Hond karakter veranderd van de een op de andere dag.Hoe kan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tooeet

Hond karakter veranderd van de een op de andere dag.Hoe kan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 13:36

Beste bokkers..

Mijn lieve hond Max heeft de laatste tijd een beetje vervelende gewoontes gekregen. Om het zo maar te noemen.
Max is een kruising Goldenretriever, van bijna 1 jaar oud. Het is een lief vrolijk dier, en hij luisterd goed. Ik neem hem overal mee naar toe en hij is nog nooit ergens een probleem geweest. Hij vind iedereen aardig en doet naar niemand lelijk. Af en toe is het zelfs een beetje een watje en als hij iets eng vind loopt hij er in een grote boog omheen.

Sinds een paar weken gromt hij en doet hij af en toe echt vals. Dat begon eigenlijk bij mijn stiefvader. Hij gaf hem iets lekkers en daarna een aai over zijn bol en hij begon heel hard te grommen. De blik in zijn ogen veranderde ook totaal. Ik kon het maar niet geloven, want als ik zelf thuis ben is er niets aan de hand..

Of was kan ik beter zeggen. Max was op een gegeven moment toen we niet thuis waren naar boven gegaan, mijn kleine zusje kwam thuis en die trof hem aan op bed. Ze wilde hem naar beneden sturen, want dat mag hij natuurlijk niet. Waarop hij heel lelijk deed en ze écht bang van hem was. Vanaf toen is het verschrikkelijk tussen die twee, want als ze voorbij loopt begint hij al te grommen en laat hij soms zelfs zijn tanden zien.

Ook ik was laatst de pineut, ik gaf hem een 'dentastick' en vervolgens een aai over zijn bol en hij gromde weer. Ik zit met hem op cursus en heb het probleem natuurlijk voorgelegd en ze zeiden daar dat ik hem op zijn rug moest leggen en er overheen moest gaan staan met mijn hand over zijn bek en 1 in de nek. Maar hij bleef op dat moment ook echt grommen en steeds feller, en vanaf die dag komt hij niet als ik hem roep (binnen in huis). Dan kruipt hij onder tafel!! Terwijl ik hem niet eens pijn gedaan heb. Buitenshuis is er niets aan de hand, dan doet hij gewoon normaal tegen me. Lekker vrolijk.

Wat denken jullie dat er kan zijn? Ik begin onderhand te denken dat er een steekje bij hem los zit.

Wij leven volgens de 'roedelregels' thuis.

Als het zo door gaat kunnen we iig snel een ander thuis gaan zoeken, mijn hond en ik.

rockwitch

Re: Hond karakter veranderd van de een op de andere dag.Hoe kan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:01

Ten eerste ben ik wel benieuwd wat jullie roedelregels zijn, en zou ik als ik jou was echt niet meer je hond op zijn rug leggen en over hem heen gaan staan. Zo wordt het alleen maar erger, hij is denk ik ook wel aardig in de pubertijd, gezien zijn leeftijd.
Er zijn best wel manieren om dit op te lossen, maar daar zou ik wat meer info voor moeten hebben, en dan zou ik ook moeten zien hoe zijn houding is, want daar kan je eigenlijk alles uithalen.
Een hond een aai over de kop geven is iets wat eigenlijk maar weinig honden echt leuk vinden, want het is best dominant en niet elke hond kan er goed tegen.
Maar als je nog meer info wil kan je altijd ff pb sturen hoor, misschien dat ik je wel verder kan helpen. Ben bijna klaar met mijn opleiding voor gedragstherapie, dus vandaar.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:03

Hij is zo te lezen erg gesteld op zijn voer en zijn de roedelregels niet helemaal duidelijk.

Laat hem niet eten als jullie aan het eten zijn en laat hem op zijn plaats gaan als jullie aan het eten zijn. Voer hem niet meer uit de hand en geef hem als laatste zijn eten.

Klinkt raar maar mijn hond heeft dit ook gehad. Als hij dan aan het eten was pakte we zijn voerbak en deden net alsof we uit zijn voerbak aten. Hij kreeg hem pas terug als hij netjes wachte zonder te grommen .

