bench: voor- of tegenstanders?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

bench: voor- of tegenstanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 17:25

Hallo,

Ik had graag even jullie mening gehad omtrent het gebruik van een bench.
De laatste jaren is deze kooi enorm in opmars gekomen om de opvoeding te vergemakkelen. Maar zijn er ook mensen die er om een bepaalde reden tegen zijn en juist geen bench willen (hoe vervangen jullie de bench dan in de opvoeding, zoals zindelijkheid, slopen, ...)? Haha! Ik zelf gebruik er geen omdat onze pup er een bloedhekel aan heeft (ondanks leuk maken en gradueel opbouwen), als we hem even alleen laten of 's nachts gaat hij in een puppy-proof ruimte (de keuken) in zijn mandje liggen. Ik ben benieuwd Vork

_Jeann

Re: bench: voor- of tegenstanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:29

Bij ons ligt er een krant in.. Onze pup zit er 's nachts in en als we weggaan.. Verder loopt hij gewoon de hele dag los, sommige mensen vinden het zielig dat puppy's worden 'opgesloten' in een bench. Maar ik heb daar eerlijk gezegt niet zo veel problemen mee zolang hij de rest van de dag losloopt..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:31

Op zich heb ik niets tegen een bench, het geeft veel honden duidelijkheid en rust. Mijn bejaarde poedeltje heeft het altijd uitstekend gedaan in een bench, maar zij is toen ze klein was op een groot aantal internationale shows geweest, dus ze wist niet beter. Als ze met de auto meegaat, doe ik haar in een kattenreismandje, daar ligt ze de hele weg in te slapen.
Mijn ander twee honden hebben een eigen 'hondenkamer', met een bank en een stoel (en een grote kattenposter aan de muur Haha! ). Ze zijn behoorlijk groot, dus een bench vind ik voor dit tweetal geen optie. Want ze moeten wel een beetje kunnen bewegen, als ze daar zin in hebben.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:32

Wij hebben de bench altijd open staan, toen ons hondje pup was, ging de bench 's nachts dicht zodat ze niet de kamer door kon lopen.
Nu staat haar mandje er nog steeds in en is het gewoon haar slaapplek. Ze loopt gewoon los door de kamer en als ze wil slapen gaat ze er zelf in liggen Lachen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:35

Een bench kan heel handig zijn mits er jusit mee omgesprongen wordt....
De bench moet een plek zijn waar de hond/pup zijn eigen plek in heeft en rust heeft. Het moet geen strafplek zijn.
Zindelijk maken via een bench vind ik niet de manier. Daar zijn genoeg andere manieren voor om dat te trainen.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:36

Lisa91 schreef:
Ik vind een bench goed, mits het niet als straf gebruikt wordt.
Wij hebben de bench altijd open staan, toen ons hondje pup was, ging de bench 's nachts dicht zodat ze niet de kamer door kon lopen.
Nu staat haar mandje er nog steeds in en is het gewoon haar slaapplek. Ze loopt gewoon los door de kamer en als ze wil slapen gaat ze er zelf in liggen Lachen

Foutje, moest een edit zijn ipv een quote Bloos
Laatst bijgewerkt door Apocalatch op 29-04-08 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:37

Onze hond voelt zich veilig in de bench. Hij vond het als puppy al een fijne plek en dat is alleen maar sterker geworden Lachen Op een gegeven moment mocht hij los in de woonkamer als wij weg waren maar toen heeft hij de hele tijd aan de deur lopen krabben naar de gang want daar staat de bench. (resultaat: allemaal krassen op de deur, was pap blij mee Duivel ) Nu staat de bench in de woonkamer en daar moet hij in als wij weggaan omdat hij toch onrustiger is als hij er niet in hoeft. Het is dus echt een veilig plekje voor hem, hij moet er nooit in als straf oid. We hebben de bench ook niet gebruikt om zindelijk te maken.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 17:44

xMarit schreef:
We hebben de bench ook niet gebruikt om zindelijk te maken.

Hoe heb jij dat dan aangepakt?

