Poes is nu aan het bevallen (02-05)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

aswas

Poes is nu aan het bevallen (02-05)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 23:33

Mijn poes is aan het bevallen. Om 20.00 lagen er bloeddruppels op de grond en lag ze in de klaargezette doos. Wij kwamen net van boven af, en ze liep meteen naar het huisje van de krabpaal om daar in te gaan liggen. Daar heeft ze een beetje vocht en bloed verloren (vruchtwater??? of de slijmprop???). Ook was er een dikke donkerblauwe/zwarte bult te zien. Ik meende eerst dat dit een kitten zou zijn, maar met deze bult heeft ze bijna een uur gelegen. Ze was er heel rustig onder, en likte de boel schoon. Op een gegeven moment ging ze "slapen". Toen heb ik haar maar eens voorzichtig gestimuleerd om nog eens aan die bult te likken. Dit deed ze, maar omdat ze zich omdraaide kon ik niet zien wat er gebeurde. Toen ze zich weer terug draaide, zag ik de bult niet meer en had ze een wat grotere plas vocht en bloed liggen. Ik denk dat dit dus de slijmprop geweest zal zijn.
Nu is het inmiddels 3,5 uur later en zijn er nog geen kittens geboren. Opstaan heeft geen zin, want Ayla komt me achterna om me te halen.
Gaat dit nu nog lang duren? Ze begint overigens wel wat onrustiger te worden, maar ligt op haar zij met haar ogen half dicht. Wie heeft tips? Ik maak me nog niet ongerust, in dat geval zal ik sowieso contact opnemen met de dierenarts. Het is overigens haar eerste nestje.

Dabo

Re: Poes is nu aan het bevallen (02-05)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:49

Spannend zeg! Als ik het zo lees kan het nog wel even duren...
Ik kan je helaas geen raad geven (goede of slechte) want ik heb er geen ervaring mee..
Kan je wel veel sterkte wensen, ook voor poes natuurlijk!
Ik hoop dat ik morgenochtend kan lezen wat een leuk nestje kittens je hebt! Haha!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:50

Hoelang is ze al zwanger ? Meestal duurt het niet zo lang met poezen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:57

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:02

We hebben het ook een keer gehad dat de poes wel persdrang had maar dat er de volgende ochtend er nog steeds geen kittens waren. Toen kon er een dus niet naar buiten en moesten ze via de keizersnee komen. Dit kwam waarschijnlijk door oude bekkenbreuk.
Als ze je komt halen zal ik haar zeker niet alleen laten. Dat ze met haar ogen half dicht ligt kan ook komen omdat ze zich afsluit voor pijn. Zie je ook dat ze weeën heeft?

vanini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:05

hey,
Onze poes heeft nu 2 keer een nestje gehad.
Haar eerste keer duurde toen ook een aantal uren. Als ik het me goed kan herinneren begon ze toen rond 19:00 uur onrustig te worden en was ze rond 22:00 wat aan het bloeden enzo. Haar eerste kitten kwam rond een uuur of 01:00.
haar tweede nestje ging een stuk sneller.
Succes ermee

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 00:15

Poes ligt nog steeds rustig in de doos. Doet nog steeds haar ogen dicht en spint af en toe. Nu is het normaal ook geen harde spinster, dus voor mij is dit normaal.
Wel trekt ze veel met haar achterpoten en heb ik een enkele keer haar achterlijf zien samen trekken, waarvan ik vermoed dat dat een wee was.
Maar ik blijf het idee houden dat het nog wel eens erg lang kan gaan duren.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 09:38

En gaat het nu met haar.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 10:42

Goedemorgen, en hoe is het met poes..?

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 12:30

Het gaat niet zo goed met Ayla (nou ja, haar kittens),
ik ben vanacht een paar keer opgestaan, maar pas om 06.00 was het serieus. Om 6.46 kwam een lichtrozig zakje naar buiten en pas om 7.45 werd het kitten geboren. Ayla beet de navelstreng door, en wilde er verder niets van weten. Heb het kitten uit het vlies gehaald en bij Ayla gelegd. Ze wilde er op gaan zitten. Haar iets verschoven, zodat ze niet op het kitten zou gaan zitten, en ik zag al meteen een tweede roze zakje. Het eerste kitten was al koud, en heeft het helaas niet overleefd. Deze kwam overigens in een stuitligging.
Om ongeveer 8.45 werd het tweede kitten geboren. Ayla wierp deze in dat ze aan het lopen was. Toen het kitten eruit was sjeesde zij een hoekje in en liet het kitten aan zijn lot over. Zelf de navelstreng doorgeknipt en het zakje open gemaakt. Het kitten hapte meteen naar lucht en maakte ook al zijn eerste piepgeluidjes. Gelukkig! Het tweede leefde. Ayla likte hem ook schoon, toen wij haar van onder het aanrecht uit hadden geplukt Boos! (we wisten dat de plinten loszaten, maar niet dat ze deze ook kon verplaatsen). Maar goed, kitten richting tepel gebracht, maar het had geen zuigreflex. Even met rust gelaten, omdat Ayla het verder wel goed verzorgde. In de tussentijd even snel de honden uitgelaten en weer terug.
Kitten lag er goed bij, wel een beetje koud, dus haar verder onder Ayla geschoven.
Even gegeten en daarna weer gaan kijken. Ayla stond met een poot boven op het kitten. Ik vond dit al erg vreemd. Kitten piepte wel nog.
Om 10.45 hing het derde zakje eruit. Ik heb haar even rust gegund, en ben even naar buiten gegaan. Toen ik terug kwam stond Ayla naast de doos. Het kitten was levenloos. Het zakje hing er nog steeds uit.
Ayla bleef wel aan het kitten likken en heb het dus maar even laten liggen.
Nu hangt nog steeds het derde zakje eruit, en ga ik haar zo maar eens stimuleren. Ik verwacht dat dit ook een dood kitten zal zijn, want Ayla maakt totaal geen persweeën aan.
(Dierenarts wil ik nog even niet inschakelen, ik ga voor de natuurlijke bevalling. Aangezien het het eerste nestje is, en Ayla zelf er niet onder lijkt te lijden, wacht ik hiermee. Mocht moederpoes zelf achteruitgaan, dan ga ik ook zeker meteen naar de da. Graag respect voor deze keuze!)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 12:37

