'Oververliefde' valkparkieten HELP! (steeds eieren)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Coconuts

'Oververliefde' valkparkieten HELP! (steeds eieren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 21:59

Help help help.. wij weten ons geen raad meer met onze 'oververliefde' valkparkieten..

We hebben ze nu iets meer dan een 2 jaar. Gekocht als 2 'mannen' en ze mochten net bij moeders vandaan. De één hadden we 1 week en de ander kwam een week later (uit een ander nest, geen familie dus. Wel zelfde fokster).
In het begin waren ze nog aardig tam en vonden ze het heerlijk als wij hen aandacht gaven. We hebben bewust gekozen om er 2 te nemen ivm ons werk/school en het alleen zitten. Dit leek de fokster ook een beter idee, in het belang van de valkjes. Wij vonden het prima; mams er 1 en ik er 1.

Na een tijdje kregen ze elkaar steeds meer in de gaten en ze werden verliefd.. Ons vonden ze steeds minder aantrekkelijk en ze trokken steeds meer naar elkaar toe. Dit scheen normaal te zijn, dus wij vonden het best. Tot we ineens, zo'n jaartje later, een ei op de bodem vonden..
Al met al bleken we toch een man en een pop (vrouwtje) te hebben..
Fokster gesproken; het kon zijn dat er een zogenoemde 'crossover' plaats heeft gevonden. Hiervoor waren we al gewaarschuuwd, niet dat het vaak gebeurde maar het KON zo zijn. En natuurlijk; het is bij onze 'Arie' gebeurd (nu dus omgedoopt tot Ariël..).

Om alles samen te vatten: We hebben een keer geprobeerd de eieren te laten liggen, maar de man vondt het geen best idee dat de pop bij de eieren in de buurt kwam en de gehele dag zat hij haar achterna in de kooi (vrij grote kooi). Het werdt gewoon zielig.. Maar ons werd duidelijk afgeraden de eieren NIET weg te halen. De pop zou anders eieren blijven leggen en van slag raken.
Na een aantal dagen / weken verloren ze hun interesse in de eieren en hebben we ze toch weggehaald toen ze er niet meer naar omkeken. Ze hadden geen idee wat ze moesten doen. Man broedde overdag goed maar 's nachts lagen de eieren altijd koud..

Zo is het een aantal keer door gegaan. En om een lang verhaal kort te maken: vandaag liet de pop haar zoveelste ei vanaf haar stok vallen.
De man vindt het geweldig om zijn poppetje te 'bereiden' en doet dit dan ook wanneer hij er de kans voor krijgt, blijkbaar vind zij het ook best aangezien ze er net zo graag voor blijft zitten. Het enige probleem is dat zij telkens vol zit met eieren en ze beide gestresst worden zodra ze op de grond liggen. Man blijft jagen en pop weet zich geen houding meer te nemen. De eieren worden niet goed uitgebroed (enkel overdag zo nu en dan).

Pff.. wij weten het niet meer. We hebben al geprobeerd de eieren zo lang mogelijk te laten liggen. Om ze meteen na het leggen weg te halen. Om nepeieren neer te leggen.. we hebben geen idee meer wat we moeten doen.
Volgens de dierenarts kon hij ze wel een soort spuitje geven wat het gehele gebeuren zou kunnen remmen, maar aangezien de pop geen behoefte heeft om gepakt te worden vladderd ze zich nog eens dood al we haar zouden willen pakken. En met kooi en al naar de DA heeft geen zin, aangezien we de kooi nooit in de auto kunnen vervoeren. Met daarbij dat we zelf het idee hebben dat ze (vooral de pop) het niet zou overleven door de stress.. (Denken we te moeilijk? Wie weet..)

Maar we weten dus niet meer wat moeten doen. Het wordt gewoon zielig, zovaak liggen er weer eieren. En als ze er niet liggen is het even rustig in de kooi. Maar na zo'n week of 1 á 2 klimt de man er weer op en HUP een aantal dagen later begint het weer opnieuw.

We hebben nog wel meer geprobeerd, zoals werken met een doek over de kooi.
Maar het wordt wel een heel lang verhaal zie ik Bloos We zijn gewoon hopeloos..

