Oudere kat wat kom je allemaal tegen, ervaringen svp.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Oudere kat wat kom je allemaal tegen, ervaringen svp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:46

Ik heb een 15 jarige oude kater in huis, een echte ouwe man is het aan het worden.
Begint een beetje door de pootjes te zakken, vacht wordt wat rommelig, en hij valt wat
in bij zn flankjes, ook heeft hij door een gebitsziekte (FORL) nog maar drie tandjes ofzo,
en twee hoektandjes...Gelukkig zijn we de FORL nu de baas dankzij een goede fythotherapuit!!
Arsten staan voor aan raadsel, wij zijn blij.
Hij plast wel veel meer dan vroeger, maar zn nieren zijn nog okay (zijn jaar geleden nog getest)

Maar merk toch dat hij ouder wordt....Hij is nog wel allert, herkent ons nog wel hoor Lachen
Maar ik merk de laatste tijd dat hij trager van begrip wordt. Vroeger als ik de kamer binnen kwam wandelen hief hij (Zoals het hoort) meteen zn koppie op met een PPRRTT!! van herkenning, nu gaat dat anders.
Of hij me niet hoort of dat hij toch een beetje dement aan het worden is vraag ik me dus af.
Hij reageerd niet meer meteen, ook niet meer als ik hem roep, dat is eerlijk gezegt zelfs zinloos.

Wel hoort hij nog harde geluiden, maar een deur die open gaat hoort ie niet meer.

Ik vraag me af of dr nog meer bokkers zijn met oude katten van 15 + en wat jullie zoal tegen komen.
Lijkt me leuk om hier wat ervaringen over uit te wisselen!

daffodil

Re: Oudere kat wat kom je allemaal tegen, ervaringen svp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:50

Ik ben aan mijn derde ouwe vriend bezig!

De eerste was Gerrit, die was tien toen ik hem uit het asiel haalde, een schuwlelijke rood met witte kat maar zo leuk! Hij werd bijna 16 en toen was het gebeurd. Je zag hem aftakelen en ik verwende hem waar het maar mee kon!

De tweede was Kobus, een verhaal apart want die kwam op zijn vijftiende in het asiel terecht.....en ja ik heb hem dus meegenomen ondanks iedereen's protesten dat dat weer een drama werd (dat is t altijd als er een dier doodgaat!) en ik heb zoveel lol van hem gehad. Hij is uiteindelijk 23 geworden, drie verhuizingen meegemaakt en een superleuk laatste stuk van zijn leven gehad. Geen tand meer in zijn bek, soms midden in de nacht luid mauwend op zoek naar ik had geen idee wat....

En nu Elmo, bij mij sinds de inhuisname van Gerrit, als vriendje voor Gerrit. Elmo was ongeveer zes weken toen hij bij mij kwam en wordt dus dit jaar 15. Onze pater familias, gaat heerlijk zijn eigen gang, eet alleen maar whiskas zakjes en is vaak na een kwartier vergeten dat ie net gegeten heeft en vraagt dan opnieuw......

Oude katten zijn zooooooo leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:00

daffodil schreef:
Oude katten zijn zooooooo leuk!

Wat een leuke reactie!! Dat vind ik dus ook, ze zijn zo heerlijk aandoenelijk,
het is gewoon genieten als ik de schat verbaasd zie kijken als ik hem eten geef
en het al een kwartier voor zn neus staat en hij dat niet door heeft...
"Toe baasje geef het nu!" De schat..

Mooi om te lezen dat een van je katten een leeftijd van 23 heeft behaald, prachtig!!

daffodil schreef:
soms midden in de nacht luid mauwend op zoek naar ik had geen idee wat....

Ja dat is dus iets minder, dat herken ik wel. Midden in de nacht keihard lopen brullen om niets,
hij heeft alles..Zn mandje, zn vleessie...en een brul dat hij moet ophouden heeft geen zin, dat hoort ie niet Clown
Maar dat kan wel erg vervelend zijn....

