Wie niet horen wil, die moet maar voelen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Wie niet horen wil, die moet maar voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 20:43

Wat vinden jullie van het gezegde: 'wie niet horen wil, die moet maar voelen'? Als het over het gebied honden gaat?
Bij je mening, hoort een argument Knipoog
Laatst bijgewerkt door Ann op 05-03-08 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Hoofdletters uit titel gehaald.

nOekiiej

Re: WIE NIET HOREN WIL DIE MOET MAAR VOELEN!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:45

ik vind niet dat als een hond moet gaan zitten, of als hij iets slechts doet meteen geslagen moet worden

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:48

Ik blijf er bij dat bij fout gedrag negeren beter werkt en dat goed gedrag juist goed beloond moet worden.

Dus nee ben het er niet mee eens.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:51

Waarom slaan? Consequent zijn en duidelijk tegen de hond praten, eventueel de hond een beetje op weg helpen (door bijvoorbeeld op zijn rug te duwen) moet genoeg zijn. Door een hond (of ander dier) te slaan, dwing je het dier door pijn en angst, dat heeft niets met 'Wie niet horen wil, moet maar voelen' te maken. Je kunt je hond beter belonen bij braaf gedrag, net als bij paarden. Soms moet ik even tot 10 tellen, maar slaan heel geen enkel gunstig effect.

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:51

Een hond hoort je echt wel: hij hoort 7x beter dan een mens
maarja willen horen is natuurlijk iets anders Tong uitsteken in dat geval kan je al heel veel doen met je houding, stem en gebaren dus ik vind het gezegde onzin. Bovendien is negeren van slecht gedrag en het belonen van goed gedrag effectiever..
Als je hond iets doet wat echt verkeerd is of absoluut niet mag (bijten bijvoorbeeld) dan is een corrigerende tik wel op zijn plaats. TIK, geen pak slaag! als je je hond slaat met de bedoeling om m pijn te doen, dan moet je toch echt eens goed nadenken waar je mee bezig bent.. Clown

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:55

ik ben absoluut niet voor slaan
slaan is een onmachtsmiddel niet waar?
wij hadden onze laatste pup perfect opgevoed met fout gedrag negeren, en goed gedrag belonen.
helaas overleed hij met 7 maanden, maar de weken dat hij hier was, als PUP al luisterde hij PERFECT en deed werkelijk niks fout leek wel!
de pup hiervoor(die nu al 4 is) hebben we daarintegen anders opgevoed en luistert minder goed Tong uitsteken

ben dus NIET mee eens Lachen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 20:56

Thats_Me schreef:
Ik blijf er bij dat bij fout gedrag negeren beter werkt en dat goed gedrag juist goed beloond moet worden.

oke dan ga ik nu eens uitdagen, dat wil niet zeggen dat ik ermee eens ben hoor.
En als je tegen je hond zegt dat hij bij je moet komen, maar dat doet hij niet, terwijl hij precies weet wat je wilt, hij blijft gewoon aan dezelfde plant ruiken, en je hebt hem al een paar keer gewaarschuwd. Je loopt naar hem toe, je pakt hem bij zijn halsband en wil hem meenemen en hij bijt? Wat doe je dan? Negeren?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 20:59

Tijgertje86 schreef:
Waarom slaan? Consequent zijn en duidelijk tegen de hond praten, eventueel de hond een beetje op weg helpen (door bijvoorbeeld op zijn rug te duwen) moet genoeg zijn. Door een hond (of ander dier) te slaan, dwing je het dier door pijn en angst, dat heeft niets met 'Wie niet horen wil, moet maar voelen' te maken. Je kunt je hond beter belonen bij braaf gedrag, net als bij paarden. Soms moet ik even tot 10 tellen, maar slaan heel geen enkel gunstig effect.

met voelen wordt niet alleen slaan bedoeld! Ook een keer in het nekvel vastgrijpen oid.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:59

