zindelijkheid pup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlieJarig

zindelijkheid pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 13:08

Hallo,

Wij hebben nu sinds 2 weken een cocker pup, een reutje van 9 weekjes.
Een droom van een hondje, luistert goed, bijt niets kapot, kan alleen zijn,... maar één probleem en dat is de zindelijkheid. We proberen het echt volgens de boekjes en adviezen te doen: om het uur naar buiten, ook na eten spelen en slapen. Dan doet hij ook iets buiten op zijn vaste plaats, een beloning geven we dan overdreven zodat hij zou snappen dat buiten zijn behoeften doen hem meer oplevert dan binnen. Zien we hem een ongelukje doen binnen tillen we hem snel op om buiten de rest te doen. Zien we het achteraf dan zetten we hem in een andere ruimte en kuisen het op met azijn. we hebben zijn water al moeten beperken tot bij elke maaltijd, omdat hij anders om de 5 minuten een plas moest doen, en dat was echt niet meer haalbaar op den duur. Maar de euro lijkt echt niet vallen bij hem. Daarjuist kwamen we terug van een wandelingtje , ik hang z'n lijn op en hop, weer een plas op het tapijt Boos!
Sommigen zeggen dat hij 's nachts in de bench moet (zo klein mogelijk) omdat hij z'n nestplaats niet zou bevuilen. Maar vanaf welke leeftijd kan een hondje dan een redelijk aantal slaapuur zijn blaas ophouden? Bv. korte nachtjes maken dan? (zonder 's nachts te hoeven opstaan)? Nu laten we de bench open en doet hij meestal alles bij de kranten aan de keukendeur. Wie heeft hier nog ervaringen/tips over ? En zetten jullie 's nachts water bij de pup of niet? Pling

meggiemeg

Re: zindelijkheid pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:15

Het drinken beperken is niet echt de manier. Als jij dorst hebt pak je ook wat te drinken???
Bij de ene pup gaat het nu eenmaal sneller dan bij de andere (bij onze ene hond viel het kwartje al bij 3 dagen en bij de andere heeft het bijna een half jaar geduurd...........)
Het enige wat je kunt blijven doen is wat je nu doet, naar buiten en belonen. Ze moeten de blaas nu eenmaal trainen en dat heeft wat tijd nodig voor jullie puppie!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:17

AstraGirlie schreef:
Hallo,

Wij hebben nu sinds 2 weken een cocker pup, een reutje van 9 weekjes.
Een droom van een hondje, luistert goed, bijt niets kapot, kan alleen zijn,... maar één probleem en dat is de zindelijkheid. We proberen het echt volgens de boekjes en adviezen te doen: om het uur naar buiten, ook na eten spelen en slapen. Dan doet hij ook iets buiten op zijn vaste plaats, een beloning geven we dan overdreven zodat hij zou snappen dat buiten zijn behoeften doen hem meer oplevert dan binnen. Zien we hem een ongelukje doen binnen tillen we hem snel op om buiten de rest te doen. Zien we het achteraf dan zetten we hem in een andere ruimte en kuisen het op met azijn. we hebben zijn water al moeten beperken tot bij elke maaltijd, omdat hij anders om de 5 minuten een plas moest doen, en dat was echt niet meer haalbaar op den duur. Maar de euro lijkt echt niet vallen bij hem. Daarjuist kwamen we terug van een wandelingtje , ik hang z'n lijn op en hop, weer een plas op het tapijt Boos!
Sommigen zeggen dat hij 's nachts in de bench moet (zo klein mogelijk) omdat hij z'n nestplaats niet zou bevuilen. Maar vanaf welke leeftijd kan een hondje dan een redelijk aantal slaapuur zijn blaas ophouden? Bv. korte nachtjes maken dan? (zonder 's nachts te hoeven opstaan)? Nu laten we de bench open en doet hij meestal alles bij de kranten aan de keukendeur. Wie heeft hier nog ervaringen/tips over ? En zetten jullie 's nachts water bij de pup of niet? Pling

