wij hadden het ook maar dan vooral als wij weg waren. Als we er zijn konden we het wel tegen houden. Maar als we weg waren hadden de buren heel erg veel last. Toen hebben wij heb in de schuur gedaan zodat hij niet naar buiten kon kijken met de mand en een trommeltje met een koekje erin. Als we thuis kwamen kreeg hij het koekje uit het trommeltje. Werkte heel goed de buren hebben veel minder last!! Maar het probleem bij jullie is helaas dat hij het doet als jullie thuis zijn..

Kan je niet iets voor het raam zetten zoals planten en hem niet meer op de bank laten zodat hij minder goed naar buiten kan kijken?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:27

De oplossing waar je nu mee bezig bent (buiten zetten en binnenlaten als hij stil is) kan misschien wel goed werken. Wanneer je dit consequent volhoud natuurlijk. Zou dit even blijven proberen.

Misschien kan je de buren op de hoogte stellen van je plan?
Dan hebben ze er misschien wat beter begrip voor, hun wooncomfort gaat er tenslotte ook op vooruit als hij stil is binnen Tong uitsteken

_ingrid_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:30

hmm het blaffen naar mensen buiten is een soort van macht..
er betreedt iemand in zijn ogen zijn "territorium", dus hij gaat blaffen, die mensen lopen weer door, in zijn ogen heeft hij dan gewonnen. hij heeft tenslotte de indringers weggejaagd.

misschien kan je eens proberen om wat klasgenootjes op te trommelen ofzo die voorbij lopen, begint je hondje met blaffen moeten ze blijven staan, net zolang tot hij stopt met blaffen. misschien leert hij op deze manier dat het geen nut heeft..
weet niet of het werkt.. maar het is misschien het proberen waard?

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:35

Bedankt, er staan al een aantal goede tips tussen. Ik maak er in ieder geval een lijstje van omdat ik ze natuurlijk niet allemaal tegelijk kan gaan proberen.
En die van de buren inlichten had ik helemaal niet aan gedacht, dat is wel een goed idee natuurlijk!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:00

krijgt je hondje genoeg mentale stimuli? Ga je vaak met hem wandelen/spelen? Heeft hij een bezigheid in huis?

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 21:40

AstraGirlie schreef:
krijgt je hondje genoeg mentale stimuli? Ga je vaak met hem wandelen/spelen? Heeft hij een bezigheid in huis?

Ik begrijp je vraag maar ik denk dat hij afleiding genoeg krijgt; we hebben nog 3 andere honden (die gelukkig niet blaffen) Een tuin die groot genoeg is om er flink in rond te scheuren. Elke dag spelen natuurlijk en wat 'kunstjes' doen vindt hij ook leuk Lachen
En we gaan smorgens en savonds 30-45min wandelen en 1x per dag (meestal na school/werk) 1-1,5 uur de hei op. Hij mag dan in principe altijd los rennen.
Als ik veel tijd heb ga ik vaker op een dag omdat ik het zelf ook gewoon leuk vind om met de honden over het veld te huppelen Clown

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:20

Je zegt dat je 3 andere honden hebt, zijn dat teefjes? Misschien dat hij dat als zijn roedel ziet die hij moet beschermen en daarom veel blaft. Doet hij dat ook als de andere honden niet in de buurt zijn?
Ik zou proberen om iets van grote planten in de vensterbank zetten, zodat hij niet meer zoveel ziet.

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 23:23

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 23:36

Wij hebben 2 honden thuis waaronder 1 kleine keffer en het is inderdaad vreselijk; ze kunnen héle hoge geluiden produceren waar je echt gek van wordt!

Wij hebben ook meerdere dingen geprobeerd maar wat bij ons het beste werkte:
blikje vullen met steentjes en dichtplakken. Wanneer je hond gaat blaffen roepen wat je altijd roept 'EEHHH..!!' en tegelijkertijd blikje rammelen en wanneer dit niet ophoudt blik naar je hond gooien (en raken!) Ze moeten hier flink van schrikken en het mag best hard aankomen.
Bij onze honden is het nu zo dat als ze een keer flink aan het blaffen zijn ik maar met mijn blikje hoef te rammelen of ze duiken ineen en zijn stil. Ideaal! Succes!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 23:45

Je kunt een hond vaak pas afleren te blaffen als ie ook kan blaffen op commando. Dus probeer een teken aan te leren waardoor ie gaat blaffen, dan kun je hem voor het blaffen belonen. Op die manier kun jij het blaffen dus beheersen, immers, jij geeft het commando blaffen, hij blaft en klaar is ie. Snap je een beetje waar ik heen wil? Je kunt daarna ook een commando gaan aanleren om te stoppen met blaffen. Bijv. Je zegt 'spreek' en dan moet ie gaan blaffen, en als je 'genoeg' zegt, moet ie stoppen. Hij is vast slim genoeg om dat snel door te hebben. Ik zou trouwens ook een handgebaar aan een commando verbinden, net wat je zelf handig vind. Succes.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 23:58

