help! konijn schijnzwanger?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nikita73

help! konijn schijnzwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 20:36

Mijn konijn sleept met stro en trekt plukken haar uit haar vacht. (voor een nestje?)
Volgens mij is ze schijnzwanger. Weet iemand wat ik daar mee aan moet? Ze is nu 1 jaar oud en dit heeft ze nog niet eerder gedaan.

mystery1980

Re: help! konijn schijnzwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:49

volg even, hier nog een nijntje wat schijnzwanger is.

Riejanne1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:52

ojee! haha dat doet die van mij nu ook al 2 jaar, ze plukt zich echt helemaal kaal! voor het geval iemand de gouden tip heeft??

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:53

Dat heeft mijn konijn ook altijd gedaan. Ook helemaal kaal plukken enzo.
Ik denk niet dat je er iets tegen kunt doen. Knipoog

BabsieJana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:53

Mijn konijn is ook schijnzwanger. Huilen van het lachen lag vanochtend een heel nestje met plukken vacht..

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:56

dat heeft die van mij altijd al gehad (is nu 2 jaar jong)
Normaal gezien zijn konijnen in de natuur nu ook bezig met nestjes bouwen. Dus volgens mij heeft het daar mee te maken. Maar maak je niet druk als jij zeker weet dat ze "het" nog niet met een mannetjes konijn heeft gedaan... Die van mij wel ... maar dan op een knuffel dolfijn Clown

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:58

Het is voorjaar, dus dan krijgen voedsters vaak de neiging een nestje te bouwen met plukken haar. Gewoon laten gaan. Sommige voedsters kunnen tijdens een schijnzwangere periode best aggresief zijn, dus lekker met rust laten. Evt. zou je kunnen overwegen haar te kunnen laten steriliseren als het te vaak voor komt. Het kan namelijk ook een medische oorzaak hebben.

JoNew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:00

Oh die van bouwt ook elk jaar een nest en plukt zich ook kaal.. Voorjaar is in de lucht! Volgens mij weinig aan te doen toch..
Meestal laat ik het nest maar eventjes in tact. Zo banketstaaf als ze zo haar best heeft gedaan op het nest en je haalt het direct weg.. Maarja dat is mijn mening..

Haha mijn konijn dat het gewoon met haar vriendje Max (gecastreerd). Volgens mij moet het omgekeerd zijn maargoed...

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:02

denk ook aan sterilisatie ook ivm baarmoederkanker, maar twijfel hierover hebben jullie nog redenen om het juist wel of juist niet te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:04

Mijn konijn deed het toen ze jonger was, nu eigenlijk niet meer. Sterilisatie zou ik niet aan beginnen. Snijden in een gezond konijn vind ik niet echt een goed idee, en dat brengt ook risico's met zich mee.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:01

tja maar niet doen is weer een risico tot 80% voor baarmoederhalskanker
moeilijk moeilijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:03

En toch laat ik het liever dan behandelen als ze dat heeft dan dat ik nu in dr laat snijden.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:04

en waarom als ik vragen mag, heb altijd begrepen dat het risico voor sterilisatie veel groter is als ze ouder zijn, de ingreep zou dus nu vele malen kleiner zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:05

Omdat ik zoals ik al zei niet in een gezond konijn laat snijden. Lachen

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:08

Als ze een keer schijnzwanger is, of 1x per jaar zou ik zelf niet aan een sterilisatie beginnen denk ik (heb zelf alleen een mannetje). Als ze aldoor schijnzwanger is zou ik het wel overwegen. Konijn van een vriendin van me raakte hormonaal helemaal de kluts kwijt en haar hebben ze uiteindelijk laten steriliseren en dat heeft goed geholpen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:09

zou haar ook niet laten steriliseren omdat ze schijnzwanger is maar om het risico van baarmoederhalskanker en als bij reden schijnzwangerschap
maar twijfel nog teveel om de stap te nemen, vind het idd ook moeilijk te zeggen om wat te gaan behandelen bij een gezond konijn. Al vind ik ook het risico van baarmoederhalskanker erg groot (80%)
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 11-04-08 13:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:10

