Een muis erbij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ehona

Een muis erbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 22:34

Een tijd geleden plaatste ik een topic met het bericht dat het niet zo goed ging met mijn huidige muis (man). Hij at niet meer goed, had rare plekjes en korstjes op zijn huid en zag er eigenlijk gewoon rampzalig uit. Velen van jullie merkten toen op dat ik een muis er bij moest nemen om hem gezelschap te houden. In die tijd was dat voor mij absoluut geen optie, maar heb ik alle andere oplossingen die jullie aan mij hadden gegeven om hem op te lappen geprobeerd. Momenteel gaat het beter met hem. Je merkt dat hij oud wordt en volgens mij werken al zijn zintuigen, vooral zijn reukzin, niet meer optimaal. Hij laat zijn voer staan, maar we voeren hem brintapap met knaagdierenvitaminen en dat eet 'ie gelukkig wel. Ook hebben we hem behandeld tegen parasieten en de korstjes en plekjes op zijn huid en in zijn vacht zijn weg. Hij is ook een periode nogal 'vervelend' geweest (hard wegrennen, zachtjes bijten), maar ook dat is nu voorbij. Hij heeft natuurlijk zijn slechte dagen, maar verder gaat het eigenlijk goed. Hij is weer actief, loopt in zijn wieltje en scharrelt af en toe wat rond, maar slaapt nog steeds veel. Ik heb hem van zijn super-de-luxe hok met twee verdiepingen (aparte slaapkamer, door buis naar beneden, daar eten e.d., aparte buis naar boven, daar radje) gehaald en in een groot aquarium gezet. In zijn 'zieke' periode was hij namelijk door de buis van de slaapkamer naar beneden gevallen (het is maar een heel klein stukje hoor, maar hij zal er vast van geschrokken zijn) en volgens mij had hij zich bezeerd, want hij durfde niet meer terug naar boven en toen ik hem boven had gezet, durfde hij niet meer naar beneden. Dat is de reden dat ik hem in een ander hok heb gezet.

Nu biedt de kans zich voor mij aan om er een man bij te nemen. Mijn PWS gaat over het gedrag en leervermogen van muizen en omdat Ukkie te oud is om daar echt aan deel te nemen, heb ik eigenlijk geen andere keus (althans, dat heb ik mijn ouders wijs gemaakt Tong uitsteken) om er een man bij te nemen. Mijn beste vriendin is in het bezit van twee vrouwen. We zullen de muizen met elkaar laten paren en het leervermogen van de muizen bekijken en natuurlijk ook het gedrag. Na mijn PWS (Kerst 2008) zullen de kleintjes weg gaan (waar naar toe gaan we nog bekijken) en zal ook mijn nieuwe man weg moeten, ténzij Ukkie voor die tijd is overleden (waar ik niet op hoop, maar wel bang voor ben). Gelukkig duurt dat nog een hele tijd en kan ik Ukkie gedurende deze periode een 'maatje' aanbieden, mits dat mogelijk is met de muis die ik ga aanschaffen.

Nou vroeg ik me dus af; waar moet ik precies op letten bij het kopen van deze nieuwe man, zodat ik er mee kan fokken en dat 'ie bij Ukkie kan? Hij moet dus niet te dominant zijn en het liefst ook nog jong. Zijn er bepaalde dingen of gedrag waar ik echt op moet letten? En als ik dan een man heb aangeschaft, hoe kan ik die het beste aan Ukkie laten wennen en andersom? Ik ben in het bezit over 3 hokken, twee aquaria en één traliehok, dus ze tijdelijk of voor altijd apart houden zou ook geen probleem zijn, mochten ze niet met elkaar overweg kunnen.