Suc6!
[Edit typfouten]
Laatst bijgewerkt door Tiffany op 19-03-08 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:07

ik ga mee met het hierbovenstaande, zoals ik het hier begrijp zijn de gedrags regels dus ook niet echt duidelijk.
een hond mag pas eten als de leider gegeten heeft, een hond hoort niet uit de hand gevoerd te worden en hoort zeker niet te grommen, hiervoor moet dus ook gestraft worden, want dat zou een andere hond (die boven hem staat) ook doen.
hij komt in de pubertijd en jij zal hem nu heel duidelijk moeten maken dat dit gedrag ongewenst is!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:09

Hm, de eerste indruk die het op mij wekt is ook dat hij een beetje het spoor bijster is als in wie de baas is, en dan zeker wat eten betreft. Niet meer uit de hand voeren, grommen en lelijk doen meteen gruwelijk afstraffen. Ik weet dat de meningen daarover verdeeld zijn, maar aangezien je de roedelregels al kent; wat doet een roedelleider tegen een onderdaan die bazig doet: die maakt er erg korte metten mee. Niet in blijven hangen, gewoon even fel en gemeen knijpen op de plaatsn waar een roedelleider zou bijten, even doen alsof de wereld vergaat en hond even wegsturen.

Hij is een jaar nu he, is hij al gecastreerd?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:10

Dit doet mij ook denken aan het gedrag wat in bepaalde familie's Golden Retrievers voorkomt. De eerste berichten van hiervan zijn ongeveer 20-25 jaar geleden beschreven. Misschien kun je in die richting zoeken?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:11

Ik vind het altijd wel beetje gevaarlijk om te zeggen je moet je hond straffen voor het grommen, want hoe moet ze hem dan straffen? Er is niet helemaal duidelijk waarom hij dit doet, straks doet hij het uit angst en als je dan gaat straffen ben je nog verder van huis.
Ik ben het er wel mee eens dat het klinkt alsof de rangorde een beetje verstoord is, en dat kan door iets heel kleins gebeurt zijn, maar tis gewoon supermoeilijk dat zo van een verhaaltje te ontdekken, dan moet je echt de hond zien.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:12

Citaat:
Title: Genetics of aggressive behaviour in Golden Retriever dogs

Author: Berg, L. van den

Year: 2006

Publisher: Utrecht University

Document type: Dissertation

Full text: index.htm

Abstract: Dogs have been living in close proximity to humans since the last Ice Age. Like their progenitor the grey wolf, dogs may respond with aggressive behaviour to certain stimuli. This is natural behaviour in the majority of cases. However, canine aggression can develop into a dangerous problem. There is individual variation in the tendency of dogs to display aggressive behaviour. This variation is the result of a complex system of interacting genes and environmental factors, which is poorly understood. We have studied the genetics of aggression in families of Golden Retriever dogs. Golden Retrievers are usually friendly pets. However, there are reports of very aggressive Golden Retrievers. A genetic background has been suggested for this aggression because the behaviour seems to occur more often in certain Golden Retriever families. The low genetic heterogeneity within dog breeds implies that only a limited number of the genes that influence a certain behavioural trait will be functionally polymorphic within a breed. This greatly facilitates the chances of finding such genes. We aimed to identify genetic variations underlying the variation in aggressive behaviour in Golden Retrievers. Correct phenotyping is the key to success of genetic studies. We initially phenotyped the dogs with a behavioural (aggression) test and a personal interview with the dog owner. It turned out to be difficult to elicit aggressive behaviour in the test. We therefore designed a mail questionnaire based on the canine behavioural assessment and research questionnaire (CBARQ; Hsu and Serpell 2003). Our results suggest that this questionnaire is a reliable and valid method for evaluating canine behavioural traits. We estimated heritabilities of several measures of aggression using the restricted maximum likelihood method. The measures of aggression were obtained either through owner opinions or by using the CBARQ. The aim of that study was to determine which of the aggression measures showed sufficient genetic variation to be useful as phenotypes for molecular genetic studies. The most reliable heritability estimates seemed to be those for simple dog owner impressions of human- and dog-directed aggression. In addition, several CBARQ derived measures showed clear genetic differences between the dogs. The heritability estimates were high, suggesting possible involvement of a major gene. Alterations in brain serotonin metabolism have been described in aggressive dogs. Therefore, four genes of the canine serotonergic system were cloned, characterised, and studied in Golden Retrievers. We evaluated the serotonin receptor genes 1A, 1B, and 2A and the serotonin transporter gene as candidates for aggression in Golden Retrievers. We performed mutation screens and an affecteds-only linkage analysis. We found no evidence for a major role of these candidate genes in aggressive behaviour in the families of Golden Retrievers. With the completion of the dog genome project, genome-wide linkage and association studies in dogs have become feasible. Such studies are currently in progress.
Keywords: linkage analysis, candidate gene, serotonin, heritability, questionnaire, behavioural test, phenotyping, behaviour, aggression, dog