Op dit punt loopt het bij mij niet 100 % goed Bloos Pup is nu 4 maand en overdag zo goed als zindelijk. Maar 's nachts ... =
Ik geef de laatste keer eten om 17.00, laatste keer drinken om 19.00; gaan slapen in de keuken om 23.00 (na nog een keer naar buiten te zijn geweest) en opstaan rond 7.00 's morgens. Bijna altijd vind ik een plasje en een hoopje. Ik ben er nog niet achtergekomen wanneer hij juist die behoeftes doet in de loop van de nacht. Moet ik nu vroeger opstaan (bv. tegen 05.00) of moet ik 's nachts nog een keer extra opstaan (waardoor hij weer wakker is en moeilijk om weer de slaap te vatten). Of worden ze automatisch zindelijk naarmate ze ouder worden? Wat denk jij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:47

Lisa91 schreef:

Hier is dat ook zo gegaan. Lachen

Voor straf zijn ze er idd ook nooit ingegaan, dan is het geen leuk plekje meer denk ik Lachen

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:47

Bij ons plaste ze in het begin nog wel eens in de bench. Daarom ging m'n vader haar om 5 uur/half 6 even uitlaten. Naarmate ze ouder werd (4/5 maanden oud), kon ze het ophouden tot 8 uur 's ochtends Lachen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:01

een grote bench voor kleine hondjes vind ik geen probleem,maar een grote hond opsluiten in een hokje van een meter bij 50 cm

geef ze dan een kennel,ik vind dat een hond zich in ieder geval moet kunnen omdraaien uitrekken en een stukje moet kunnen lopen...

ik heb dan ook nooit een bench gehad,ja 1x toen met een puppie,beestje werd echt compleet gestoord als ze erin moest,na 2 dagen heb ik die bench weggedaan,en lag ze heerlijk in de kamer op de bank,nooit problemen mee gehad.

ik heb wel 2 andere honden in een kennel gehad,een groot deel van een kamer afgezet met kennel panelen,zodat ze daarin konden spelen,rennen,en gewoon vrij konden bewegen,voor ene kleine hond is een bench een beetje hetzelfde idee denk ik Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:06

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-06-23 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:31

als de bench goed gebruikt wordt ben ik een groot voorstander van de bench. Het is inderdaat een veilige plek, het bied duidelijkheid en voorkomt in somige gevallen veel elende.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:19

Ook ik ben groot voorstander van de bench, mits goed gebruikt. Bailey, de hond die ik in opleiding heb gehad, zag de bench echt als slaapplek, en ging er ook uit zichzelf inliggen. Hij heeft er ook wel eens een paar keer een nacht buiten geslapen, maar eigenlijk zat hij standaard in zijn bench snachts. Deze bench was 1.20 bij 70 ofzo? Één van de grootste maten.
@ Kimmie: Door 1 nare ervaring is een bench al gauw negatief voor een hond, en dat er weer uitkrijgen is erg lastig. Een hond moet eraan wennen dat dat zijn plekje is. Teveel mensen (en daarmee zeg ik niet dat jij het zo doet!) stoppen hun hond in een bench en dan denken ze dat hij het snapt. Hoe kan een hond nou weten dat zijn baasje terugkomt om hem er weer uit te halen? Vind je het gek dat hij eerst wat piept/jankt/blaft?
Een bench moet juist zo groot zijn dat de hond er goed in kan liggen, zich om kan draaien en gewoon op zn gemak kan zitten. Maar niet zo groot dat hij er een eind in kan gaan wandelen. Dan kan hij, vooral als je bezig bent met zindelijkheid, zijn eigen bench gaan bevuilen omdat hij aan de andere kant toch wel schoon kan gaan liggen. Dat werkt dus niet Lachen. Dus ook al koopt iemand een pup-grote hond, dan moet je nog eerst een kleinere bench hebben, waar hij goed inpast. Daarna een grotere kopen.
Een kennel is voor een hond ook prima, zolang hij maar een vaste plek zoals een mand heeft waar hij kan gaan liggen.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:31

Wij zijn ook voorstanders van de bench!
Hij staat altijd open en onze pup ligt er ook uit zichzelf in, 's avonds gaat ie dicht als wij op bed gaan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:36

sting,ik heb hier 6 honden waarvan we het bij 1 puppie ooit geprobeerd hebben in het begin met en bench...

beestje zat in een ruime bench,met water lekkertjes enz enz,maar ging compleet over haar toeren,zo zielig,helemaal hijgen en helemaal over de rooie,ik heb haar toen ik het zag losgelaten en we zijn even weggegaan,toen we terug kwamen lag ze heerlijk op de bank,dus kennel is daarna per direct opgeruimd...

