Een hond, is het iets voor ons?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Een hond, is het iets voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 14:49

Al een hele tijd zijn we (mijn stiefvader en ik) mijn moeder aan het bewerken om een hond te nemen. Ma, is er altijd heel erg op tegen geweest. Maar zo stilletjes aan begint ze toch toe te geven.
Daarom dat ik de mening van de hondenkenners hier op bokt wel eens wil lezen. Knipoog
Want is een hond wel iets voor ons?

Mijn stiefpa heeft vroeger (bij zijn ex, 15 jaar geleden.) altijd honden gehad. En wil graag weer een hond om in het weekend mee naar de hondenschool te gaan, mee te trainen en lange wandelingen mee te maken. Als hij mensen ziet passeren met hun hond, die perfect luistert en op de minste aanwijzing gehoorzamen, dan begint het bij hem te kriebelen. Dat wil hij ook. Het 'idee' is dus zeker dat de hond voor de 'sport' gebruikt zal worden.

Alhoewel we hier thuis nooit honden gehad hebben. Ben ik zelf eigenlijk ook wel vertrouwd met honden. (Ik ben trouwens 22, mocht je je het afvragen Knipoog ) Mijn (echte) vader heeft altijd herdershonden gehad. En ik ben dus reeds sinds mijn kindertijd gewoon om met honden om te gaan.

Mijn moeder heeft dan weer helemaal niks met honden. Als kind heeft ze wel zo'n gekke fox-terriër achtige straathond gehad. Maar meer ook niet.
En ze heeft vooral schrik dat een hond haar prachtige huis (met witte salon Nagelbijten / Gniffelen ) en perfect gemaaide gazonnetje gaat verstoren. Ze heeft nu al nachtmerries over kapot gekrabde achterdeuren en verscheurde vliegengordijnen. Om maar niet te spreken over hondenstront in haar tuin.

Maar volgens mijn stiefpa en mij hoeft dat helemaal niet zo te zijn. En is het gewoon een kwestie van bepaalde 'regels' te hanteren en ervoor te zorgen dat de hond luistert? Dat argumenteren we dus ook naar mijn moeder toe.
Volgens ons kan de hond best een 'buitenhond' zijn. We hebben een redelijk grote tuin. Waar dan een ren in gemaakt kan worden, waar hij in kan als er niemand thuis is. De rest van de tijd zou hij dan natuurlijk los in de tuin kunnen. En dan zou hij alleen bijvoorbeeld s'avonds als we tv kijken in huis komen om nog enkele uurtjes bij ons te zijn. (En de witte salon is dan natuurlijk of limits Haha! ) de rest van het huis is best onderhoudsvriendelijk. (Donkere tegelvloer en verder geen matten Knipoog ) Slapen zou hij dan ook buiten doen. (Hok of kussen onder de carport bij de achterdeur)
Volgens mijn stiefpa kan je hem ook leren om alleen maar te sch*ten in zijn ren en wanneer hij wordt meegenomen om te gaan wandelen. (Wat dan zeer geregeld zou gebeuren)
Eenzaam hoeft hij in ieder geval al niet te zijn. We hebben hier thuis allemaal zeer onregelmatige uren en op een paar uurtjes na is er hier eigenlijk altijd wel iemand thuis. En in de zomer, wonen we praktisch buiten. Ook is heel onze achterbouw (richting tuin) helemaal uit glas. dus we zullen altijd zichtbaar zijn voor een hond in de tuin. (En mijn schoonbroer is glazenwasser, dus daar hoeft mijn ma zich ook al geen zorgen over te maken ROFL )

Wat denken jullie, is het inderdaad mogelijk een hond van kleinsaf zo af te richten dat hij niet persé dingen gaat slopen etc?
Of horen al die dingen uit mijn moeder haar nachtmerries sowieso bij het hebben van een hond?