Hopelijk kan iemand ons helpen?
Alvast heel erg bedankt, ook namens de 'oververliefde' valkjes.

(PS: uit elkaar halen vinden we ook weer zo sneu Ach gut Ze vinden elkaar geweldig.
En aub geen slechte dingen over de fokster; zij vroeg ons of wij problemen hadden met een pop (toen we erachter kwamen) en wij gaven aan van niet. Niet wetende dat dit ging gebeuren..)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: 'Oververliefde' valkparkieten HELP! (steeds eieren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:01

Je kunt de eitjes vervangen door nepeitjes, maar sommige valkjes blijven op het nest zitten. Het is natuurlijk belangrijk dat ze blijft eten.
Ben je toevallig lid van valkparkiet.com?
Ik heb wel valkparkieten maar nog (geen) ervaring met eitjes, dus wat dat betreft kan ik je niet verder helpen, maar ik weet dat het vaker voorkomt, en dat er dan vaak nepeitjes bij worden gedaan!

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:04

Ik weet dat er een valkjes forum is. misschien een idee daar dit verhaal daar te herschrijven..?

verder zou ik het niet weten, zal een vriendin vragen hoe die site heet..!

sterkte

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:05

Dat heb ik hierboven al neer gezet Ja
Het forum heet http://www.valkparkiet.com

Het probleem is dat valkparkieten zich idd ziek kunnen broeden.
Met valkparkieten naar de DA gaat trouwens op zich prima hoor. Mijn valkjes hebben er tot nu toe nog geen problemen mee gehad.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 02-03-08 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:06

Heb je er een nest hok in staan? Mijn moeder had hetzelfde, maar met het nesthok is het wel goed gegaan en heeft ze er een jong aan over gehouden. Daarna was het een beetje over met de lusten van de man Haha!

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 01:16

Cayenne schreef:
Je kunt de eitjes vervangen door nepeitjes, maar sommige valkjes blijven op het nest zitten. Het is natuurlijk belangrijk dat ze blijft eten.
Ben je toevallig lid van valkparkiet.com?
Ik heb wel valkparkieten maar nog (geen) ervaring met eitjes, dus wat dat betreft kan ik je niet verder helpen, maar ik weet dat het vaker voorkomt, en dat er dan vaak nepeitjes bij worden gedaan!

Nepeitjes hebben we ook al geprobeerd, maar de man broed overdag wel (in het begin meer als nu) en de pop héél af en toe als ze de kans krijgt, maar de man zit haar meer achterna (ze moet naar beneden, maar zodra ze daar is weer naar boven etc..) dan dat er gebroed wordt. En 's nachts broed er geen van beide, dan zitten ze suf naast elkaar te slapen boven in de kooi.
Ze worden dus alleen maar gestresst zodra er eieren zijn. Echt of nep.

Van valkparkiet.com is de fokster zelf ook lid. Er werdt sterk afgeraden de eieren weg te halen, alleen hebben we dan gestress in de kooi. En we kunnen ze ook moeilijk laten liggen tot ze wegrotten Bloos

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 01:19

Cayenne schreef:
Dat heb ik hierboven al neer gezet Ja
Het forum heet http://www.valkparkiet.com

Het probleem is dat valkparkieten zich idd ziek kunnen broeden.
Met valkparkieten naar de DA gaat trouwens op zich prima hoor. Mijn valkjes hebben er tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Mag ik vragen hoe jij dit doet? Ik ben bang dat als we ze uit elkaar halen het helemaal gestress wordt. Dit werdt het al toen ze nog los vlogen en de 1 in de kooi zat en de ander erbuiten. Het zijn meer stresskippetjes dan valkjes zegmaar Knipoog Als ze maar samen kunnen zijn..
En aangezien we een vrij flinke kooi hebben.. de DA ziet ons al aankomen Bloos

Ga jij naar de DA voor de prik die ik beschreef? Of ergens anders voor?
Ben erg benieuwd Lachen

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 01:21

orri schreef:
Heb je er een nest hok in staan? Mijn moeder had hetzelfde, maar met het nesthok is het wel goed gegaan en heeft ze er een jong aan over gehouden. Daarna was het een beetje over met de lusten van de man Haha!

