Een groot nest pups, 12 stuks... tips gevraagd !!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zabbie

Een groot nest pups, 12 stuks... tips gevraagd !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 13:31

Afgelopen zondag heeft de Rhodesian Ridgeback van mijn schoonmoeder een groot nest gebaard, 12 stuks maarliefst. 5 teefjes en 7 reutjes !!

Het is nogal een gedoe, aangezien de moeder slecht eet en we ons dus afvragen of ze genoeg melk heeft. De pups zijn moeilijk uit elkaar te houden, en dus is het ook moeilijk te bepalen of ze genoeg groeien. Bij de geboorte varieerde het gewicht van de pups tussen de 525 en 630 gram. Een van de pups is duidelijk kleiner en wil ook slecht eten, dus die krijgt nu extra bijgevoerd.

Het is een hoop werk, maar wel de moeite waard, het is zo mooi om te zien, die kleine ukkies !!

Alle tips zijn welkom, mbt. bijvoorbeeld het uit elkaar houden van de pups. Ik heb gelezen over stipjes nagellak op de oortjes, maar werkt dat echt ? Een bandje is een beetje vervelend omdat ze nu nog zo hard groeien.

Hierbij wat foto's van de kroost

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kally

Re: Een groot nest pups, 12 stuks... tips gevraagd !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:32

Bandjes (lintjes) geen echte in ieder geval....om doen met verschillende kleuren of tekens en opschrijven wie wie is en zo opschrijven na wegen etc
hoe ze groeien......Succes
Laatst bijgewerkt door kally op 12-03-08 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:33

Wat je heel vaak ziet is gewoon gekleurde lintjes om de nek ipv een hals bandje
is een stuk goedkoper

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:34

Wij gebruikten bij de Flatcoateds (jaja, die zijn allemaal zwart!) een zacht plastic gekleurd koortje..

Informeer eens bij de dierenartspraktijk of zij dergelijke dingetjes hebben!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:34

nagellak stipjes werken echt!
Of nagellak stipjes op een teennageltje doen ipv op een oortje.

Het zijn er wel veeeeeel!!

En super schattig!!!

Als de moeder nou nog moeilijk blijft eten, zou ik toch de DA even om raad vragen...

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:35

Verschillende kleuren wol halen. Is ook makkelijk, kan je ze goed uit elkaar houden. En dan elke dag wegen en noteren om het gewicht bij te houden

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 13:35

Lintjes zou misschien wel kunnen, het moet makkelijk te verstellen zijn, aangezien ze als het goed is erg snel groeien, en het is inderdaad een stuk voordeliger als 12 mini-riempjes, haha

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:36

Als je de koortjes goed kunt vertellen is dat wel veel makkelijker natuurlijk, dan dat je moet klooien met nagellak.
Maar idd wel goed opletten dat ze niet te strak komen te zitten..

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:37

Bandjes echt mee uitkijken. Bij bekenden van ons, labradorfokker, had ze ook bandjes om gedaan, daar is een pup zo blijven hangen en heeft heel z'n koppie opengereten. Zag er verschrikkelijk uit en was een hele operatie om deze pup te redden. Gelukkig is hij 12 jaar geworden.
Maar daarom zeg ik, kijk uit met bandjes om doen. Als je pup verkeerd blijft hangen kan hij zich ook verstikken.
Evt. zolang dat gaat dan, kattenbandjes, of bandje met/ van elastiek.

Edit: Wat krijgt de moeder verder voor eten. Evt. kan je de dierenarts ook nog bellen wat je hier het beste mee kan doen (al neem ik eigenlijk wel aan dat dat al gebeurd is Lachen )
Laatst bijgewerkt door SeBart op 12-03-08 13:39, in het totaal 2 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:38

misschien een pleister om het staatje,als de moeder het er niet afhaalt tenminste....wat zijn ze schattig!!!wat grappig,die ridge back kruin op hun rug lijkt nu heel groot...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:39

Heeft moeder meegegeten van de placenta's? Kan best zijn dat ze daarom nog geen eten hoeft.. Als je de pups goed in de gaten houdt, weet je of ze voldoende melk geeft.. Uiteraard kun je bijvoeren met wat moeder dan ook maar wel lust!

Boertjes, daarom gebruikten wij ook zachte plastic bandjes. Deze waren redelijk flexibel en een beetje rekbaar..

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 13:43

heb net mijn schoonmoeder gesproken, voorlopig doen we nog geen bandjes om, de pup die nu een beetje achterblijft doen we een stip nagelak op, dan kunnen we die extra in de gaten houden, de rest gaat nu goed. De moeder gaat al wat beter eten, krijgt momenteel extra eiwit-rijk voer op aanraden van de DA. Ze heeft inderdaad een aantal placenta's op, dat was ook niet tegen te houden, ze had overigens geen last van diarree daarna, gelijk goede ontlasting. Ze vloeit nog wel veel na, dus zal ook nog wel last hebben van kramp. Al met al genoeg reden om minder eetlust te hebben, dus dat zal wel bijtrekken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:20

Je kan bij elke pup op een andere plek een plukje haar weg knippen en dit opschrijven waar het is. Zo kan je ze zonder gevaar uit elkaar houden.