Ook dachten we dat we met de keuze van het ras enzo ook al konden anticiperen op wat mijn moeder wil. (of net niet wil Clown ) En daarom dachten we aan een makkelijk trainbare kortharige hond zoals een labarador retriever. En dan zouden we voor een teefje gaan die we dan vanaf puppy zouden willen hebben.

Shoot Knipoog Sigaar
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 16-03-08 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

polly2

Re: Een hond, is het iets voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:57

Het is zeker mogelijk om en hond te trainen op het ergens wel mogen komen en niet (salon).
En zijn behoefte ergens wel doen en op andere plaatsen niet.
Wij wonen in het buitengebied met een groot omheind erf.
Onze Leonberger heeft geleerd dat ze niet in de paardenstal mag komen en niet in de bak. Soms als ze aan het spelen is met haar bal (ze voetbalt vaak in haar eentje, heel komisch) en de bal rolt een stal in (we hebben een buitenstal en overdag staan de deuren open voor frisse lucht) of de bal rolt per ongeluk de bak in, onder de draadje door, dan komt ze ons halen, of ze gaat een eindje verderop liggen en treurig kijken naar de bal, die op een plek ligt waar zij niet mag komen.
Haar behoefte doet ze op een vaste plek, naast het weiland, waar ik het gelijk kan opruimen als ik ook de paardendrollen uit de wei of uit de bak wip. Dat hebben we haar zo geleerd.
Verder sloopt de hond niks, al heeft ze als pup wel een sloopfase gehad, toen ze aan het wisselen was. Het is belangrijk dat de hond dan iets van zichzelf heeft, waar hij wel in kan kauwen en bijten en dat hij leert van jou spullen af te blijven. Het is een kwestie van belonen en eventueel ingrijpen op het juiste moment: lik op stuk beleid.
Ik train met onze hond bij een hondenvereniging. Ik doe gedrag en gehoorzaamheid (G&G). Maar je kunt er nog veel meer: fly-bal, behendigheid, jachthondentraining...noem maar op.
Je zult straks zien dat je moeder uiteindelijk het gekste met de hond wordt.... Knipoog dat zie je wel vaker.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:05

Tuurlijk is het mogelijk Clown! Zeker als je een hond neemt die genoeg intelligent en werkwillig is..

Ik neem mezelf eventjes als voorbeeld, mijn moeder was ook nooit fan van honden omwille van het feit dat het hele huis onder de haren en de kwijl ging hangen en alles afgebroken zou worden. Niets is dus minder waar.. We hebben twee border collies waar we van jongsaf mee naar de hondenschool zijn geweest. We zijn er ook intensief mee blijven trainen, omdat zowel de honden als wij het zo leuk vonden. Beide honden hebben op het hoogste niveau van gehoorzaamheid wedstrijden gespeeld. De jongste gaat daarnaast regelmatig met mij mee wandelen, fietsen, lopen,...

De honden zitten de hele dag buiten, savonds komen ze een uurtje in de keuken (ja, slaapkamers en woonkamer zijn verboden terrein omwille van de haren/vuiligheid/.. Honden weten wel perfect tot waar ze mogen komen. Je zal hun NOOIT hun denkbeeldige grens zien overschrijden), snachts slapen ze in de garage. Soortgelijke situatie als jou voorstelling dus.

Geen van beide honden heeft ooit meubels/schoenen/gordijnen/.. vernield, het enige wat ze regelmatig vernielen zijn hun eigen speelgoedjes. Beide honden weten dat ze alleen uit 'behoeften' mogen doen op het stukje 'bos'(aantal bomen dus) naast onze wei.. Ergens anders zal je normaal nooit hondenstront zien liggen.

