Hoe leer je een hond van 3 jaar dat ie moet plassen met wand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HarmanyL

Hoe leer je een hond van 3 jaar dat ie moet plassen met wand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 19:18

Het zit zo: Wij hebben sinds vorige week een (bijna) 3 jarige Groenendaeler hond bij mensen thuis opgehaald. Bij hen moest ze weg omdat hun kindje allergisch was. Nou echt een heel lief beest hoor! Is alleen altijd gewend om d'r zin te krijgen. Maar dat zal best lukken als wij maar consequent zijn.
Nu is het alleen zo dat ze met wandelen bijna niet plast. Dit doet ze dus in de tuin (of onderweg op straat) als wij 2 sec. niet opletten. In de tuin mag ze van ons dus echt niet plassen, dat willen we gewoon niet. Heb al een paar keer een bak water over d'r heen gegooid op het moment dat ze het doet. Haar drinken staat buiten, dus af en toe moet ze naar buiten. We blijven er dan wel bij staan te kijken zodat we d'r kunnen straffen. Maar het lijkt wel alsof ze het niet wil snappen... En dan ga je wandelen, loopt ze gewoon redelik netjes naast ons. Hou riem extra kort (trekken moet ze ook nog afleren). En toch krijgt ze het af en toe voor elkaar om te gaan plassen. Wordt er moedeloos van. Kom je op het veldje en zeg ik ga maar plassen. Nou dat doet ze vaak meteen. En dan zeg ik braaf en een aaitje. Dan moet ik nog een stukje verder lopen naar een losloop gebied. Onderweg doet ze dan niks. Zodra ze los is gaat ze als een bezetene rennen, rennen en nog eens rennen. Af en toe een keertje poepen (tsja dat moet nu eenmaal). Maar plassen dus vrij weinig, met als gevolg dat ze het na het wandelen weer in de tuin doet.... Grr. Ze wordt momenteel genoeg uitgelaten, en gaan ook bijna iedere dag een uurtje nog met d'r het bos in. Ook dan plast ze eigenlijk bijna niet. Hoe kan ik haar nu leren dat ze dus met wandelen wel moet plassen en niet in de tuin??? Iemand de gouden tip??

joozz

Re: Hoe leer je een hond van 3 jaar dat ie moet plassen met wand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:11

oei gouden tip weet ik niet, maar ik heb het mijn hond iid aangeleerd door te belonen (echt helemaal uit mn dak gaan van) als ze ging plassen als ik zeg ga maar plassen. Nu snapt ze het, en gaat ze dan plassen.

en misschien tipje voor dat trekken: mijn hond doet dat soms ook wel graag, maar heb op cursus geleerd om dan even de riem (gewoon los) onder haar voorpoot te doen zodat ze zichzelf uit balans trekt. Klinkt misschien zielig, maar ze heeft er verder geen last van zolang ze niet trekt, en meestal na een stukje kan ze weer gewoon lopen.

Heb op cursus al best veel trekkende honden gezien waar dit echt goed hielp!

Succes met je hond!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:34

hoi,

gouden tip :duidelijkheid!

Laat de hond in eerste instantie niet in de tuin, ze zal eerst moeten leren waar ze wel mag plassen en waar niet. Het is voor het dier niet duidelijk dat ze niet in de tuin mag plassen als ze dat altijd (kennenlijk) wel heeft gemogen. Geef haar tijdens de wandelingen de rust om te kunnen plassen. En belonen als ze buiten plast. Straffen in de tuin plassen heeft op dit moment nog geen zin, je verergerd de kans op vertouwen (jullie gooien immers met water... waarom zou ze jullie dan vertrouwen? )

Neem de tijd, verwacht niet het onmogelijke van een hond.
Duidelijk zijn in wat je wilt maar eerder belonen als straffen, dat is nu vooral belangrijk.

p.s mischien is een hondencursus geen slecht iedee voor deze hond, dan kun je vragen stellen bij de desbetreffende honden school.
Zoek dan wel een goede hondenschool
Niet een waar ze hun honden laten tekkelen om trekken af te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:48