Er is een risico op zoveel ziektes bij konijnen. Dan kan je alles er wel uit gaan halen bij voorbaat, maar dan houd je geen konijn meer over. Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:11

teken dat het beter weer gaat worden!!!! Haha!

is vrij normaal hoor voor konijnen om dat te doen.
wel moet je het nest wat ze maakt laten zitten,haal je het weg dan kunnen ze erg aggresief worden en duurt de schijnzwangerschap nog langer.
zodra het over is maakt ze zelf het nest wel kapot en kun je het weghalen

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 14:24

Dank je voor jullie reacties! Schrok me te pletter gisteren. Hele plukken haar! Verward
Ze is net vorige maand 1 jaar geworden. Dit heeft ze dus nog niet eerder gedaan. Later zag ik haar dus met hele plukken hooi en stro in de bek lopen. (grappig gezicht trouwens)
Ik laat het "nestje" dan maar een poosje zitten en maak het hok er maar omheen schoon.
Hoop dat ze zichzelf niet helemaal kaal plukt en dat het gauw over is.
Ze is in ieder geval niet echt zwanger, want er is hier in de verste verte geen mannetje te zien. Nagelbijten / Gniffelen

Weet iemand hoelang het kan duren voordat ze weer gewoon doet?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:27

bij mij duurde het altijd maar 2 weken...
wees niet bang. Je zal je nog wel gaan verbazen hoeveel haar een konijn heeft Tong uitsteken

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:35

Ja, voorjaar!
Mijn konijn is al weer een nieuw hol aan het graven om daar haar 'nestje' te maken. Ik vind het altijd wel leuk dat moment Lachen Mijn konijnen zijn dan lekker actief bezig en een van mijn konijnen is in die periode gewoon nog knuffeliger dan normaal Lachen
En je hoeft niet bang te zijn dat ze zich helemaal kaal plukken hoor Knipoog Meestal alleen rond de tepels omdat daar de baby's normaal ook van drinken

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 23:45

Die van mij is ook pas geleden schijnzwanger geweest, sjongejonge wat was ze knorrig zeg! Ze is nu weer een beetje mopperig dus vraag me af of ze ook weer een nest gaat maken. Haar vriendje blijft dat heel verstandig een beetje uit de buurt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 00:14

Ik heb mijn konijn nu ruim 10 jaar en zij doet dot steevast 2 keer per jaar.
dan maakt ze een nestje van dr vacht in het nachthok, gewoon lekker
laten gaan ik ga dr niet helpen laten hoor kan volgens mij geen kwaad
anders was ze wel ziek geworden...
Mn vorrige konijn is 13 geworden en had dit gedrag ook, ik weet eigenlijk niet beter Haha!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 00:25

hier meld zich nog een eigenaar van een wannabe mamma konijn Tong uitsteken

Die van mij is nog maar 4 maand en dit is de eerste keer dat ze dit doet, maar ik heb al mijn hele leven konijnen dus het is niks nieuws voor mij Haha!
Alleen ik heb mijn 2 nijntjes binnen ( 4X3 ren) dus het geeft wel heel wat rotzooi! En ook had ze allemaal gaten gevreten in het tapijt...iets minder mooi dus...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 00:37

Juul schreef:
En toch laat ik het liever dan behandelen als ze dat heeft dan dat ik nu in dr laat snijden.

Nadeel is alleen dat als je konijn ziek wordt, het al te laat is...
Een konijn is een vluchtdier, en zal pas op het laatste moment ziek worden.
Helaas is het dan al een ver stadium gevorderd...

Ik heb het helaas vorig jaar mee mogen maken, dat mijn konijn in mijn handen dood ging...