Ook vraag ik me af of het mogelijk is om de muizen mee te nemen op zomervakantie naar Frankrijk. Vooral Ukkie wil ik eigenlijk niet thuis laten, aangezien ik niemand ken die ik genoeg vertrouw die met Ukkie om zal kunnen gaan. Mijn oma is volgens mij nogal lomp met dieren en met dat oude diertje wil ik dat eigenlijk niet uit proberen. Ik weet ook niet of Ukkie de warmte van de zomer kan overleven en ik heb liever dat hij bij mij overlijdt dan bij iemand anders. Mochten jullie nou zeggen dat het echt geen verstandig idee is om 'm mee te nemen, i.v.m. stress, dan zal ik wel hard op zoek gaan naar een andere oplossing, maar het liefst neem ik 'm gewoon mee.

Oeps, beetje lang bericht geworden. In ieder geval bedankt voor het lezen, even antwoorden zou fijn zijn Lachen
Daphne.

marielle231

Re: Een muis erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:44

Bedenk wel dat mannen vaak erg moeilijk te koppelen zijn.
heb je je muis altijd al alleen gehad? en hoe oud is hij nu?

Zelf heb ik een mannetje gehad die altijd alleen heeft gezeten en nooit te koppelen was.
Andere muis is erdoor overleden, was ook een oudje en kreeg een maatje.

uiteraard kan het goed gaan maar tja of ik het risico zou lopen nee niet echt.
dan kun je beter wachten tot dit kereltje overlijd en dan 2 dames kopen, als je teminste muisjes wilt blijven houden.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 23:11

Hij heeft inderdaad altijd al alleen gezeten en is nu tussen de 1,5 en 2 jaar. Ik vind het eigenlijk wel apart dat je opmerkt dat het niet verstandig is, omdat ik in mijn vorige topic van anderen een hoop commentaar kreeg dat het zielig was dat ik hem alleen hield.

Maar een man hebben we sowieso nodig voor ons PWS..

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 23:36

klopt muizen zijn nu eenmaal sociale dieren, maar als een muis al zolang alleen heeft gezeten betwijfel ik heel erg of ze nog gekoppelt kan worden, bedenk je wel dit geeft veel stress en zeker voor oudjes is dit niet goed en het kereltje is al vrij oud voor een muis,
Zelf ook eens gedaan oudere muis gekoppelt, nog geen dag later lag die dood in het hok, zonder wonden niks dus ga er vanuit dat het zijn hartje is geweest...

zelf zou ik hem alleen laten zitten, of eventueel een ontvruchtbaar dametje zoeken, maar dat vind je helaas niet zo snel.

Zelf fok ik met muizen, en zelfs muisjes die altijd in groepen hebben gezeten kunnen zeer moeilijk zijn met andere mannen, jonge mannen gaat vaak beter MAAR die van mij zijn dus wel gewent aan andere muizen die van jou niet.

ik denk dat je hem het beste lekker kan verwennen/gezelschap houden, en als hij overlijd 2 dametjes nemen mits je dus met muizen verder wilt,
dames zijn vaak makkelijker te koppelen en dus als er eens 1 overlijd makkelijker een nieuwe bij kan zetten.

Zelf zou ik hem niet zo snel meenemen naar Frankrijk trouwens het klimaat is daar natuurlijk heel anders dan hier.

woon zelf in Zwolle en volgens mij niet echt dichtbij anders zou ik hem wel voor je willen opvangen als het nodig zou zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 23:46

Ik ben het met Mariëlle eens, ook ik heb de ervaring, dat een volwassen mannetjes muis, die alleen gezeten heeft, geen andere muizen meer accepteert. Hij zou ze zelfs (dood)bijten.
Je moet ze van jongs af aan bij elkaar houden, dus voor de muis die je nu hebt, is het te laat.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 07:58

Oké.. Dan ga ik ze dus niet samen zetten..

Wat betreft 2 vrouwen nemen.. Ik zou op zich wel willen, maar mijn vader hier bepaalt wat wel en niet het huis in komt en hij houdt sowieso niet van muizen, dus twee wil hij al helemaal niet in huis. Heb al verscheidene keren gevraagd of er een man bij mocht voor Ukkie, maar dat vond hij ook niet goed. Ik kan het op zich proberen bij mijn moeder, maar die wil dat ik het dan ook aan mijn vader vraag en dan komen twee muizen echt niet binnen. Helaas.