We hebben het ook al met een broedhok geprobeerd. De veren vlogen om je oren. Man dook het hok in en joeg de arme dame van haar eitjes (moet zeggen dat het er vast erger uit zag dan het was, maar toch). Hij leek alleen door te hebben wanneer ze haar volgende eitje ging leggen. Dan mocht ze er even in en zat hij lief naast haar te fluiten en te kwebbelen. Maar verder, nee.. Hetzelfde verhaal als wanneer ze op de grond liggen. Alleen maakt een boedhok de kooi krapper en wordt het 'vluchten' voor de pop moeilijker.

[EDIT] Daarnaast hebben we in het begin nog geprobeerd om er een nestje aan over te houden. Inderdaad met de gedachten dat ze het na een nestje 'beter' gaan doen en zich wat in een normaler ritme voortplanten. Opzich zou een nestje niet zo'n probleem zijn (kan dit eigenlijk normaal in een kooi?) maar aangezien ze niet goed broeden, komen de eieren niet uit. Overdag wordt er af en toe wel gebroed door meneer, maar 's nachts zit geen van beide erop. Slapen lijken ze belanrijker te vinden..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:13

Ik heb grasparkieten en geen valkparkieten maar denk dat het verschil niet zo groot is. Ik zou ze denk ik apart zetten of voor beide een ander maatje zoeken als niks helpt. De pop zal anders op een gegeven moment uitgeput raken.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:15

Ik zet ze met z'n tweeen in een donker doosje (wel ruim genoeg) met een aantal luchtgaten wanneer ik naar de DA moet Ja
Ze hebben wel eens een prik gehad bij de DA, maar niet dezelfde prik als waar jij voor gaat. Een van mijn 2 valkjes is niet eens bang voor de DA. Hij vind het eigenlijk alleen maar vervelend Clown

Een donkere doos werkt nog altijd het beste, en dan idd allebei meenemen als ze zo aan elkaar gehecht zijn. Dat werkt dan toch het beste.

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 12:43

Wilawander schreef:
Ik heb grasparkieten en geen valkparkieten maar denk dat het verschil niet zo groot is. Ik zou ze denk ik apart zetten of voor beide een ander maatje zoeken als niks helpt. De pop zal anders op een gegeven moment uitgeput raken.

Als ik heel eerlijk moet zijn.. ze mogen hier dood gaan, maar we hoeven écht geen andere meer Bloos
Dus liever geen andere maatjes haha. Stel dat het weer zo loopt? Zitten we er met 4 en hetzelfde probleem

Apart zetten hebben we ook al eens over gedacht. We zijn alleen bang dat ze van streek raken zonder elkaar?
Iemand hier misschien ervaring mee? Om een koppeltje uit elkaar te halen?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:52

Ze scheiden op het moment dat de pop eitjes heeft gelegd? Dan bedoel ik niet met een apart hok, maar een stuk gaas ertussen zodat de pop wel kan broeden, het mannetje haar wel kan zien, maar dat hij niet bij haar kan komen?
Zo te horen broed de pop wel, maar kan dit niet door de man. Misschien een idee?

(geen verstand van valkparkieten, maar denk even mee)

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 12:56

Roane schreef:
Ze scheiden op het moment dat de pop eitjes heeft gelegd? Dan bedoel ik niet met een apart hok, maar een stuk gaas ertussen zodat de pop wel kan broeden, het mannetje haar wel kan zien, maar dat hij niet bij haar kan komen?
Zo te horen broed de pop wel, maar kan dit niet door de man. Misschien een idee?

(geen verstand van valkparkieten, maar denk even mee)

Ook dit gaat denk ik niet lukken, aangezien ze ten 1e in een binnekooi zitten en het scheiden van de kooi erg moeilijk zal gaan worden en ten 2e horen ze samen te broeden. Pop overdag en man 's nachts (als ik het goed begrepen heb?). Ik denk dat het ook weer te zwaar voor haar is om dag en nacht te blijven broeden. Ze kunnen elkaar dan niet aflossen..

