kap op na sterilisatie poes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kims

kap op na sterilisatie poes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 21:48

Vandaag is onze poes gesteriliseerd. Ze heeft 3 uitwendige hechtingen. Nu kreeg ze een kapje om zodat ze niet aan de wond kan likken.
Volgens mij heeft de poes nu echt ontzettend last van de kap. Ze ligt wel op dr buikje, maar ze slaapt niet omdat ze haar hoofdje niet neer kan leggen. Die bungelt over de rand van de bank...

Nu lees ik op internet dat heel veel dierenartsen geen kapje meer meegeven omdat dit niet nodig is. Mijn vriendin heeft haar beide poezen 2 weken terug laten steriliseren en ook die hoefden geen kapje om.

Wat ik mij afvraag is of jullie poezen een kap om moesten na een sterilisatie? of was dat niet nodig? Was er dan wel sprake van uitwendige hechtingen? En wie kan me uitleg geven dat de ene dierenarts het wel doet en de ander niet?

Ik wil onze poes gewoon niet onnodig laten lijden!
Laatst bijgewerkt door Kims op 04-03-08 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

romatjuh

Re: kap op na sterilisatie poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:50

Ik heb het ook nog nooit meegemaakt dat een poes een kapje omkreeg. Kan je het kapje niet afdoen en goed in de gaten houden?

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 21:51

Ja, morgen kan dat wel, dan ben ik vrij. Maar 's nachts kan ik dat niet doen. Eraan likken zal ze sowieso doen denk ik. Ik vraag me alleen af of dat kwaad kan.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:56

Het hangt soms ook een beetje af van de manier van 'steriliseren'. Sommige dierenartsen maken een grotere snee en hebben dus wat meer hechtingen nodig om het mooi te sluiten. En dan is het risico op aan de hechtingen knagen gewoon groter (en de gevolgen ernstiger).

Als je erbij bent, kan je even kijken wat ze doet zonder. Ze mag er wel iets aan likken, maar als ze er langer aan gaat likken of eraan gaat bijten, ben je verder van huis dan wanneer ze haar kapje omhoudt. Mijn ervaring is dat de meeste katten er wel vanaf blijven, dus als ze heel veel last heeft van haar kap kan je het even aankijken zonder.

Wel ben ik ervan overtuigd dat het voor een kat veel naarder is als de kap steeds om en weer af gaat, dan wanneer hij gewoon om zit en ze zich er uiteindelijk aan overgeven.

Ik wilde dat ik een duidelijker antwoord had, maar het hangt dus erg af van wat de kat doet Lachen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:01

Mijn poes had ook een kap om. In het beging niet fijn, maar het went. Op den duur had ze er geen last meer van. Als ik haar voerde deed ik hem af omdat ze anders niet bij haar bak kon. maar dan ging ze steeds heel sneaky likken en trekken aan die hechtingen. Nagelbijten / Gniffelen Met een beetje pech kan er niet opnieuw gehecht worden als ze eruit gaan omdat dat achter de oude hechting moet, en vaak is daarvoor niet genoeg ruimte meer dan. Dan ben je dus idd verder van huis dan wanneer je haar gewwon de kap om laat. Nagelbijten / Gniffelen

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 22:06

Bedankt voor de snelle reacties Lachen

Ik vind het echt heel moeilijk om te bepalen wat ik nou moet doen. Misschien bel ik morgen de dierenarts nog wel even op voor advies. Het is trouwens een perzische poes, dus die kap zit echt heel oncomfortabel. Ze heeft een breder hoofd dan normale poezen, extreem veel haar en haar kopje is natuurlijk plat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:55

Het is zielig zo'n kap, maar wel beter, je bent veel verder van huis als ze de wond open gaan trekken. en ze wennen dr wel aan hoor, zelfs mijn angsthaas deed na een paar dagen al weer gewoon dr dingetjes.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:57

