hoe straffen jullie je kat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

hoe straffen jullie je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 23:28

Niet dat het bij ons nou echt vaak gebeurt, maar mijn kat wil nog wel eens uithalen ( en dan echt heel gemeen ) als je per ongeluk aan zijn buik zit. Wij reageren dan vaak met een hoop geschreeuw en hij heeft wel eens een plens water over zich heen gezet. Nu werd me op een katten forum verteld dat je zo echt niet met je katten om hoort te gaan. Je moet de kamer uit lopen als de kat iets doet wat je niet wil.

Dus hoe doen jullie dat?

Urbanus

Re: hoe straffen jullie je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:33

Mijn Elvis klom voorheen graag in gordijnen en dan mocht ze even kennis maken met de plantenspuit. Die rare tic is nu over en ik betwijfel of het was overgegaan als ik de kamer was uitgelopen Tong uitsteken

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:34

Wij hebben een tijdje een spuitbusje 'Katweg' (oid) gehad. Dat stonk heel erg, we spoten het niet óp de katten maar wel in hun richting. Als ze nu iets doen wat niet mag, hoeven we enkel nog maar heel scherp 'Pssst!' te zeggen of met een voorwerp (afstandsbediening) op ze te wijzen. Ze associeren dat geluid en het voorwerp met dat stinkende goedje en dan is het vervelende gedrag gelijk over.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 23:34

ja de plantenspuit werkte bij ons eigenlijk ook altijd wel. Ik zie er ook eigenlijk niet zo veel slechts in. Je doet ze er geen pijn mee en laat ze toch weten dat t gedrag ongewenst is.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:43

Overigens heeft onze oudste kat er ook een hekel aan als je aan zn buik zit. En ik vind dat je hem daar niet voor hoeft te straffen.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:46

De kamer uitlopen..? Wèl heel DIERvriendelijk, maar zo los je in mijn ogen het probleem niet op. Knipoog
Een kat is niet zo op te voeden (soms helaas..) als een hond. De kat geeft aan dat jouw gedrag in zijn ogen ongewenst is. Knipoog
Een van mijn katten doet dit ook, maar wij zien het wel aankomen, en reageren daar dan direct op, door met het aaien op te houden. Lachen Straffen is dan niet nodig Lachen
Als je een kat straft met de plantenspuit, moet je dat ook wel heel snel doen, niet als je gemept wordt opstaan, naar de keuken lopen om de plantenspuit te pakken, en dan pas de kat besproeien.. nee, dit moet wel binnen een paar tellen gebeuren denk ik.
Sterkte ermee!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:55

Ik zat vanmiddag nog over dit onderwerp na te denken.
Ik pas nl nu op een huis, inclusief geiten, kip én kat.

De kat is een buitenkat, krijgt zijn eten voor de voordeur en mag niet naar binnen, vanwege niet zindelijk zijn en een allergisch kind.
Ik ben zelf ook hardstikke allergisch voor katten, hoewel ik het gave beesten vind.

Kat mag dus niet naar binnen, maar probeert dit wel. Vanmiddag was het haar weer gelukt, ze glipt tussen de deur door en rent gelijk naar boven.
Ik stond natuurlijk net op het punt om weg te gaan.

Ik kan dat beest niet zomaar oppakken, moet daarna grondig mijn handen wassen wil ik geen problemen krijgen. Ook is het voor mij niet prettig als mij kleren onder de 'kat' komen.
Ik heb haar dus een beetje besprenkeld met water, en toen wist ze geheel zelfstandig de weg naar buiten te vinden Bloos

Heb ik nu goed gehandeld, of kan dit echt niet volgens de kattenpsychologie?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:55

Als mijn katten de boel molesteren in huis, pak ik de plantenspuit Duivel . Dat werkt super. Maar de katten mogen wel hun grenzen aangeven bij wat ze wel of niet prettig vinden bij geaai e.d. Het is hun lijf en ik kan me voorstellen dat je er niet altijd van gediend bent. Ja

Wij hebben een allemans vriendje, Tijger, die alles best vindt en een getraumatiseerde kat, Beertje. De getraumatiseerde krabt en blaast naar iedere vreemde. Wij kennen haar grenzen en houden daar gewoon rekening mee. Overigens, ik kan heerlijk met haar knuffelen, hoor, maar mensen van buiten ons gezin hoeven niets te proberen. Dan krijgen ze een heftige haal. Ik vertel ook altijd aan mensen dat ze haar gewoon met rust moeten laten, dan gebeurt er niets. Meestal zoekt ze zelf al een rustiger plekje op, als er 'vreemden' in huis zijn. Krijgt iemand dan toch een haal, eigen schuld. Onze dochter heeft er prima mee leren omgaan. Zij weet dat ze Beertje gewoon met rust moet laten en dat doet ze heel goed, terwijl ze met Tijgertje samen ligt te slapen. Haha!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 11:34

haha ik ga niet mijn kamer uitlopen als een kat wat bij mij doet Tong uitsteken wij hebben altijd een waterspuit en die gebruiken we dan of hij krijgt gewoon een tik Tong uitsteken maar hier gebeurt het niet echt Tong uitsteken (zijn niet echt aanhalig) Lachen

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 11:37

eigenlijk doe onze katten nooit veel kwaad Vork
Als onze jongste weer iets heeft uitgehaald , bijvoorbeeld de tuin uitgaan , dat mag ze niet
Dan zeggen we gewoon op een boze toon haar naam , en rent ze als een gek weer naar binnen.
Maar ook als ze elkaar weer betrekken dan zetten we vaak gewoon een boze toon op en dat help vaak wel Knipoog

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:32

Ik zweer ook bij de plantenspuit.