Je vader heeft dus inderdaad gelijk: regels stellen en ervoor zorgen dat je hond luisterd!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:14

Ik denk dat jullie best een hond kunnen nemen Ja
Wij hebben onze hond van het begin af aan getraint en hij heeft nóóit dingen gesloopt!
Ik denk dat als jou stiefvader het zo leuk vind met de hond te trainen het helemaal goed komt, begin bij puppycursus zodat het vanaf het begin goed gaat.
Als pup zal hij natuurlijk wel isbinnen zijn behoefte doen en is iets slopen maar dat ligt erg aan de hond denk ik. Een hond kan je zo geod als alles leren, en ze doen enorm veel voor eten! als jullie een hond nemen die leergierig is en erom bekent staat dat ze goed luisteren het helemaal goed komt.
Als je moeder echt geen zin heeft in het izndelijk maken zou je ook kunnen overwegen een volwassen hond te nemen uit ht asiel, in ieder geval een die al zindelijk is!
Labrador is een leuke optie inderdaad, wij hebben een friese stabij die ook erg leuk en ideaal is!
er is een topic over (ervaringen met een friese stabij) voor als je er meer over wilt weten Knipoog

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:18

Het kan vast wel, maar ik vind het persoonlijk een beetje ongezellig een hond in de tuin. Het blijft een roedeldier, en naar mijn idee sluit je hem zo erg buiten 'zijn' roedel. Maar goed, ik heb geen ervaring met buitenhonden dus misschien valt dat allemaal wel mee. Lachen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:26

Ik denk dat jullie wel een hond kunnen nemen, maaar......
Je stiefvader zegt dat hij een hond wil om lang mee te wandelen en cursussen mee te doen. En dat je een makkelijke hond wil. Op zich is een labrador dan ideaal, maar zorg dan wel dat je hem bij een fokker vandaan haalt. Op die manier voorkom je, of beter gezegd, verklein je de kans op gewrichtsproblemen ed, omdat veel van die echte fokkers hun honden wel laten nakijken. Waar je zeker aan moet denken bij een labrador, is dat het vrij lompe honden kunnen zijn. En als de witte salon zo is als ik hem me voorstel (niet negatief bedoeld natuurlijk) moet je er rekening mee houden dat een labrador een rouwdouw is.

Een hond is zeker zo af te richten dat hij niet aan de deuren krabt, als je maar consequent bent. Dat moet zeker kunnen. Cursussen en dergelijke zullen ook zeker helpen je hond onder appèl te houden.

Maar dan komt het. Ik ben het idd met Mlies eens. Een hond hoort eigenlijk niet buiten in een kennel, hoeveel je hem er ook uit laat. Tuurlijk kan het, maar of het zo gezellig is weet ik niet. WIj hadden een buitenhond te logeren, die heir binnenkwam, en niet meer naar buiten wilde. Verder zit je dan ment een labrador imo erg ernaast, want dat zijn echte gezinshonden, die echt onder de mensen horen.

Denk er goed over na, daar ben je nu al mee bezig merk ik, vind ik erg goed Lachen Maar maak een lijstje met eisen, en dingen die wel en niet mogen, en kijk dan verder.

Veel succes met je zoektocht!
Groetjes, mij

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:32

Pluttersput schreef:
Maar dan komt het. Ik ben het idd met Mlies eens. Een hond hoort eigenlijk niet buiten in een kennel, hoeveel je hem er ook uit laat. Tuurlijk kan het, maar of het zo gezellig is weet ik niet. WIj hadden een buitenhond te logeren, die heir binnenkwam, en niet meer naar buiten wilde. Verder zit je dan ment een labrador imo erg ernaast, want dat zijn echte gezinshonden, die echt onder de mensen horen.

Volgens mij is dat ook weer afhankelijk van hond tot hond. Onze borders zou je er namelijk absoluut geen plezier mee doen als je ze de hele dag binnenhoudt, ze zouden zot worden denk ik.. Hun uurtje savonds vinden ze nog wel oke, hoewel onze jongste dan zelfs al na een half uurtje aan de deur staat om naar de garage of naar buiten te mogen gaan.

Je hebt wel gelijk met wat betreft de labrador, dat zijn echte gezinshonden die je volgens mij geen plezier doet door de hele dag buiten te laten lopen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:37

Precies, dat bedoel ik Lachen Ik zat ook eerder aan een bordercollie te denken, vooral omdat de stiefvader lange wandelingen wil gaan maken en op cursus, en een hond die goed onder appèl te zetten is. Denk dat je eerder die richting uit moet gaan zoeken..

