Tamme konijnen los in het wild.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Tamme konijnen los in het wild.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 17:48

Vandaag tijdens mijn buitenrit zag ik 2 tamme konijnen los in de weilanden. Sprak een voorbijganger aan omdat ik te paard zat en alleen was(dacht wellicht kan hij helpen vangen ofzo en hij had een jachthond Nagelbijten / Gniffelen ) en die zij dat er pas wel een stuk of 10 liepen daar. 1 konijn was erg mager, vieze ogen en helemaal aan het rillen kon er niet bij omdat er een sloot tussen zat. Andere konijn (langoor) zat te rillen achter een hek maar zag er dik uit zo. Net de dierenambulance gebeld die gaan straks kijken maar vrezen dat ze dan vast ook weg zijn. Dus wellicht tref ik ze van de week wel weer aan als ik daar weer zou gaan rijden. Vriend wil niet mee gaan kijken/vangen Boos!

Trekken jullie je dit soort leed ook zo aan. Tamme konijnen kunnen niet overleven in het wild toch?

Lynn_Nikita

Re: Tamme konijnen los in het wild.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:49

meestal niet nee
word vaak gedaan helaas, mensen konijn moe, en laten lekker vrij
vaak zijn ze ook doelwit van roofdieren, door hun opvallenbde kleuren

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:22

Ooit heeft een of andere onverlaat bij ons op stal tamme konijnen losgelaten. Deze redden het prima hoor ze planten zich voort als een gek. Gevolg is dat wij allemaal bijzonder gekleurde konijnen op stal hebben rond lopen.
Maar goed dat is natuurlijk ook niet echt in de natuur al worden ze door niemand gevoerd of verzorgt.
Vorig jaar heb ik er eentje naar de DA gebracht om in te laten slapen. Die had een gezwel ter grootte van een tennisbal op haar rug.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 18:50

In die weilanden waar ik ze zag was iig geen schuilmogelijkheid vandaar dat ze zaten te bibberen in de regen. Maar ja misschien heeft die dikke nog een kans als hij niet gevonden is/word. De magere denk dat hij overlijd of aan het overlijden was. Was zo mager en vieze ogen.

Goed van je dat je het dier hebt laten inslapen.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:18

Ik trek het me inderdaad heel erg aan. En je kan eigenlijk allee hopen dat de konijnen zodra het wat droger weer wordt wat aansterken en het misschien nog overleven.

Maar ze kunnen ook heel goed overleven. Me oma heeft een keer konijntjes gekregen van mij. Helaas ontsnapte er 1tje en vorige week liep ik bij me oma door de tuin zie ik ger rond huppelen. Hij is ruim 2 jaar terug ontsnapt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:09

Helaas gebeurd het veelste veel, hier leeft ook een tamme konijnenpopulatie en plant zich voor. Deze is al te groot, maar als dieren mager zijn of ziek brengen omstanders ze naar de dierenarts. Helaas hebben de auto's ook nog geregeld een te pakken. En de meeste tamme konijnen overleven het uberhaupt niet eens in de natuur.

Waar was dit als ik vragen mag?

Daico

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:12

Bij ons achter in de weilanden loopt er ook zo eentje.
Die doet het echter heel goed. Je kan er ook helemaal niet bij in de buurt komen ofzo.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:16

Ik vrees dat deze konijntjes de konijnen ziekte hebben.Vieze ogen,rillen?het heerst heel erg nu deze ziekte,heet "Myostose" of zoiets.Ik hoop echt dat de dieren ambulance ze kan vangen en ze kan laten inslapen,anders gaan ze een pijnlijke dood in.

Valentinow

Bij ons is het in het park ook zo. Een jaar of 2 terug waren er een 3tal te zien. Nu als je voorbij komt zitten er ruw geschat 50. Maar ze redden het wel. Er komen ook wel vaak mensen wat groeten of brood brengen..
Dit is wel in de stad Nagelbijten / Gniffelen

secricible

doosje mee, konijntjes vangen en naar een opvang brengen? Of kan dat niet?

samp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:41

gohya schreef:
Ik vrees dat deze konijntjes de konijnen ziekte hebben.Vieze ogen,rillen?het heerst heel erg nu deze ziekte,heet "Myostose" of zoiets.Ik hoop echt dat de dieren ambulance ze kan vangen en ze kan laten inslapen,anders gaan ze een pijnlijke dood in.

myxomatose Knipoog maar dat denk ik niet, ze rillen dan niet (glf ik) en hebben dan dikke, slaperige ogen en een snotneus. en zijn snel dood.

ik hoop dat de dierenambulance de diertjes kan vangen en verzorgen Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:10