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:02

heb nu twee van 16 en vangen nog muisjes hoor
niks doof alle tanden nog en nog even speels
(achter eigen staart aan rennen bv) alleen aan de vacht
zie je het dat ze oma's zijn.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:09

Hier loopt een kater van 17. De laatste tijd lijkt hij zn draai niet helemaal meer te kunnen vinden. Hij loopt doeloos rond, mauwt ook om onduidelijk dingen (ook snachts Tong uitsteken ) en heeft altijd een vreselijke honger terwijl hij 2x per dag vlees krijgt en altijd (whiskas senior) brokjes heeft staan. Hij slaapt erg diep, het liefst buiten in het zonnetje of op schoot. Andere katten interesseren hem totaal niet meer, en ook hij is behoorlijk wat tanden verloren en vooral nu een rommelige vacht.

Hij is nog wel erg kwiek als hij wakker is, draaft door het huis en de tuin en springt nog over sloten. Maar je merkt dat hij oud word, laatst viel die van de tafel en dat deed hem duidelijk erg zeer, hij schreeuwde het huis bij elkaar en liep vreselijk mank. Zo sneu! Was zondagavond dus het mandje voor de DA stond al klaar. Maandagochtend bleek hij alweer over de pijn heen en lag gewoon weer midden op tafel te slapen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:09

Mag ik vragen wat een fythotherapuit is ?
Heb er namelijk nog nooit van gehoord. Wat doet deze dan met het tandprobleem?

Onder de noren is dit namelijk ook best een probleem, die tandziekte.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:11

Het mooiste is wel dat Kobus MIJ uitgezocht heeft en ik niet hem....Elmo deed t niet zo goed in zijn eentje nadat Gerrit overleden was dus ik ging in het asiel kjiken en ik loop dat verblijf in, komt er een joekel van een kat aanlopen, gaat voor mijn voeten zitten, kijkt omhoog en zegt: Mauw!

De verzorgster kwam net binnen en zei oh hij heeft jou uitgezocht!!! Maar goed ik moest wel even nadenken over zijn leeftijd en ik neem wat beesten betreft geen overhaaste beslissingen dus ik heb er overnagedacht en toen ik m een week later ging halen deed ie t dus weer!!!!

Hij ontsnapte twee dagen later omdat de schilders een raam open hadden laten staan dus ik helemaal in paniek, alle instanties afgebeld, kwam hij 's avonds doodleuk aanlopen van hallooooo ik ben er weer, doe eens iets te eten!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:18

De grootste vijand van oude katten zijn hun nieren. Ik pak altijd de verwaarloosde oudjes uit het asiel bij mij. De vacht zegt veel (ik zou het zeker nog een keer laten testen) tanden moet je ook goed opletten omdat ontstekingen nierproblemen kunnen veroorzaken. Dement worden ze vaak ja, vorig jaar Minet (20+ kat) in laten slapen, was zo dement als een deur- zat te zeuren om eten, je zet het voor d'r neus en nog doorzeuren totdat je die snoet er ongeveer in duwt. Minet is overleden na 3 dagen aan het infuus toen ze een 2e hersenbloeding er bovenop kreeg.
Ook heb ik vorig jaar een 15 jarige kat moeten inslapen vanwege kanker (scan wees uit dat er gezwellen zaten rond de longen en hart- medicijnen sloegen niet aan)

Het kan dus vanalles zijn, maar de nieren zijn het veraderlijkst !

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:20

Ik heb een pers x siamees(foutje) die binnenkort 18 jaar wordt.

Ik heb haar vanaf kitten en het enigste is dat ze enorm veel slaapt maar verder is ze nog erg allert.
Ze kan niet meer erg hoog springen dus doet het nu in etappes, ook loopt ze wat strammer.
Tandjes zien er nog goed uit en ze eet haar brokjes nog met smaak op.

En nog steeds de baas in huis(kun je voorstellen 2 bordeauxdoggen die niet binnen durven omdat zij in de deuropening zit ROFL ).

Het was altijd een enorm kreng maar ze is nu ietsjes milder geworden.

Heb nog een "jeweetwelkater" van rond de 17(hoorde bij het huis) daar zie dus niet aan af dat hij al op leeftijd is,die jaagt,vecht en is nog een echte stoere kat..is wel een enorme miauwer waar ik soms wat van krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:00

Die van mij is 18 en zo fit als een hoentje *klopt af* Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:16

Leuk om jullie ervaringen en verhalen te lezen, fijn om te lezen dat ze mooi oud kunnen worden,
ik houd hem uiteraard goed in de gaten, elk jaar laat ik hem weer even helemaal nakijken.
Hij heeft al zoveel meegemaakt, klap op zn kop gehad met fatale gevolgen van dien, ontstoken teen,
abcessen, blaasgruis (genezen!! lang leve de homeopathie) en dus de FORL, het meest hardnekkige wat hem ook zn halev gebit gekost heeft.

