Poes krols/drachtig? Hoe zie je dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

I_S_L

Poes krols/drachtig? Hoe zie je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 21:52

Hallo Doei!

Ik heb een vraagje aan de poezen kenners en liefhebbers hier:

Mijn Kitten van bijna 8 maanden is donderdag vreselijk krols geworden.
Ze was aan het brullen en een aantal mensen hebben ook een paar katers aan zien komen lopen.
Nu was het zo dat we haar vrijdag middag nog wel hebben gezien maar in de avond was ze niet meer naar binnen
gekomen. Zaterdag was ze er nog steeds niet maar zondag morgen zat ze gelukkig weer voor de deur.
Maar.. ze was enorm vies en kleverig. Dus nu zijn we erg bang dat ze is gedekt.

Alleen hoe zit dat dan met de krolsheid? gaat dat dan nog gewoon door als ze drachtig/zwanger blijk te zijn of stopt het?
Ze is namelijk nog wel wat krols. (over de grond rollen, miauwen, e.d.) En hoe kan je eventueel zien of ze zwanger is?

Alvast bedankt!

rockwitch

Re: Poes krols/drachtig? Hoe zie je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:56

Oei, grote kans dat ze gedekt is natuurlijk, als je geen kittens wilt en ze ook verder nooit wilt met haar, kan je haar gelijk laten steriliseren, of zo'n prik laten geven dat mocht er wat inzitten dat het niet doorzet. Of je wacht het af tot je over een poosje wel wat gaat zien of je laat een echo maken over een paar weekjes.
Krolsheid is denk ik niet ineens over, poezen zijn induces ovulators, dat betekend dat ze pas een eisprong krijgen als ze worden gedekt, dit betekend dus ook dat ze door meerdere katers gedekt kan worden en dit levert soms de meest aparte nesten op. Ik zou toch maar even langs een DA gaan als je geen kittens wil, dan kan hij er nog wat aan doen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:57

Dat wordt een nest met kittens ben ik bang! Een poes kan door meerdere katers worden gedekt, ze blijft dus krols, al duurt dat meestal wel korter als ze een maal gedekt zijn.
Wil je geen nest, dan moet je morgen langs de dierenarts voor een morning after prik.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 22:12

Op zich is een nestje niet erg. één nestje is wel leuk. alleen ben ik bang dat het slecht is voor het lijfje of maakt dat niks uit?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:15

Het is een beetje jong, maar in de natuur gaat het uiteindelijk ook op deze manier. Meestal is het een klein nest de eerste keer. Dus geen 5 of 6 kittens, maar 2 of 3. Let wel...meestal!

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 22:18

Ja het is wel moeilijk, Het is nu of nooit. anders word ze gesterriliseert en kan het natuurlijk nooit meer.
( Als we een nestje krijgen hebben we zoiezo al een paar mensen die er een zouden willen en zelf houden gaat ook goed aangezien we op een boerderij wonen Knipoog )

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:20

Mijn poes was ook gedekt rond de 9 maanden.
Er kwam een nestje van 4 kittens uit.

Poes bleef nog een paar dagen (2 of zo) krols na de dekking.
Hou de dag dat ze weg is gebleven in de gaten, waarschijnlijk over 2 maanden een nestje!!

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 22:24

Wat zouden jullie doen in dit geval? laten sterrliseren of laten prikken of laten komen (nu gaat het echt om het welzijn van de poes)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:28

I_S_L schreef:
Wat zouden jullie doen in dit geval? laten sterrliseren of laten prikken of laten komen (nu gaat het echt om het welzijn van de poes)

Een nestje is erg leuk natuurlijk, maar ik vind haar wel erg jong hoor, het is zelf nog een baby. Ik denk dat ik het weg zou laten halen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:28

Gewoon laten komen, vaak worden poezen er een stuk volwassener van, en ook aanhankelijker.
Maar daarna wel laten helpen, of aan de pil.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:32

8 maanden is echt jong. Ik zou het nu dus zeker weg laten spuiten. Sowieso hoop ik voor je dat je kat geen felv/fiv heeft opgelopen buiten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:08

Ik zou de poes direct laten steriliseren, evt vruchtjes aborteert de dierenarts dan meteen.

Je poes is erg jong, je vermeerdert in plaats van dat je fokt en er zijn al zoveeeeeeeeel thuisloze diertjes dat je alleen maar meehelpt met het overschot...