was zowiezo zo'n lief pupje,heeft echt nooit in huis iets gedaan,ging netjes voor de deur staan,beetje piepen en dan moest ze plasje doen... Lovers

is echt zo'n geweldige hond,en ja,die ligt dus de hele nacht tegen mij aan,als ik snachts wakker wordt en niet kan slapen,tut ik heel wat met haar af...

heerlijk, zo'n hond Lovers

speedy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:54

Ik heb 2 hondjes en ieder heeft zijn eigen grote bench. Dat is hun veilige plek en ik noem het voor hun mandje. Als de hondjes uit hun eigen erin gaan dan mogen kinderen hun niet storen zodat ze rust hebben. Overdag lopen de hondjes los maar als ik wegga dan moet ieder in zijn eigen mandje/bench met deurtje dicht en zo zijn ze ook opgevoed. Er komt dan altijd een snoepje en soms een kluifje bij dus zij ervaren die opsluiting als positief en als ik mijn jas pak gaan ze er al uit hun eigen in. Ze worden nooit voor straf opgesloten maar het is wel zo dat als ik mijn stem verhef en boos op hun ben dat ze automatisch hun bench in gaan ook al blijft het deurtje open.

Zindelijk maken was voor mij in het begin (2 weken vrij voor genomen) om het uur naar buiten en het woord poepen en plassen aanleren net als de commando's zit of liggen of blijf enz. Mijn hondjes doen nu dus op commando hun behoefte indien aanwezig en worden buiten altijd beloond met een knuffel en een aai na hun daad. Bij thuis komst krijgen ze altijd als beloning een hondensnoepje met de tekst "goedzo poepie of plasje gedaan". Hun behoefte doen is dus ook een positieve bezigheid en ze wachten binnen echt bij de kast op hun snoepje haha. Tussendoor krijgen ze dus bijna geen snoep of zo anders is het effect weg.Ik heb er maar een paar weken over gedaan om ze zindelijk te krijgen. Nu worden vaste tijden aangehouden met uitlaten en ze houden het dus echt tot die tijd op en weten waar ze aan toe zijn.

Succes ermee Pling

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:55

Voorstander. Het moet geen strafplek worden, maar zijn vertrouwde hok. En dat is het voor mijn pup (6 maanden) zeker. Al laten we nu overdag als hij een paar uurtjes alleen moet zijn de bench voortaan open, dit gaat goed, kan hij door de keuken (5*5) struinen. Aan zijn speeltjes te zien speelt hij daar ook mee en als het zonnig is, sleept hij zijn kussen uit de bench en gaat in de zon liggen Haha! Dus ik gun hem die vrijheid graag, maar in het begin weet je niet of hij iets gaat slopen. Als wij thuis zijn en hij kan niet op schoot komen slapen, gaat hij zelf in zijn bench liggen. Dit vanaf het begin hem ook aangewend.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:57

Wij zijn begonnen met de bench en vandaag heb ik hem opgeruimd.

Ze heeft er altijd in geslapen en sinds kort ging ze moeilijk doen als ze erin moest, of als wij even weg waren, ging ze helemaal door het lint.

Ze wil eigenlijk nog maar op 1 plek slapen en dat is onder de tafel. Vanavond ga ik kijken of het werkt.

Maar hoe doen jullie dat op vakantie?? Ze gaat namelijk zondag mee op vakantie het was de planning dat ze dan in de bench ging.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:59

Ik heb een 2e hands hond, om het zo maar te noemen, en zij is gewend aan een bench.
Dit is eigenlijk gewoon een hele grote mand voor haar.
Ze gaat er in als ze wil slapen.
Verder "moet" ze er alleen in als ze net gezwommen heeft en erg nat/vies is.

Ik vind het erg belangrijk dat dit nooit als strafkot gebruikt wordt, maar echt als haar eigen plekje.
Als we een paar dagen weg gaan nemen we de bench altijd mee, dan heeft ze toch een eigen plekje.
ik ben dus voor.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:05

Naar mijn mening is een bench uitgevonden voor full time werkende mensen die eigenlijk niet de tijd hebben om een hond te houden.

Wanneer je een hond vaak genoeg uitlaat dan is hij gewoon zindelijk en plast/poept niet in de kamer dus daar heb je geen bench voor nodig. Als je voldoende met hem doet dan verveelt hij zich niet en gaat dus ook geen dingen slopen dus dan hoeft hij ook niet in een bench als je hem een poos alleen laat.