Mijn hond doet dit ook, maar alleen als we bij mijn schoonmoeder thuis zijn. Verder is ze wel stil. Wat ik hier doe, is wanneer ze niet luistert ( is eigenlijk om het even waar het om gaat, het is nogal een draakje ) haar oppakken bij haar nekvel ( = geen geweld, aangezien dit in de natuur ook gebeurd, en ze hierdoor alleen stil gaan hangen ) en haar op haar 'plaats' zetten. Hier moet ze dan even blijven zitten. Blijft ze piepen oid, blijft ze zitten. Is ze gelijk stil, mag ze ook gelijk van haar plek af. Mocht ze echt niet luisteren, laat ik haar meestal schrikken door een stemverheffing, of soms ( wanneer ze het echt bont maakt ) door een knuffeltje van haar toe te gooien ( en idd ráken ) om haar vervolgens weer op de plek te zetten.
En ik moet zeggen, dit werkt goed. Bij mij en me vriend luisterd ze nu goed, ze blaft één keer, ik zeg een keer HEI, en het is goed. Bij mijn schoonmoeder is dit helaas een ander verhaal, maar die is niet geheel concequent, en daar maakt ze gelijk gebruik van.

Het sleutelwoord hier in, is concequent. Doe je het een keer anders, kun je in principe op nieuw beginnen Knipoog

Ik heb je nu beschreven hoe ik het mijn hond heb afgeleerd ( en vrij snel ook, zon weekje ) en ik hoop dat je er iets aan hebt. Iig nog veel succes Knipoog

Edit; pfoe, wat een verhaal he Bloos

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 00:14

een vriendin van mij heeft een band waar een afstandsbediening bij zit waar als je daarop drukt er een wolkje met citroengeur vrijkomt;
Citaat:
Petsafe spray controll--anti-blafband
--------------------------------------------------

Om ongewenst blaffen van uw hond te voorkomen.
Zodra Uw hond begint te blaffen, wordt een dosis citronella verstuifd, waardoor de hond schrikt, en ophoudt met blaffen.
Door vele dierenartsen aanbevolen.
Geheel diervriendelijk en onschadelijk.
Reservoir bij te vullen met los te verkrijgen vullingen.

Citroenspray (naturlijke) veilig en doeltreffend
LED – batterij zwak
LED – spray vulling bijna op
Aan en Uit schakelaaar
6Volt zilver-oxyde batterij (lange levensduur)
Waterdicht
Afmeting : 40x30x50 mm
Gewicht : 80 gr (batterij inclusief)
Tot 80 verstuivingen per vulling, twee maal zoveel dan andere merken
Wordt geactiveerd door vibraties van de stembanden
Levenslange Garantie (onder bepaalde voorwarden)
€ 109,00

doe je de hond geen pijn mee en mijn vriendin zegt dat het erg effectief is.
die in de quote is echt een anti-blafband, maar mijn vriendin heeft hem dus met een afstandsbediening, dan kun je dat dus zelf doen en er ook een commando aan verbinden zodat het op de lange duur dus niet meer nodig is de band om te doen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:47

Ik zou zo'n spray ook niet doen, want de geur blijft langer hangen, dus hij blijft dan in principe gestraft worden, ook als hij gelijk stil is. Ik zou dat dus zowiezo niet doen, ik heb wel al een aantal andere goeie tips langs zien komen, zou ik zeker proberen. Maar die band is echt geen goeie oplossing.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:52

als uiterste redmiddel een blafband........ zo te lezen heb je al een hoop gedaan....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:43

Het probleem ligt toch echt ergens bij jullie denk ik aangezien hij het niet doet als hij alleen is... ergens wordt zijn gedrag volgens mij beloond. Wrs ziet hij jullie reactie op blaffen als aandacht en dus als beloning.

Er zijn al veel goede tips langsgekomen. Je kunt ook zo'n luide TUUT-bus( geen idee hoe het echt heet) halen die ze altijd bij hebben op de voetbal en elke keer hij blaft daarmee lawaai maken. Vaak schrikken ze daar van en zijn ze stil. En gelijk welke oplossing je kiest, de truc is heel heel heel consequent blijven, niet boos worden en volhouden!

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 15:15

De drie andere honden zijn inderdaad teefjes. Dat hij zijn roedel beschermt weten we en dat dwerpinchers snel keffen weet ik ook. Maar dit is echt té!
Hij mag best beschermen en ook blaffen als er iemand binnenkomt die hij niet kent. Maar 2 minuten opgefokt staan keffen omdat er aan de overkant van de straat een meneer langsloopt vind ik te ver gaan.

