Hond aan de fiets, met stang?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyElmira

Hond aan de fiets, met stang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 15:51

Hallo,

Ik ga een fiets kopen en omdat ik zelf lange afstanden fiets, is het misschien leuker voor de hond om mee te gaan. Ze heeft dit alleen nog nooit gedaan. Is het dan verstandig? Thuis luisterd ze al niet best, maar wegrennen doet ze ook niet. En hoe doe ik dit het beste? Liever niet met riem aan de hand, je hebt er ook een stang voor toch? Hoe gaat dit in zijn werk en waar kun je die dingen halen? Moet je daar een tuigje bij hebben of iets dergelijks? Het is een engelse stafford, dus geen chihuahuatuigje..ik heb geen idee waar ik dit moet halen maar het idee lijkt me allemaal wel leuk.

_Mel

Re: Hond aan de fiets, met stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:52

Ik vind het onwijs zielig voor een hond aan de fiets. De hond moet blijven lopen en kan niet zijn eigen tempo lopen. Het is je eigen keuze, maar ik vind het zielig voor de hond.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 16:30

mel_shet schreef:
Ik vind het onwijs zielig voor een hond aan de fiets. De hond moet blijven lopen en kan niet zijn eigen tempo lopen. Het is je eigen keuze, maar ik vind het zielig voor de hond.

Ik weet wanneer mijn hond moe is, denk dan niet dat ik dan nog doorfiets. Ik denk ook wel dat iedereen aan zijn hond kan zien dat hij of zij moe begint te worden en dan even een pauze inlast.

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:32

Ik vind het persoonlijk ook een beetje zielig. Niet elke hond wil uren lang rennen (ik zeg niet dat je dat doet, maar neem een voorbeeld). Dus ik zelf zou het niet doen. Maar als je denkt dat je hond het kan en leuk zou vinden, kan je het doen.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:33

Ik denk dat je dit wel gewoon in een dierenwinkel kan kopen. Lijkt mij inderdaad ook gewoon fijner dan alleen met riem, hij zal je maar voor de fiets rennen.. En als ie al niet zo goed luistert (A).. Ik denk wel dat je rustig op moet bouwen en dat het de hond dan echt niet kan schelen dat ie soms niet zijn eigen tempo heeft. Beter dan alleen maar binnen zitten!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:34

Grote humor dat juist mensen die paardrijden zeggen dat het zielig is als een dier in een ander tempo moet lopen dan het zelf wilt, of langer moet lopen dan het zou willen Tong uitsteken Haha!

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:36

Zo'n ding heet een "springer" en zijn in de dierenspeciaalzaak te koop. Misschien heeft Welkoop ze ook wel. Of google even waar te koop.

Het wordt met een koppelstuk aan je fiets vastgemaakt. Kan via een borgpen zo worden losgemaakt, het koppelstuk blijft dan aan je fiets zitten.

Onze hond zat eraan met zijn halsband. Voordeel is dat als hij trekt, je beiden handen aan je stuur kunt houden. Nog een voordeel is dat als de hond trekt, hij wel gewoon recht blijft lopen en niet jou scheef gaat meetrekken. Uiteraard hoort de hond niet te trekken maar als je een beetje een over-enthousiaste hond hebtis dit niet altijd te voorkomen en zijn het ideale dingen!!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:36

Springerbeugel. Is een veer met een koppeling naar de hond.
Uiteraard moet de hond rustig aan worden getraind qua conditie.
Maar door de bank genomen is de baas eerder moet dan de hond.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:37

Ik heb zelf hele goede ervaringen met de hond naast de fiets en mijn hond was echt niks gewend en al helemaal geen fietsen omdat hij uit Turkije komt. Ik heb zelf geen stang maar gewoon de riem en die houd ik dan zo kort als mogelijk is. Voor de hond is het het best om in draf naast de fiets te lopen, oa ivm spieropbouw. Daarom is een riem handiger omdat je dan zelf het tempo van de hond kunt regelen. Wel moet je hond als je met een riem fietst heel goed naar je luisteren zodat je niet bij de eerste beste hond die je tegenkomt van je fiets wordt gesleurd. Als je daar bang voor bent kun je wellicht beter een stang kopen maar goed naast de fiets lopen is ook te trainen (en nog een voordeel is dat je dan niet zo'n stang aan je fiets hoeft te schroeven). Als je toch voor een stang kiest, die zijn te koop bij de meeste dierenspeciaalzaken. Hoe de bevestiging aan de fiets verder is en of je hond een tuigje om moet weten ze in de winkel.
Verdere tips die ik nog kan geven tav het fietsen met de hond zijn:
* hond eerst behoefte laten doen voor je gaat fietsen
* rustig opbouwen met fietsen, je hebt het erover dat je graag grote stukken wil gaan fietsen maar bouw het wel rustig op!
* pas je fietstempo aan aan het looptempo van je hond, in draf is het beste en houdt hij het langste vol.
* pas in de zomer op met fietsen als het heet is een hond kan snel zijn voetzooltjes verbranden op het hete asfalt.