Klinkt niet goed allemaal....

Een bevalling hoort niet zolang te duren, die bal die je gisterenavond zag was het begin van de bevalling, daarna mag het maximaal een halve dag duren voor de kittens er allemaal zijn.
Wss zit er bij de moederpoes van binnen iets niet goed.
En heeft ze teveel pijn waardoor ze de kittens niet accepteerd.

Ik was allang naar de dierenarts gegaan. Deze had pyton gespoten, om de weeen op te wekken. Dierenartsen gaan niet zomaar over op een keizersnede.
Ik vind het niet echt verantwoordelijk hoe je ermee om gaat.

Had je van te voren wel info ingewonnen over de bevalling bij een kat??

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 12:41

Ik heb vooraf alleen maar op internet gelezen. Dit nestje is geen gepland nestje, wel gewenst (voor 5 kittens,als ze die al zou krijgen, al een baasje kunnen vinden)
@ crossmonster: fijn dat je jouw mening zo netjes uitdrukt! Heb wel andere reacties eerder op bokt voorbij zien komen.
Ik heb absoluut niet het idee dat Ayla pijn heeft. En het tweede kitten accepteerde ze wel, ze ligt er zelf nu nog op/tegen aan, terwijl het al overleden is.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 12:46

Wij hebben regelmatig nestjes brits korthaar kittens.
Momenteel 3 kittens.
Mijn moeder heeft ook altijd een doos klaar staan.
Mijn moeder knipt de navelstreng door en maakt het neusje schoon met een droog washandje. Ook ligt er een kruik in de doos. Omdat de moederpoes niet tegelijk de kittens warm kan houden en bevallen. Jammer dat de eerste dood is.

Deze poes is rond vijf uur gaan bevallen en ze was rond elf uur klaar.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 12:47

Citaat:
Ik vind het niet echt verantwoordelijk hoe je ermee om gaat.

Helaas kan ik alleen maar zeggen dat ik het hiermee eens ben.
Ik vind dat je geen verantwoording neemt voor je poes op dit moment, je laat haar toch maar aan haar lot over.
Er zijn zoveel dieren die geen pijn tonen, dus ik zou ermee oppassen om te zeggen dat je poes niet aan het lijden is op dit moment.

Als de derde kitten nog altijd niet geboren is, zou ik toch maar heel snel de DA gaan bellen. Je dier is afhankelijk van jou en dan dien je daar ook voor in te staan als deze je nodig heeft.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 12:48

Je hebt dus nu 3 kittens waarvan 2 dood??

Hoeveelste dag was ze gister dragend?
Een poes is 9 weken zwanger.
Veel eerder kan het niet komen want dan overleefd het niet.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 12:51

nee, 2 kittens, waarvan de eerste bij de geboorte al overleden was, en de tweede die na twee uur is overleden.
Een derde is, mijn inziens, onderweg.
(Voordat ik commentaar krijg op pc gebruik. De laptop staat naast Ayla)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 12:55

Voel de buik even goed na of er nog meer kittens opzitten. Het duurt nu namelijk echt te lang. De kans is aanwezig dat ook die kitten dood is,het rottingsproces bij zo'n jonge kitten gaat erg snel en de moeder kan hier echt doodziek van worden.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 12:58

ik zou toch ook maar even een Da inschakelen, dit lijkt mij niet gezond... vooral hoe ze reageert op de kittens...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:00

Op je pc gebruik ga ik echt geen commentaar geven, maar sta wel echt met open mond te kijken dat je nog altijd geen DA hebt gebeld aangezien er nog een kitten onderweg is na al die uren.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:00

Idd effe de DA bellen.
Is het haar eerste nestje.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:01

Ik zou ook de dierenarts bellen, duurt nu wel erg lang!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:04

Ik zou ook de Da bellen, al is het maar voor advies.
Ik vind het wel sneu dat dit derde kittentje ook dood zou zijn.

Hoelang was/is de poes dragend??

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:07

Hoe gaat het nu!?

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 13:17

Het duurt mij nu ook te lang. Ik ga nu richting DA. Wanneer ik mijn verhaal vervolg, durf ik even niet te zeggen, omdat ik vanavond eigenlijk moet gaan werken. (hoop dat ik nog iets kan regelen hiervoor).
Ga er maar van uit dat ik pas laat of morgenvroeg een up-date kan plaatsen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:18

ok, succes bij de DA!