Mijn Siamezen zien graag de kamer vanuit de lucht en proberen dus regelmatig in de gordijnen te klimmen, maar ik hoef maar een beweging richting spuit te maken (staat paraat naast de bank!) of ze zijn al weg!
Uiteraard naar iets anders wat ook verboden is... Knipoog

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:36

Plantenspuit! Maakt diepe indruk op onze kat en heb niet het idee dat ik hem er mee mishandel Lachen (in zijn ogen wel, maar hij mishandelt mijn muur ook als hij in het behang klimt..)

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:37

Onze grote, dikke, vette kat valt de kleine, dunne kat wel eens aan (niet voor de lol, echt gemeen) en dan hoef je alleen maar heel boos zijn naam te roepen en hij houdt al op.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:40

Plantenspuit en het woordje 'nee'
hoef nu alleen hard NEE te zeggen en ze kappen al Haha!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:52

ik heb op dit moment nog maar 1 kat en die is al 16, dus bij haar hoef ik aleen nog maar een scherp geluid te maken en ze houdt meteen op met wat ze aan het doen is. Toen onze katten jong waren was t ook een scherp geluid maken en boos nee zeggen en als echt gemeen pakten ofzo ff in het nekvel pakken.
Onze dierenarts heeft 1 van onze katten ooit een tik op dr kop gegeven omdat ze in zijn arm hing.. ze was t niet eens met de ontwormingspil. daarna liet ze t al mokkend toe.. bij mij heeft gelukkig nooit zo in mijn arm gehangen als ze bij hem deed haha, is wel al een jaartje of 8 geleden denk ik

kamer uitlopen lijkt me niet echt een oplossing...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:57

Ook hier de plantenspuit Duivel

Maar ik straf alleen als ze iets doet waarbij ze iets sloopt (ze gebruikt wel eens de bank als krabpaal) of als ze voor de kooi van de ratten zit en die een tik wil geven.
Als ze wil uithalen omdat ik haar op een bepaalde manier of plek oppak/aai/borstel is het mijn schuld, vind ik. Dat zijn haar grenzen, daar heeft ze recht op.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:37

Jup ook hier gewoon de plantenspuit hoor, naja bij 1 van de 2 dan. De andere vliegt al weg zodra je opstaat Haha! (nou doet hij eigenlijk ook zelden iets dat niet mag haha)
Maar je maakt mij niet wijs dat de kamer uitlopen helpt om het gedrag af te straffen

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:42

Als ik tegen haar zeg ''Simmie, níet doen'' op de juiste manier dan laat ze ook wel wat
ze van plan was (zoals een poging naar boven te glippen). Ze is over het algemeen erg braaf
hoewel ze nog weleens gemeen kan zijn tegenover het bezoek. Clown

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:44

plantenspuit maakt hier niet veel indruk, sterker nog dat vindt ze juist geweldig Nagelbijten / Gniffelen
toen ze klein was gebruikten we het wel maar nu is ze dol op water dus ja Huilen van het lachen
wij hebben ook helemaal geen stoute kat ofzo, als ze al iets fout doet dan zeggen we op een strenge toon haar naam en dan nog eens een strenge nee erbij dan is ze al weg..
ze kan soms wel heel lichtgeraakt zijn op gebied van aaien maar ja, als ze er geen zin in heeft is het ook zo en dan moet je ze maar laten doen Lachen

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:46

Gewoon vrij hard wegduwen, of een tikkie op z'n koppie, en gewoon boos naar hem schreeuwen Clown

Gucci_

Wij gooiden ze vaak in de vijver, ik pak ze nu meestal bij het nekvel en geef ze een tik, daarna zet ik ze buiten. In de vijver gooien was ook wel nodig, want een keer een kat pakte een hele karbonade uit de pan.

Cupcake_

In de vijver gooien?!!

chrissie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:51

Ik heb eens gelezen dat ze onderdanig zijn als ze op hun rug liggen en als je dan hun buik aait is dat beangstigend ofzo en gaan ze krabben.Als onze katten vechten en er 1 op de rug gaat liggen geeft hij zich over en dat ziet de ander dan en die houd dan vaak op.Bij ons doen ze dat allemaal je hand vastgrijpen en krabben,als je dan terugtrekt word het erger ook met achterpoten erbij enzo!Meestal pak ik dan met mijn andere hand de kat in zijn nek en van mijn hand af.En dan geef ik hem geen aandacht meer,even later is hij weer lief wil hij weer aandacht enzo.Maarja beetje eigenschuld wel je kan er beter niet aan komen.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:52

Ja precies, in de vijver :S ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:02

De kamer uit lopen, schreeuwen, een plens water over 'm heen en in de vijver gooien Bloos! zijn geen dingen om je kat iets te leren of af te leren.
Wat goed werkt en wat al vaak genoemd is, is de plantenspuit; sprayen op het moment van de kattekwaad zelf. Of een simpel "eh eh" of "nee" volstaat ook.

Overigens vind ik dat je een kat niet mag straffen als hij uithaalt wanneer je aan z'n buik komt. Hij vindt dat blijkbaar onprettig, dus doe het dan ook niet.