Heb je niet een klein truitje of zo, wat je aan kan doen..?
Dat hebben wij bij onze hond gedaan toen hij een wond had waar hij niet aan mocht likken.. ook hij vond de kap veschrikkelijk! Nagelbijten / Gniffelen

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:02

Onze kat had ook geen kapje na de sterrilisatie en had wel uitwendige hechtingen.
Gewoon het likken in de gaten houden, en ik weet dat dat snachts niet lukt, maar het is echt niet kapot na even likken.
Wij moesten 'm wel opsluiten in een kamer, want ze sprong en rende over op en heen en dat mocht niet....
Dus op aanraden van de dierenarts 3 dagen op een kamer gehouden aaaaaah

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:03

die van ons had dus ook een kap! soms hechten ze dubbel van binnen en van buiten.of nietjes maar nu als ze het los trekt is denk ik haar buik weer open. Zou hem toch omlaten.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:20

Mijn katje is ongeveer een half jaartje terug gesteriliseerd en was (en is) een onwijs drukke bewegelijke kat (volgens family die toch aardig wat katten gewend zijn is mijn jessie een ADHD kat). Jessie heeft na de sterrilisatie geen kap opgehad. Ik had deze wel in huis en verwachtte ook hem nodig te hebben maar wilde de kap pas gebruiken als het nodig zou zijn en niet onnodig. Jessie heeft vrijwel niet aan de wond gelikt, ik heb haar (en de hechtingen) goed in de gaten gehouden de eerste dag en na de nacht gewoon steeds goed gecontroleerd.. Na een week mochten de hechtingen er weer uit en was alles prima geheeld.. Ook kon ze zelf prima inschatten wat ze wel en niet kon springen.. De eerste dag was dat wat lastiger omdat ze nog niet helemaal bijgekomen was van de narcose en aangezien ze megasociaal is aan mij vastplakte liep ze continu achter me aan (op de bank, eraf, erop etc.) daarom ben ik met haar op de bank gaan zitten en dan bleef ze wel liggen..

Ik zou als ik jou was even aankijken, als de hechtingen er al even inzitten is de wond natuurlijk ook al wat dichter (en dus steviger) dan de eerste dag... Succes! (ik voelde me onwijs schuldig omdat ze zo ziek was, hoop voor jou dat je daar wat minder last van heb Knipoog)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:24

mijn poes heeft geen kapje omgehad, toen het wondje genezen was heeft ze zelf voorzichtig de hechtingen eruit gelikt. dat mocht van de da maar ik moest het wel in de gaten houden. dat het niet kapot ging of ging bloeden ed.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 11:56

Nikitah86 schreef:
Ik voelde me onwijs schuldig omdat ze zo ziek was, hoop voor jou dat je daar wat minder last van heb Knipoog)

Niet dus! Ik ben een week lang iedere nacht wakker geworden, ik vond het zó erg dat ik dit moest laten doen! Zo'n onschuldig katje die van niks weet en die jij ontzettend ziek maakt... Brrr moet er nog niet al te veel over nadenken.

Maargoed. Ik heb vannacht het kapje opgelaten en nu net even afgehaald want nu zit ik er naast. Het beest leeft helemaal op! Ze ging zelfs eten en drinken (deed ze vanmorgen nog niet) en ze ziet er weer vrolijk uit en knort de hele tijd. Hij gaat wel weer op als ik weg ben, want het zou maar gebeuren dat ze inderdaad die wond open likt...

Bedankt voor de reacties, het is fijn om te horen hoe het bij jullie katten ging.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:26

als je haar heel goed in de gaten houd kun je het kapje wel even aflaten, maar katten hebben in no-time hun hechtingen eruit getrokken als ze willen dus wees op je hoede. Gaat het nou echt niet dan een jurkje aandoen, zie voor een foto van mijn poes toen ze geholpen was en ook de hechtingen eruit sloop : [BB] mooie jurk, mooie poes

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:41

*LOL* Leuk dat dat bij jou gelukt is. Ja Die poging heb ik ook gedaan, maar binnen no time was de sok aan flarden. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:45

Voor zulke katten hebben wij in het asiel zachte kapjes.