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:13

snap niet dat je je jonge kat naar buiten liet terwijl je wist dat ze krols was..

natuur vind er wel wat op maar het lijkt me nooit goed voor zo'n jong dier.

ook ik zou de poes gelijk laten helpen, om de redenen wat hierboven genoemt is.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:14

ik zou het nestje niet laten komen. hoe leuk het ook lijkt ik vind dat een poes vaak erg lelijk word als ze zo jong een nestje krijgen Ach gut
ik zou er dus voor kiezen om em te prikken of te laten helpen.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:49

Rianneke schreef:
ik zou het nestje niet laten komen. hoe leuk het ook lijkt ik vind dat een poes vaak erg lelijk word als ze zo jong een nestje krijgen Ach gut

Het wel of niet laten komen is aan jezelf vind ik, maar ik heb zelf ook een nestje gehad met een poes van 10 maanden en ik heb nog nooit zo'n relaxe moederpoes gehad....
De bevalling (3 stuitliggingen) gingen makkelijker dan ik bij andere poezen heb meegemaakt.
Volgens mij maakte haar jeugdigheid het eenvoudig voor haar.
Wél was zij minder lang aanhankelijk naar haar kittens (kittens bleven hier wonen). Toen de kittens zelfstandig waren keek ze er niet meer naar om.... Dat was echt een verschil met oudere moederpoezen.(maar kan ook karakter zijn).
@rianneke: de bouw van deze poes is niet veranderd door de zwangerschap, hoor.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:15

Ik zou ze weg laten spuiten/sterilliseren en niet eens omdat ze te jong is of omdat er al teveel katten op deze wereld lopen, maar ook omdat jouw kat mogelijk nu felv of hiv heeft opgelopen wat ze zo door kan geven aan de eventuele kittens. Wil je dan al een nestje laat moederpoes + vader controleren.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:18

onze poes werd ook zwanger toen ze 8 maanden was, er kwam een nest met 6 kittens uit, 3 hebben we zelf gehouden, moederpoes was heel lief voor de kleintjes.

maak voor jezelf een keuze wat je wilt. wil je een nestje of niet?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:20

Dat is flink balen! Voor de poes kan het op zich geen kwaad (en ik praat dan niet over eventuele ziektes ed), dit is de natuur. Mijn poes kreeg al op een leeftijd van 8 maanden jongen vorig jaar in februari... Ik zou haar wegbrengen voor het steriliseren, leek mij vroeg genoeg omdat het winter was... Maar toen ik haar optilde voelde ze zo vol, dat ik haar even serieus ben gaan bekijken en ja hoor, geen haar meer om de tepeltjes en dus (hoog) zwanger! Ze had een nestje van 4 die we allemaal vlot kwijt waren en ze is toen gesterriliseerd toen de baby's 6 weken waren om te voorkomen dat er zo weer een nestje achteraan zou komen! (Dat ik dit niet eerder zag is omdat het een buiten/stalpoes is en ze dus wel geaait en aangehaald word, maar nooit opgetild en ik dacht dat ze zo dik omdat ze een megavacht had...)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:24

Hier hetzelfde probleeem.
Mijn katje is 8 of 9 maanden, van het 1 op het andere moment krols, rent het luikje uit en ja hoor... Kater erop.
Vorig jaar hetzelfde probleem met haar moeder gehad, ze was zo krols dat ze niet onder het mes kon en de krolsheid ging niet over, ze werd mager enzo dus we hebben haar laten dekken.

Gewoon laten komen hoor.
Reken even uit wanneer ze is uitgerekend en hou haar vanaf dan binnen. Zet een ruime doos met een krant erin (geen bananen doos) en laat haar daar aan wennen.
Verder, lees je goed in en blijf erbij (maar help niet teveel)
Mocht je vragen hebben kan je mij ook pben ik heb er ervaring mee. (ook als het niet goed gaat)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:34

Echt triest om te lezen hoeveel poezen er nog zo gedekt worden, met alle risico's en ellende van dien Verdrietig

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:40

Babsiej schreef:
Echt triest om te lezen hoeveel poezen er nog zo gedekt worden, met alle risico's en ellende van dien Verdrietig

Je kan er ook een drama van maken.
Ik ben het ook niet eens met iedereen die nestjes nemen en alle asiels doe vol zitten.
Maar soms gaat het zo snel dat je er niks aan kan doen.
Je kat een abortus geven is ook niet niks! Met alle gevolgen van dien.
Sh*t happens... En natuur is natuur, daar kan je soms niet omheen

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:42

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 14:46

Dat heb ik inderdaad ook al van velen gehoord dat abortus ook zeer ingrijpend kan zijn voor het lijfje.
En zoals ik al zei: we hebben al een aantal liefhebbers en wonen zelf op een boerderij. dus in het asiel komen ze echt niet hoor Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:48

Die is zeker gedekt ja...
Niet zo slim om een geslachtsrijpe ongeholpen poes buitente laten lopen.
Je kan dr nu laten steriliseren, voorkomt een hoop asielkatjes, en is beter voor het dier.

Abortus is niet nodig, ze is oud genoeg voor sterilisatie ( alles word weggehaald inclusief vruchtjes)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:52

Het is ook niet dat ze in het asiel komen maar meer dat iedereen een kitten wil en geen asiel kat de kans geeft Knipoog
Ik heb het er ook met mijn dierenartsen over gehad (wij hebben 2 artsen) en zij zijn zeker geen voorstander van abortus enzo.

Gewoon je kat na de bevalling binnen houden (na het werpen van een nest kunnen ze meteen krols en gedekt worden) en als de kittens de deur uit zijn laten castreren.
Evt de mensen die de kittens nemen dat ook zeker aanraden!
Wij hebben hier gelukkig een mengeling van eigen katten en asiel katten Lachen