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:48

Een labrador vind ik echt zielig buiten, dat zijn echte gezinshonden die graag bij hun 'roedel' willen zijn. Ik zou dan inderdaad meer aan een bordercollie denken, maar natuurlijk verschilt dat ook per hond. Lachen
Helemaal een pup alleen buiten, ik moet er niet aan denken. Scheve mond
Denk er ook zeker aan dat pups niet zindelijk zijn, en dus ook zeker binnen hun behoeftes zullen doen. Wat mijn moeder vroeger met alle4 (ja we hebben er 4, in huis), heeft gedaan. Is toen ze jong waren snachts in een doos naast haar bed. Overdag heel vaak puppy optillen en meenemen naar het veldje, en daar behoeftes laten doen. En snachts gaat een puppy vaak piepen als die weer moet, dan dus gelijk je bed uit en hem weer naar het veldje meenemen. (Ik weet niet of alle puppy's piepen, anders dus je wekker zetten snachts).
Een pup is veel werk, maar als je al die tijd en dat werk erin stopt heb je er later een hele leuke hond aan en dr veel plezier van.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:59

O ja, idd vergeten te zeggen, een pup natuurlijk niet in een kennel. Kan wel misschien, maar dat vind ik echt onvriendelijk Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:11

Kijk inderdaad naar een buitenhond, een herder wordt ook vaak in een kennel gehouden. Die van mijn zus slapen met zijn tweeen in de schuur van de boerderij, dik in het hooi, die willen niet in huis. Een pup zou ik niet in de kennel zetten.
Ik zou in ieder geval geen boxer of dog of iets nemen, die hangen erg aan hun baas. Sommigen kwijnen zelfs weg als de baas er eens niet is.
Ik vind eigenlijk wel dat je moeder er achter moet staan. Vooral al zij degene is die overdag veel tijd met de hond doorbrengt?

Vergis je niet in een kortharige hond, die haren kruipen overal in en zijn daardoor een stuk lastiger te verwijderen dan de haren van een langharige hond, welke overal op liggen en zo een stuk gemakkelijker te verwijderen zin.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:27

Dan moet je een poedel nemen, die verharen niet. Clown Haha!
*Sorry, ik denk niet dat je dat wilt.
Een herder zou ook een goede zijn! Of een kruising?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:30

Tja, ik zou er niet gelukkig van worden mijn hond buiten in een kennel te zien. En hij ook niet. Lachen Maargoed, het kan wel.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:31

Ja, kan best denk ik.

Maar toch....waarom heb je een hond als je hem nooit in huis wilt hebben? Dan zie je hem toch bijna niet?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:41

Is het niet een idee om als iedereen weg is hem buiten te doen, en snachts (als iedereen weg gaat) buiten, en voor de rest binnen? Lijkt me veel gezelliger voor de hond.
@ Diablo, de TS zei dat haar vader er ook mee op 'sport' wil enzo, dus dan is het wel leuk een hond. En dat zei er ook mee wil wandelen etc. Maar ik zou zelf ook niet kiezen om een hond buiten te houden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:44

Ja, ik heb het gelezen. Ik heb ook wel gezien dat ze wat met de hond willen doen, maar afgezien daarvan zou het dier dus niet bij 'zijn' mensen mogen leven....

