Hond ( puppy 1 jaar ) eet niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MissJeanny

Hond ( puppy 1 jaar ) eet niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 10:40

We hebben een hele lieve pup van inmiddels een jaar. Misschien is ze dan wel geen pup meer maar in ieder geval jong en in de groei.

Al vanaf dat ze bij ons is eet ze slecht. Eerst gaven we haar vlees met brokjes en dat moesten we altijd goed mengen want anders liet ze de brokjes gewoon liggen. Met vlees erdoor at ze dan wel alles op. Zelf zijn we niet zo'n fan van vlees dus zijn we daarna overgegaan op alleen brokjes.

De eerste keer at ze alles netjes op, de tweede keer niet meer. We hebben toen verschillende brokjes van verschillende merken uitgeprobeerd in de hoop dat we dan haar 'merk' zouden vinden. Maar iedere keer, de eerste keer eet ze het lekker op. En de tweede keer of anders derde keer haalt ze haar neus op.

We laten haar dan gewoon in de bench tot ze het op heeft. Maar we zijn nu zo ver dat ze dan rustig de hele dag erin zit want ze eet gewoon niet! Boos!

We hebben allerlei maniertjes gehad, - erbij blijven staan en tegen haar praten ( toen at ze netjes door als je er maar bij bleef)
- Het deurtje van de Bench open doen, wat brokjes van haar ervoor gooien en onze andere hond ophalen. Die at die brokjes op, en dan werd ze boos en at snel haar bak leeg.
- Boos op haar worden en haar neus in de bak duwen ( dat deed je 1, 2 keer en dan at ze ook in 1 keer door)
- Een paar brokjes pakken, in haar mond stoppen even dicht houden ( toen at ze alles op)

Dat zijn de stappen die we hebben doorlopen en ook die laatste werkt nu niet meer Verdrietig Ze zit nu ook in de bench ik heb er net 20 minuten gestaan, van alles geprobeerd, lief, boos al die maniertjes weer bij langs, maar ze doet het gewoon niet!

En ze lust het heus wel, want als je het uiteindelijk voor elkaar hebt dan eet ze de bak gewoon achter elkaar leeg.
Ze wil gewoon vlees of wat dan ook erbij, maar eigenlijk willen we haar daar haar zin niet in geven Bloos Ze lust het heus wel maar wil gewoon niet.

Ik weet het nu echt niet meer, honger laten krijgen werkt ook niet.

We geven haar 's ochtends en 's avonds brokken. Laatst had ze 's ochtends om 11 uur het eten van de avond ervoor nog gewoon liggen. Ze had contstant in de bench gezeten dus kon er niet bij weglopen.

Wie heeft de tip! Knipoog

Want ze is in de groei en heeft eten nodig, ze is mager, je voelt haar ribben dr mag echt wat meer vlees bij.

We laten haar nooit de hele dag erin zitten, uiteindelijk laten we haar eruit, laten het deurtje openstaan, en na een paar uur sluiten we haar weer op in de hoop dat ze dan eet. Maar het word steeds moeilijker en langer tot ze eet.

roylinde

Re: Hond ( puppy 1 jaar ) eet niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:53

doe de hoeveelheid brokjes in een voerbal, is en goed voor de voer verdeling, voorkomt/verkleint de kans op, maagtorsie. En is een goed tijdverdrijf van de hond.

Niet de neus in de bak duwen, dan wordt je alleen maar een vijand... dat is vast niet de bedoeling.

Wat je ook kunt doen is brood door haar voer doen...
en haar gebit na laten kijken bij de dierenarts.

succes

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:00

MissJeanny schreef:
Zelf zijn we niet zo'n fan van vlees dus zijn we daarna overgegaan op alleen brokjes.

Je weet dat een hond een carnivoor is en dús een typische vleeseter?