Crossmonster mijn verhaal kan je lezen bij Chiqa @ [BB] Aan alle mensen met een chronisch ziek dier! Crossmonster, en als de FORL intypt kom je wel meer topics van me tegen, mijn verhaal staat ook op de site van die fythotherapuit http://www.dierendokter.nl/index.html?lmd=39132.551412

heb meteen voor de gelegenheid even in jullie profielen gekeken, en wat een schatjes sommige ouwetjes! Haha!

Mijne ouwetje staat ook in mn profiel, is een foto van drie jaar geleden toen hij nog vol op aan de Prednison zat voor zn gebit, zn ontstekingen. Gelukkig is hij daar nu al weer ruim een jaar van af maar echt zijn leven zal het niet verlengen.

Mist schreef:
De grootste vijand van oude katten zijn hun nieren.

Ja ik weet het, ik heb een kat gehad mar acute nier insuffiecientie (of hoe je dat ook schrijft) maar
daar heb ik zelf een aandeel in gehad helaas.....In die tijd was er nog niet zoeist als een kattenforum,
of iets waar je veel info kon vinden, en was het ook nog onbekend wat voor schade goedkoop voer kon aanrichten.

Mijn katten krijgen nu alleen nog maar RC...

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 07:04

wij hebben hier een kat van 21 wie niet meer hoord, en heel erg mager is.
ze komt gewoon niet meer aan je kunt alles proberen wat je wil maar ze weegt nog maar een kilo ze zal waarschijnlijk wel snel doodgaan Huilen Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:42

Chiqa schreef:
Leuk om jullie ervaringen en verhalen te lezen, fijn om te lezen dat ze mooi oud kunnen worden,
ik houd hem uiteraard goed in de gaten, elk jaar laat ik hem weer even helemaal nakijken.
Hij heeft al zoveel meegemaakt, klap op zn kop gehad met fatale gevolgen van dien, ontstoken teen,
abcessen, blaasgruis (genezen!! lang leve de homeopathie) en dus de FORL, het meest hardnekkige wat hem ook zn halev gebit gekost heeft.

Crossmonster mijn verhaal kan je lezen bij Chiqa @ [BB] Aan alle mensen met een chronisch ziek dier! Crossmonster, en als de FORL intypt kom je wel meer topics van me tegen, mijn verhaal staat ook op de site van die fythotherapuit http://www.dierendokter.nl/index.html?lmd=39132.551412

heb meteen voor de gelegenheid even in jullie profielen gekeken, en wat een schatjes sommige ouwetjes! Haha!

Mijne ouwetje staat ook in mn profiel, is een foto van drie jaar geleden toen hij nog vol op aan de Prednison zat voor zn gebit, zn ontstekingen. Gelukkig is hij daar nu al weer ruim een jaar van af maar echt zijn leven zal het niet verlengen.

Mist schreef:
De grootste vijand van oude katten zijn hun nieren.

Ja ik weet het, ik heb een kat gehad mar acute nier insuffiecientie (of hoe je dat ook schrijft) maar
daar heb ik zelf een aandeel in gehad helaas.....In die tijd was er nog niet zoeist als een kattenforum,
of iets waar je veel info kon vinden, en was het ook nog onbekend wat voor schade goedkoop voer kon aanrichten.

Mijn katten krijgen nu alleen nog maar RC...

Mijn kat krijgt ook al jarenlang alleen RC (en af en toe een stukje vers vlees van prins). Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:42

raylaatje schreef:
wij hebben hier een kat van 21 wie niet meer hoord, en heel erg mager is.
ze komt gewoon niet meer aan je kunt alles proberen wat je wil maar ze weegt nog maar een kilo ze zal waarschijnlijk wel snel doodgaan Huilen Huilen

O wat ontzettend verdrietig Verdrietig Oude dieren zien dr altijd zo zielig en aandoenelijk uit....
Mijn kat is nog in de tussenfase gelukkig, maar ooit zal het onvermijdelijke komen en kan daar erg slecht mee omgaan moet ik zeggen....Het zijn toch je maatjes die je als het goed is al jaren
lief en leed met je delen...