@poes: Hij doet het niet als wij niet thuis zijn omdat hij dan in de keuken zit en de straat niet kan zien. Dus ik weet niet of het aan ons ligt. Misschien dat we onbewust hem belonen op zijn gedrag maar ik heb het idee van niet. ij krijgt namelijk niet echt aandacht erdoor.
Hij wordt op het moment steeds naasr buiten gezet en dat vind hij niet leuk in zijn eentje.
Maar om hem nou de hele dag in de keuken te laten zitten....dat lijkt me ook niet echt een optie.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:23

poes schreef:
Er zijn al veel goede tips langsgekomen. Je kunt ook zo'n luide TUUT-bus( geen idee hoe het echt heet) halen die ze altijd bij hebben op de voetbal en elke keer hij blaft daarmee lawaai maken. Vaak schrikken ze daar van en zijn ze stil. En gelijk welke oplossing je kiest, de truc is heel heel heel consequent blijven, niet boos worden en volhouden!

Dan schrikken ze en zijn ze inderdaad eventjes stil. Maar vergeet die stilte ook niet te belonen dan! Vanaf de moment dat hij stil is, zou hij op een héél duidelijke manier beloont moeten worden zodat hij weet dat stilte beloning oplevert! Een hond leert veel makkelijker bij beloning dan bij straf.

Wij weten natuurlijk niet hoe jou hond is, wat zijn lichaamstaal is of hoe hij reageert op bepaalde dingen. Daarom raad ik je ook aan om gewoon iemand naar jou toe te laten komen, die weet waar ie mee bezig is, om jou in het proces te begeleiden. Is er een goede hondenschool bij jullie in de buurt? Je kan daar eens gaan kijken, en één van de instructeurs eventueel eens vragen om eens langst te komen..

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:31

Ik heb ook zoiets als probleem,alleen bij ons als we weg zijn na 10 uur savonds.
Ze kan overdag prima alleen zijn maar s avonds gaat ze mekkeren heel hoog janken ook alles geprobeert en jah wij hebben nu een blafband,en na een paar keer leggen ze de link en het is over.
Ik zou er niet snel voor kiezen maar na 3 jaar vanalles aangehaald te hebben toch maar dit.
Niet kan het bij elke hond,die van mij is er geschikt voor omdat ze voor stem etc erg gevoelig is ze snapte vrij snel waar het omging en hield per direct op...het belangrijkste is dat ze niet in paniek raken endat je ze op het moment van een correctie bijstaat de eerste keren.
Bovenstaande kun je ook eens proberen wij hebben ook via een hondenschool iemand thuis gehad ,helaas hielp dat alleen bij onze hond niet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:38

tantjeuh schreef:
poes schreef:

Dan schrikken ze en zijn ze inderdaad eventjes stil. Maar vergeet die stilte ook niet te belonen dan! Vanaf de moment dat hij stil is, zou hij op een héél duidelijke manier beloont moeten worden zodat hij weet dat stilte beloning oplevert! Een hond leert veel makkelijker bij beloning dan bij straf.

Wij weten natuurlijk niet hoe jou hond is, wat zijn lichaamstaal is of hoe hij reageert op bepaalde dingen. Daarom raad ik je ook aan om gewoon iemand naar jou toe te laten komen, die weet waar ie mee bezig is, om jou in het proces te begeleiden. Is er een goede hondenschool bij jullie in de buurt? Je kan daar eens gaan kijken, en één van de instructeurs eventueel eens vragen om eens langst te komen..

Ik zou in deze situatie stilte niet belonen. Wel simpelweg negeren bij blaffen + een luide TUUUUT, en aandacht geven als hij even stil is. Vaak onderscheiden ze het belonen voor stilte niet als ze net nog stonden te blaffen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:54

poes schreef:
tantjeuh schreef:

Ik zou in deze situatie stilte niet belonen. Wel simpelweg negeren bij blaffen + een luide TUUUUT, en aandacht geven als hij even stil is. Vaak onderscheiden ze het belonen voor stilte niet als ze net nog stonden te blaffen.

Dan hebben we daar een andere mening over Clown. Ik ben van het principe: van zodra het juiste gedrag getoond wordt --> belonen. Stil zijn is hier het juiste gedrag, dus vanaf de moment dat hij stil is wordt hij beloont. Hond heeft snel genoeg door dat hij beloont wordt als hij stil is, en niet beloont wordt als hij blaft. Plak er na een paar keer een commando aan vast ('stil', 'zwijg'), en elke keer als hij stil is zeg je het commando in combinatie met een beloning. Na een tijdje zeg je eerst het commando, dan een korte TUUT, beloning als hij stil is. ........

Je moet natuurlijk wel eerst weten wat een goede beloning is. Voor de ene hond is dat een snoepje, voor de andere een aai over zijn bol, voor onze jongste hond is zijn balletje het ultieme beloningsmiddel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:08

Ik ben normaal ook grote fan van belonen, maar blaffen vind ik altijd erg lastig. Maar mss heb je wel gelijk, ze zijn ook niet dom. Dus zoals jij het dan voorstelt zou wel es kunnen werken Ja

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:09

Ik denk dat het beste is om een buitenstaander met kennis (GT) naar de situatie te laten kijken. Meestal zien ze waar het aan ligt, dominatie, waaksheid of iets anders. En daar kun je dan aan gaan werken.