Een hond gaat pas dingen slopen als er te weinig met hem gedaan wordt. Dan is in een bench stoppen een dieronvriendelijke oplossing beter is het om meer tijd aan het dier te besteden.

Een bench is in mijn ogen alleen geschikt als vervanging van een mand. Dus als hij zelf kan bepalen wanneer hij er in wil of niet.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:07

Ik ben ook een voorstander van de bench, indien hij goed gebruikt wordt natuurlijk.

Onze Labrador is nu ruim een jaar oud. Hij kreeg als pup altijd eten in zijn bench, dus hij ziet de bench niet als een strafmiddel o.i.d. Sinds kort hoeft hij er niet meer in als we weggaan, of als we naar bed gaan, omdat hij HD heeft en het dan dus wel fijn is voor hem dat hij af en toe z'n benen kan strekken. Dit gaat verder eigenlijk wel goed. Maar als er visite is, of 's avonds ligt hij er heel vaak in, lekker afgezonderd. Al ligt hij ook heel graag in de te kleine mand van ons andere hondje Clown.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:08

lindsey schreef:
Naar mijn mening is een bench uitgevonden voor full time werkende mensen die eigenlijk niet de tijd hebben om een hond te houden.

Wanneer je een hond vaak genoeg uitlaat dan is hij gewoon zindelijk en plast/poept niet in de kamer dus daar heb je geen bench voor nodig. Als je voldoende met hem doet dan verveelt hij zich niet en gaat dus ook geen dingen slopen dus dan hoeft hij ook niet in een bench als je hem een poos alleen laat.

Een hond gaat pas dingen slopen als er te weinig met hem gedaan wordt. Dan is in een bench stoppen een dieronvriendelijke oplossing beter is het om meer tijd aan het dier te besteden.

Een bench is in mijn ogen alleen geschikt als vervanging van een mand. Dus als hij zelf kan bepalen wanneer hij er in wil of niet.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens hoor. Ik ken genoeg honden die heeel veel beweging krijgen en heel veel doen, maar toch nog aan stoelpoten, tafelpoten of iets anders knagen.

Een kwestie van opvoeden, vind ik Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:12

Een bench bestond er vroeger niet en toen waren de honden ook zindelijk te maken en te leren van de spullen van de baas af te blijven en dat hoeft niet op een nare manier.

Ik vind opsluiten in een kooi die vaak ook nog te klein is omdat het anders zo veel van de huiskamer in beslag neemt dierenmishandeling. Mensen gaan hele dagen werken en de hond zit in een kooi, ander plast hij binnen, anders gaat hij op de bank liggen, anders komt het huis onder de haren, anders gaat hij slopen....

Als je weet hoe je met een hond om moet gaan en weet dat een hond in een roedel leeft en niet een type dier is die 45 - 50 uur per week overag alleen wil zijn, in de avonden als baasje weg is, in het weekend..., dan gaan ze slopen, dan plassen ze binnen omdat ze zo nodig moeten.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:13

Ik heb zo'n nylon reisbench die standaard op de achterbank staat (staan hij klem) en als hij mee gaat logeren is dat ook zijn mand. Zonder bench blijft hij wel op de achterbank zitten, maar ik vind zo'n bench toch een veiliger gevoel dan dat je hond los in de auto zit. En meestal geef ik hem een varkensoortje als we langer dan een half uur moeten rijden en dan heb ik liever dat hij in die bench ligt dan op de achterbank. Of als hij zich weer eens smerig heeft gemaakt.

Onze vorige hond heeft nooit een bench gehad en die kreeg je (op latere leeftijd) ook echt niet in een bench of een kennel, die raakte helemaal in paniek. Daarom met deze pup meteen aan begonnen. En helemaal niet omdat het makkelijk is om hem ff op te kunnen sluiten
En een pup moet nou eenmaal leren wat zijn speeltjes zijn en wat van zijn baastjes is. Onze pup snapt dat gelukkig heel goed, maar toch heeft hij eerst ons vertrouwen moeten winnen daarmee voordat ik hem alleen laat in een ruimte waar hij veel kan slopen Knipoog

Als wij zitten te eten (avond eten) moet hij zijn bench, het deurtje blijft gewoon open, maar hij blijft er braaf in liggen. Geen gebedel en meestal slaapt hij dan gewoon tot wij gaan afruimen.
Maar net wat je je hond aan leert.