Ook in dit geval vind ik degene die geweld moet gebuiken om de baas te kunnen zijn zwakker of gelijk aan de hond. Een échte baas hoeft namelijk maar te wenken en de hond gehoorzaamd. En dit kunnen we berijken door consequent standvastig en duidelijk te zijn in je wil. Geen aah lieve oogjes op het moment dat hij het verkeerd doet, maar juist als hij het goed doet. En dan mag er ook beloont worden, dat maakt het extra aantrekkelijk om te luisteren.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 21:01

Black_White schreef:
Ook in dit geval vind ik degene die geweld moet gebuiken om de baas te kunnen zijn zwakker of gelijk aan de hond. Een échte baas hoeft namelijk maar te wenken en de hond gehoorzaamd. En dit kunnen we berijken door consequent standvastig en duidelijk te zijn in je wil. Geen aah lieve oogjes op het moment dat hij het verkeerd doet, maar juist als hij het goed doet. En dan mag er ook beloont worden, dat maakt het extra aantrekkelijk om te luisteren.

en hoe ben je dan consequint en standvastig? wat doe je als je hond (bijvoorbeeld puppy) niet luisterd? En dat ie na de vijfde keer gewaarschwd te hebben nog steeds zijn eigen gangetje gaat?

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:05

saskiakefie schreef:
En als je tegen je hond zegt dat hij bij je moet komen, maar dat doet hij niet, terwijl hij precies weet wat je wilt, hij blijft gewoon aan dezelfde plant ruiken, en je hebt hem al een paar keer gewaarschuwd. Je loopt naar hem toe, je pakt hem bij zijn halsband en wil hem meenemen en hij bijt? Wat doe je dan? Negeren?

Alles proberen om hem toch maar de laten komen, desnoods met een stuk worst, en als hij komt, is het de meest geweldige hond op aarde.
Geef jij hem die mep als hij toch eens komt of jij hem op haalt, vind je het dan heel gek dat hij niet komt?
Het is imo geen kind die je kunt waarschuwen met "als je nu niet komt, dan krijg je...".

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:07

saskiakefie schreef:
Thats_Me schreef:

Dan ga jij uit van het extreme. Bij een goede opvoedinig zal een hond eigenlijk nooit bijten. Daarbij waarschuwt een hond altijd voordat hij aanvalt. Als jij als hondeneigenaar die signalen negeerd kan je inderdaad een snauw verwachten. Jij zal toch ook iemand een mep geven als die je aan de haren meesleurt als je niet luistert. Helaas kennen veel hondeneigenaren deze signalen niet of laten ze de hond alleen met kleine kinderen waardoor er nog teveel ongelukken gebeuren.

Om in te gaan op het bijten. Als een dier bijt dan krijgt hij van mij een mep en een flinke ook! Dat mag gewoon niet en dan moet je consequete zijn. Dit soort gevallen vallen trouwens niet onder wie niet horen wil moet maar voelen Nagelbijten / Gniffelen
In zo'n geval kan je hond beter apart zetten op zijn plaats en blijven negeren. Daarbij als de hond goed opgevoed is en puur uit paniek reageerd en bijt voelt hij zich al zo schuldig dat, dat al straf genoeg is.
Maar in de meeste gevallen is het puur een geval van slechte opvoeding. In dat geval kan soms!!!! een corigerende tik op zijn plaats zijn. Al heeft de hond dan eerder een heropvoeding nodig (waar dus niet gemept moet worden!! maar genegeerd en beloond!)

Aangezien slaan een hond juist banger = meer kans op bijten
of agressiever = meer kans op bijten maakt.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:09

maar als hij zij dat gaat misbrukken??
wat doe je dan??
mijn jackrussel een een werkelijke bitch (hehe) en zal je dus misbruiken (ze doet alles voor eten)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:12