Ik zou zeker bovenstaande beslissing heroverwegen en een Kompleet Vers Voer als Carnibest, AHV, Bibi, Rodi gaan geven (liever nog een menu van rauw vers vlees, maar dat is redelijk kostbaar en vraagt extra aandacht). Het is boven alles al gezonder voor je hond dan brokken, maar daarnaast geeft je hond duidelijk aan geen brokjes te willen eten...

Ik vind het persoonlijk schandalig ( Bloos ) dat je een jonge hond zó lang opsluit in een bench of op genoemde manieren dwingt te eten. Je hond doet dit echt niet om je te pesten ofzo...
Laatst bijgewerkt door Chubby op 31-03-08 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:04

laat de bak bijvoorbeeld 15 minuten staan
heeft ze dan nog niet gegeten, bak weg. Dit blijf je gewoon doen.
Voor de rest niets geven als ze komt bedelen. Op een gegeven moment zalz e wel doorhebben dat ze wel moet eten. HEt klinkt misschien wel als dierenmishandeling, maar als je haar in de groep laat eten zal het na maximaal 5 minuten al op zijn en als ze dan niks gegeten heeft heeft ze ook pech.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:04

heeft ie geen last van zijn tandjes? is hij aan het wisselen, of is dat al gebeurd?
misschien kun je het voer wat aantrekkelijker maken door wat bouillon erover te doen ofzo? of een ander merk proberen. Sommige honden zijn nu eenmaal wat kieskeurig.

anders even laten checken door de dierenarts of er niets anders aan de hand is.. wormen mss

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:07

dwingen om te eten helpt toch niet..

mijn hond at ook alleen zijn brokken met wat vlees er door heen.
wegens huidklachten moest hij op aanraden van de DA op ander voer en mocht niets anders erbij hebben...dus alleen brok..
hij heeft bijna een week vrijwel niet gegeten maar uiteindelijk eet hij super goed...zijn bak is voortaan zo leeg.

wel ben ik er een voorstander van om minimaal 3x per dag voer te geven, anders word het zoveel ineens.

geef hem zijn brok...is het na een kwartier/half uur niet op gewoon weghalen en bij de volgende voer beurt weer terugzetten..
volghouden....ze krijgen vanzelf honger hoor...(let wel op dat ze goed blijft drinken)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:08

misschien vind ze de bench niet leuk en associeert ze nu eten met bench...niet eten dus
ik zou haar niet meer in de bench opsluiten en gewoon een bak brokken neerzetten zodat ze altijd kan eten,misschien heeft ze net trek als de brokken wegzijn gehaalt,wie weet...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:11

oud bruin brood in stukken scheuren wat water erover heen en daarover de brokken. veel honden zijn gek op brood!
in de bench opsluiten is wel erg gemeen. als hij daar ook moet slapen snapt je hond echt niet meer waar het nou een veilige plaats is voor hem. ga opzoek naar de oorzaak en maak het eten lekker! succes!!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:12

Ik ben het helemaal met Chubby eens, wij hebben ook een moeilijke eter met ook nog eens een gat in zijn hart van 3cm.
Heb hem 3 jaar lang op de barfmethode gevoerd dus alleen verse voeding en vlees. Helaas is het een kostbare zaak dus heb ik ze nu 1 dag op pens, 2 dagen op kip en de rest op speciale brokjes maar dat gaat super en wil hij een dag niet eten dan haal ik het gewoon weg.
Ga eens kijken op http://www.barfplaats.nl is best leerzaam.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 11:21

Bedankt voor alle reacties!

- Zoals ik al aangaf laten we haar niet de hele dag erin zitten want dat vinden wij zelf ook zielig.
Na een uur of langer geven we het ook op en laten haar weer los.

- We gaven haar eerst ook 3 keer op een dag eten maar aangezien ze het gewoon niet op krijgt, het ontbijt al niet, dan heeft 3 keer helemaal geen zin. Als ze het ontbijt eindelijk op heeft dan zit ze nog vol van het ontbijt. Dus dat werkte al helemaal niet.