Een hond kan niet alles begrijpen tussen de dingen waar wij wel en geen verschil in zien. Je denkt imo een beetje te moeilijk voor je hond. Voor een hond kan je zowel in het bos als op de straat wandelen. En hoe kunnen ze zeker weten dat ze op weg zijn naar het bos? Voor hetzelfde geld ga je alleen een blokje om. Ik denk dat in de tuin plassen heel moeilijk af te leren is aangezien het haar territorium is. Ook komen er vaak andere dieren in de tuin zoals katten. Die laten zelf ook vaak wat achter in jullie tuin waardoor de hond er weer overheen gaat plassen. Anders is het haar territorium natuurlijk niet meer. Voor een hond is het verschil ook niet duidelijk, tuin is hetzelfde als buiten voor hen. Je moet het verschil ertussen zien duidelijk te maken, op dit moment snapt die hond het echt niet als je een bak water over haar heen gooit. Probeer zoveel mogelijk te belonen als ze tijdens de wandeling plast iig. Meer tips heb ik eigenlijk ook niet echt, wij deden er nooit moeilijk over bij onze hond. Zeker toen hij een hartprobleem kreeg, hij ging aan de plaspillen waardoor hij vaker ging plassen. En ja, dan ben je blij dat je een tuin hebt Clown

Waarom staat haar drinken buiten en niet gewoon binnen?

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 21:14

Bedankt voor de reacties. Drinken staat buiten omdat ze anders alles onder brast. Hebben we bij onze vorige hond ook gedaan. Andere beesten komen niet in onze tuin (alles met visdraad afgespannen, voor bescherming van de vissen). En ze doet het niet om teretorium af te bakenen denk ik. Gaat namelijk gewoon zitten waar ze staat..
Ik vind niet dat ik het zomaar moet laten doen. Zo groot is de tuin niet en onze kids spelen er ook...
Zal in elk geval wel meer gaan belonen. En proberen voorlopig maar dezelfde routes te lopen zodat dat wat duidelijker is...

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:23

Nou sorry hoor maar een bak water over d'r heen gooien Lijkt me ook niet echt de manier om haar vertrouwen te winnen.
Je zal even moeten uitvissen wat het beste werkt voor haar, belonen met iets van voer of belonen met een speeltje. Ik zou haar voorlopig niet alleen in de tuin laten zodat je in ieder geval op het moment dat ze in de tuin plast kan ingrijpen. Maar ik begrijp dat ze ook niet op straat mag plassen? Daar zou ik me dan weer niet zo heel druk over maken. Liever op straat dan in de tuin toch? Als je nl. ingrijpt in de tuin en je neemt haar mee de straat op denk ik niet dat zij gaat begrijpen dat ze het pas op het veldje mag doen. Ik zou het zelf eerst afleren in de tuin en aanleren op straat, dat is korter bij en dus voor haar begrijpbaar. Je grijpt in in de tuin, zij stopt met plassen, je loopt naar de straat en daar mag ze plassen en direct na het plassen uitgebreid belonen danwel door middel van voer dan wel door middel van even met haar spelen. Dat ze verder buiten niet veel plast heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ze het veel te druk heeft met andere dingen, onder andere spelen. Je ziet dat ook wel vaak bij pups. Buiten niks doen want veel te interessant allemaal en zodra ze dan over de drempel zijn gaan ze zitten plassen. Je moet het dus buiten even niet zo interessant maken. Ik zou haar bijvoorbeeld aan de lijn houden tot ze heeft geplast en dan pas los laten om te rennen.
Ik denk wel dat het mogelijk is om het nog af te leren, ik denk wel dat je veel geduld moet hebben en creatief moet zijn met belonen enz. Succes in ieder geval.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 21:42

Ja dat belonen is wel moeilijk... nog nooit een hond meegemaakt die zowat niks lust... Kan haar niet bij maken met een koekje...
Hierzo in Geldrop gaan ze erg streng het hondenpoep beleid handhaven, enne heb geen zin in een bekeuring... Maar eerst aan de riem laten is te proberen!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:47

Tsja, de manier die op puppies wordt toegepast is zodra het diertje gaat plassen, met lage stem zeggen dat het niet mag, diertje oppakken en buiten zetten waar het wel mag plassen. Maar dat gaat niet zo gemakkelijk met een grotere hond, denk ik.

Misschien kun je een professional van een dichtsbijzijnde hondenclub inschakelen?

