cavia.. kopen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pinuts

cavia.. kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 19:08

ik weet niet of het hier goed staat, maargoed.

Ik ben al een paar jaar cavialoos, en het begint weer wat te kriebelen.. Leuk zon beestje, supergezellig^^ lekker bij je op schoot voor de tv, keihard piepen als je ze roept. erg leuk!
Mjah, het moet wel verzorgd worden.. en je kan niet zomaar weg enzo. ( ben welleens een weekend bij me vriend..)

Nu heb ik een aanbieding gekregen van een cavia plus hok voor 20 euro. Dat is niet veel geld, en het lijkt me zo leuk.. maar ik heb zo mijn twijfels.. Het is toch een beestje wat verzorging nodig heeft.. Maar ze zijn zo lief, grappig, leuk en gezellig..

Wat raden jullie me aan?
Laatst bijgewerkt door pinuts op 25-04-08 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mocca

Re: cavia.. kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:11

Niet doen.
Als je zelf al zegt dat je weekenden naar je vriend gaat, dan kan het dus niet. Je kan zo'n beestje geen heel weekend alleen laten, en elke keer meeslepen is ook niet goed voor ze.

Ben wel heel benieuwd waarom je andere cavia's zo vroeg dood gingen. Als ze ziek zijn ga je er toch mee naar de dierenarts?

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:12

Tsja het eist natuurlijk wel wat verantwoordelijkheid.
Denk niet alleen aan jezelf, maar ook aan de cavia! Lachen
En als je er een neemt, denk dat eerst héél erg goed na of je hem wel goed gaat verzorgen, en maak afspraken. Lachen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 19:13

ik ga niet met een cavia naar de dierenarts, 1 x gedaan.. helpt niet.. en verder kregen ze alles ( vitamine C, hooi, stro, no-stress, geen tocht, aandacht.,.) Dus.. verder is in het weekend mijn moeder opzich wel bereik om hem eens te voeren..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:14

Ik heb even geTeMd, dit hoort bij BB. Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:15

Je kan alleen zelf beslissen of je goed voor een cavia zult kunnen zorgen. Als je er al 12 versleten hebt omdat je ze niet goed verzorgd hebt , dan is het simpel Knipoog

Zijn het 12 hele blije cavia's geweest die een goed leventje gehad hebben en gestorven zijn aan iets dat je niet had kunnen voorkomen , en je zal het beestje nu ook genoeg aandacht geven : waarom niet ? Als het voor jullie allebei leuk is en er ook voor gezorgd wordt als je er niet bent ? Lachen

Ikzelf zou geen cavia willen , simpelweg omdat ik geen beestje in een klein hokje wil. Daar zou ik echt geen plezier aan hebben , dat zo'n diertje voor mijn "plezier" in zo'n plastic klöte-hokje zit. Dan minstens een lekker ruim hok buiten waar ze elke dag in rond kunnen klooien en gras eten enzo , en dat kan ik ze niet bieden. Die standaard dierenwinkel-hokken daarvoor zou ik me doodschamen als ik een dier daarin laat wachten op z'n dood.....maargoed dat ben ik dan weer.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:16

pinuts schreef:
ik ga niet met een cavia naar de dierenarts, 1 x gedaan.. helpt niet.. en verder kregen ze alles ( vitamine C, hooi, stro, no-stress, geen tocht, aandacht.,.) Dus.. verder is in het weekend mijn moeder opzich wel bereik om hem eens te voeren..

Dan snap ik wel dat er al 10 vroeg dood zijn gegaan.
Sorry hoor, maar als een beest ziek is ga je er mee naar de dierenarts.
Eén keer heeft het niet geholpen, dus laat je alle beestjes die misschien makkelijk genezen hadden kunnen worden gewoon creperen?

Helemáál geen cavia meer nemen dus. Scheve mond

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 19:18

pmarena, tsja als wij dieren zoveel zouden bieden.. maar zon cavia is niet beter gewend, en zou buiten de hele tijd doodsbang en stressig heen en weer rennnen omdat er katten of andere beesten achteraan gaan. (cavias kunnen doodgaan van stress) Ik weet veel over cavias, en ik heb ze altijd zeer goed verzorgd. Ik heb ze nooit gewassen en dat soort onzin.. en zoals ik al zei genoeg extras gegeven.. Maar zon beestje word ook niet zo oud.. dat is zo, maargoed tsjah.. het heeft 2 kanten

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 19:20

mocca: dat zou jij doen, niet ik.. En eerlijk waar, ze gaat echt geen cavia voor je opereren, daar kies ik ook niet voor. Als ze iets hebben zorg ik er wel voor dat ik even op internet kijk wat ik er dan aan kan doen enz, en even langs dierenwinkel gaan:)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 19:27

maar ik denk dat ik er toch maar vanaf zie.. als ik nu al twijfel.. wil zon beestje wel een kans kunnen geven weetje. Hmm, ik denk er al heel lang over na, omdat ik niet zo snel een dier zal aanschaffen..

