Spaanse hond via stichting, daadwerkelijk sterilisatie of ni

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cynderella81

Spaanse hond via stichting, daadwerkelijk sterilisatie of ni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 08:34

Hallo allemaal,

gezien ik op internet maar weinig kan vinden open ik hier een topic.

Wij hebben ruim 2 jaar geleden via een stichting een hond uit Spanje in huis genomen.
Volgens de informatie een gesteriliseerd teefje van ong. 7 jaar oud.

Nu begon onze andere hond (een reu, niet geholpen) plotseling zo'n maand geleden vaak geïnteresseerd te snuffelen aan ons teefje.
In het begin zochten wij er niet zoveel achter. Immers het teefje is gesteriliseerd en de reu (6 jaar oud) had nog nooit "rij" pogingen ondernomen.
Maar het begint nu toch wel op te vallen dat ons teefje zich anders gedraagt (slaapt meer, is als ze wakker is uitbundiger en knuffeliger, snuffelt meer, blijft meer achter met uitlaten EN vertoont sindskort nest gedrag...)
Ook lijkt ze iets dikker te zijn geworden in de "flanken".

Gister hebben we eens goed gekeken of we een litteken van de sterilisatie konden vinden (ze is gelukkig niet al te harig op haar buik) maar we hebben niets gevonden wat op een litteken leek.

Afijn nu vroeg ik me dus af of er bij jullie verhalen bekend zijn over honden uit het buitenland, die aangeboden worden als zijnde gesteriliseerd terwijl ze dat achteraf niet blijken te zijn.

* Ik heb al contact met de dierenarts opgenomen, maar zij hadden niet veel ervaring met buitenlandse honden die via stichtingen naar NL komen.
We kijken het nog even aan om te zien of ze nog dikker wordt en gaan als dat het geval is toch maar even langs de dierenarts.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Alvast bedankt!

Kymalin

Re: Spaanse hond via stichting, daadwerkelijk sterilisatie of ni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:11

Ik heb ook een gesteriliseerde Spaanse schone in huis, en die is inderdaad "gewoon" gesteriliseerd. Ik heb ook nog twee reutjes en die zitten ook wel eens op dr te rijden maar dat is volgens mij gewoon dominant gedrag. Via welke stichting heb je jouw hond? Anders voor de zekerheid even langs de dierenarts?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:13

Ik heb dus ook via een stichting een hondje uit Spanje en die was niet gesteriliseerd....maar ik kreeg de verplichting mee om dat zelf te doen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:18

Ik heb ook een spaanse dame in huis, maar die is 100% gesteriliseerd, want dat hebben we zelf gedaan.

Als je hond nooit loops is geweest lijkt het me een duidelijke zaak?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:19

(Wat daffodil zei moesten wij het idd ook doen)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:22

Ik zal overigens eerlijk opbiechten dat ik er wel een nestje mee gehad heb (nu word ik hier openlijk afgemaakt natuurlijk), unieke kans met een rashond waar mijn hond een kruising van is.....en dat wilde ik niet laten lopen! Hondje zelf van gehouden, één naar mijn moeder, een naar mijn vriendin en een naar kennissen. Eenmalige actie eigenlijk omdat ik er een hondje bij wilde maar het niet aandurfde een vreemde erbij te zetten vanwege het verleden van mijn hond.

Maar daarna dus gelijk laten steriliseren!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:23

Foei!!! Haha! Had jij ook in je contract staan dat je er niet mee mocht fokken?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:24

kan het niet zijn dat ze schijnzwanger is. dat lijkt heel erg op echt drachtig zijn maar dat gaat gewoon weer over. ben benieuwd hoe het afloopt.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:27

Kymalin schreef:
Foei!!! Haha! Had jij ook in je contract staan dat je er niet mee mocht fokken?

ehm......vrees van wel maar goed dat heb ik maar gelezen als fokken om honden te verkopen Haha! Haha!
Heb er nooit een dag spijt van gehad hoor, Luca was een extreem goeie moeder. Speelde ook mee dat toen ze gevonden is op de vuilnisbelt ze een nestje dooie puppies had, en ik daar veel moeite mee had. Ergens had ik ook het idee dat een deel van haar angsten daar ook mee te maken hadden. Sinds ze bij mij een nestje gehad heeft, is ze gigantisch in haar voordeel veranderd! En haar zoon Gonzo is de knapste van de wereld!

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 09:50

Ik heb idd ook al gedacht aan schijnzwanger, maar dat schijnt niet voor te komen bij gesteriliseerde teefjes. Dus als dat het is klopt er ook iets niet.

Ik weet zo uit mn hoofd niet meer de complete naam (wil ik hier trouwens ook niet publiekelijk plaatsen want ik ben er niet op uit om ze zwart te maken) maar nog wel de naam van het asiel waar ze zat.
Maar volgens het contract kreeg ik toch echt een reeds gesteriliseerd teefje.

Dat ze niet eerder loops is geweest kan ik evt. verklaren door het feit dat ze zwaar getraumatiseerd was en ook fysiek niet fit was. Ze is erg ziek geweest. En er zat gewoon bijna geen levenslust in, ondanks goede voeding verzorging etc. Pas de laatste 5 maanden zie ik haar met sprongen vooruit gaan, dit is sinds ik een nieuwe relatie heb en waardoor dus ook de reu bij ons in huis is. Alsof ze nu pas weer weet hoe ze hond moet zijn, het lijkt wel weer een jong ding!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:54

Anders laat je haar gewoon toch even echo-en? Dan weet je het zeker namelijk....