Wat je ook zou kunnen proberen is een soort kattenbak. Die schuif je dan onder haar op het moment dat ze in de tuin plast, en de bak kun je dan gewoon in de tuin laten staan. Als ze het uiteindelijk snapt, zal ze niet meer in de tuin plassen, maar in de bak. Dan heb je alleen nog niet het probleem opgelost van ook buiten plassen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:51

Ik zou bijna zeggen , breng maar naar mij. Ze is pas een week bij je. Dat plassen zal ze heus wel afleren hoor maar niet in 1 dag. Waarschijnlijk voelt ze zich meer op haar gemak in de tuin waardoor ze daar makkelijker plast dan op straat. Neem een paar keer echt de tijd voor het uitlaten zodat ze het plassen niet vergeet te doen. Misschien kost je dat een paar keer meer dan een uur. Blijf in die tijd ongeveer op de zelfde plek bv een veld waar je haar wil uitlaten voortaan. Succes

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 22:20

De afgelopen dagen zijn we steeds iedere dag 1,5 uur weg geweest (en nog een aantal kortere keren van ca. 15 minuten). Dus in principe lijkt me dat lang zat. Ik kan we proberen om in het losloop geboed een keer extra op en neer te lopen. Dat doe ik nu 1x zeg maar. Dus wellicht als ik dat 2x doe?
Het stomme is dat ze wel haast op commando plast op het eerste veldje waar ze mag plassen. Dit is 100 meter van de voordeur af. Daar ga ik nu altijd eerst langs en nadat ik bij het losloop geboed ben geweest nog een keer.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:20

Ga alsjeblieft geen bakken water over dat beest heen gooien. Je hebt een groenendaeler, dat zijn al vrij nerveuze honden, waar je snel een fout mee maakt, waardoor je een groter probleem krijgt als dat plassen.
Straffen voor onzindelijk gedrag werkt niet, hier worden ze alleen maar nerveus van als ze een keertje de fout in gaan en gaan ze hardstikke lopen stressen.
Juist de hemel in prijzen als ze het netjes buiten doet, zal haar meer aanmoedigen om het tijdens het wandelen te doen, het hoeft niet per se met voer of iets, maar gewoon hardstikke enthousiast doen en zeggen dat ze zo braaf is kan al een hond al een goed gevoel geven.

Verder snap ik even niet het probleem met het plassen en het lopen aan een korte riem om het trekken af te leren.
Hoe wil je een hond afleren om te trekken als je haar constant kort houdt?? Er is een heel simpele oefening voor en daarbij hoeft geen geruk en getrek aan te pas te komen (ik zeg niet dat jij rukt of trekt) en dan leert ze gewoon aan een slap lijntje mee te lopen.
Ik vind persoonlijk dat je erg veel van die hond verwacht terwijl je haar net een week hebt, gun haar een beetje tijd, het is voor haar ook allemaal nogal wat.
Ineens een ander huis en nieuwe regels. Je kan toch niet verwachten dat ze dat gelijk maar snapt, zeker niet als ze het nooit heeft geleerd.

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:23

Je gaat toch geen bak water over een hond heen gooien?

Maar goed zoals al eerder gezegd zou ik te werk gaan zoals je dat met een pup zou doen. Dus wanneer de hond in de tuin wil gaan plassen direct meenemen buiten de tuin en dat gedrag belonen.

Je kunt niet verwachten dat je dit binnen een paar dagen voor elkaar hebt. Een pup is immers ook niet in 2 dagen zindelijk. Als je hier geen tijd in wilt of kunt investeren moet je je afvragen of het wel verstandig is dat je aan een hond bent begonnen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 13:36

ik ben het verder helemaal eens met MissStynk. Gewoon vanaf het begin beginnen.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:38

Ja je moet wel moeite doen voor een hond hoor , je kunt na een week niet verwachten van een hond dat 'ie net zo doet zoals jij wilt !! Nooit geen water over haar heen gooien , ik lees dit en krijg spontaan medelijden met de hond ... wat moet ze zich radeloos hebben gevoeld ! Bij de ene persoon mag ze wel in de tuin plassen en bij de andere niet , dus eigenlijk doet ze wat er normaal werd verlangt van haar en dan gooi jij een bak water over haar heen ???? Ik vindt het erg zielug . Zo snapt ze er natuurlijk helemaal niks van !
Heb je al geprobeerd haar te belonen op het moment dat ze iets WEL goed doet ??? Positieve dingen belonen , ze moet jullie leren kennen en vertrouwen . En dat ze nog niet aan de voet wil lopen heeft ook tijd nodig ! Het is nu eenmaal een oudere hond , maar wil je haar nieuwe dingen leren dan moet je haar zien als een pupje . Van voren af aan beginnen . Waarom moet dat allemaal zo snel gaan ?? Je maakt haar verwardheid alleen maar groter , straks gaat ze daardoor echt raar gedrag vertonen .
Doe het stapje voor stapje , ga anders naar een hondenschool met haar om te leren hoe je een hond iets aanleerd op een positieve manier . En houdt rekening met de hond , geef haar eens een beetje liefde ! Verandering van omgeving kan voor de hond erg ingrijpend zijn .

