wat zou jij doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 00:22

n.a.v. een discussie in een ander topic..

stel.. jij loopt met je hond buiten..

er komt je iemand tegemoet, ook met een hond
jouw hond en de andere hond besnuffelen elkaar
en dan ineens bijt jouw hond die andere hond dood

wat zou jij doen? zou jij je hond in laten slapen?

wendy_x

Re: wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 00:25

ik denk niet dat een hond een andere hond 'opeens' dood kan bijten Knipoog
maar nee ik zou mijjn hond niet in laten slapen Knipoog

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 00:26

wendy_x schreef:
ik denk niet dat een hond een andere hond 'opeens' dood kan bijten Knipoog
maar nee ik zou mijjn hond niet in laten slapen Knipoog

jawel hoor.. als het hebt over een formaatje herder en formaatje chiwafwaf kan dat Knipoog
om maar even een voorbeeld te noemen

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 00:28

tja..maar als ik een chiwawa zou hebben zou ik die ook niet bij zo'n grote hond laten...en ik neem aan dat het baasje van die hond wel weet hoe zijn/haar hond kan reageren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 00:34

Ja, als mijn hond dat vanuit het niets zou doen dan zou het einde verhaal zijn.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 00:37

Ligt er totaal aan wat de situatie is en hoe de hond normaal is. Ik zou hem niet meteen in laten slapen, maar hij zou ook nooit meer los komen en een ding omkrijgen dat hij niet meer kan bijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:54

Daar zullen dan heus signalen aan vooraf zijn gegaan. Maar als je die niet kunt 'lezen'.. Tja, dan vraag ik me af of je wel zo'n goede hondenbezitter bent.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:05

Idd, als mijn hond zonder aanleiding en zonder signalen af te geven een andere hond doodt, is het einde verhaal.
Maar op zich lijkt me dat sterk!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 10:48

Zonder aanleiding, zonder waarschuwing? Ja.. Maar goed, ik ga er vanuit dat dat niet zo snel zal gebeuren. In eerste plaats: ik ken mijn honden, bij één weet ik dat ik hem niet moet laten snuffelen met een andere hond (toch zeker niet met een andere reu). Tweede plaats: weinig honden bijten zonder aanleiding, nog minder honden bijten zo fel dat de andere dood is.. Daar moet aan een heftig gevecht aan te pas komen, meestal komt het niet zover.

Er zit bij ons op de hondenschool een hond die ondertussen al drie honden heeft aangevallen. Telkens vanuit het niets, telkens kleine honden die rustig ergens liggen. Onze kleinste border, een heel onderdanige hond, heeft een aantal weken geleden ook mogen lopen voor zijn leven.. Een geluk dat hij enorm snel is, want tegen zo een 'beer' kan hij niet op (grote duits die getraint is op pakwerk en bewaking). Als ik de baas van die hond zou geweest zijn zou mijn hond ofwel afgemaakt worden, ofwel constant aan de lijn met muilband om lopen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:27

in laten slapen? nee, wel maatregelen treffen en mijn hond mag niet meer in de buurt komen bij andere honden dan.Hondenagressie is daarom nog geen mensenagressie. Ik zie niet in waarom mijn hond gevaarlijk zou zijn tegenover mensen omdat hij gevaarlijk zou zijn tegen andere honden.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:30

Wuis schreef:
Daar zullen dan heus signalen aan vooraf zijn gegaan. Maar als je die niet kunt 'lezen'.. Tja, dan vraag ik me af of je wel zo'n goede hondenbezitter bent.

Zo denk ik er ook over!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:40

Ja ik ben het ook met Wuis over, er gaan echt wel signalen aan vooraf, zowiezo ben ik nooit zo fan van honden laten snuffelen aan de riem, ze voelen zich toch sterker omdat jij aan het andere kantje van de riem zit.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:42

plotie schreef:
Wuis schreef:

Zo denk ik er ook over!

Precies.
Ik zie mijn hond dat niet zo doen overigens, wanneer er een van een formaat kleiner aan haar voorbij komt, gaat zij erbij liggen en het liefst op haar rug Huilen van het lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:43

Ik denk ook niet dat zoiets zomaar gebeurd. ik kan er dus niet over oordelen, maar het zou helemaal aan de situatie liggen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:51

Als een hond echt zomaar bijt zonder enige signalen te hebben afgegeven (die voor iemand met hondenkennis niet te lezen is), zou ik eerst laten kijken of er een lichamelijke oorzaak is. Hersentumor of pijn oid. Vaak zorgt dit namelijk voor plotselinge agressie, is dit er niet dan zijn er nog 1 optie: De hond is niet goed in het hoofd.
Bij de lichamelijk oorzaak zou je er wat aan kunnen doen (helaas niet in alle gevallen) en bij de 2e is inslapen de enige optie. Want als een hond niet 100% is, is de agressie ook niet gericht, maar kan het in elke situatie gebeuren... ook bij de baas.
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 16-05-08 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:59

Wij hebben een duitse herder.
Het is heel verschillend hoe hij met grote honden om gaat.
De ene keer gaat het goed en de andere keer is het vechten.

Ik laat hem dan ook nooit spelen met wat grotere, oudere honden omdat de kans dat het mis kan gaan, aanwezig is.
Ik heb hem meestal los lopen, als er kleine hondjes aan komen, want dan doet ie absoluut niks.
Met jongere, grote honden gaat het over het algemeen wel goed.