Aah wat sneu is dat!
Ik begrijp niet waarom mensen die dieren dumpen, breng ze dan naar een goed thuis of een opvang.
Echt sneu, ik zal ze vangen en naar de dierenbescherming brengen.
Tamme konijnen overleven meestal niet in het wild, zeker niet met deze kou.
Vreselijk, arme dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:12

Bij ons op de camping was er een keer konijn ontsnapt.. in contact gekomen met wilde konijnen.. ze liet zich niet meer vangen en toen is er ook binnen de kortste keren eene hele populatie ontstaan met de meest bijzondere kleurencombinaties. Blond met zwarte vlekken en een grijze kop is geen uitzondering.. echter door inteelt hebben ze zwaktes en ook myxomatose steekt regelmatig de kop op.. niet leuk voor de mensen die hun konijn in een buitenhok hebben zitten.. die wilden gaan er gewoon naar toe en proberen contact te maken..

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:17

Er lopen hier in de buurt zat losgelaten *tamme* konijnen, en die redden zich prima. Op het park waar ik stageloop lopen heeel veel tamme konijnen los om het onkruid en gras kort te houden, en die konijnen redden zich ook al jaren.

Mijn konijnen ontsnappen (ofja lees: ik vergeet het hek wel eens dicht te doen..) ook wel eens, en dan lopen ze ook wel eens 3 of 4 weken los in de tuin (2000 m2) en ze komen altijd net zo gezond en vrolijk weer terug.

Zou me er niet zo druk om maken, die dieren redden zich prima, wilde konijnen worden ook ziek en daar maakt niemand zich druk om.

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 00:07

secricible schreef:
doosje mee, konijntjes vangen en naar een opvang brengen? Of kan dat niet?

Als dit tegen mij was..
Het zijn er echt veel te veel. En bij ons in België is er niet echt zo'n opvang..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 00:14

Urko schreef:
Er lopen hier in de buurt zat losgelaten *tamme* konijnen, en die redden zich prima. Op het park waar ik stageloop lopen heeel veel tamme konijnen los om het onkruid en gras kort te houden, en die konijnen redden zich ook al jaren.

Mijn konijnen ontsnappen (ofja lees: ik vergeet het hek wel eens dicht te doen..) ook wel eens, en dan lopen ze ook wel eens 3 of 4 weken los in de tuin (2000 m2) en ze komen altijd net zo gezond en vrolijk weer terug.

Zou me er niet zo druk om maken, die dieren redden zich prima, wilde konijnen worden ook ziek en daar maakt niemand zich druk om.

Ja hoor

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 00:17

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 00:18

Bij ons nieuwe huis in het buitengebied lopen een paar tamme konijnen die een aantal jaren geleden ontsnapt zijn als heel jong konijntje. Ze zijn helemaal verwilderd en met geen mogelijkheid te pakken te krijgen.
Inmiddels hebben ze zich ook voortgeplant met wilde konijnen.
Het wonderlijke is: ze zijn kerngezond. Ze zitten regelmatig in de weide, in onze boomgaard en in onze tuin. Ik vind het wel grappig. Wilde bij het nieuwe huis een konijnenheuvel maken...maar dat hoeft nu eigenlijk niet.
Het andere grappige detail is, dat er al twee van mijn kippen door een roofvogel gepakt zijn en dat mijn ene stalkat is aangevallen door een bunzing en zich lelijk heeft verwond en mijn andere stalkat is platgereden door een auto.

[BB] Stalkat met een gouden randje!

Deze konijnen echter...overleven alles. Worden ook niet aangereden....

Als ik het bij jou zo hoor, dan zou het ook kunnen zijn dat de konijnen die jij zag myxomatose hebben (korsten rond de ogen). Dit is een hele besmettelijke ziekte en eigenlijk, indien ze dat hebben, is de beste optie: doodschieten om ze uit hun lijden te verlossen. Ze genezen namelijk niet en worden uiteindelijk heel ziek en sterven een langzame pijnlijke (honger)dood.
Maar goed...je zou dan wel 100% zeker moeten weten dat ze dit hebben. De wilde konijnen in de buurt moeten het dan ook hebben.
Zulke zieke konijnen naar een opvang brengen is niet verstandig, omdat het zo besmettelijk is.
Naar een DA om in te laten slapen zou dan wel een optie zijn.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:55

@ polly2
Met dit verschil dat deze konijntjes jong waren toen ze ontsnapt waren, maar erg tamme konijnen die al een paar jaar oud zijn hebben een zeer kleine overlevingskans. Je dumpt ook je hond niet zomaar op straat...
Dit kunnen best oudere gedumpte konijnen zijn zonder dat ze ziek zijn. Als ze naar de opvang worden gebracht zullen ze niet zomaar 1,2,3 andere konijnen besmetten, omdat de opvang ze zsm keuring ent.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:04

Bij ons in het natuurgebied (heb ik gewoond op een boerderij) zitten veel roofvogels, vossen, bunzingen, hermelijnen e.d. Die konijnen hebben echt geen schijn van kans. Meestal probeer ik ze te vangen, maar vaak lukt dat niet.