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:54

roylinde schreef:
hoi,

gouden tip :duidelijkheid!

p.s mischien is een hondencursus geen slecht iedee voor deze hond, dan kun je vragen stellen bij de desbetreffende honden school.
Zoek dan wel een goede hondenschool
Niet een waar ze hun honden laten tekkelen om trekken af te leren.

Iid een hondentraining is echt geen slecht idee! Ik zit zelf met een puberhond bij de dierenbescherminghondenschool. Zij hebben echt heel veel ervaring (althans de afdeling waar ik zit) met oudere honden en nemen echt de tijd voor je en helpen je met veel praktijkproblemen! Ik heb echt al veel honden gezien die allerlei ''problemen/probleempjes'' hadden (of beter gezegd hun baasjes Knipoog en veel is ook opgelost. Geduld en duidelijkheid zijn iid wel toverwoorden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:57

lotteElb schreef:
Drinken staat buiten omdat ze anders alles onder brast.

Je kan het ook gewoon makkelijk maken, drinkbak naar binnen en de hond mag alleen nog naar buiten als jullie erbij zijn Knipoog Of ze mag helemaal niet meer in de tuin maar da's wel sneu als je een tuin en een hond hebt. Dan koop je iets van een handdoek die je onder de bak legt zodat die het water opvangt.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:55

Helaas heeft een pup een plasstop als ze opgepakt wordt, maar heeft een volwassen hond dat nog? Ik geloof het niet..

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 16:12

nou het gaat al een heeeeel stuk beter! Heeft niet meer in de tuin geplast. En tsja soms buiten op straat, maar dat neem ik dan maar even voor lief! Heeft gister ook zelfs aan de riem gepoept. Dus komt goed!!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:47

ik vraag me af waarom ze eigenlijk niet in de tuin mag plassen Clown

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:52

Milly_ schreef:
ik vraag me af waarom ze eigenlijk niet in de tuin mag plassen Clown

Dat niet alleen, ik vraag me ook af waarom dat beestje niet op straat mag plassen ???

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:25

Dat in de tuin, je gras kan oa verkleuren Knipoog Ik geef er op zich niet om, mijn hond plast ook wel ns in de tuin op mn gras, maar kan mij voorstellen dat mensen het vervelend kunnen vinden.

Mijn honden mogen echter ook NIET op straat behoeftes doen, alleen in gras of bosjes. Vind dat gewoon zelf veel minder asociaal staan.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 20:14

Nou in mijn tuin (= klein) spelen ook mijn kinderen. Vind dat niet zo fris (en met dat warme weer gaat het nog erg stinken ook!). Hierzo in Geldrop hebben ze een erg streng hondenbeleid, dus vandaar dat ze niet op straat mag plassen. Maar daar heb ik nu op zich wel schijt aan. Tuurlijk probeer ik het nu goed aan te leren, en het gaat al bijna altijd goed. En als ze dan toch een keertje plast ja jammer dan, daar ga ik haar nu ff niet voor straffen. Ze doet haar best!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:22

hond niet op straat plassen??? nog nooit van gehoord...maar goed zal mijn beperking zijn Knipoog . vind het persoonlijk ronduit belachelijke wetgevingen. erger me echt aan al dat gecultiveer. ok poepen is wat anders,maar dat beetje vocht Gestoord
nou ja gelukkig voor jullie dat ze het in tuin al bijna niet meer doet.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 22:07

Ja nouja of je voor plassen een bekeuring krijgt weet ik niet, maar mijn idee is als ze daar mag plassen, dat ze dan gaat denken dat ze daar ook mag poepen... Vandaar.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 07:30

dan ruim je toch gewoon op?