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 10:00

Ja als ik haar nog meer zie uitdijen is dat wel de bedoeling. Het is dan wel fijn om te weten wat en hoeveel we kunnen verwachten, zeker omdat paps een heel stuk groter is dan mams.....

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:10

Pfff, das lekker maar niet heus. Toen ik Luca heb laten scannen gokten ze (want echt goed zien kunnen ze het niet) op 3-5 pups, t waren er 4!

Wat voor soort hond is de moeder en wat is de vader?

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 10:32

Mams is galgo-herder van 20 kilo, paps is Rotweiler-FrieseStabij van 65 kilo (heeft qua omvang meer weg van Mastino achtige.)
Dus ik hoop dat ALS er puppies in aankomst zijn deze niet het grote hoofd van paps meekrijgen Rolleyes dat zou wel eens lastig kunnen worden....

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:46

Oef, das best pittig ja! In de meeste gevallen regelt moeder natuur wel dat t gewoon moet passen maar das geen garantie... Het zou dan een voordeel zijn als ze veel pups heeft, dan zijn ze wat kleiner

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:52

Ik heb ook een spaanse schone in huis. En mijn spaanse schone is voorzien van een prachtige ritssluiting op haar buik. Inmiddels hebben we haar al een paar jaar en kan ik dus ook bevestigen dan ze gesteriliseerd is!

Hopelijk zit er geen nestje aan te komen. Denk niet dat het een makkelijke bevalling wordt als ik je verhaal zo hoor!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:44

wij hebben vaak turkse schone op de opvang, en het ligt bij ons aan de leeftijd of ze al geholpen zijn of niet, zo niet laten wij het zo gauw het kan doen, en anders laten we het de nieuwe baasjes doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:09

Ik zou het wel een zware fout vinden als ze niet gesteriliseerd blijkt te zijn... Best toch eens je DA bellen voor advies?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:32

Wij hebben een hond uit Turkije via stichting AAI en die honden gaan het land niet uit (en Nederland dus niet in) voor ze geholpen zijn. Mijn kat die ik uit een Nederlands asiel heb echter, bleek niet geholpen. Als degene die het dier brengt niet zeker weet of het dier geholpen is (maar denkt van wel) krijg je de garantie mee dat mocht de kat toch niet gesteriliseerd/gecastreerd zijn je dit op kosten van het asiel mag laten doen. Ik zou dus je DA inschakelen en mocht blijken dat je hond niet is geholpen en je wilt dit alsnog, zou ik zeker de kosten hiervan op de stichting verhalen. Ook zou ik dit doen mocht je hond zwanger zijn, daar zijn immers ook kosten aan verbonden!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:46

Via welke stichting is het gegaan eigenlijk? Ik heb een niet-gecastreerde Schotse Collie via ACE naar Nederland laten komen. Hij was niet gecastreerd omdat één bal niet is ingedaald en al op leeftijd, dus heb het zo gelaten. De stichting is hier open en eerlijk over geweest.

Wat betreft jouw teefje: zijn er niet meerdere manieren om te steriliseren? Dat begreep ik destijds bij de sterilisatie van die van mij, dat ze lang niet in alle gevallen de baarmoeder weghalen, maar dat dat wel raadzaam is met het oog op ontstekingen. Misschien is er zoiets aan de hand?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:07

Toevallig gisteren een zelfde soort verhaal gehoord: Hond zou gesteriliseerd uit Spanje zijn gekomen, maar nu wel erg interessant voor reuen en loops geworden (dwz, flink veel uitvloeiing zoals je van een normaal loopse hond zou verwachten). Collega kon geen duidelijk litteken vinden maar wel bobbeltjes onder de huid (nietjes????). Hondje gaat binnenkort open, heel benieuwd wat daar uit komt.
Zou het wel uitermate slordig vinden van die stichting en ook zeker geld van de sterilisatie terug vragen als het mij zou overkomen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:09

Via welke spaanse organisatie? ik weet wel, dat er een is waar heel veel mis is.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:16

Ik ga iig geen namen noemen, hond is niet van mij en ik heb nog niet gezien hoe ze er van binnen uit ziet dus dan zou ik misschien een stichting onterecht beschuldigen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:03

Er kunnen meerdere dingen aan de hand zijn. Is de hond gesteriliseerd? (eileiders door) of gekastreerd (baarmoeder eruit). Bij de eerste komt het af en toe voor dat de boel weer aangroeit en de teef weer loops wordt.
Ook kan ze dan dus schijnzwanger worden.

Bij een kastratie kan het bij een enkele hond voorkomen dat deze aantrekkelijk is voor de reu op de tijd dat ze eigenlijk loops hadt moeten worden. Ik heb toevallig zo'n teefje in huis.

Of ze is natuurlijk helemaal niet geholpen. Denk dat een dierenarts je beter opweg kan helpen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:08

SusanH schreef:
Wij hebben een hond uit Turkije via stichting AAI en die honden gaan het land niet uit (en Nederland dus niet in) voor ze geholpen zijn. Mijn kat die ik uit een Nederlands asiel heb echter, bleek niet geholpen. Als degene die het dier brengt niet zeker weet of het dier geholpen is (maar denkt van wel) krijg je de garantie mee dat mocht de kat toch niet gesteriliseerd/gecastreerd zijn je dit op kosten van het asiel mag laten doen. Ik zou dus je DA inschakelen en mocht blijken dat je hond niet is geholpen en je wilt dit alsnog, zou ik zeker de kosten hiervan op de stichting verhalen. Ook zou ik dit doen mocht je hond zwanger zijn, daar zijn immers ook kosten aan verbonden!

Mijn hond komt ook via Aai en was niet gesteriliseerd......