- Haar tanden zijn prima in orde. Dat hebben we niet laten controleren door de DA maar als ze wel eet, dan eet ze achter elkaar door zonder problemen, ze eet wortels, jat weleens paardenbix dus dan zou dat ook niet kunnen.

- Ik weet dat honden carnivoren zijn maar in brokjes zit toch ook vlees? En mijn ma zegt dat als je alleen maar vlees geeft dan is het heel moeilijk om je hond alle voedingstoffen te geven. In brokjes zit alles.

- Verder is de reden ook dat ze in de bench eet dat we nog een hond hebben en anders pakt die het af.

- Brood doen we er wel eens door, maar dan eet ze vaak alleen het brood op en laat de brokken liggen, of in ieder geval een heel groot deel.

En ik heb zelf het idee dat ze gewoon iedere keer wat anders wil Bloos Want zelfs blikvlees wil ze 1 keer, en dan niet weer . Tong uitsteken

@Chubby: Wij doen dat ook uit wanhoop, we weten het ook niet meer ,niet eten is voor zo'n jonge hond in de groei die de hele dag door rent en speelt gewoon ongezond! Tuurlijk doet ze het niet om te pesten maar straks krijgt ze een groeiprobleem of zo.
Zoals we al geprobeert hebben uit zichzelf gaat ze gewoon niet eten, ja uiteindelijk maar dan hoogstens 1 keer per 24 uur.
Dan ga je toch van alles proberen om je hond te laten eten, juist omdat ze al mager is en de DA al zei dat ze echt meer voeding moet hebben?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:25

hermlein1989 schreef:
Voor de rest niets geven als ze komt bedelen. Op een gegeven moment zalz e wel doorhebben dat ze wel moet eten. HEt klinkt misschien wel als dierenmishandeling, maar als je haar in de groep laat eten zal het na maximaal 5 minuten al op zijn en als ze dan niks gegeten heeft heeft ze ook pech.

mee eens. Verder niet dwingen of boos worden dat werkt avereschts.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 11:27

@sandrO: Dat werkte toen wel, en zodra ze begint te eten belonen we uitbundig en als ze het opheeft helemaal. Dan is ze zelf ook helemaal blij.

Zo proberen we te leren dat eten word beloont, maar het werkt nog niet echt.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:34

MissJeanny schreef:
- Verder is de reden ook dat ze in de bench eet dat we nog een hond hebben en anders pakt die het af.

dan kun je die andere hond toch in de bench doen als de jonge hond moet eten?
zo weet de jonge hond ook niet wat die nou moet.

en kun je eventueel geen tips aan de DA vragen?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:35

Op de lange termijn is dat niet de oplossing. Ze krijgen een aversie tegen eten op die manier. De hond word blij door jullie reactie en t uitbundig belonen maar echt niet omdat ie dan denkt jippie ik heb t op. Ongewenst gedrag juist negeren. Maar goed als t voor jullie wel werkt op deze manier dan moiet je dat doen. Mijn idee is t alleen niet. Succes ermee.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:36

Hoe wanhopig je ook bent ga nooit straffen of dwingen. Onze hond Dirkje was ook een hele moeilijke eter maar die hebben we eindelijk zover gekregen dat ze haar bak leeg at door een bepaald merk, het was een beter kwaliteit broek en daardoor wat duurder maar ze eet het nog steeds graag. Wat je kunt doen is bv dingen als Rhodi of smuldier halen en dat door de brok mengen, als je het goed mengt zit het op alle brokjes en dan eet ze haar bakje wel leeg. Het is kwalitatief stukken beter dan blikvoer en je hond eet zijn brokken op (wat je uiteindelijk wilt, dus waarom niet gewoon wat vlees erdoor)

Wat ook hielp bij onze hond, maar ik denk dat je dat wel achterwege mag laten is .. emm... chilli vind ze heerlijk! gewoon de saus he? en dan liefst de pittige (ja, wij waren ook wanhopig, toen we zagen dat ze een bord aflikte en vooral de chilli saus.. haha)

