ratje wordt vals?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

ratje wordt vals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 19:18

hoihoi ,
ik heb een vraagje

ik heb in het totaal 3 ratjes..
1 ervan wilt al van kleinsaf niet gepakt worden. dat vind ze gewoon niet leuk en als ik haar wil pakken gaat ze haar verstoppen in de kooi, dat doe ik dus ook niet meer ... ze vind het wel leuk om wanneer ik in bad ga , samen met de andere 2 ratjes los te lopen in de badkamer.
De laatste tijd wanneer ik de ratjes in de kooi aan het strelen ben, valt zij gewoon mijn hand aan.. dit deed ze vroeger ook, maar dat was heel zelden, ze beet dan ook niet door. De andere 2 vertonen dit gedrag totaal niet.
Ook wanneer ik mijn vinger even tegen de kooi houd, valt ze die aan.
Wat zou dit kunnen zijn en wat kan ik hiertegen doen.

Chubby

Re: ratje wordt vals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:21

Is het een ratje met rode oogjes?

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:26

Komen je ratjes van een dierenwinkel?
Ratten worden namelijk vaak doorgefokt, hierdoor kunnen ze iets in de hersenen krijgen, waardoor ze vals worden. Helaas valt hier niets aan te doen.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 17:28

geen ratje met rode ogen, gewoon zwarte..
komen idd van een dierenwinkel. Dit was voor ik wist dat er zoiets bestond als een rattery..

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:35

Ik vind het heel vervelend voor je, maar denk dat je hem het beste in kan laten slapen of terug brengen naar de dierenwinkel. Dan kan hij nog als slangenvoer dienen (mocht je dit niet erg vinden)
Mijn ratjes (husky) werden na een half jaar al vals. Het is voor jezelf gewoon heel gevaarlijk om ze te houden als ze vals zijn.

Koop ze de volgende keer inderdaad bij een rattery, deze ratjes zijn ook veel liever leuker en tammer. Lachen

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:39

Veel dierenwinkels verkopen vaak doorgefokte ratten en muizen, met als gevolg valsheid en snel ziek/zorgenkindje. Tip breng hem naar een reptielen zaak. En ga opzoek naar een officiele fokker of informeer een rattenvereniging/club die kunnen je wel verder helpen met evt adressen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:14

Hoezo zou het diertje gelijk als slangenvoer moeten dienen als hij niet lief meer is?
Mijn 2 dames zijn ook niet te genieten. Hier houd ik rekening mee en laat hun gewoon met rust. Maar noway, omdat ze beiterig zijn, dat ik ze als slangenvoer laat dienen of ze laat inslapen.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:34

Zo'n beestje wordt niet voor niets agressief. Misschien heeft hij wel pijn oid. Bovendien vind ik dat je hier best aan jezelf mag denken, vooral als je ze straks niet eens meer kunt voeren.
Bovendien moet je niet aan het houden van ratten beginnen als je het zielig vind, want dan moet je uberhaupt geen ratten houden. Ratten zijn hele zwakke dieren en komen voort uit de proefdier ratten, daarom zijn ze ook zo zwak en overlijden ze rond hun tweede levensjaar vaak aan een tumor.

Ook vind ik dat er nogal een verschil zit tussen bijterig en agressief. Dit verhaal wat hier staat klinkt echt als agressief.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:39

Ik denk ook aan pijn Ja
Wij hebben ook een aantal ratten gehad en eentje die beet ook na een jaar ong. Hij bleek een kwaadaardig tumor te hebben en moest worden ingeslapen.
Zou hem dus niet naar een slangenman brengen want die fokken ten eerste (vaak) zelf et ratten omdat ze dan weten dat die geen ziektes hebben, de dieren uit de dierenwinkel hebben vaak wel allelei kwaaltjes.
Daarom heb ik ook eens 2 ratjes van de slangenman overgekocht nadat die van de dierenwinkel was ingeslapen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:42

Ik zou het niet kunnen, een huisdier wegbrengen als voedsel.. Heb zelf 2 valse ratjes gehad (ook dierenwinkel ratten) en daar heb ík mee leren omgaan. Dus niet uit de kooi halen, niet aaien, zelf goed opletten met het voeren e.d. Niet de leukste huisdieren op die manier, maar de ratten zelf hebben niets geleden samen..