De meeste honden vinden mee naast de fiets erg leuk dus ik hoop dat je wat hebt aan de tips en snel samen op pad kunt gaan.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:38

Voor de lange afstanden zou ik een hybride fiets aanschaffen (voor meer info, pb mij even, wij hebben een online fietsenwebshop). Daar zou ik alleen zeker geen hond aanvast zetten. Daar is de fiets niet geschikt voor en de onveiligheid werk je zo zelf in de hand.

Als je wilt fietsen met je hond kun je het beste een fiets met een terugtraprem kiezen eventueel met versnellingen. Fietsen met versnellingen én terugtraprem zijn schaars, maar bij ons kun je één bestellen. Knipoog Als je een terugtraprem hebt, houd je de hondenriem in de hand en kun je met je voeten remmen. Er zijn speciale hondenstangen, maar als je hond een keer flink trekt, lig je op de straat. Een riem (die je in geval van nood direct los kan laten) is dan veiliger.

Mijn tip: Schaf een stadsfiets aan met versnellingen en terugtraprem en houd de hondenriem in de hand vast.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:39

Vjestagirl schreef:
Grote humor dat juist mensen die paardrijden zeggen dat het zielig is als een dier in een ander tempo moet lopen dan het zelf wilt, of langer moet lopen dan het zou willen Tong uitsteken Haha!

Volgens mij is een hond heel anders dan een paard. Misschien heb ik mijn mening niet goed genoeg onderbouwt, maar ik ben het er niet mee eens.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:39

Ik fiets ook dagelijks met mijn hond, in het begin met de veer (stang) gedaan, maar ik vind het persoonlijk niet prettig werken.

maar met een andere hond thuis is dit wel weer prettig...

tis net wat jezelf wilt Knipoog

let op: wel opbouwen he Knipoog

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:47

Vjestagirl, datzelfde dacht ik ook Clown

@TS: je kunt je hond heel goed wennen aan lopen naast de fiets hoor. Ik heb zelf altijd de riem in de hand, op die lengte dat hij naast me loopt en niet voor de fiets langs kan. De riem hangt altijd los. Alleen de eerste twee keer was de hond knettergek en liep te huppelen en te bokken (ja, het gaat over een hond haha) naast de fiets, maar dat was daarna wel over, net of hij toen doorkreeg dat hij beter rustig kon meedraven, dat hij dan lang zo moe niet werd. Ik fiets trouwens maar een half uurtje, waarvan hij het grootste deel los kan lopen en hij kan ook prima los 'naast' lopen.

Het is net als fietsen met een pony of paard, ze moeten het leren en goed weten wat wel en niet kan en mag. Ik pas mijn tempo wel aan aan de hond! Zolang hij nog 'voorwaartse drang' heeft fiets ik op normaal tempo, zodra hij moe begint te worden fiets ik langzamer en soms loop ik het laatste stukje met de fiets aan de hand. En de hond heeft gewoon een halsband en geen tuigje (hij hoeft toch niet te trekken...?)

Er zijn inderdaad springers in de handel, ik denk dat je die bedoelt, een soort metalen veer is het. Ik vind het persoonlijk ondingen, omdat er een noodsluiting aanzit zodat de riem losspringt als je bijv aangereden zou worden door een auto en er dus veel druk op de sluiting komt. Maar sommige honden hebben erg snel door dat als ze ineens stil gaan staan en zich schrap zetten, de noodsluiting ook losspringt en ze dan vrij zijn Knipoog
Inderdaad is een fiets met terugtraprem het handigst!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:48