Maar kapje af doen zal ik niet doen, er zijn nog wel eens katten die de hechtinen eruit trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:48

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-23 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:04

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:41

Bij onze kat hebben we knobbeltjes bij haar tepel weg laten halen. Ze kreeg toen een stuk of 5 hechtingen. Ze hoefde geen kap op, maar als ze aan de hechtingen begon te trekken moest die wel op. Helaas trok ze aan de hechtingen en heeft ze er zelfs 1 uitgetrokken. Omdat het weekend was konden we geen kap meer halen, maar maandag moesten we zoizo naar de DA om de hechtingen eruit te laten halen. We moesten haar extra in de gaten houden, maar het is gelukkig goed gegaan verder.
Wat ik zou doen: kap aflaten, goed in de gaten houden en allen weer terug omdoen als je ziet dat ze er teveel aan likt of aan de hechtingen trekt. Succes verder

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 18:57

Bedankt voor de reacties. De kap zit er nog steeds rond als wij er niet zijn. Als we thuis beneden zitten (en alles dus in de gaten kunnen houden) dan gaat de kap lekker af. Ze is nog steeds panisch van die kap. Ze eet en drinkt niet en doet dat dus pas als de kap af is. Nouja, nog een paar daagjes volhouden en dan is die kap niet meer nodig Lachen

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:54

ik vind het toch apart, stichting SOK, die dus zwerfkatten steriliseert en castreert, heeft voor mij al 2 poezen gesteriliseerd, die rondzworven op de wei. 's ochtends bij de dierenarts brengen, 's avonds terug en weer los in het wild. geen kapje of niks hoor. warom kan dat bij huiskatten dan niet? de risico's blijven toch hetzelfde lijkt me? trouwens, geen van de twee poezen heeft iets overgehouden aan de 'kaploze' dagen Haha!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:55

Mijn poes is ongeveer7 jaar geleden gesterriliseerd en had ook geen kap om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:53

Kims schreef:
Ze eet en drinkt niet en doet dat dus pas als de kap af is. Nouja, nog een paar daagjes volhouden en dan is die kap niet meer nodig Lachen

Dat probleem had de mijne ook, houd het wel in de gaten want een kat mag niet te lang zonder eten dan zit je voor je het weet met een zieke kat.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:18

lonnie schreef:
ik vind het toch apart, stichting SOK, die dus zwerfkatten steriliseert en castreert, heeft voor mij al 2 poezen gesteriliseerd, die rondzworven op de wei. 's ochtends bij de dierenarts brengen, 's avonds terug en weer los in het wild. geen kapje of niks hoor. warom kan dat bij huiskatten dan niet? de risico's blijven toch hetzelfde lijkt me? trouwens, geen van de twee poezen heeft iets overgehouden aan de 'kaploze' dagen Haha!

Ik denk dat als katten meteen worden vrijgelaten dat ze dan 'oplossende' hechtingen gebruiken, omdat ze deze er dan niet hoeven uit te halen en de kat dus niet 1,5 week ergens binnen moet zitten. Deze hechtingen zullen ook niet zo gaan irriteren denk ik, dus zal de kat er ook niet zo aan zitten. Waarom het bij huiskatten dan anders word gedaan weet ik niet, maar dis was het enige logische wat ik kon bedenken voor de 'zwervers'.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:18

poes hier in huis is gelukkig inwendig gehecht, had trouwens ook vreemd staan kijken was dat niet zo ....

anders had ik met gevaar voor eigen leven denk ik toch de soktruuk gedaan ....
had me waarschijnlijk wel een halve meter vel gekost , maar vooruit, de kap had mer problemen opgeleverd, poesje kennende Nagelbijten / Gniffelen