Het klimaat is anders, ja, maar ik denk dus niet dat de mensen hier 'in staat' zijn om hem elke dag te voeren. Dan wordt het al gauw gewoon een potje Brinta in zijn hok zetten, maar daar eet hij dus niet uit. Hij eet alleen van een lepel als je 'm daarmee voert. Daarom denk ik ook dat hij niet meer kan ruiken en misschien ook niet zo goed meer kan zien, want het lijkt alsof hij zijn eten niet ziet.
Zwolle is inderdaad niet echt dichtbij, nee, anders had ik dat wel fijn gevonden..

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:08

tja ouders is wel vaker een probleem hihi.
als je er geen 2 mag zou ik na dit kereltje geen nieuwe aanschaffen, een muis alleen is echt niet goed, als ik kijk naar hoe mijn muizen met elkaar omgaan die hebben elkaar gewoon nodig.
Let wel mannen stinken vaak wel meer dan de dames, en ik zei altijd tegen me moeder of er nu 1 of 2 inzitten weinig verschil, het is toch maar 1 hok en kwa voer is het vrijwel hetzelfde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:41

Ik zou er geen andere muis bij doen. Mannen zijn inderdaad moeilijk te koppelen.

Wist je dat ze het in sommige andere landen als mishandeling zien om mannelijke muizen samen te houden?

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:38

Wuis schreef:
Ik zou er geen andere muis bij doen. Mannen zijn inderdaad moeilijk te koppelen.

Wist je dat ze het in sommige andere landen als mishandeling zien om mannelijke muizen samen te houden?

wist ik in iedergeval niet, maar weet wel dat in sommige landen mannen altijd alleen zitten of alleen bij de dames.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 18:46

Ik heb inmiddels twee kleine mannetjes, ze zijn echt ontzettend leuk. Ik zet ze nog niet bij Ukkie, daar wacht ik even mee tot ze wat tammer zijn.

Ik moet wel nog twee namen verzinnen. De één is echt ontzettend snel, gaat overal kijken wat het is. Hij is beige met een witte streep over zijn neusje en hoofdje en hij heeft een hele gladde vacht. De ander is wit met grijzig (albino), die is juist heel rustig, blijkt lekker zitten en loopt af en toe achter zijn broertje aan. Hij heeft juist een heel zacht fluffig vachtje, kleine oortjes en een klein hoofdje. Ik heb ze nu voor de grap even Spike (nr 1) en Stekel (nr 2) genoemd, maar dat vind ik eigenlijk niet zulke leuke namen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:53

Ik raad ze niet aan om bij je ukkie te zetten, je kan het natuurlijk proberen, en misschien gaat het goed, maar houd het heel goed in de gaten! Als je ze toch bij elkaar gaat zetten, kan ik als tip geven dat je ze bijv. op je bed aan elkaar moet laten wennen, een andere omgeving en geur is belangrijk. Als je ze in een hok bij elkaar zet, moet het hok dus ook een andere geur hebben, en ik weet niet of het mogelijk is om bijv. je muisjes een keertje te wassen in lauw water en ze daarna goed afdrogen, en dan bij elkaar te zetten. Dan hebben ze dezelfde geur. Knipoog Veel succes.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 23:03

Tja ik vind dat je wel erg gemakkelijk hebt gedacht, ondanks dat mensen hier je toch een beetje hebben gewaarschuwt.

Jonge muizen zijn redelijk te koppelen maar hoe ouder ze worden hoe moeilijker het word.
Verder is 8 weken niet jong meer om te hopen op een succesvolle koppeling, naar wat ik hier merk.

ik zou Ukkie echt alleen laten zitten en de andere muisjes samen, als dat teminste goed gaat komen met die 2...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:37

Ik hoop ook dat de TS verstandig doet en ze niet samenzet..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:40

Ik hoop ook dat ze dat advies dan wel aanneemt...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:41

tja wat er al gezegd is, je muis is nl al bejaard (een muis word ong 2 jaar, uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd) en dan kun je moeilijk er nog 1 bijzetten.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 09:11

Bij de winkel waar ik ze heb gehaald zeiden ze dat ik er juist wel goed aan deed om de rustigste bij Ukkie te zetten, omdat Ukkie daar nog wel eens van kan opknappen. Ik ga ze natuurlijk niet meteen hoppa bij elkaar zetten, zo achterlijk ben ik nou ook weer niet. Ze kunnen door tralie heen ook elkaar ruiken en dan niet zo veel schade aanbrengen.