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:29

pinuts schreef:
mocca: dat zou jij doen, niet ik.. En eerlijk waar, ze gaat echt geen cavia voor je opereren, daar kies ik ook niet voor. Als ze iets hebben zorg ik er wel voor dat ik even op internet kijk wat ik er dan aan kan doen enz, en even langs dierenwinkel gaan:)

Sorry hoor pinuts,maar 1 wijze raad:geef die dierenarts een schop onder haar hol en zoek een andere.Een dierenarts opereert WEL cavia's,misschien had je cavia iets wat inoperabel was of was ze al te ziek en zou een operatie weinig meer uitmaken.En cavia's kunnen echt wel ouder worden hoor,MITS een goede verzorging(waaronder OOK een medische)Roep je dan toch echt serieus:ik ga niet met een cavia naar de da dan heb ik een goede raad voor je:laat die cavia's alsjeblieft zitten,wat zeg ik:neem dan helemaal geen dieren,sorry.Tuurlijk een cavia in verhouding tot da-kosten,daar wordt je niet vrolijk van,maar JIJ kiest voor zo'n dier,dat dier kiest jou toch niet uit als eigenaar???En als je hem kunt helpen heb je dat gewoon te doen,of het nu een paard,hond,kat of cavia is,klaar(ik weet er alles van:mijn nijn is al drie keer bij de da geweest:twee antibioticakuurtjes(per stuk 28 euro)en een operatie,maar goed,diertje is van mijn kinderen en die wil ik toch heel graag bijbrengen dat je verantwoording voor zo'n dier hebt en er alles aan moet doen om te zorgen dat je hem het beste leven kunt bieden,en dat uit zich echt niet alleen in het goed voeren.In ieder geval:ik zou de cavia's laten voor wat ze zijn,groetjes Linda

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:29

pinuts schreef:
Maar zon beestje word ook niet zo oud.. dat is zo, maargoed tsjah.. het heeft 2 kanten

mijn alle eerste cavia is over de 8 jaar geworden dus best wel oud voor een cavia. Heb er nu 8 en mijn ene vrouwtje is zwanger en kan elk moment haar jonkies krijgen. Vind het ook super leuke dieren en ben er ook heel wijs mee. Heb ze dus wel in een groot hok. Mannetjes apart en vrouwtjes apart. Heb in totaal 3 hokken 2 met een binnenhok van 80 cm bij 160 voor 2 mannetjes en 1 mannetjes konijnn, en 1 hok van 120 bij 160 cm binnen hok, hier zitten 4 vrouwtjes en 2 konijnen in. Daarnaast hebben ze nog een buitenren van ongeveer 2 meter bij 1,20 en de vrouwtjes zelfs nog groter. Ze voelen zich volgens mij helemaal happy.

als je sweekends iemand heeft die ze verzorgd en je denkt dat je ze verder ook goed kunt verzorgen waarom niet zou ik zeggen. maar hoe klein ze zijn ze hebben wel aandacht nodig

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 19:33

hmm ik heb dus ook gehoord dat een oude cavia heel moeilijk jongen kan krijgen, dus hoop dat het bij jou goed gaat. (dit ging bij mij ook fout, te vroeg geboren.. mama cavia werd er helemaal ziek door, en ze gingen er beiden aan onderdoor..) Terwijl bij een ander in een koude schuur een cavia ook 6 werd ofzo.. Dus dat vind ik heel vervelend, en misschien wil ik volgend jaar wel op kamers.. en dan? verkopen? Aan de ene kant denk ik van, nou kan er een leuke tijd mee hebben, en toch wil ik me niet hechten omdat het toch wel dood gaat..

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:37

ik heb ze swinters ook niet in een verwarmde schuur. Wel een hele dikke laag stro waar ze onder kunnen kruipen. Het vrouwtje wat nu jonkies moet krijgen is nog niet zo oud. Die is nu 3 jaar. Ook is het haar laaste nestje wat ze krijgt. Vind het altijd moeilijk om afstand te doen van de jonkies en eigenlijk was het nu ook niet in de planning om nog een nestje te krijgen maar heb vergeten het mannetje er uit te halen dus ook nog eigenschuld. Als ik ze niet kwijt kan blijven ze bij me en ze gaan ook alleen maar naar mensen die ze een goed tehuis kunnen bieden. ALs je zelf al heel erg twijfeld zou ik het niet doen. Is ook niet eerlijk tegenover het beestje als hij volgend jaar alweer naar een andere baasje moet toch?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:38

LZP -> BB

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 19:40

njah als ik er 1 heb dan zorg ik er ook voor, maar ben idd wel bang dat ik zoiets heb van..neee niet weer verschonen. Dus ik denk dat ik er maar vanaf zie. Maargoed ze zijn gewoon heel erg leuk. Ik heb een beetje het gevoel alsof ze me hier cavia-killers vinden:P maar ik heb er gewoon hele erge pech mee gehad, en ik was nog jong, en mijn moeder vond het ook niet nodig om mee naar de dierenarts, dus dat doe je niet zo snel..en al helemaal niet uit een slechte ervaring. Dus aan de zorg zou het niet liggen, maar de verplichtingen eraan..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:41

Het blijft me toch een raadsel hoe je zoveel cavia's kan verslijten hoor... je bent blijkbaar nog jong , jaartje of 18 ofzo ? Lachen

Normaal wordt een cavia makkelijk 5 jaar.

