Krolsheid echt zo'n ramp?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Krolsheid echt zo'n ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 13:04

Tja, natuurlijk heb ik wel van krolse poezen gehoord, maar heb er nog nooit eentje van dichtbij meegemaakt Haha! Vork .

Poezebeest bij ons thuis was geholpen, en nu met mijn vriend heb ik een je-weet-wel-kater en jawel, een ongeholpen poesje. Die heb ik van de boerderij meegenomen toen ze een maand oud was omdat haar moeder doodgereden was (duurde me 5 dagen om d'r te vangen Gestoord ). Inmiddels, na de vele goede zorgen Haha! , is ze uit aan het groeien tot een ontzettend leuk katje maar ja, ze gáát een keer krols worden natuurlijk.

De katten komen hier niet buiten, zitten aan een drukke weg en geen tuin, komen dus alleen op het balkon als wij erbij zijn (is nog niet afgesloten), gaan we ooit verhuizen naar een rustigere wijk zou ik ze ook niet los laten lopen, dan blijven ze maar in de tuin (ren, afgesloten oid). Dus voor ongewenste zwangerschappen hoeven we niet echt bang te zijn.

Maar wat staat ons nou te wachten, is het écht zo'n ramp als mensen beweren? Natuurlijk verschilt dat per poes, maar ik zou haar het liefst gewoon 'heel' laten Bloos ! Of zitten er nog bepaalde voordelen aan het steriliseren? Minder kans op bepaalde aandoeningen oid?

SuuZzel

Re: Krolsheid echt zo'n ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:05

Ik word op het moment al 3 nachten 6000x wakker gemaakt door zo'n lieve poes..
Ze zijn erg lief in de periode, maar maken een herrie waar je af en toe niet goed van wordt..
Die van mij komt ook niet buiten en alleen op het balkon als ik erbij ben..

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 13:06

SuuZzel schreef:
Ik word op het moment al 3 nachten 6000x wakker gemaakt door zo'n lieve poes..

Oh bullocks, dat belooft niet veel goeds ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:08

Je kan je alvast voorbereiden op een hele hoop herrie Vork Ik heb geen kat maar heb een ontzettende rothekel als de katten uit de buurt weer eens krols zijn. Dat irritante gejank houd me de hele nacht wakker Boos! Jullie zijn tenminste verantwoordelijke baasjes en houden jullie katten binnen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:09

Ze gaat proberen te ontsnappen, persoonlijk vind ik dat ze afschuwelijk hard krijsen (vooral s'nachts) en ze gaat de kater lastigvallen. Ik laat altijd zo snel mogelijk na de eerste krolsheid de poes helpen maar dat is omdat ik wel buitenkatten heb en ook altijd meerdere katten heb gehad. De katers werden er ook meestal erg zenuwachtig van zo'n om aandacht schreeuwende vrouw. Bovendien zaten er meestal hele hordes katten voor de deur waardoor ik weer vechtende katten had en de poes kon niet naar buiten.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:09

Mijn kat is ook krols op het moment, de laatste keer, want ze gaat binnenkort onder het mes!
Ze komt niet buiten nu.
Maar ik word gek van d'r, je hoeft maar naar haar te staren, hup kont omhoog en brullen maar.
Ze piest ook overal neer.
Ik raak haar nu dus zo min mogelijk aan, want ze weet niet wat ze met zichzelf moet op het moment.
ja ik word lichtelijk gestoord van haar op het moment Clown

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 13:11

Nah, dat klinkt allemaal niet heel positief eigenlijk Zij zijn groot en ik is klein! Clown

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:11

En om ook niet te vergeten: telkens krols worden is heel erg slecht voor de gezondheid van poes. Dus niet alleen voor jezelf, maar vooral voor poezebeest zou je haar moeten laten castreren.

En daarbij: een ongelukje is snel gebeurd, en er zijn al genoeg katten op de wereld.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 13:12

Ze is nu 6 maanden, wat is een mooie leeftijd om evt. te steriliseren? Op internet lees je er van alles over, van 'zo vroeg mogelijk' tot ná de eerste krolsheid, wat is wijsheid?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:16

Ik doe eerste krolsheid aanhouden aangezien dat volgens mij een teken is dat ze echt volgroeid is. Na de tweede krolsheid zou ik het zeker doen aangezien het ook voor de kat zelf geen feestje is. Mijn zwarte werd heel agressief en zat zichzelf echt in de weg en die ging echt met spoed daarvoor onder het mes. De bonte bleef krols destijds leek het wel.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:19

Maanling schreef:
En om ook niet te vergeten: telkens krols worden is heel erg slecht voor de gezondheid van poes. Dus niet alleen voor jezelf, maar vooral voor poezebeest zou je haar moeten laten castreren.