Toen ik 3 jaar was, heeft onze herdershond mij in het hoofd en gezicht gebeten.
Mijn ouders hebben hem toen wel direct laten inslapen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:20

Eerst zou ik in zo'n geval uitsluiten of het niet iets medisch is. Daarna zou ik er een gedragsdeskundige bij nemen. Als dat allemaal positief is dan zou ik m'n hond alleen nog maar uitlaten met muilkorf om.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 00:07

Nee, hij zal het nooit doen zonder dat de ander het uitlokt.

Heb een keer gehad dat een k*tkeffertje hem aan het treiteren was en uitdagen ja toen zei de mijne hap (niet raak hoor Knipoog)
De eigenaar van de keffer zei wel dat het hondje het zelf schuld zou zijn.
De mijne was vast, die van hem los dus zoiezo al eigen schuld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:59

Wuis schreef:

Maar de vraag in dit topic is wat je zou doen als het echt van uit het niets gebeurd.....

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 23:03

Lia_ schreef:
Wuis schreef:

Maar de vraag in dit topic is wat je zou doen als het echt van uit het niets gebeurd.....

naja vanuit het niets... meer dat als honden in gevecht raken en de 1 bijt de ander dood..

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 00:02

ik zelf zou mijn hond nooit in laten slapen daarvoor..
en ik vind ook dat veel eigenaren hun honden te snel een enkeltje honden hemel geven

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 00:12

Nee niet in laten slapen, wel verplicht ik mijzelf en mijn hond om niet meer zonder muilkorf buiten te lopen.
Voor mijn gevoel zou ik dit naar andere honden, en naar de baas van het dode hondje verplicht zijn.

Ik kan me wel voorstellen dat als jou eigen hondje zo om het leven komt, je absoluut wraakgevoelens zou hebben, en ik zou dan ook van de baas eisen dat de hond alleen nog gemuilkorft buiten loopt.

Maar afmaken, nee nooit.
Een hond is en blijft een hond, wij kunnen nooit aflezen wat er zich precies heeft voorgedaan.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:41

Wesseltje schreef:
Nee niet in laten slapen, wel verplicht ik mijzelf en mijn hond om niet meer zonder muilkorf buiten te lopen.

Ben jezelf dan ook gevaarlijk dat je een muilkorf om moet? Knipoog

Ik ben van mening dat gezonde honden niet "vanuit het niets" happen. Dit betekend dus geen lichamelijke of geestelijke oorzaak!
Mijn hond hapte (dus niet raak) ook "vanuit het niets" na een half jaar gedragstherapeut en DA bleek bij de HDA dat hij last van zijn rug had. Dus "uit het niets" bleek pijn en angst voor pijn te zijn.(Hand aait over rug en dat doet pijn dus hand = pijn) Nu de pijn weg is... gaat het al stukken beter! Als ik hem dus gelijk had ingeslapen omdat hij naar mensen hapte, had ik dus een goede hond voor niks ingeslapen...

Ik heb het dus niet over 2 honden die na "stil" patsen toch in gevecht gaan of 2 honden die een 3e aanvallen (en evt doodbijten). In het eerste geval had je dit aan moeten zien komen door de houding van je hond en in het 2e geval ligt het aan de opvoeding.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:43

hangt ervanaf hoe mn hond em aanvalt op welke manier met welk gedag enz.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:27

Doodbijten? Dat is echt wel heel uitzonderlijk!

Twee jaar terug hebben onze 14jarige en 5jarige DH-teven twee keer zwaar gevochten, twee keer bezoek aan de DA met de oudste voor te naaien, hoewel beide keren de oudste begon en met overmaat won(toch was de jongste veel sterker en groter, maar de oudste was echt een overlever en heeft dat voor ze bij ons kwam moeten bewijzen en deed dat toen weer). Die twee waren echt indrukwekkend om te zien als ze vochten, maar ze stopte direct als de ander zich overgaf, hoe hard ze ook aan het knokken waren.

Ik moet eerlijk gezegd bekennen dat ik niet weet wat er gebeurt zou zijn als de oudste nog een stel goede tanden gehad had, maar dat oude honden altijd het onderspit zouden delven is dus niet zo, al was deze hond echt wel uitzonderlijk.

Wat we wel hebben gedaan om te voorkomen dat ze terug zouden gaan vechten, was ze apart naar buiten laten, want daar ging het beide keren fout. Binnen was het altijd grote vriendschap.

De jongste heeft ook wel eens gevochten aan de leiband met een losse hond, die ook een DA-bezoekje mocht doen hierna. Al was dit gevecht duidelijk minder fanatiek als met onze hond en met duidelijke aanleiding, al ging het wel erg snel.

De jongste hond had sindsdien een erg aanvallende houding bij het zien van een andere hond en op een of andere manier kunnen mensen dan wel plots hun hond aanlijnen. Maar deze hond heb ik nooit los gelaten in de buurt van een andere hond en altijd uit de weg gegaan van te dicht passerende honden. Het was een prachtbeest voor ons maar we blijven de Da niet sponseren. Maar laten inslapen, absoluut niet. Iedere keer was het verklaarbaar. Bij onverklaarbaar gedrag en/of bij een kind waarschijnlijk wel, maar echt niet zomaar.