Je moet wel rekening houden met het ras dat je hond is.
Je zegt dat je lange afstanden wilt fietsen. Jouw hond...een stafford, is echter geen lange afstandshond.
Dus als je kortere stukjes wilt doen, lijkt het me een goed idee. Voor lange afstanden echter niet. Wat je dan ook kunt doen, als je toch je hond mee wilt nemen is een fietskarretje achter de fiets. Je hebt ze speciaal voor honden, maar ook zo'n kinderkar kun je geschikt maken. Als de hond dan moe wordt kan hij daarin gaan zitten (heeft een vriendin van mij ook...is helemaal geweldig).
Ik heb een Leonberger, die het prachtig vindt om met de fiets mee te gaan (gezien haar reactie, als de fiets tevoorschijn komt, springt ze echt huizenhoog). Maar na een bepaalde afstand heeft ze er toch echt genoeg van. Ik weet nu precies wanneer, dus heb een vast rondje dat ik met haar doe en dat is precies goed. Voor een hond is beweging ook uitstekend voor de conditie en de bespiering, maar je moet er wel met beleid mee omgaan. En dan is het zeker niet zielig, maar juist erg goed. Mijn vorige hond heeft een hele zware onverwachte operatie met veel bloedverlies juist doorstaan, doordat haar conditie en spieren zo goed waren door het fietsen.
Echte lange afstandshonden zijn bijv. husky's, windhonden (ook niet alle), jachthonden (en dan vooral de zweethonden en de lopende honden) en bordercollies.
Een Stafford vind ik niet echt een lange afstandshond....maar is best een hond waar je een stukje met beleid mee kunt fietsen, volgens mij.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 17:44

Bedankt voor de reacties, zodra ik een leuke fiets heb gevonden ga ik even verder kijken naar zo'n stang. Juist omdat het een sterke stafford is heb ik die stang nodig, ze luisterd wel en rent niet naar andere honden maar als ik haar terug trek als ze te snel gaat, trek ik mijn fiets naar voren (leuke ervaringen mee met een shetlander Vork ). Dus in het begin is die stang zeker nodig. Bij lange afstanden moet je je geen drie uur fietsen voorstellen, maar het komt voor dat ik van barendrecht naar rotterdam zuid fiets en dan de hond wil meenemen. Of gewoon rond barendrecht rijd. Normaal loop ik dat met haar maar fietsen is ook net wat sneller. Lijkt me dus allemaal wel leuk en zij heeft ook d'r beweging dan.

Ik zag ook iemand met fietsen, ik zoek juist een fiets waarbij ik zo'n stang kan bevestigen dus dan heeft dat eigenlijk niet zoveel nut. Juist omdat ik de hond mee wil laten gaan. Verder zag ik iets over het asvalt, ik moet sowiezo al niet te veel met haar rennen want ze heeft al gevoelige kussentjes. Al heeft ze daar meer last van met kou, ik zal voorzichtig zijn!

Nu eerst eens een fiets!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:06

ik fiets ook met mijn hond.
ik ben absoluut tegen zo'n stang. ik hou liever zelf de riem vast. als er iets gebeurt kan je de riem losmaken bij zo'n stang niet.
ik vind het niet zielig als je met je hond fiets. alleen als je het op een goede manier goed.
mijn hond draagt een tuig en op drukke stukken loopt ze aan de riem en op rustige stukken altijd los. zo kan ze haar eigen tempo lopen. ook laat ik haar soms sprintjes trekken.

fietsen vind ze helemaal geweldig

gewoon opbouwen met fietsen
mijn hond ging als pup al mee. als ik mijn fiets om moet rijden liep ze mee naar de schuur 10m ofzo. ik heb dit gewoon uitgebreid toen ze ouder werd. ze vind het nu het einde

succes

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:25

Dat heet inderdaad een springer, het is met onze ervaring niet zo handig. Als je hond een harde ruk geeft lig je nog naast je fiets.

Ik vind fietsen met een hond wel kunnen, maar niet heel lang en je hond moet in een goede conditie zijn. En je moet ook wel geregeld even stoppen.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:30

Fietsen met de hond kan erg leuk zijn. Je kan (vind ik) de riem het beste in je hand houden terwijl je een fiets met terug trp rem gebruikt. Het is ook leuk om in een gebied te fietsen waar je hond los kan, kan hij lekker in zijn tempo snuffelen...

Ik weet niet veel over die stangen, maar heb zowel positieve als nagative reacties gehoord.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 09:14

Oslo_girl schreef:
Fietsen met de hond kan erg leuk zijn. Je kan (vind ik) de riem het beste in je hand houden terwijl je een fiets met terug trp rem gebruikt. Het is ook leuk om in een gebied te fietsen waar je hond los kan, kan hij lekker in zijn tempo snuffelen...

Ik weet niet veel over die stangen, maar heb zowel positieve als nagative reacties gehoord.