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:47

Ik heb zelf wel gemerkt dat ratten met rode ogen (wat hier gezegd word) sneller bijten, maar huskey's ook..
Je moet bedenken wat je er zelf van vind en er mee wilt.. Een valse hond word ook ingeslapen.. Vind je het niet erg dat je ermee moet leren omgaan, en dat je geen 'knuffel ratje' hebt en telkens moet oppassen, als je dat ervoor over hebt houd je hem toch lekker. Lachen Vind je het op een gegeven moment écht vervelend worden, dan is het misschien toch een idee om hem als slangenvoer weg te doen. Nee dat is niet zielig, ratje heeft zeker een goed leven bij jouw gehad! En ik vind het eerlijker om een ratje dat een goed leven heeft gehad aan een slang te voeren, dan een ratje die dat niet heeft gehad. Of natuurlijk in laten slapen, tis maar net wat je zelf wilt, maar ik zou er goed over na denken. Sterkte ermee.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:05

@ Elke87; weet uit eigen ervaring hoe het zit met ratten ed, maar vind het een rare uitspraak dat je er niet aan moet beginnen als je het zielig vind?
Kan jij mij uitleggen wat je dr precies mee bedoeld?

En ook ik weet dat slangen eten moeten en ook hoe en wat en heb daar absoluut geen problemen mee. Maar vind het alleen wel erg makkelijk gekozen.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:23

Ik bedoelde daarmee te zeggen dat een leven van zo'n ratje op een gegeven moment is afgelopen en ik denk dat je hem dan beter in kan laten slapen, dan hem te laten overlijden aan een tumor of iets dergelijks. Een ratje wordt niet zomaar vals en zal dus vast iets onder de leden hebben. Natuurlijk weet je niet of zo'n beestje echt pijn heeft en ik weet ook niet hoe een valse rat denkt en zich voelt, maar mij lijkt het voor beide (voor het ratje en ts) beter om het beestje in te laten slapen of iets dergelijks.
Ook al omdat je een spuit kan halen als zo'n beestje je gebeten heeft.

De kans is dus erg groot dat je je rat op een gegeven moment in zal moeten laten slapen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:02

@ Elke87; dan had ik je verkeerd begrepen.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:23

Ja, toen ik het had getypt dacht ik ook al dat het verkeerd over zou komen, maar wist er even geen andere woorden voor.. Lachen

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 18:18

ze is al een tijd geleden geoppereerd aan een tumor, maar dit is allemaal zeer goed gegaan. toen hebben ze haar ook nog nagekeken op andere "kwaaltjes" en had ze niets. in de kooi tegen de andere ratten is ze zeer lief..
dus ik denk haar gewoon rustig in het kot te laten zitten en haar niet te veel proberen te strelen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:22

Houd het goed in de gaten..
Ik had een rat, en die was vreselijk lief, en op een gegeven moment viel die gewoon aan, en ging ook echt op zoek om aan te vallen. Dierenarts gebeld, en die zei meteen laat m maar inslapen, die heeft een kronkel in de kop.
Maar misschien ook gewoon gedragsverandering door t een of ander...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:25

Ik zal een vals ratje niet zomaar in laten slapen alleen omdat ie vals is, dat is gewoon ontzettend sneu. Je kan het beestje ook gewoon lekker rat laten zijn, lekker zijn gang laten gaan.
En er zijn zelfs therapien voor dat je je rat het bijten af kan leren.

Verder bijt 1 ratje van mij ook als ik haar in de kooi wil aaien, maar zij heeft territoriumdrift en ik laat haar dan altijd zelf uit de kooi komen. Dan is er niks aan de hand.
Want bijt je ratje ook als ze los rond loopt?
Het kan ook zijn dat je vingers naar eten ruiken.

Via iemand hier op Bokt heb ik ook weer gehoord dat je het bijten af kan leren door je vrijwillig te laten bijten en dan niet je hand terugtrekken, maar juist je hand richting rat duwen, dus nog verder haar bek in. Juist als je je hand terugtrekt ziet de rat dat als gewonnen. Schijnt na 2x al te kunnen werken.
Als je juist haar wegduwt merkt ze dat bijten toch geen zin heeft om jou hand te verjagen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:32

Slangenvoer zou ik er niet meteen van maken. Verward
Maar je zegt zelf ook al dat je dat niet doet. Zou haar inderdaad gewoon lekker laten zitten, of misschien even langs de DA, en als die niks kan vinden haar gewoon weer lekker meenemen, en niet aan zitten verder, niet proberen te aaien. Gewoon lekker laten doen wat ze zelf wilt. Knipoog

(misschien een reading een optie? Weet niet of je er in geloofd. Knipoog )

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:33

Elke87 schreef:
Ik vind het heel vervelend voor je, maar denk dat je hem het beste in kan laten slapen of terug brengen naar de dierenwinkel. Dan kan hij nog als slangenvoer dienen (mocht je dit niet erg vinden)
Mijn ratjes (husky) werden na een half jaar al vals. Het is voor jezelf gewoon heel gevaarlijk om ze te houden als ze vals zijn.

