Na overleg met de Mods hier mag ik een topic openen over alledaagse dingen in de Vogelopvang van mijn moeder. Ik help haar in weekenden en vakanties veel mee, dus kan wel zeggen dat ik zelf ook goed op de hoogte ben van wat er speelt.
Onze opvang vangt hoofdzakelijk vogels op. Voor roofvogels hebben wij niet de juiste huisvesting en vergunning, dus die mogen wij alleen voor 24uur observatie hebben voordat deze evt naar de roofvogel opvang door gaan. Wilde gewonde vogels of jonge ouderloze dieren worden het meest gebracht. Het doel is om ze te laten herstellen als dat mogelijk is. Of ze groot te brengen, te laten verwilderen en uitzetten in de natuur.
Naast vogels vangen we ook inheemse zoogdieren op zoals konijnen, hazen, egels en verschillende marters en vossen. Een enkele keer ook wel eens een reetje.
Naast wilde dieren zit de dierenambulance ook wel eens opgescheept met gedumpte dieren anders dan honden en katten (die gewoon naar het asiel gaan).
Voorbeelden hiervan zijn onder andere konijnen, cavia's, pluimvee,hangbuikzwijnen, geiten en zelfs al een nandoes en een wallaby. Die dieren lappen we op en daar zoeken we een thuis voor. Dit topic is echter niet bedoeld voor deze dieren, voor hen plaats ik geregeld oproepjes in het sticky topic bij Beestenboel.
Als het jonge dierenseizoen bezig is, zie ik hier heel vaak topics langskomen van mensen die jonge konijntjes, haasjes of uit het nest gevallen jonge vogels gevonden hebben en met de vraag zitten welk dier het precies is en wat ze er het beste mee kunnen doen. Ik hoop (evt samen met andere Bokkers die ook ervaringen hebben met opvang van dit soort dieren) antwoorden en adviezen te kunnen geven.
Naast beantwoorden van vragen en geven van adviezen wil ik in dit topic vooral laten zien wat in onze opvang dagelijkse dingen zijn.
Klein voorbeeld is een nestje konijntjes, met de oogjes nog dicht, die je langzaamaan uit ziet groeien tot echte konijntjes...
Een beetje meegenieten van dit soort heerlijke natuurlijke processen dus, die wij in de opvang een handje proberen te helpen.
Heb je vragen, aanmerkingen, tips of gewoon leuke aanvullingen? Post alles!
Ik ga nu een aantal foto's oploaden van de konijntjes en jonge haas die op dit moment in de couveuze in onze opvang zitten.
Mij is gevraagd om foto's als link te plaatsen, komt er van jullie uit een foto, doe dit dan alsjeblieft ook als link.
Veel plezier en groetjes,
Marije namens Vogelopvang ''Onder de Regenboog'' te Eck en Wiel