Bedankt. Ik ga toch eerst voor die stang. Mijn hond luisterd als ik haar aan de hand vasthoudt maar met de fiets en (ookal heb ik terugtrap remmen) een hond in mijn hand vindt ik toch een beetje eng. Echt trekken doet ze niet dus vallen lijkt me niet snel gebeuren, al weet je het nooit. Los lopen doe ik niet met haar, alleen in de avond kan ze voluit rennen. Ik heb een engelse stafford en mensen klagen altijd dat ik haar bij me moet houden omdat ze bang zijn. Tuurlijk mag ze los als er niemand is, maar dan zul je net zien loopt er weer iemand zijn huis uit om me te waarschuwen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:19

mel_shet schreef:

Je kan toch kijken naar je hond! je ziet toch als t tempo te hoog ligt of als ie moe is??? Is toch heerlijk lekker fietsen met je hond. Lekker bewegen. Beter dan lui op de bank hangen en een blokje om... Er zijn al dikke honden genoeg

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:22

Wel rustig beginnen natuurlijk, conditie opbouwen. Onze hond geniet ervan hoor, het is echt niet zielig!
Wij hebben ook zo'n stang, omdat onze hond nog weleens een sprintje wil trekken of de bosjes in wil gaan. Het werkt super goed en als jij remt moet de hond ook stoppen. Je hebt gewoon twee handen aan het stuur dus vallen gaat niet zo makkelijk.
Ik doe er voor de zekerheid toch nog wel altijd de riem aan, dat als hij een sprintje trekt ik hem er effe op kan wijzen dat hij moet stoppen (dat lukt niet echt met die stang, behalve dan dat je remt, maar dan trekt de halsband zo strak). Kun je gewoon kopen in de dierenwinkel, was wel prijzig, iets van €40,-
Oja, als je hond de bosjes in probeert te springen, dit lukt eigenlijk niet, dus is ook wel handig. Er zit wel een veer in dat apparaat, zodat hij beetje naar de andere kant kan bewegen zeg maar.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:40

Ja, leuk! Ik heb nu eindelijk weer een omafiets dus wil wel weer het fietsen opbouwen met mijn boxer Carlito. Zal het maar niet met mijn teckeltje doen... haha die kan beter in een mandje voorop Haha! hehehe...

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 00:37

Ook ik fiets regelmatig met mijn hond (rottweiler)
Ze vind het erg leuk, maar ik houd haar gewoon aan de riem.
Ik heb altijd begrepen dat zo'n stang niet al te veilig is. Dit omdat als de hond hard trekt, de veiligheidssluiting ofzo opengaat, met gevolg dat de hond nog los loopt. En dan zal je zien dat dat net op hele verkeerde, drukke plaatsen gebeurd.
Mijn hond heeft 2 jaar geleden alweer haar kruisband gescheurd. Dus toen heb ik ook een fietskar aangeschaft.
Zo ben ik niet verplicht om altijd met de auto op pad te gaan.
Op de rustige stukken kan ze naast de fiets, op drukke punten in de kar. Ze weet het precies en ze vind het echt leuk!
En zodra ik zie dat ze wat onregelmatig gaat lopen, gaat ze de kar in. Een ideale oplossing dus.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:12

Luister aub niet naar de mensen die vinden dat het sielugh is om met je hond te gaan fietsen, want het is juist ontzettend goed om met je hond te fietsen.
Het is goed voor de pezen en de spieren en op deze manier belast je ze op de goede manier. (natuurlijk wel pas vanaf een jaar)

Je zult het wel echt op moeten bouwen. Onze BC die vind het ook super, maar wel niet meer dan een km of 5. Dan is ze het ook gewoon zat en loopt ze op een drafje achter je aan.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:46

Je hoeft niet te kiezen voor òf de hond aan de lijn, òf aan de springer. Ik heb het ook wel beiden gedaan. Dus de hond aan een tuig aan de springer en dan bij wijze van extra beveiliging ook nog een gewoon halsbandje met riem er aan. Die had ik dan losjes in m'n hand. Op die manier heb je alijd nog iets achter de hand als de beveiliging van de springer door een abrupte beweging af zou scheuren. En je kunt een hond die nog niet veel ervaring met fietsen heeft een beetje met de lijn sturen.

Fietsen is goed voor honden om conditie op te bouwen en het is niet zielig mits je het goed opbouwt, de hond vooraf goed de gelegenheid geeft om z'n behoeften te doen en niet gaat fietsen met warm weer.