Bij je mening, hoort een argument

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Thats_Me schreef:Ik blijf er bij dat bij fout gedrag negeren beter werkt en dat goed gedrag juist goed beloond moet worden.
Dus nee ben het er niet mee eens.
Tijgertje86 schreef:Waarom slaan? Consequent zijn en duidelijk tegen de hond praten, eventueel de hond een beetje op weg helpen (door bijvoorbeeld op zijn rug te duwen) moet genoeg zijn. Door een hond (of ander dier) te slaan, dwing je het dier door pijn en angst, dat heeft niets met 'Wie niet horen wil, moet maar voelen' te maken. Je kunt je hond beter belonen bij braaf gedrag, net als bij paarden. Soms moet ik even tot 10 tellen, maar slaan heel geen enkel gunstig effect.
Black_White schreef:Ook in dit geval vind ik degene die geweld moet gebuiken om de baas te kunnen zijn zwakker of gelijk aan de hond. Een échte baas hoeft namelijk maar te wenken en de hond gehoorzaamd. En dit kunnen we berijken door consequent standvastig en duidelijk te zijn in je wil. Geen aah lieve oogjes op het moment dat hij het verkeerd doet, maar juist als hij het goed doet. En dan mag er ook beloont worden, dat maakt het extra aantrekkelijk om te luisteren.
saskiakefie schreef:oke dan ga ik nu eens uitdagen, dat wil niet zeggen dat ik ermee eens ben hoor.
En als je tegen je hond zegt dat hij bij je moet komen, maar dat doet hij niet, terwijl hij precies weet wat je wilt, hij blijft gewoon aan dezelfde plant ruiken, en je hebt hem al een paar keer gewaarschuwd. Je loopt naar hem toe, je pakt hem bij zijn halsband en wil hem meenemen en hij bijt? Wat doe je dan? Negeren?
saskiakefie schreef:Thats_Me schreef:Ik blijf er bij dat bij fout gedrag negeren beter werkt en dat goed gedrag juist goed beloond moet worden.
Dus nee ben het er niet mee eens.
oke dan ga ik nu eens uitdagen, dat wil niet zeggen dat ik ermee eens ben hoor.
En als je tegen je hond zegt dat hij bij je moet komen, maar dat doet hij niet, terwijl hij precies weet wat je wilt, hij blijft gewoon aan dezelfde plant ruiken, en je hebt hem al een paar keer gewaarschuwd. Je loopt naar hem toe, je pakt hem bij zijn halsband en wil hem meenemen en hij bijt? Wat doe je dan? Negeren?
saskiakefie schreef:Tijgertje86 schreef:Waarom slaan? Consequent zijn en duidelijk tegen de hond praten, eventueel de hond een beetje op weg helpen (door bijvoorbeeld op zijn rug te duwen) moet genoeg zijn. Door een hond (of ander dier) te slaan, dwing je het dier door pijn en angst, dat heeft niets met 'Wie niet horen wil, moet maar voelen' te maken. Je kunt je hond beter belonen bij braaf gedrag, net als bij paarden. Soms moet ik even tot 10 tellen, maar slaan heel geen enkel gunstig effect.
met voelen wordt niet alleen slaan bedoeld! Ook een keer in het nekvel vastgrijpen oid.
saskiakefie schreef:Black_White schreef:Ook in dit geval vind ik degene die geweld moet gebuiken om de baas te kunnen zijn zwakker of gelijk aan de hond. Een échte baas hoeft namelijk maar te wenken en de hond gehoorzaamd. En dit kunnen we berijken door consequent standvastig en duidelijk te zijn in je wil. Geen aah lieve oogjes op het moment dat hij het verkeerd doet, maar juist als hij het goed doet. En dan mag er ook beloont worden, dat maakt het extra aantrekkelijk om te luisteren.
en hoe ben je dan consequint en standvastig? wat doe je als je hond (bijvoorbeeld puppy) niet luisterd? En dat ie na de vijfde keer gewaarschwd te hebben nog steeds zijn eigen gangetje gaat?
Thats_Me schreef:saskiakefie schreef:
oke dan ga ik nu eens uitdagen, dat wil niet zeggen dat ik ermee eens ben hoor.
Dan ga jij uit van het extreme. Bij een goede opvoedinig zal een hond eigenlijk nooit bijten. Daarbij waarschuwt een hond altijd voordat hij aanvalt. Als jij als hondeneigenaar die signalen negeerd kan je inderdaad een snauw verwachten. Jij zal toch ook iemand een mep geven als die je aan de haren meesleurt als je niet luistert. Helaas kennen veel hondeneigenaren deze signalen niet of laten ze de hond alleen met kleine kinderen waardoor er nog teveel ongelukken gebeuren.
Om in te gaan op het bijten. Als een dier bijt dan krijgt hij van mij een mep en een flinke ook! Dat mag gewoon niet en dan moet je consequete zijn. Dit soort gevallen vallen trouwens niet onder wie niet horen wil moet maar voelen
In zo'n geval kan je hond beter apart zetten op zijn plaats en blijven negeren. Daarbij als de hond goed opgevoed is en puur uit paniek reageerd en bijt voelt hij zich al zo schuldig dat, dat al straf genoeg is.
Maar in de meeste gevallen is het puur een geval van slechte opvoeding. In dat geval kan soms!!!! een corigerende tik op zijn plaats zijn. Al heeft de hond dan eerder een heropvoeding nodig (waar dus niet gemept moet worden!! maar genegeerd en beloond!)
Aangezien slaan een hond juist banger = meer kans op bijten
of agressiever = meer kans op bijten maakt.
twistermahoi schreef:maar als hij zij dat gaat misbrukken??
wat doe je dan??
mijn jackrussel een een werkelijke bitch (hehe) en zal je dus misbruiken (ze doet alles voor eten)
saskiakefie schreef:maar een voor een puppy vind ik dit niet extreem, en als je nou eens een puppy zou nemen
Thats_Me schreef:saskiakefie schreef:
en hoe ben je dan consequint en standvastig? wat doe je als je hond (bijvoorbeeld puppy) niet luisterd? En dat ie na de vijfde keer gewaarschwd te hebben nog steeds zijn eigen gangetje gaat?
Op plaats wijzen en negeren. Verlaat hij zijn plaats terug brengen en negeren. Dus verder niet aaien, niet praten niets. Dit kan een tijdje zo doorgaan maar op een end krijgen ze het wel door.
Consequent en standvastig zijn is gewoon duidelijke regels stellen en die ook naleven. Dus niet ene keer wel en andere keer niet.
Daar moet je al van pups af aan mee beginnen. Ook al is dat opspringen van zo'n kleine hond zo schattig of het aflebberen van je gezicht. Maar als de hond dan groot en volwassen is dan is het opeens vervelend. Tja was te voorkomen maar helaas lastig af te leren.