Bij mijn ex-schoonvader zijn er ooit ook een paar losgelaten/ontsnapt, maar die hebben zich behoorlijk uitgebreid; er zijn nu wel 50-100... Allemaal gaten in de bak en het land steeds; geen pretje als je paarden hebt. Vangen lukte daar ook niet.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:06

Faniek schreef:
@ polly2
Met dit verschil dat deze konijntjes jong waren toen ze ontsnapt waren, maar erg tamme konijnen die al een paar jaar oud zijn hebben een zeer kleine overlevingskans. Je dumpt ook je hond niet zomaar op straat...
Dit kunnen best oudere gedumpte konijnen zijn zonder dat ze ziek zijn. Als ze naar de opvang worden gebracht zullen ze niet zomaar 1,2,3 andere konijnen besmetten, omdat de opvang ze zsm keuring ent.

Ondanks enting is het toch zeer riskant om myxomatosekonijnen naar een opvang te brengen. Het is zo besmettelijk, dat het bij intensieve contacten door de enting heen kan besmetten.
Ik weet trouwens niet wat je bedoelt met hetgeen ik even vet gemaakt heb. Bedoel je dat je denkt dat ik het normaal vind dat mensen dieren dumpen? Als dat zo is, dan denk je dat verkeerd (sorry...ik weet even niet hoe ik je reactie moet plaatsen).
Ik vind dat zeker niet normaal. Ik gaf in mijn reactie juist mijn verbazing aan over het feit dat deze tamme-wilde konijnen bij mijn nieuwe huis zich juist zo goed weten te redden.
Ik heb me jarenlang met opvang van gedumpte dieren bemoeid. Ik ben er juist fel op tegen. Ik begrijp ook niets van mensen, die willens en wetens dieren dumpen omdat ze ze zat zijn.
Ik wilde daarnaast ook aangeven, dat als deze konijnen werkelijk myxomatose hebben, ze eigenlijk toch al ten dode opgeschreven zijn en dat het enige dat je wellicht nog kan doen, ze uit het lijden verlossen is...
Maar...het is helemaal niet zeker dat ze het hebben...dus dat zul je eerst moeten observeren.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:36

Sorry die reactie doelde meer op Urko, maar haalde 2 doorelkaar.
Als ze myx hebben zijn ze inderdaad al ten dode opgeschreven, daarom zou ik zo'n dier ook zsm naar de dierenarts brengen. Maar de opvang krijgen vaak myx konijnen, maar nog nooit gelezen dat hun huidige dieren er aldoor besmet werden.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 19:50

1 konijn was erg ziek en zat te rillen in de regen. Was erg mager en zo van een afstand had het vieze ogen. Het andere konijn zat een stuk verderop zat ook beetje te rillen van de regen maar droge ogen en gewoon lekker dik. Ben benieuwd of de dierenambulance ze heeft kunnen vangen. Ze gingen het iig proberen. Ik ga van het weekend weer kijken of ik ze nog zie en dan eventueel gewapend met schepnet terug.

Ben toch altijd blij dat mijn konijnen een veilig lekker groot hok met ren hebben, genoeg te eten en zelf kunnen kiezen of ze buiten of binnen zijn. Met dit natte weer zitten ze meer binnen dan buiten.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:56

Faniek schreef:
@ polly2
.

Daar zou je je nog weleens in kunnen vergissen.... Wij hebben bij onze paarden konijntjes loslopen en die neem ik vaak over van mensen die er vanaf willen. Die konijnen hebben soms al vijf of zes jaar alleen een kooi gezien maar passen zich allemaal, zonder uitzondering, heel erg goed aan hun nieuwe thuis aan.

Ze lopen los en kunnen echt alle kanten uit want er is geen omheining. Ze wonen in een omgekeerde boot, in de hooiberg, onder de stal... net waar ze het naar de zin hebben. Ze komen vaak een lekker stukje brood halen maar in gewoon konijnenvoer zijn ze niet geinteresseerd (hoewel ze dat dagelijks ter beschikking krijgen, gewoon voor het geval ze er wel behoefte aan hebben).

Ik heb al behoorlijk wat konijnen gehad maar nog nooit problemen gehad met de overgang binnen/kooi naar buiten en vrijheid. Negen van de tien keer worden de konijnen ook veel vrolijker. Persoonlijk zou ik nooit een konijn in een hok willen hebben, daar zijn ze gewoon niet voor gemaakt.