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:48

Als je een buitenhond wilt kun je het beste een ras zoeken wat daar bij past, een labrador of een andere korthaar is dat mijns inziens niet, dat zijn geen honden met een vacht om buiten te kunnen als het vriest. Als je moeder bang is voor de haren zou je ook bij de pluk en knip honden kunnen kijken, bijvoorbeeld ene schnauzer of russische terrier, geweldige honden en die verliezen weinig tot geen haar als je de vacht bij houdt. Poep in de tuin, mijn honden weten heel goed dat onze achtertuin niet bedoeld is om je behoefte te doen, dat betekend echter wel de pup iedere keer voor zijn behoefte aan de riem pakken en een stukje wandelen. Zo hebben wij dat ook gedaan met onze honden. Dus volgens mij kan het zeker maar bedenk je wel goed wat je met de hond wilt. Je vader wilt trainen wat wil hij doen, flyball, politiehonden africhten of gewoon gehoorzaamheid? Voor elke sport zijn andere rassen het meest geschikt. Ga eens kijken bij diverse fokkers, van labradors, terriers, bouviers herders, poedels (vind ik een goede hond als je niet van rotzooi houdt, verliezen geen haar en kwijlen niet, ook nog zeer leergierig, en de koningspoedel is zeker geen schoothond maar een stoere werkhond, niet voor niks van oorsprong een jachthond, maar geen buitenhond). Leg daar jullie ideen voor en ben eerlijk over je verwachtingen van een hond, als je bij goede fokkers komt, zul je ook eerlijk advies krijgen of dat ras past bij jullie doel. Bedeenk je wel heel goed dat je een hond veel kunt leren, maar dat er een periode is waarin hij of zij dat allemaal nog niet zo goed weet, de eerste maanden zal er vast wel eens een plasje in huis terecht komen, of per ongeluk een tand in je nieuwe schoenen belanden, omdat het botje erin is gelegd door de hond. Die periode moet je er wel voor over hebben en ook je moeder. Ik zeg dit erbij, omdat ik zelf een poedel heb die mensen weg hebben gedaan toen hij 3 maanden was, omdat hij af en toe binnen plaste, tja wat verwacht je van een pup.
Als je nog vragen hebt dan mag je me altijd pb-en. Ik ben zelf overigens opgegroeid met werkende en niet werkende duitse herders, en op latere leeftijd poedels en jack russels. Verder heb ik in een trimsalon gewerkt en daar menige hond langs zien komen waarvan ik voorheen niet wist dat ze getrimt moesten worden.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:51

Ik vind een Border overigens wel een echte roedelhond, of ligt dat aan mij. Ik zou er niet voor kiezen om die alleen in een kennel te leggen, met z'n tweeen oke maar alleen?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:24

Een hond kan best met goed beleid buiten (of in een kennel) gehouden worden.
Het is typisch westers dat een hond zoveel in huis gehouden wordt. In veel andere landen is het heel gebruikelijk om honden buiten te houden. Natuurlijk zijn in sommige landen de omstandigheden erbarmelijk voor honden....ik wil niet zeggen dat het altijd goed gaat. Maar er zijn er ook vele die wel recht doen aan het dier ....en die toch de honden buiten houden (in Engeland is het bijvoorbeeld ook volstrekt normaal). Het mooiste is dan wel dat ze in ieder geval met meer dan 1 zijn....maar ja...dat moet ook maar net kunnen. Je moet wel rekening er mee houden dat idd niet ieder ras geschikt is om zo te houden.
Als ik overigens naar mijn Leonberger kijk: die mag, wanneer ze wil in huis zijn. Heeft daar ook haar eigen plek, speeltjes, knuffels, botten....maar ze is het liefst de hele dag buiten. Daar vraagt ze ook echt om. En ze loopt de hele dag met zichzelf te ravotten: voetballen, rondsprinten, rondje erf doen om alles te inspecteren, even de kippen pesten...en noem maar op. En als ik buiten aan het werk ben dan "helpt" ze me (voor de voeten lopen, gesnoeide takken wegslepen)
Zelfs vandaag, met die regen, wil ze het liefst buiten zijn en hou ik haar tegen haar zin eigenlijk binnen (omdat ze anders gewoon te nat wordt om daarna in huis te zijn).
Dat was als pup trouwens al zo...dat ze het liefst buiten is. En nu met die regen gaat ze het liefst languit in de plassen in de boomgaard liggen... Haha!
Kortom...ik denk ook dat het maar net is wat een hond gewend is en hoe wij als maatschappij het gewend zijn.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:28