Tja... dilemma.. gewoon een keer bij het nekvel grijpen vind ik eigenlijk niet erg (tenminste.. als je hond niet luistert hé!) Maar slaan.. tjah.. Onze hond liep voorheen altijd nogal weg en we hebben streng toegesproken (boos Tong uitsteken) in z'n nekvel gegrepen en het beest wist heel goed dat het niet mocht! Alleen ze bleef weglopen (ik woon imo op een boerderij dus lange leve de vrijheid kan ze overal naartoe als ze buiten is) maar nou... toen heeft m'n vader haar eens een keer met de (broek)riem geslagen nadat ze weer een keer weggelopen was. Tjah.. het heeft wél geholpen.. Maar ik vind/vond het toen wel verschrikkelijk eigenlijk.. maar aan de andere kant... dalijk loopt ze zich onder een auto...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:12

saskiakefie schreef:
Tijgertje86 schreef:

met voelen wordt niet alleen slaan bedoeld! Ook een keer in het nekvel vastgrijpen oid.

Nekvel vastgrijpen kan effectief zijn. Als hond denkt dat hij hoger in rang staat en eens op zijn plaats gezet moet worden omdat hij probeerd de 'macht' in het gezin over te nemen of die al heeft.

Al is dit te voorkomen met goede opvoeding. Alleen veel hondeneigenaren kunnen niet consequent zijn waardoor in veel gevallen de puppycursus allang niet meer effectief is en de hond in huis de baas is geworden.

Daarbij 1x op zijn plaats zetten moet genoeg zijn. Als je voor de rest consequent blijft.

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:13

Mijn hond is nu 10 en ik heb twee cursussen met haar gelopen dus de commando's begrijpt ze echt wel. Als ik haar een commando geef, bijvoorbeeld 'hier' en ze blijft lekker aan een plantje ruiken waarschuw ik haar eerst op strenge toon en als ze dan nog niet komt haal ik haar op aan de slipketting of als ze die neit om heeft in het nekvel. Of bij een andere oefening een corrigerende ruk aan de lijn (en dus slipketting).
Ze moet wel duidelijk weten dat ik de leider ben en dat ze naar mij moet luisteren. Twee honden die dat onder elkaar uitmaken doen dat ook niet lief en bijten elkaar ook in het nekvel.

Dit komt trouwens niet vaak voor hoor, meestal heof ik maar 1keer te roepen en ze komt er al aan. Bovendien ben ik een groot voorstander van belonen, belonen en belonen ipv straffen. Je moet consequent blijven zodat de hond weet dat jij de leider/baas bent en dat ook blijft, maar het moet leuk blijven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:14

dilemma idd, als ze weg willen rennen, en je grijpt ze even in hun nekvel, dat vind ik kunnen, ik heb het ook mee gemaakt, dat de baas de hond het stroomdraad in zijn bek deed, op zich héél sneu, maar het zou nog zieliger zijn als hij werd aangereden.. het is heel dubbel.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:14

saskiakefie schreef:
Black_White schreef:

en hoe ben je dan consequint en standvastig? wat doe je als je hond (bijvoorbeeld puppy) niet luisterd? En dat ie na de vijfde keer gewaarschwd te hebben nog steeds zijn eigen gangetje gaat?

Op plaats wijzen en negeren. Verlaat hij zijn plaats terug brengen en negeren. Dus verder niet aaien, niet praten niets. Dit kan een tijdje zo doorgaan maar op een end krijgen ze het wel door.

Consequent en standvastig zijn is gewoon duidelijke regels stellen en die ook naleven. Dus niet ene keer wel en andere keer niet.

Daar moet je al van pups af aan mee beginnen. Ook al is dat opspringen van zo'n kleine hond zo schattig of het aflebberen van je gezicht. Maar als de hond dan groot en volwassen is dan is het opeens vervelend. Tja was te voorkomen maar helaas lastig af te leren.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:16

Mijn hond krijg wel eens een tik, ze zit nu echt in de pupertijd en weet en snapt alles dondersgoed. maar ik zal haar nooit een schop verkopen of echt gaan slaan, dat geeft vaak juist het tegenover gesteld effect..