Sterkte!!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 23:52

Ik heb iets meer dan een jaar geleden mijn oude kereltje moeten laten inslapen. Hij heeft jarenlang blaasgruis gehad waarvoor hij speciaal voer kreeg, daarnaast kreeg hij een schildklier aandoening, waardoor hij elke dag medicijnen moest hebben. Kostte wat, maar dat boeide me totaaaaal niet! Mijn ouwgie bleef er 'gezond' bij. Helaas heeft hij op 13 maart '07 een tia gekregen, die is hem fataal geworden helaas. Tot zijn dood is hij eigelijk heel actief geweest. Voor zijn doen gezond en aartslief. Hij was dunnetjes aan het worden (mede door de schildklieraandoening) maar het ging gewoon allemaal nog zijn gangetje. Hij was echt een oud mannetje!

@ Chica: mijn katten hebben altijd RC gekregen, maar toch is mijn jongste en zeer geliefde kater aan acuut nierfalen gestorven op pas 5,5 jaar. Hij zou afgelopen maandag 6 geworden zijn.

Ik heb ook ooit een oude kat opgevangen. Een boerderij waar mijn paard tijdelijk stond werd een oud poesje van 15 jaar opgevangen, maar dat klikte helemaal niet met de eigenaar van de boerderij. Die begreep helemaal NIETS van oude katten! Had de kattenbak beneden gezet, waar Poes het prima op deed, maar de hond vrat de bak leeg, dus kattenbak naar boven verhuisd. Poes was de kattenbak ineens kwijt, dus deed het maar op de plek waar hij voorheen stond. Poes wordt huis uit geschopt omdat ze het 'in huis doet'... ja DUHUH!! Beest van 15!! Toen kwam ze op een dag naar mij toe en zei: "als jij hem vanavond niet meeneemt, is hij morgen dood". Qutwijf... Ze heeft 4 maanden bij mij gewoond, samen met mijn eigen katten en hond, ging uitstekend, en is daarna verhuisd naar een geweldig stel in Oldenzaal. Daar is ze zeker nog een jaar helemaal intens gelukkig geweest (heb nog steeds contact met deze mensen). Helaas begon ze teveel pijn te krijgen in haar vergroeide ruggenwervels, dus hebben ze haar met veel pijn in het hart moeten laten inslapen... Die poes was echt zo'n schatje ook!!
Afbeelding

Afgod voor oude katten!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:12

O die ziet er idd wel oud uit zeg!! maar wel gezond Lachen

Hoe oud is je kat geworden die een tia heeft gekregen en wat is eigenlijk een tia?
Is dat een soort van beroerde?

Agossie schreef:
mijn katten hebben altijd RC gekregen, maar toch is mijn jongste en zeer geliefde kater aan acuut nierfalen gestorven op pas 5,5 jaar.

Ik denk dat als he je hem supermarktvoet had gegeven hij nog sneller was overleden, ik denk ook dat nierfalen aangelegt is, heb er een pers aan verloren, ook op die leeftijd dus...
Drinken is ook erg belangrijk, drinken jullie oudere katten ook meer dan normaal?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:30

Onze kat is bijna 14 (halve pers) en haar moeder hebben we een paar weken terug op 15 jarige leeftijd laten inslapen (ivm nierfalen). De kat van 14 blijkt dement te zijn, dit heeft de dierenarts geconstateerd. Dit is te merken doordat ze op ongeveer een vast tijdstip op een hele aparte manier keihard begint de miauwen. Als je er even heen gaat, stopt ze er mee. Ook is ze inmiddels hartstikke doof. Ze begint ook wat aanhankelijker te worden, eerst vond ze optillen echt niet leuk (ze krabte niet, maar hield er gewoon niet van) en nu vind ze het niet meer erg (leuk denk ik nog steeds niet). Ook trekt ze wat meer naar ons toe, maar ik weet niet in hoeverre dit te maken heeft met het overlijden van de andere kat.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:32

@ Chiqa: Dat van dat voer zou heel goed kunnen hoor. Het is wel erfelijk, nierfalen, maar zijn moeder en broertjes en zusjes lijken er geen last van te hebben. Mijn oude rooie kater is 16,5 geworden en gezien zijn ziektebeeld is dat oud. Voor een gezonde kat is dat niet echt oud. Zeg maar 65 à 70 in mensenlevens. Een tia is inderdaad een beroerte. De een heeft het meteen heel ernstig en de andere, zoals mijn kater, wat minder. De mijne ging alleen maar rondjes lopen en was volgens mij ineens blind geworden. Na 2 weken stopte hij met eten. Hij had genoeg gehad.