En daarbij: een ongelukje is snel gebeurd, en er zijn al genoeg katten op de wereld.

Mag ik weten wat er slecht aan is? Bloos Nog nooit van gehoord namelijk.

Onze Freggle jankt wat, rolt door de hele hut maar verder heb ik er niet onwijs veel last van

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:21

Wij hebben hier een aantal brits korthaar katten lopen en wanneer ze krols zijn, geeft mijn moeder ze de pil. Ik heb ff gekeken en het heet 'minipil'.
Het is bij de DA te krijgen.
Als je er geen nestje mee wilt, zou ik ze laten helpen.
Hier laten we de poezen niet helpen omdat we zo af en toe een nestje hebben.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:22

Net als bij ons verschilt het van poes tot poes. De ene was ook doodziek van de operatie en de andere zat de volgende dag al weer bijna in de gordijnen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:26

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:28

Krols worden is erg slecht voor poezen...Vaak eten en drinken ze slecht tot niet in die periode
waardoor ze heel erg afvallen. Als dat om de 3 weken is en dan een aantal dagen kun je je
voorstellen dat dat niet gezond is...
Ook kunnen ze baarmoederontstekingen krijgen en mamatumoren.

Als mensen denken dat dat natuurlijk is heb je het mis...Een kat zou van nature 2 tot 3 keer
krols worden. In het voorjaar...gedekt en nestje...in de zomer...gedekt en nestje en eventueel
nog een keer in het najaar...

Omdat katten tegenwoordig veel in huis worden gehouden (heel normaal) en ook het klimaat
veranderd worden poezen vaker krols. Als het voorjaar eraan komt kunnen ze zelfs elke 3 weken
krols worden...
De meeste poezen zullen idd alles proberen om te ontsnappen...

Verder kan ze gewoon geholpen worden. Het eerst krols moeten zijn geweest is achterhaald.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:31

Dank je Chichiba, ik ga je uitleg in een ander topic even zetten als quote, is dat goed?

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:31

Mijn kat heeft er eigenlijk *afkloppen* nog geen last van.. terwijl ze toch al bijna twee is.. haar moeder die nu nog bij mijn ex woont was verschrikkelijk, die was ook buiten de stardaard krolsheid periodes om krols en jankte inderdaad alles bij elkaar...

Dus je kunt mazzel hebben.. en pech.. denk ik...

Nog even wat over de kattenpil.. hou het wel goed in de gaten, mama van deze was ook aan de kattenpil en whammo.. toch drachtig.. die had de dubbele dosis nodig wilde het goed gaan..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:33

Kattenpil is ook grote kans op kanker.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 13:34

Kattenpil is wat mij betreft geen optie en ook niet nodig , althans, hier niet. Als je je kat buiten laat lopen is het een ander verhaal en kan het wel een 'handig' hulpmiddel zijn, maar het idee staat me toch niet zo aan.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:36

Maanling schreef:
Dank je Chichiba, ik ga je uitleg in een ander topic even zetten als quote, is dat goed?

Ja hoor...Zag het al staan...Had al eerder gereageerd...maar nog niet op die reactie...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 13:42

Chichiba schreef:
Verder kan ze gewoon geholpen worden. Het eerst krols moeten zijn geweest is achterhaald.

Misschien moet ik daar dan toch maar over na gaan denken Zij zijn groot en ik is klein!

*sorry Milo Vriendjes zijn?*

Haha!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:44

Vindt Milo echt niet erg hoor! Die van mij genoten alleen maar van hun extra na-de-operatie-aandacht-en-lekkere-dingetjes

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 13:45

Ze ligt nu, zich van geen kwaad bewust, heerlijk languit op de bank te snurken ROFL

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:53

Dat van die 1e krolsheid wist ik niet dat dat ondertussen achterhaald is, zwart was 10 jaar geleden de laatste die ik heb laten helpen. Mooi, hoef ik bij de volgende niet dat hele feest te doormaken en poes ook niet.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:53

Nou dan valt het bij onze Freggle alles mee,... die is het zeker niet iedere 3 weken, mauwt overdag misschien 1 keer in het uur ( nog niet eens bedenk ik me nu ), snachts sowieso niet Eet en drinkt alles wat los en vast zit Nagelbijten / Gniffelen