Dit klinkt zo bekent. Ik heb een pup van nu 16 weken. Jouw verhaal zou dat van mij kunnen zijn Haha! . We worden er wel wat moedeloos van zeg maar. Dit is niet mijn eerste hondje en uit ervaring weet ik dat t uiteindelijk goed gaat komen. Bij de 1 wat sneller dan bij de ander. Succes ermee!!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:22

Je doet het perfect! Het kost wel enkele weken om de zindelijkheid op punt te krijgen hoor!
Maar als je zegt dat ie elke 5 minuten plast, lijkt het mij eerder een blaasprobleem. Water wegnemen is geen optie, zeker niet als ie veel plast, dan voert zijn lichaam vloeistof af en hij kan het niet aanvullen... Risico op uitdroging! Zijn het grote plassen of een hoop kleintjes?

Ga misschien eens langs de dierenarts.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:22

Het hondje is 9 weken! Geef hem de tijd, een pup van 9 weken hoeft nog lang niet zindelijk te zijn.
Gewoon water geven, het is inderdaad niet de manier om hem maar gewoon minder te geven.

Een bench kan helpen, maar hij kan er ook heel bang van worden. Neem hem dan in ieder geval op je kamer, het is een baby. Babies willen niet alleen zijn. Het is ook niet zo dat een hond zijn eigen nest niet bevuild, er zijn er zat die het wel doen. Succes ermee in ieder geval.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:23

Ik ben niet zo'n bench fan, maar het kan wel een manier zijn in de zindelijkheidstraining. Ik zou dan wel besluiten om er 's nachts een keer uit te gaan voor een tussentijdse plas.

Het feit dat hij de kranten gebruikt, toont dat hij al wel enig besef heeft van dát hij een plas moet. Ik denk dat je nog niet moet wanhopen bij een hondje wat net 2 weken training krijgt. Ondanks dat het hondje zich bewust wordt of zelfs al gedeeltelijk is van het moeten plassen, zullen ongelukjes de komende maanden nog wel voor kunnen komen! Stug volhouden nog dus.

Drinken de hele dag weglaten is absoluut níet de manier en bijzonder ongezond voor een (opgroeiende) hond Boos!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:25

Diablo schreef:
Het is ook niet zo dat een hond zijn eigen nest niet bevuild, er zijn er zat die het wel doen. Succes ermee in ieder geval.

Precies, als het hondje moet, dan moet het hondje. Dan kun je niet willen, dat helpt niet. En kun je nagaan hoe traumatisch dat kan zijn voor zo'n hondje...

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:26

kan maar 1 ding zeggen en dat is doorzetten

Ik ging destijds s nachts ook om de 2 uur uit bed en het heeft ook een aantal weken geduurd voordat hij het doorkreeg
Gewoon ff doorbijten t zijn even zware weken maar het komt vast wel goed als je maar doorzet Knipoog

AstraGirlieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 13:26

Het zijn veel kleine plasjes, echt doorzichtig en kleurloos. Komt er presies recht terug uit. Zal het inderdaad even aan de dierenarts voorleggen of dat zoveel drinken normaal is voor een pupje, of gerelateerd aan droogvoer... Water zetten we nu in ieder geval terug altijd op de grond !! Haha!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:38

De een is gewoon sneller als de ander...mijn grote hond die had het zo door en was binnen enkele dagen zindelijk..
We hebben sinds kort een kleinere en hier duurt het ook wat langer bij...maar het gaat steeds beter...gewoon volhouden..
Maar als hij echt om de 5 min plast lijkt het mij toch verstandig om het even met de DA te overleggen..

AstraGirlieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 13:46

Alvast bedankt voor de reacties! Ik leek gewoon wat wanhopig te worden omdat echt iedereen in mijn omgeving aan het bluffen was dat hun pup na een paar dagen al niets meer in huis deed. (misschien vertellen ze ook niet allemaal de waarheid vrees ik ...). Maar ik versta nu dat het doodnormaal is voor een hondje van 9 weken om nog ongelukjes te doen. (Het is mijn eerste pupje Bloos ) Verder volhouden dus ...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:07

Fijn dat je het zo goed opneemt. Het kan inderdaad nog wel even duren, onze Dober had ook heel wat maandjes nodig om door te krijgen dat plassen niet zomaar in huis mocht.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:12

De plas van een pup is nog niet zo geconcentreerd dus de kleur of beter gezegd een kleurloos plasje is heel normaal voor pups. Naar mate je pup ouder wordt zal de plas ook de kleur krijgen die urine behoort te hebben.
Het is een ideaal beeld hoor wat vele hebben, Een pup die de hele nacht door slaapt en zeer snel zindelijk is. De praktijk wijst echter uit dat dit bijna niet gebeurt!

AstraGirlieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 14:18

Wij noemen hem soms het plasmonster Lachen
En ocharme onze poes Lies is altijd zo proper en voorzichtig van alles, ze bekijkt dit monstertje echt letterlijk en figuurlijk vanuit de hoogte,...Die plassen zijn beneden haar waardigheid hehe

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:23

Neem een stuk plastic met daarop bv een krant,leg dat waar de hond vaak plast.Op het moment dat de hond plast trek je aan het plastic,de hond houd van schrik zijn plas op en dan zet je hem of haar buiten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:25

Wel oppassen voor onzindelijkheid van je kat met dat plastic. Veel katten plassen heel graag over plastic heen!

En ik vind het niet de meest vriendelijke manier om je pup dit af te leren. Hij moet juist positief áánleren dat 'ie buiten moet plassen..

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:43

9 weken? Nou, ik ken weinig honden die dan al helemaal zinderlijk zijn Knipoog Hou het gewoon vol zo en dan komt het allemaal goed!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:51

Eerst krantzindelijk maken en dan nog weer eens zindelijk gaan maken naar buiten zou ik je niet aanraden. Je bent dan dubbel op bezig met een en het zelfde!
Tja poezen kunnen zo vies zijn van andere dingen, vooral die gezichten die ze daar dan bij kunnen trekken!

AstraGirlieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 15:13

meggiemeg schreef:
Eerst krantzindelijk maken en dan nog weer eens zindelijk gaan maken naar buiten zou ik je niet aanraden. Je bent dan dubbel op bezig met een en het zelfde!
Tja poezen kunnen zo vies zijn van andere dingen, vooral die gezichten die ze daar dan bij kunnen trekken!

Dus 'snachts doen we hem volgens jou beter in de bench (deurtje toe) en maken er korte nachtjes van ? En normaal zou hij het zo moeten ophouden en dus niets laten lopen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:34

Een bench kan een goede oplossing zolang de pup zich er veilig in voelt en het geen straf lijkt voor de pup om er in te moeten.
Kan je de pup horen als hij 's nachts in de bench zit en bijvoorbeeld gaat piepen omdat die heel nodig moet?
Wil je er 's nachts een keer uit om je pup te laten plassen? Als je dat wilt en kunt is een bench een goede mogelijkheid!

Onze pups vonden de bench altijd heerlijk, ze vonden het zo fijn dat ik de bench na het wisselen van de tanden (vaak een periode waarin het slopen kan gaan beginnen omdat ze last hebben van het wisselen) weg haalde. Ze gingen er zelf in liggen slapen.
Een bench kan een goede plek zijn voor een pup als er bijvoorbeeld ook kinderen in het gezin zijn. Dan kan je met de kinderen goed afspreken dat als de pup daar in zit dat ze hem met rust moeten laten. Rust is heel belangrijk voor een pup!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:42

Al eens gedacht dat je ook té vaak naar buiten kan gaan? Het klinkt raar, maar als je te vaak gaat, dan snappen die pups de bedoeling vaak niet meer. Na het spelen, slapen en eten is een goede, zoek daarnaast nog enkele tijdstippen op maar niet om het uur, dat is echt te vaak.