Ik zou dus andere dwingende methoden gewoon achter wegen laten. Als zij gemengt wilt eten laat haar dan ook gemengt eten dat doet echt geen schade en ze pakt haar brokjes dan netjes.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:38

zelf ben ik ook niet zo'n voorstander van vlees en blikvoer en dat meer om de tanden, ik zou ook gewoon alleen brokken willen voeren en verder nisk er door heen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:43

maar als je dan je hond aan het eten krijgt dan kun je best wat door de brok doen zodat het beter ruikt en smaakt. Ik kan me eigelijk heel goed voorstellen dat honden geen brok willen je eet verdorrie elke dag hetzelfde.. en het is nog saai ook. Daarom juist afwisseling en dat kun je 'leuk' doen met wat blikvoer erdoor. Wij doen het zelf hoogstens eens in de 2 weken puur omdat ze het lekker vinden. Dat het niet goed is moet niet altijd een rede zijn om dingen achterwege te laten, ook een hond mag een lolletje hebben. In het geval van de hond van de TS is het puur om de hond te laten eten dus vind ik het eerder noodzaak het te doen dan luxe.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:46

Mooi fabeltje dat brok tegen tandsteen werkt Knipoog Het veroorzaakt tandsteen en nu wordt er soms een kunstmatig stofje in verwerkt wat plak tegengaat.. Maar dat terzijde...

Ik snap dat TS wanhopig wordt, maar dwingen of straffen is níet de manier om een hond (of kind of welk dier dan ook) groot te brengen. Maak er een feestje van! Waarom zou je geen kwalitatief goed vlees (merken zijn reeds genoemd: blik is wat anders!) door de brok mengen? Het is gezond en je hond vindt het lekker, dus eet wél haar bak leeg.. Eventueel kun je de merken of smaken afwisselen..

Daarnaast nooit het eten de hele dag aanbieden. Gelukkig kan dat al niet doordat er een 2e hond rondloopt. Eten aanbieden, binnen 10 minuten de bak weghalen en jammer als deze niet leeggegeten is: volgende ronde nieuwe kansen. Een hond zou helemaal niet moeten aarzelen bij het aanbieden.. Tweemaal daags aanbieden is zat voor een hond van een jaar..
Laatst bijgewerkt door Chubby op 31-03-08 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:47

Dit hebben wij ook met onze pup van nu 9 maanden.
Zij eet ook niet alleen komen bij haar nu de laatste kiezen door.
Misschien is dit bij jou ook het geval?

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:53

Een wolf is carnivoor, een hond omnivoor. De hond is zo ver gedomesticeerd dat het ook plantaardig voedsel eet (dit even ter zijde).

Je kan je pup best geen vlees bijgeven. De calcium/fosfor verhouding is daarbij 1/20, terwijl een hond een verhouding van 1,2/1 nodig heeft. Bij teveel vlees kan je hond dus tekort aan calcium krijgen en dit veroorzaakt storingen in de groei en broze beenderen. Dus dat is geen optie..

Ik zou, zoals hermlein1989 al zei, je hond drie keer per dag zo'n 5 à 10 minuutjes zijn brokjes geven. Eet hij niet, heeft hij pech. Verder niets bijgeven, geen hondenkoekjes, niets. Pups willen inderdaad graag wat smaak in hun eten, maar ga daarom niet 'menselijk eten' (om het zomaar even te noemen) toevoegen. Ik ga ervan uit dat je erkende puppyvoeding geeft? Onze pup krijgt Europremium voer en had ook eerst problemen met het eten maar ondertussen schrokt ze alles naar binnen. Als het probleem blijft voordoen zou ik eerder de dierenarts raadplegen dan de hond in een bench te zetten (niet aanvallend bedoelt Lachen )..