De kat op de foto is daar 'pas' 15, maar ze ziet er gewoon oud uit.

Ik weet echt niet of 14 voor een pers oud is. Ik weet wel dat sommige rashonden over het algemeen wat minder oud worden dan andere rassen en vuilnisbakkies.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:34

volgens de dierenarts die we gister spraken was 9 a 10 jaar de gemiddelde levensduur van een pers is.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:42

Dan doen jullie iets heel goed!!

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:47

zo, wat geweldig om te lezen dat jullie katten zou oud zijn (geworden).
Mijn kat is pas 7, maar heeft een hele hele hele zware hartruis. De DA is elk halfjaar weer verbaast als ik weer met een kerngezonde levenslustige kat aan kom lopen Tong uitsteken
Hij krijgt alleen geen medicijnen want hij gaat nog liever dood dan medicijnen te nemen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:56

Agossie schreef:
Dan doen jullie iets heel goed!!

Nou idd!! De pers in mn profiel (Shaded silver) gaat nu 13 jaar worden
en die is nog zo fit als een hoentje en doet nog alle dagen aan hardlopen en
andere vormen van gymnastiek, Simba (16 jaar) was op die leeftijd al
echt oud aan het worden, maar die heeft ook een klapperd gehad van de prednison.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:59

Mijn poes (17) is net een paar maanden dood, ik merkte het wel. Werd magerder, merkte nog wel alles op, maar helaas.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:31

Hier nog eentje met een bejaarde in huis. Ik weet niet precies hoe oud ze is, ozu ik even moeten nakijken, maar volgens mij 16. Het afgelopen jaar merk je dat toch wel snel. Ze is doof aan het worden. Ze hoort nog wel iets, maar niet alles. Geeft wel hilarische dingen op, als je keihard roept kijkt ze wel op, maar ALTIJD de verkeerde kant op. Rent ze snel naar de andere kamer omdat ze dacht dat het daar vandaan komt. Arm schaap Ach gut Verder is ze ook dement. Ze mauwt, uh KRIJGT met een grote K (als een krolse kat) een aantal keer per dag alles bij elkaar. En dan ga je haar zoeken en zit ze voor de muur, en zo nu en dan moeten we haar uit de bakkuip vissen.... Ze loopt ook vaak van hot naar her, dan staat ze opeens een tijdje stil net of ze aa het denken is wat ze ook alweer wilde doen, om weer om te draaien en weer de kamer in te gaan...

QUa gezondheid gaat het redelijk. Ze heeft snel last van blaasontsteking en blaasgruis, en daarnaast oko wat last van haar niertjes (niet heel erg) én dan komt er nog een schildklier aandoening bij. Voor blaasontsteking en blaasgruis en nieren hebben we speciaal voer, en als we het niet vertrouwen sturen we zo nu en dan een urinemonster naar de DA.
Voor haar schilklieraandoening krijgt ze elke dag een pil (en 2x in de week 2pillen op een dag). Het lijkt redelijk op pijl te blijven nu.

We hebben extra kattenbakken in huis staan, omdat het lange ophouden van plas niet altijd meer even goed gaat. Zo nu en dan vinden we ook een verdwaalde keutel in een hoek als ze toch erg moest.

Verder gaat ze nog wel goed. Het is opeens een gigantische schootkat die niet van je weg is te slaan. Soms bijna tot het vervelende toe Clown Vroeger was ze nooit zo aanhalig.

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:55

Onze poes Sarah wordt dit jaar 16. Haar zusje is eind vorig jaar overleden.
Saar slaapt heel veel en heel diep. Slapen
Gaat af en toe nog wel naar buiten, maar
is toch wel erg graag binnen. Ze eet heel veel, maar komt geen spat meer aan.

Soms zit ze je aan te kijken met grote vraagtekens in haar ogen.....zou me niks
verbazen als ze dement is.