Onze jongste poedel struint ook graag door de tuin, maar is ook wel heel erg gericht op ons, waardoor hij wel ongelukkig zou worden als hij altijd buiten moest blijven of grotendeels, dus het ligt inderdaad aan de hond en aan wat ze gewend zijn, maar ivm de kou zou ik wel rekening houden met een hond die genoeg vacht heeft, je laat een chinees naakthondje immers niet in een kennel overnachten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:11

Sonjim, ik ben het helemaal met je eens Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:28

Dat van het buiten houden van een hond kan ik niks over zeggen, onze hond vindt het heerlijk buiten, maar niet in haar eentje. Dan gaat ze net zo lang voor de deur zitten wachten tot er iemand naar buiten komt Knipoog . Maar dat komt omdat ze niet gewend is alleen in de tuin te zijn.
Wij hebben onze hond ook al vanaf het moment dat ze en pup was. We kregen toen een oude trui mee met de geur van het nest om te zorgen dat ze zich thuis voelde. Misschien kun je zo ook je hond leren om buiten alleen in de ren te liggen?

Je kunt je hond, zeker als je hem van pup af aan hebt, leren waar hij wel en niet zijn behoeften mag doen. Onze hond heeft vanaf het moment dat ze zindelijk werd nooit binnen haar behoefte gedaan. Ze wil altijd alleen poepen in de bosjes, nooit op straat of midden op een zandpad of zo Knipoog . Ze kan zelfs haar behoefte doen op commando, dat is trouwens echt een aan te raden om je hond te leren!
Alleen dacht je vader dat je eventueel toekomstige hond ook kon leren dat hij alleen zijn behoefte in zijn ren mag doen. Dat denk ik niet. Het wordt zijn eigen plekje als het goed is (onze hond gaat 's nachts in de bench, dat is 'haar' plekje) en dat zullen ze niet willen vervuilen door er hun behoeften in te doen. Dus ik denk dat dat hem niet wordt.

Ze weet ook precies waar ze wel en niet mag komen. Ze weet dat ze neit de trap op mag en heeft dat nog nooit gedaan, ze durft geen poot op de stoelen of bank te zetten en zo, dus als je daar vanaf het begin af aan consequent in bent, dan kan dat prima.
En onze lieverd heeft ook nog nooit wat gesloopt. Als ze gaan wisselen dan willen ze wel graag ergens op bijten, maar je kunt je hond dan een bot of een kauwstaaf oid geven om op te kauwen.

Als het de bedoeling is dat je hond zoveel buiten blijft, dan raad ik je wel aan om geen hond te nemen met een al te dunne vacht, omdat hij het anders misschien koud gaat krijgen. Maar ik denk dat een labrador wel kan, hoor. Lachen Succes met de keuze en met het overtuigen van je moeder Haha!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 21:50

Bedankt voor jullie reacties. Ben in ieder geval al blij te horen dat de meeste dingen wel aan te leren zijn.

Maar jullie vinden een labarador dus niet de meest geschikte hond om voornamelijk buiten te leven? Daar ben ik eigenlijk wel een beetje verbaasd over. Ik wist niet dat het zoveel uitmaakte dat een hond langharig of kortharig is.

Mijn eigen vader zijn honden zijn trouwens ook echte buitenhonden. Die komen eigenlijk heel zelden binnen. (Willen ook niet binnenblijven. Wel eventjes komen kijken, maar dan willen ze weer naar buiten.) En dat zijn op deze moment 1 duitse herder en 1 kruising mechelaar/bordercollie.
Maar vandaar dus ook mijn (ons) idee dat een hond best buiten kan leven en slapen.
Alleen zijn die honden wel met 2 natuurlijk. Of zoiets ook mogelijk is met 1 hond, vraag ik mij wel een beetje af.
Want als de hond ongelukkig zou zijn met zo'n leven. Dan komt er inderdaad beter geen hond. Daar hebben jullie gelijk in.