Koop ze de volgende keer inderdaad bij een rattery, deze ratjes zijn ook veel liever leuker en tammer. Lachen

wat een grote onzin...Weetje hoeveel ratten ik het bijten al heb afgeleerd? Die laat ik echt niet allemaal in slapen jij bent grappig! Vaak is het gewoon af t leren.

Hoe oud is je meisje? Pb me anders ff ik help je graag...heb ervaring met dit soort ratten (ben dependance van een rattenopvang)

*edit* Ik weet niet hoever je van almere vandaan woont...Maar anders zou ze best eens hier mogen logeren, dan stel ik me wel op als proefkonijn om te kijken wanneer ze wel en niet bijt. Enz enz, ik wil jou en je ratje graag helpen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:39

LiNdA1986 schreef:
Via iemand hier op Bokt heb ik ook weer gehoord dat je het bijten af kan leren door je vrijwillig te laten bijten en dan niet je hand terugtrekken, maar juist je hand richting rat duwen, dus nog verder haar bek in. Juist als je je hand terugtrekt ziet de rat dat als gewonnen. Schijnt na 2x al te kunnen werken.
Als je juist haar wegduwt merkt ze dat bijten toch geen zin heeft om jou hand te verjagen.

en dat was ik dus Haha! En je hebt het super uit gelegt Haha! dankjewel Haha!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:44

LiNdA1986 schreef:
Ik zal een vals ratje niet zomaar in laten slapen alleen omdat ie vals is, dat is gewoon ontzettend sneu. Je kan het beestje ook gewoon lekker rat laten zijn, lekker zijn gang laten gaan.
En er zijn zelfs therapien voor dat je je rat het bijten af kan leren.

Verder bijt 1 ratje van mij ook als ik haar in de kooi wil aaien, maar zij heeft territoriumdrift en ik laat haar dan altijd zelf uit de kooi komen. Dan is er niks aan de hand.
Want bijt je ratje ook als ze los rond loopt?
Het kan ook zijn dat je vingers naar eten ruiken.

Gaat dat over die van mij? Die was namelijk niet goed meer, die had geen rat meer kunnen zijn. Die begon overal stukken vanaf te trekken, vloog alles en iedereen in zijn omgeving aan, was gewoon geen beginnen meer aan. Alle haartjes overeind, rugje helemaal bol, vreselijk naar gezicht, je rat in zon positie zien..

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:53

Maar dan geeft je rat ook aan dat hij zich niet goed voelt, maar alleen maar om het vals zijn zou ik het beestje nooit laten gaan...

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:30

malih schreef:
Elke87 schreef:

wat een grote onzin...Weetje hoeveel ratten ik het bijten al heb afgeleerd? Die laat ik echt niet allemaal in slapen jij bent grappig! Vaak is het gewoon af t leren.

Hoe oud is je meisje? Pb me anders ff ik help je graag...heb ervaring met dit soort ratten (ben dependance van een rattenopvang)

*edit* Ik weet niet hoever je van almere vandaan woont...Maar anders zou ze best eens hier mogen logeren, dan stel ik me wel op als proefkonijn om te kijken wanneer ze wel en niet bijt. Enz enz, ik wil jou en je ratje graag helpen.

Er zit uiteraard een groot verschil tussen vals en bijten. Bijten is inderdaad af te leren, valsheid heeft bij een rat meestal te maken met dat er iets niet goed is in zijn hersenen. De da kan dit helaas niet zien.

En zoals ik al eerder zei, als de rat daadwerkelijk vals is en dus iets in zijn hersenen heeft, wie weet heeft hij dan ook wel pijn en vandaar het laten inslapen oid.

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:34

Elke87 schreef:

sorry hoor maar als rattenvoer dienen....
dat is tog wel heel erg overdreven