Ze heten inmiddels Bailey en Bandit en het gaat prima. Af en toe wat gepiep en geknauw, maar ze liggen nu vredig samen in een hoekje te slapen Lachen

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:15

http://muizeforum.freeforums.org

ik zag dat je je ook had aangemeld op het muizenforum,
helaas zag ik vandaag dat het opgeschort was dus hierboven de link waar we nu maar even tijdelijk gaan zitten.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:17

vergis je niet ook door tralies kunnen ze heel wat schade aanbrengen, hierdoor zijn 2 van mijn mannen hun staart kwijt geraakt.

Verder hebben de meeste dierenwinkels geen verstand van zaken, en kun je beter uitgaan van mensen die al langer muizen hebben en dus echt weten waar ze over praten.

wel fijn om te horen dat de 2 kereltjes nu wel goed gaan Haha!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 09:28

Die ene griet van de winkel had zelf ook een heleboel muizen. Ook zag het er echt supernetjes verzorgd uit, dus ik geloof toch wel dat ze er in ieder geval een beetje verstand van hebben. (Soms kletsen ze onzin, dat is waar, maar het is ook zo dat dierenhouders vaak vinden dat zij dingen beter weten Knipoog)

Ja, klopt, ik had net ook al gezien dat 'ie was verdwenen. Ik meld me vanmiddag ofzo wel op die nieuwe aan.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:34

Als je een rustige man hebt, zie ik niet in waarom je niet zou proberen te koppelen Lachen zie ook het muizenforum, waar je je geloof ik al hebt aangemeld, voor tips m.b.t. koppelen.

Overigens vind ik het niet erg verstandig om een muis uit de dierenwinkel te halen en daar dan een nestje mee te fokken, maar dat even terzijde.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 16:23

Het is gewoon een gezonde muis. Ik weet wel hoe dat er uit ziet. De oudere muis die ik nu heb is wel een inteeltmuisje, dat merk je wel. Muizen uit een dierenwinkel hoeven niet persé slecht te zijn, maar kunnen ook gewoon van een fokker komen. Ze waren ook behoorlijk prijzig en anders zijn ze echt maar een euro.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:45

Oh, ik zeg ook niet dat het geen gezond dier is hoor, absoluut niet. Ik doel meer op dat je niet weet wat de muis draagt (aan erfelijke ziektes, of uberhaubt aan kleuren, want ook daar zijn 'risico's' aan verbonden Lachen en gezien de fokplannen lijkt dat me toch zeker iets dat van belang is?

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 23:07

Prijzig hoeft niet direkt goed te zijn Knipoog

vaak zijn de goeie fokkers goedkoper dan de dierenwinkels nou ja dat heb ik in het begin veel meegemaakt.

Verder geen ik Yellowfish gelijk, als je de kerels hebt voor de fok, al is het maar 1 keer had je beter even kunnen rondkijken naar een goeie fokker zodat je iets meer zekerheid hebt kwa gezondheid Knipoog

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 16:58

Ze zijn zeker wel gezond hoor. En ze krijgen ook echt veel van die kuurtjes tegen wormen e.d. En wat voor kleur muizen ik krijg, kan me niks schelen. Het is niet voor de fok, maar voor ons PWS.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:02

Tja, ik kan niet anders dan hier heel erg mijn twijfels over hebben. Heb je je uberhaubt wel eens verdiept in het fokken van muizen? In de risico's ervan? En wat ben je van plan met de muisjes die geboren worden?