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:14

Zijn voer verdedigen is puur dominantie

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:16

dat kan je niet zo zeggen als je niet weet hoe zijn houding is

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:16

Een hond op de rug leggen heeft helemaal geen zin, een hond moet dat zelf doen.
Haal er iemand bij die er verstand van heeft en dat is vaak niet de eerste de beste instucteur of instructrice op een cursus.
Het kan een dominant dier zijn maar het lijkt eerder dat hij wat verkeerd gecorrigeerd (omdat hij onder tafel kruipt) is en daarom zo reageert. Hij weet niet wat hij aan jullie heeft.
Pakken jullie hem ook in zijn nekvel, omdat hij raar gaat reageren als je hem over zijn kop aait?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:17

Ik ben het eens met de bovenstaande reacties. De hond krijgt een nieuwer zelfbewustzijn en probeert nu uit of hij hoger in rang kan komen dan de allerlaagste positie. Elke grom of dominante gedragsuiting ten opzichte van een mens moet, dat moet echt, in de kiem worden gesmoord. Hoe? Vraag het aan de gedragstherapeuten hier.

Nog wel een waarschuwing: hij heeft al door dat hij nu hoger staat dan je zusje. Met zijn drang naar die hogere positie is het echt heel gevaarlijk om haar en de hond nu alleen te laten, zeker wanneer zij de hond iets moet opdragen of verbieden. Hij ziet dan zijn kans schoon om nog meer indruk te maken op haar en dat zou kunnen uitmonden in een knauw of een aanval. Haal iemand in huis die jullie weer op weg kan helpen!

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 14:18

Wat een boel reacties! Ik zal proberen al jullie vragen te beantwoorden!

We hebben van de cursus de roedelregels gekregen. Max krijgt dus altijd als laatste eten en hij wordt als laatste begroet tijdens het binnekomen. Hij krijgt alleen aandacht als wij hem naar ons toe roepen en als wij dat willen. Niet als hij het komt halen. Hij gaat altijd als laatste de deur door etc etc. Gewoon de echte roedelregels.

Wel heb ik geleerd op cursus dat het helemaal niet erg is om je hond een bot of een snack te geven. Hij moet hier dan wel voor werken, (zit, af, pootje e.d).

We hebben ook wel eens een andere straf geprobeerd, namelijk de 'time out' .
Als een wolf in de roedel namelijk 'lelijk' doet. Negeert de groep hem, als hij dan een beetje bedaard is mag hij weer bij de groep. De groep negeerd hem dan wel eventjes maar daarna gaat het er gewoon zoals altijd aan toe.
Zo hebben we hem dus een aantal keer 'de time out' gegeven, maar dit lijkt niet te werken helaas.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 14:20

Overigens krijgen we een heel individuele training. Bijna 1 op 1. En is mijn trainster ook gedragstherapeute. Ik zal jullie de website even geven.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:20

Gezien de zin van TS: ik denk echt dat er een steekje bij hem los is, denk ik echt dat dit het bekende Golden probleem is. Een "normale" Golden doet deze dingen echt nooit.
Ik weet dat het geen zuivere Golden is, maar toch.