Hoeveel cavia's heb je tegelijktijd gehad dan als je er zoveel gehad hebt Verward

Of heb je al van heel kleins af aan steeds 1 cavia gehad , die een klein jaartje meeging altijd ? Nagelbijten / Gniffelen

MAG je überhaupt nog een cavia van je moeder , als ze er zo hard doorheen gaan , zegt die dan ook niet eens van laten we er maar mee op houden....? Lachen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 19:45

heb je Pm gestuurd, voor de duidelijkheid.. ik heb altijd goed voor mijn cavias gezorgd. zal mijn begin tekst weizigen.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:46

pinuts schreef:

Dan zou ik op zoek gaan naar een andere DA. De mijne heeft twee keer een van m'n dwerghamsters geopereerd, en die zijn toch heel wat kleiner dan een cavia. En internet zou ik geen betrouwbaar adres vinden als m'n beesten een keer iets hebben, een dierenarts heeft er iig nog voor gestudeerd. Om over de dierenwinkel nog maar te zwijgen Lips are sealed

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 19:47

en hoelang gingen ze daarna nog mee?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:49

De eerste keer werd m'n hamster geopereerd aan een tumor onder de voetzool, toen was ze ong. 6 maanden. Toen ze 1 jaar en 8 maanden was is ze nog een keer geopereerd, deze keer aan een tumor in de wangzak. Helaas is ze toen niet meer uit de narcose gekomen. 1 jaar en 8 maanden is niet enorm oud voor een dwergje, maar als ik de eerste operatie niet had laten doen, was ze maar 6 maanden geworden. Die kleine kruimel heeft dus meer dan een jaar erbij gekregen - alle moeite waard dus.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:50

Als je al een cavia zou nemen, zou ik zeggen doe er meer dan 1....
Hebben ze lekker elkaar als gezelschap...

Als je geen tijd er voor hebt geen dieren nemen.. !!
Zeker niet als je ook nog eens niet de verantwoordelijkheid neemt om
goed voor ze te zorgen.....

Overigens heeft met een caaf naar de dierenarts gaan best zin...
Je zegt dat je het 2 wkn van te voren al aan ziet komen en dan de laatste 2 uur
vreselijk vind dat ie ligt te schokken... Huilen
Nou, al wel eens bedacht, dat ook al zou een caaf niet meer te genezen zijn..
(of dat gene wat gedaan kan worden om hem te genezen te duur voor je is... )
om het diertje dan in iedergeval nodeloos lijden te besparen? en hem in te laten slapen?

Normale dierenarts opereert ook caafjes.. ratten, konijnen en muizen.....
Of je moet wel een heel ouderwetse hork hebben....
En tuurlijk, voor ca 10 euro heb je een nieuwe Duivel !!!
Probleem met kleine dieren en ziek zijn is vaak, dat er te lang gewacht wordt
met naar de dierenarts gaan....
Je moet ze eigenlijk standaard 1 x per week op je keukenweegschaal wegen, en
ook al merk je verder nog niets, maar hij valt af.. vaker gaan wegen en naar de
dierenarts.. Niet wachten tot ie een dag niet eet... of echt ziek is.....

wat betreft zwangere caaf.. kan best als ie ouder is, MAAR!!! dan moet ie vroeger
ook al jongen hebben gehad.. Anders grote kans op problemen bij de geboorte....
En wie zit er te wachten op een keizersnee bij zijn caaf.. niemand neem ik aan....

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:55

Sjolvir schreef:
wat betreft zwangere caaf.. kan best als ie ouder is, MAAR!!! dan moet ie vroeger
ook al jongen hebben gehad.. Anders grote kans op problemen bij de geboorte....
En wie zit er te wachten op een keizersnee bij zijn caaf.. niemand neem ik aan....

Ben ook helemaal niet bang dat het mis zou gaan met mijn kwebbel. Ze heeft wel vaker jonkie's gehad en ze is een hele goeie moeder. Als de jonkies er zijn zal ik eens fotos plaatsen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 19:56

Ik heb gewoon veel pech gehad met de cavias denk ik..En ja ik ga niet snel naar een DA met een cavia.. ( maar die discussie wil ik hier niet voeren Huilen van het lachen )

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:59

Ik denk dat je dan het beste geen caaf kan nemen. En 1 is ook zielig, je moet er minimaal 2 nemen, omdat het echte groepsdieren zijn.
Als je al twijfeld zou ik het gewoon niet doen, of je moet het echt 200% willen. Knipoog