Voor 's nachts kun je een kleine bench of doos naast je bed zetten, je wordt dan vanzelf wakker als het hondje onrustig wordt en kunt hem/haar dan even laten plassen, vooral 's nachts tijdens het uitlaten niet te veel zeggen en het heel rustig houden. Vaak slapen ze na een week al door s nachts.

Maar zoals al eerder gezegd, de ene hond is de andere niet en sommige hondjes hebben nou eenmaal wat meer tijd nodig dan anderen.

Ik zou wel even bij de dierenarts navragen hoe het zit met het vele plassen dat hij doet want dat kan in combinatie met het vele drinken duiden op een nierprobleem.

Succes ermee en vergeet vooral niet te genieten, ze zijn zo groot Knipoog

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:40

AstraGirlie schreef:
meggiemeg schreef:

Dus 'snachts doen we hem volgens jou beter in de bench (deurtje toe) en maken er korte nachtjes van ? En normaal zou hij het zo moeten ophouden en dus niets laten lopen?

Mijn teefje ( 1,5 jaar) had ik wel s nachts in de bench. Zij was een echte viespeuk. Plaste gewoon op haar eigen kleedje en ging er in liggen slapen. Maar ook zij is zindelijk geworden Haha!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:33

Geef je pup de hele dag door water ter beschikking. Heeft hij echt nodig hoor!
Oké.. je hebt het al terug gezet Lachen

's Nachts de bench dicht. Met de kranten leer je hem eigenlijk dat binnen behoeftes doen mag. Mijn pup was binnen 2 weken zindelijk. En vanaf nacht 2 de hele nacht door in de bench gezeten. 's Ochtends meteen naar buiten en dan redde hij het goed. Meestal was het niet eens dat de nood zó hoog was. Kom je op zondag ochtend vroeg je bed uit, ligt hij je lekker lui aan te kijken, tig keer uitrekken en gapen.. meer van 'waarom kom jij mij wakker maken?!'
Maar je kan de eerste nachten een paar keer gaan kijken, behoefte laten doen en zo inschatten hoe lang je het steeds kan rekken. Maar zoals gezegt wordt 'als hij piept'.. ik zou niet op piepen reageren, want binnen no time zit hij constant te piepen als hij in de bench moet.

En de bench kan inderdaad echt zijn plekje zijn! Mijn pup vanaf het begin telkens als hij lag te slapen of bijna ging slapen in de bench gelegt en dan heb je ook in de gaten, als hij uit de bench komt, naar buiten. Plus het is nu echt zijn plekje, hij gaat er zelf in liggen als hij wil slapen Lachen

En als je hem uitlaat/buiten zet, niet meteen na de behoefte meteen naar binnen maar belonen en nog even verder lopen. Veel mensen leren de pup onbewust aan van 'plassen = naar binnen' en ze vinden het juist zo leuk buiten!

Diablo, het is net wat jij je hond aanwent. Mijn pup heeft vanaf dag 1 alleen geslapen en vanaf dag 1 ook getraint met overdag even alleen laten. Juist door nu toe te geven, heb je straks een pup die niet alleen kan zijn.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:24

Heb nog geduld, zo'n diertje kan ook niet alles meteen begrijpen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:04

Ik ben het met Ethelate eens.
Doordat je 's avonds de bench open laat leer je eigenlijk dat je pupje de behoefde wel binnen mag doen.

Toen onze hond pup was hebben we de helft van zijn bench bekleed met een krant en op de andere helft lag zijn dekentje.
De hond sliep toen ook gewoon beneden in zijn bench. We hadden een tikkend wekkertje een een stuk stof met de nest geur in zijn bench gelegt om toch het idee te geven dat hij niet alleen was. En dat werkte super!

Voor de rest natuurlijk gewoon veel geduld hebben.