Google maar eens even op: aggression Golden Retriever.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:21

Het is moeilijk hier een oordeel over te fellen, idd je moet de hond zien, waar reageert hij op en hoe reageert hij. Daarnaast vind ik ook dat je het stuk moet lezen die Anneve (vooral ook vanwege de blik in zijn ogen) heeft neergezet.....
Het is makkelijk om te zeggen dat er gecorrigeert moet worden, maar vanuit welk standpunt doet de hond dit, waarom vertoond hij dit gedrag.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:21

rockwitch schreef:
Ik vind het altijd wel beetje gevaarlijk om te zeggen je moet je hond straffen voor het grommen, want hoe moet ze hem dan straffen? Er is niet helemaal duidelijk waarom hij dit doet, straks doet hij het uit angst en als je dan gaat straffen ben je nog verder van huis.
Ik ben het er wel mee eens dat het klinkt alsof de rangorde een beetje verstoord is, en dat kan door iets heel kleins gebeurt zijn, maar tis gewoon supermoeilijk dat zo van een verhaaltje te ontdekken, dan moet je echt de hond zien.

voer verdedigen is puur dominantie en dus niet toelatend!
hoe je hem straft is aan je zelf, de een slaat hem en de ander knijpt hem een volgende grijpt hem beet, noem maar op, dat is neem ik aan de ts haar verantwoordelijkheid Knipoog

om even op jou te reageren linda v, je hond probeert je uit en kijkt tot hoever die kan gaan.
je geeft zelf al aan dat de gene die hem van het bed haalde van hem schrok (hier is de eerste fout al) hond wint, want hij merkt dat ze bang is.
ik denk dat een time out niet echt zal werken, een hond hoger in rangorde zal een hond die dominanter wil zijn (grommen) hard op zijn plek terug zetten Ach gut

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:22

somokkele schreef:
Het is moeilijk hier een oordeel over te fellen, idd je moet de hond zien, waar reageert hij op en hoe reageert hij. Daarnaast vind ik ook dat je het stuk moet lezen die Anneve (vooral ook vanwege de blik in zijn ogen) heeft neergezet.....
Het is makkelijk om te zeggen dat er gecorrigeert moet worden, maar vanuit welk standpunt doet de hond dit, waarom vertoond hij dit gedrag.

dit ben ik gedeeltelijk met je eens,maar ik ben bang zoals ik hierboven al aan geef dat de "fout" al gemaakt is door dat meisje...

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:22

rockwitch schreef:
dat kan je niet zo zeggen als je niet weet hoe zijn houding is

Hij stelt zich dominant tegen haar op om welke reden dan ook. Dat is ongewenst gedrag zij weet het beste hoe haar hond in mekaar zit om te weten welke metode ze moet gebruiken om af te straffen. Ik heb de ts in dit topic al een manier gegeven die ze kan proberen.

Haar hond is duidelijk in de pubertijd en gaat proberen zijn grenzen te verleggen. Zij weet zelf het beste hoe ze hem kan straffen.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 14:23

Wat mijn zusje op het moment moet doen is hem compleet negeren. Ze moest hier heel zelfverzekerd rondlopen en gewoon haar eigen ding doen. Als hij in de pad ligt over hem heen stappen e.d.

Het rare is, ik heb een beetje het idee dat hij eerder bang is. Als mijn zusje bijv achter de pc zit, en ik roep hem en hij moet achter haar langs. Durft hij niet, en loopt hij met zijn staart tussen zijn benen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:25

Ik zou toch echt iemand er bijhalen die ervoor geleerd heeft hoor, en je kan helaas tegenwoordig niet meer altijd ervanuit gaan dat ze op cursus een goeie opleiding hebben gehad, want ik weet dat er bij ons in de buurt een is die halti's aanraad, in plaats van het trekken op een diervriendelijke manier af te leren. Erg jammer natuurlijk, want als je niet beter weet ga je natuurlijk altijd uit van wat zo'n instructrice zegt.
Het is idd helemaal niet erg om je dier wat lekkers te geven, ook niet uit de hand, dat doen volgens mij de meeste hondenbezitters wel.
Maar goed op zich klinkt het allemaal prima wat jullie doen, maar ergens is er iets fout gegaan, en dat moet je echt tot op de bodem uitzoeken, want je kan wel lukraak dingen proberen, maar zo lang je niet de reden van het gedrag weet maak je vaak dingen erger als beter. En dit is absoluut geen veroordeling, want ik vind eigenlijk dat je het tot nu toe goed hebt gedaan, tis best schrikken als je hond ineens zo lelijk doet, maar er is een oorzaak voor.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:26