Het is natuurlijk niet de bedoeling om een pup op te gaan sluiten in een kennel ofzo. En als het -10 vriest zal hondlief natuurlijk ook wel in het de bijkeuken mogen slapen. (Afhankelijk of de hond dit wilt of niet natuurlijk.) dat spreekt voor zich, denk ik?
Maar het grootste deel van de dag zal hij wel in de tuin moeten doorbrengen, dat wel Ja

Mijn moeder is inderdaad degene die het meeste thuis is. En die er naar eigen zeggen 'voor op' zal draaien. Omdat dat volgens haar nu eenmaal altijd zo is in gezinnen. Dat 'ma' met de rotzooi en het werk zit. Clown (Alhoewel ik dat dan weer relatief vind. Ik heb bijvoorbeeld zelf ook 2 paarden. En daar hoeft ze nou ook niet bepaald iets voor te doen. Knipoog )
Mijn stiefpa werkt altijd een vroege shift en is kort na de middag al weer thuis. En dan heeft hij eigenlijk tijd zat om er mee bezig te zijn.
En ik en mijn broer (want die is er ook nog Sigaar ) gaan nog naar school en hebben onregelmatige uren.

Wat stiefpa er precies mee wil doen, dat weten we nog niet helemaal. dat zal natuurlijk afhangen van wat de hond zelf leuk vind. Maar in ieder geval wil hij een hond als 'hobby' om er mee bezig te zijn en dingen mee te doen. Niet alleen als meubilair dus. Haha!

Daarom dus dat we aan een labrador dachten.
Ten eerste vinden we zo'n honden allemaal erg mooi. (Type retriever, met flaporen ) En staan ze bekend als heel zachtaardige en trainbare honden. En dat ze meestal ook wel in het bezit zijn van een AF-knopje (= een "ga nu even braaf in je mand liggen"-knopje ) Wat ma dan weer graag hoort. Clown En toch is het nog een redelijk grote stoere hond. En dachten we dat dat ook wel een sportief type was.

Een border collie vind ik zelf wel hele gave honden. Maar ik denk dat mijn ma daar gek van zou worden. De borders die ik ken zijn stuk voor stuk overijverig. Laten je geen seconde met rust en zijn blijkbaar in het bezit van een duracell batterijtje. Clown
Een poedel zegt mij eerlijk gezegd niet zoveel. Ik hoor inderdaad dat het hele slimme honden zijn. Maar toch niet echt wat we in gedachten hadden.
Zelf ben ik helemaal gek op herdershonden. (Duitse en Mechelaar en vooral Tervuurse herder Lovers ) En dat zou qua karakter volgens mij ook super zijn. Maar dat vindt de rest van het gezin dan weer helemaal niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:59

Een langharige hond krijgt meer vacht in de winter, een boxer hoef je bijvoorbeeld in de winter niet in een kennel te laten slapen buiten.

Sommige labradors hebben ook een duracell batterijtje en bij sommige labradors zit het af knopje er niet zo goed op. Dat verschilt per hond vanzelf.

Ik persoonlijk vind het geen stoere hond, hetzelfde dat een golden retriever geen stoere hond vindt, ze hebben teveel het stempel gezinshond. Maar das persoonlijk vanzelf.

Volgens mij voldoet een herder eigenlijk aan al jullie wensen, groot, goed trainbaar, waaks, kan voor meerdere sporten ingezet worden, flyball weet ik niet trouwens, maar behendigheid en pakwerk dan weer wel. Heeft een dikke vacht voor buiten en is stoer!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:06

Ik ken geen labradors met het af knopje, maar wel met een duracell als het gaat om blaffen en irritant zijn. Lees het boek Marly and me een keer en je moeder wilt zeker geen labrador meer, ik ben er helaas ook niet zo kapot van.

Mijn oudste poedel ging overigens ook altijd mee op buiteritten met het paard, ze hebben helaas een tuttig imago.