Weet je ook zeker of alle placenta's zijn afgekomen? en dat er geen pup meer in zit. i.v.m. het slechte eten? Ook kan ze last hebben van baarmoederontsteking doordat er een klein deel is achter gebleven. Je kan de teef temperaturen, meestal is dan de Temp. hoger. Ik zou wel met een dierenarts overleggen want normaal moet een teef inmiddels wel weer goed eten.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:23

IK zou echt uit kijken met bandje. Ik hoor op mijn werk er wel eens verhalen over met pups.
Met watervaste stift tekens in de oren zetten. Slijt er van zelf weer uit. Wel elke dag even kijken of het nog duidelijk is. Zo niet even bijwerken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:24

De nagellak schijnt echt goed te werken, gebruiken ze op de faculteit ook. Met zoveel pups is het toch wel verstandig om ze dagelijks (of om de dag) te wegen om in de gaten te houden dat er niet eentje af gaat vallen want het is wel erg veel!
Veel plezier ermee, ik hoop dat alles goed gaat!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:26

wat een schatjes zeg ..
zal zker niet meevallen om ze uit elkaar te houden
suc6 ermee Lachen

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:27

Gewoon een kleuren bandje (van touw) om doen.. alle stamboom fokker gebruiken deze .
en verder moet je toch echt bij de d.a wezen en niet hier ..
Met jongen dieren moet je altijd deskundige informatie krijgen .. en niet van bokkers die dingen weten van horen zeggen Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:27

Nagellak!!
Elke pup een andere kleur nagellak geven, het is de eerste dagen erg belangrijk bij te houden watz e individueel groeien, de kleinsten dienen bijgevoed te worden met de fles !

Ik neem aan dat de moeder tijdens de dracht aangepast voer kreeg?
Zo0 niet, dan is het toch wel van groot belang dat ze kwaliteits voer gaat krijgen voor zogende teven.
Als een van mijn poezen dragend is, voer ik de laaste maand speciaal voer voor moederpoezen ... ze krijgen toch wel een klap als ze een aantal weken zogen ...
dus als ze nu al slecht eet...

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:35

Wij hebben voor onze bloedhondenpups wel bandjes gebruikt. Dit waren klittenbandbandjes die normaal voor koeien gebruikt worden. (doen ze om een poot om te kunnen zien welk kwartier van het uier ontstoken is). Wij hadden gele en rode bandjes en je kunt er eventueel op schrijven. Overigens hebben we die ook pas later om gedaan (op de bandjes kon je toen perfect de laatste cijfers van de chip schrijven). In het begin hebben we overdag bijgevoerd, zo wie zo elke keer de lichtste, zodat we zeker wisten dat iedereen genoeg kreeg en moeders een beetje ontlast werd.
Moederhond deed de verzorging verder helemaal zelf en alle 11 pups zijn gezond groot geworden.
Veel succes met 'jullie' nest en plezier natuurlijk als ze straks wat groter zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:41

Een stukje haar wegknippen op de verschillende plaatsen is ook handig.
Teef en reu zijn wel te onderscheiden, dus bij een teefje en een reutje wat beharing bij de linkerschouder wegknippen, bij twee andere juist bij de andere schouder.
Twee puppies hoef je niet te knippen, een reu en een teef dan, en twee reutjes zul je dubbel moeten knippen.

Wij hebben zeer goede ervaringen met Meradog hondenvoer.
Die leveren ook puppiebrij als voorloper op puppiebrok.
Hun voer voor zogende honden is super.

http://www.meradog.nl/

Voer wordt per post bezorgd, zonder extra kosten, of is op een aantal plaatsen in Nederland bij dealers verkrijgbaar.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:44

Ook wij hebben hebben gebruik gemaakt van Meradog. Zij hebben kunstmelk, daarna pap en dan puppyvoer. Zo sluit alles mooi op elkaar aan en hebben de pups geen moeite met de overgang van voer.
Wij kwamen hierop omdat je in de winkel alleen hele kleine hoeveelheden puppymelk kunt kopen en bij Meradog is dat in grotere hoeveelheden verkrijgbaar

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 20:07

mijn schoonmoeder werkt als schoonmaakster in een dierenkliniek, dus alle problemen zal ze daar morgen voorleggen. De kleinste pup heeft ondertussen een infuusje gehad, tegen het uitdrogen, en die moet nu 9 x per dag bijgevoerd worden met puppymelk, dat gaat tot nu toe goed. de andere pups zijn allemaal al goed aangekomen, en wegen boven de 700 gram.

De moederhond heeft uiteraard tijdens de dracht aangepast voer gehad, al had ze de laatste weken niet veel eetlust meer en was het moeilijk om haar genoeg te laten eten. Vandaag leek ze al een stuk rustiger, sliep lekker terwijl de pups dronken, en haar uiers leken voller, ook haar eetlust is beter. Ook heeft ze vandaag weer voor het eerst lekker even buiten gespeeld met onze eigen RR reu. Ook dat moet een stimulans zijn voor het aanmaken van melk. We houden het kleine pupje extra in de gaten en ook de rest wordt elke dag gewogen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:46

Eventueel kun je de moederhond ook puppymelk of puppybrij bijvoeren. Natuurlijk niet als volledige vervangen van de puppybrok of andere brok voor zogende honden.

De hond van mijn broer kon zelf bij de zak voer komen, zij heeft 2 nesten van 10 pups gehad, het is een mechelse teef.
Maar zij koos tijdens haar dracht voor puppybrok ipv de normale onderhoudsbrok.
Zij krijgt ook Meradog.
DA stond versteld van haar conditie en de conditie van de pups.
Zelden zag ze een zogende teef die niet te lijden had van de pups.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 12:58

de dierenarts is vanmorgen geweest en vond zowel de pups als de moeder er goed uitzien. Als "firsttime" fokker maak je je snel zorgen en zie je dingen die er niet zijn denk ik. Je vraagt je vaak af of je het wel goed doet, maar als de dierenarts dan aangeeft dat het goed is, geeft dat wel een beetje rust. Nu lekker genieten van de kleintjes en zorgen dat ze zo doorgaan, dan worden het vast allemaal blije pups !

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:02

pfff 12 pups. dat valt niet mee zeg. Ik ben ook niet van de bandjes hoor.