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:17

Ik denk dat honden die connectie niet zien, 'als ik dit niet doe dan gebeurt er dat'.
Ik los het meestal op met stem.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 21:18

Thats_Me schreef:
saskiakefie schreef:

Dan ga jij uit van het extreme. Bij een goede opvoedinig zal een hond eigenlijk nooit bijten. Daarbij waarschuwt een hond altijd voordat hij aanvalt. Als jij als hondeneigenaar die signalen negeerd kan je inderdaad een snauw verwachten. Jij zal toch ook iemand een mep geven als die je aan de haren meesleurt als je niet luistert. Helaas kennen veel hondeneigenaren deze signalen niet of laten ze de hond alleen met kleine kinderen waardoor er nog teveel ongelukken gebeuren.

Om in te gaan op het bijten. Als een dier bijt dan krijgt hij van mij een mep en een flinke ook! Dat mag gewoon niet en dan moet je consequete zijn. Dit soort gevallen vallen trouwens niet onder wie niet horen wil moet maar voelen Nagelbijten / Gniffelen
In zo'n geval kan je hond beter apart zetten op zijn plaats en blijven negeren. Daarbij als de hond goed opgevoed is en puur uit paniek reageerd en bijt voelt hij zich al zo schuldig dat, dat al straf genoeg is.
Maar in de meeste gevallen is het puur een geval van slechte opvoeding. In dat geval kan soms!!!! een corigerende tik op zijn plaats zijn. Al heeft de hond dan eerder een heropvoeding nodig (waar dus niet gemept moet worden!! maar genegeerd en beloond!)

Aangezien slaan een hond juist banger = meer kans op bijten
of agressiever = meer kans op bijten maakt.

maar een voor een puppy vind ik dit niet extreem, en als je nou eens een puppy zou nemen Knipoog

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:19

twistermahoi schreef:
maar als hij zij dat gaat misbrukken??
wat doe je dan??
mijn jackrussel een een werkelijke bitch (hehe) en zal je dus misbruiken (ze doet alles voor eten)

Je moet niet over je heen laten lopen JIJ bent baas! Bedenk dat goed.

krijgt je Jack wel genoeg beweging? Het zijn hele actieve dieren die echt wel een paar uur per dag naar buiten moeten. Daarbij heb je tegenwoordig ook van die slimme spelletjes. Aangezien een Jack ook veel met zijn hersens bezig is is dat misschien een idee om te proberen haar bezig te houden. Hier kunnen ze lang zoet mee zijn. Daarvoor is een Kong ook ideaal Haha!

Daarbij werkt hetzelfde systeem van negeren en belonen. Geef alleen aandacht als jij dat wilt en niet als je hondje dat wilt. Doet ze iets goed op commando gelijk belonen (kan met eten maar ook zonder met gewoon het woordje braaf)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:20

saskiakefie schreef:
maar een voor een puppy vind ik dit niet extreem, en als je nou eens een puppy zou nemen Knipoog

Een goeie NEE werkt bij pups al erg effectief. Blijft ze volhardend dan negeren. Ze zal je heus niet in de broekspijpen gaan aanvliegen zo zijn pups niet. Als ze het tijdens spelen doen is het speels gedrag. Als jij dan duidelijk maakt dat je daar niet van gedient bent met een goede duidelijke NEE en daarna even negeerd is de boodschap al snel duidelijk Lachen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 21:21

Thats_Me schreef:
saskiakefie schreef:

Op plaats wijzen en negeren. Verlaat hij zijn plaats terug brengen en negeren. Dus verder niet aaien, niet praten niets. Dit kan een tijdje zo doorgaan maar op een end krijgen ze het wel door.

Consequent en standvastig zijn is gewoon duidelijke regels stellen en die ook naleven. Dus niet ene keer wel en andere keer niet.

Daar moet je al van pups af aan mee beginnen. Ook al is dat opspringen van zo'n kleine hond zo schattig of het aflebberen van je gezicht. Maar als de hond dan groot en volwassen is dan is het opeens vervelend. Tja was te voorkomen maar helaas lastig af te leren.

maar als je niks tegen hem zegt, weet ie ook nuet dat ie moet BLIJVEN zitten Knipoog

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:21

Kleine aanvulling. Daarbij is bijten van een pup niet doorbijten. Onder bijten versta ik dus echt doorbijten met bijtwonden als gevolg.