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:54

sandr0 schreef:

Hier ga ik ook in mee. Onze jongste border is ook een enorm moeilijke eter, bij hem werken we ook op deze manier. Smorgens krijg hij tien minuten de tijd om te eten, als het dan niet op is gaat het weg. Savonds net hetzelfde, tien minuten om te eten en dan gaat het weg. Hond krijgt vanzelf wel honger, en zal snel genoeg doorhebben dat hij niet de hele dag heeft om te eten. Daarnaast eet hij misschien niet zoveel als jij wilt dat hij eet, maar zolang hij er niet bij neervalt (bij wijze van spreken) en hij gezond blijft bij de hoeveelheid dat hij eet is het goed...

Verder ook niet zo betuttelen, smeken, praten, eten in zijn mond steken, boos worden,.. Laat hem gewoon doen, geen aandacht geven want ook dat leren ze snel (ooh, als ik niet eet krijg ik aandacht van de baas, Leuk!). Gewoon eten zetten en weggaan. Na een kwartiertje/tien minuten eten weghalen. Zonder boos te worden, zonder al te veel aandacht te geven. Gewoon weghalen tot de volgende maaltijd..

Onze honden krijgen trouwens ook maar twee keer per dag eten, daar doen ze het goed op..

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:55

mijn ervaring is juist als er meer honden in een gezin zijn ze eigenlijk altijd goed gaan eten omdat ze het gevoel hebben sneller te moeten zijn dan de ander.
Vers vlees geven ben ik in dit geval ook helemaal voor, als ze dat wel eet, waarom niet, zou je zeggen?
Verder alleen eten geven, 15 minuten de tijd geven, verder niets zeggen en de bak weghalen, ook zonder commentaar... Knipoog
Geloof me, honden gaan dan echt wel eten!! Je maakt er nu zo'n gedoe van (aardig bedoeld hoor!!!) dat de hond er eerder onzeker van wordt en dan doe je zo je best om haar te laten eten he?
Als je haar op brok wilt houden, kies een goed merk ga daar dan op over, niet meer wisselen en 3x per dag de kans om te eten en bak weghalen, dat zou mijn advies zijn, succes hoor!!!!

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:57

Ik zou gewoon samen laten eten met de andere hond. De pup zal vanzelf leren dat hij zijn eten moet opeten omdat anders de andere hond het opeet. Kan niet uit het verhaal opmaken dat je dat al hebt geprobeerd. Hou het in de gaten.
Succes ermee

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:58

ik weet niet of het gezegd is,( heb geen zin om alles te lezen)

Strooi er wat zout over.
Of wat water en verwarm het in de magnetron.

dat zijn beide smaakmakers.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:00

LoreV schreef:
Je kan je pup best geen vlees bijgeven. De calcium/fosfor verhouding is daarbij 1/20, terwijl een hond een verhouding van 1,2/1 nodig heeft. Bij teveel vlees kan je hond dus tekort aan calcium krijgen en dit veroorzaakt storingen in de groei en broze beenderen. Dus dat is geen optie..

We kennen inderdaad een syndroom waarbij honden een tekort aan calcium oplopen doordat zij geen volledig menu (in wezen hele prooidieren) aangeboden krijgen. Goede KVV's bevatten zowel spiervlees als orgaanvlees als bot, benaderen in ieder geval het prooidiermodel en zijn een compleet voer.

Zeker wanneer je een goede KVV geeft of deze combineert met een goede brok, hoef je absoluut niet bang te zijn dat je je hond tekort doet. Integendeel: je hond raakt nú ondervoed doordat ze niet eet.

Een hond is géén omnivoor! Een hond kan geen plantenvezels verteren, zonder dat deze voorbewerkt zijn (koken of voorverteerd als pens). Overigens heeft een hond inderdaad vaak wel behoefte aan enige plantaardige vezels en zal daarom graag de pens van een grazer wegeten..

Ik gaf eerder al aan dat zelf samenstellen vele voordelen op gezondheidsgebied kent en ik voer zelf dan ook absoluut geen brok meer! Ik begrijp echter heus de tegenwerpingen van veel hondeneigenaren en waarschuw altijd dat een menu compleet moet zijn. Je kunt niet zomaar wat vlees gaan voeren. KVV zijn dan een uitkomst!