Vergelijk hem ahw met een jaarlinghengstje. Daar moet je ook consequenter dan consequent tegen zijn. Nu twijfel ik er niet aan dat jullie dat zijn, maar hij heeft dus toch een gaatje gevonden. "shame on you if fool me once, shame on me if you fool me twice". Ofwel de eerste reactie op zijn eerste grom was voor hem niet afdoende waarna hij nu verder wil. Een time out kan helpen bij lichte vergrijpen, niet bij dominantie aanvechten.

Wbt angst: plausibel maar gezien zijn leeftijd etc etc lijkt me dat niet voor de hand liggend.

Het probleem van Golden Retrievers ben ik niet mee bekend, zou daar zeker verder over zoeken!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:27

Je vertelt 2 keer dat hij gromt als je hem over de kop aait. Voor mij ligt het het meest voor de hand dat hij pijn heeft.

Bij onze hond ben ik er van overtuigd dat hij soms hoofdpijn heeft. Hij gaat dan in de slaapkamer liggen (donker) en gromt heel zacht als onze andere hond dan in de buurt komt. Als ik bij hem kom gromt hij niet, hij laat zich dan ook wel over de kop aaien en vindt het blijkbaar prettig als je dat zachtjes doet terwijl je z´n ogen bedekt. Hij lijkt dan last van het licht te hebben. Misschien heeft onze hond wel een soort hondemigraine ...... weet het niet! Het is niet helemaal hetzelfde gedrag als jouw hond maar er zijn natuurlijk ook verschillende soorten (hoofd)pijn.

Maar uit jouw verhaal maak ik eigenlijk ook zoiets op. Dus ik zou eens proberen hem een tijdje op pijnstillers te zetten iom de dierenarts. Als het grommen dan veel minder wordt of zelfs ophoudt, weet je dat hij pijn heeft. Je zou het dan daarna verder kunnen laten onderzoeken. Misschien kan de DA ook z´n pupillen even nakijken of andere onderzoekjes doen.

Een hond hoort natuurlijk niet naar je te grommen maar om dan aan te komen met hem op z´n rug te leggen .... ja kijk als ik zou verrekken van de koppijn (of zo) en iemand probeert er op zo´n moment bij mij beleefdheidsregels in te hameren, ... . dan zou ik zoiets hebben van fl***** op ik heb hoofdpijn. Dat geldt net zo goed voor een hond. Pijn is nu eenmaal pijn

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:28

Ik lees nu pas het stukje dat je zusje over hem heen moet stappen, dit kan best link zijn aangezien dit een hele dominante handeling is en als de rangorde verstoord is kan het zijn dat je hond dat dus niet toestaat en even in haar benen hapt, dus hiermee uitkijken, dan kan hij nog beter even weggestuurt worden.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:30

LindaV schreef:
Wat mijn zusje op het moment moet doen is hem compleet negeren. Ze moest hier heel zelfverzekerd rondlopen en gewoon haar eigen ding doen. Als hij in de pad ligt over hem heen stappen e.d.

Het rare is, ik heb een beetje het idee dat hij eerder bang is. Als mijn zusje bijv achter de pc zit, en ik roep hem en hij moet achter haar langs. Durft hij niet, en loopt hij met zijn staart tussen zijn benen.

mmm vreemd, heeft ze misschien iets bijzonder gedaan, waar hij van geschrokken is?
blijft een feit dat een hond absoluut niet mag grommen, zelfs niet als je hem eten geeft, zen eten weer wegpakt enz.
ik waarschuw je maar alvast, want dit gaat van kwadnaar erger, als je hem nu niet op zijn plek zet, is er straks geen loand meer mee te bezeilen...

ik ben het eens met rockwitch dat het niet echt verstandig is het meisje over hem heem te laten stappen overigens