Ik word er een beetje moe van Bloos Weet me echt geen raad..
Moet zeggen dat ze ook steeds minder interesse hebben in de eieren. Net zat de man er heel even op maar is nu al weer naar boven geklommen. In het begin broedde hij de gehele dag en lagen de eieren alleen 's nachts bloot. Nu bijna de gehele dag en af en toe klimt hij erop. De pop doet vrijwel geen moeite meer om te broeden..
Het nadel is gewoon dat ze blijven leggen. Grr..

[EDIT] Trouwens wel erg bedankt voor het meedenken hoor Knipoog Alle beetjes helpen. Wie weet komt er straks ineens een geniaal idee naar boven haha..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:20

Naar mijn idee broedt de Pop alleen en voert de man haar en later ook meevoeren aan de jongen. De pop zit ook s'nachts op het nest.
Stel je vraag eens op www.grasparkiet.com daar hebben veel vaste leden ook valkparkieten en veel ervaring.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 18:18

Kijk eens op http://valkjes.gratisforum.be

stel die vraag daar je krijgt daar zeker antwoord, die vriendin van me zei dat ze problemen kunnen krijgen als ze blijven leggen, dus eieren 4 weken kapot in hok laten liggen en dan pas weg halen. dat moet helpen.

ligt er een ei in het hok hebben ze geen ''broed'' drang meer omdat er iets gelegd is.

(ik geef dit door van een fokker/vriendin van me)

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 18:44

Helina0611 schreef:

stel die vraag daar je krijgt daar zeker antwoord, die vriendin van me zei dat ze problemen kunnen krijgen als ze blijven leggen, dus eieren 4 weken kapot in hok laten liggen en dan pas weg halen. dat moet helpen.

ligt er een ei in het hok hebben ze geen ''broed'' drang meer omdat er iets gelegd is.

Oke heel erg bedankt! We gaan ze weer eens even laten liggen..
We kunnen er ook nepeieren voor in de plaats leggen denk ik?

(Eventueel voortaan nepperds laten liggen? Vork Of is dat te makkelijk gedacht?)

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 22:46

Coconuts schreef:
Helina0611 schreef:

Oke heel erg bedankt! We gaan ze weer eens even laten liggen..
We kunnen er ook nepeieren voor in de plaats leggen denk ik?

(Eventueel voortaan nepperds laten liggen? Vork Of is dat te makkelijk gedacht?)

dat was ook wat zei zij, alleen je zei toch dat die eieren niet hielpen enzo en dat ze dan nog door leggen. ga eens die vraag stellen op dat forum. je krijgt zo 1000 tips hoor!

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 19:45

Helina0611 schreef:
dat was ook wat zei zij, alleen je zei toch dat die eieren niet hielpen enzo en dat ze dan nog door leggen. ga eens die vraag stellen op dat forum. je krijgt zo 1000 tips hoor!

Het probleem met het laten liggen van de eieren is; dat de man zo lelijk gaat doen. Hij wil hoe dan ook de eieren beschermen en pop-lief ziet alle tralies van de kooi.. niet erg gemeen, maar hij dreigt wel veel. Die arme dame weet soms ook even niet meer waar ze heen moet.

Vandaag iéts meer gesproken over een eventueel twede hok (uit elkaar dus). Maar we zijn bang dat we een leuk koppel uit elkaar halen. Wie weet is dit heel normaal gedrag voor hen en geven wij er een 'menselijke draai' aan..?

Ik heb me al aangemeld op de site, wacht nog op een bevestiging Lachen

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 00:48

suc6 ik denk wel dat het goed komt als je je heb aangemeld en je vraag heb gesteld.

laat je nog even weten wat er geadviseerd is en wat je gaat ondernemen..?

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 22:18

Helina0611 schreef:
suc6 ik denk wel dat het goed komt als je je heb aangemeld en je vraag heb gesteld.

laat je nog even weten wat er geadviseerd is en wat je gaat ondernemen..?

Zal ik zeker doen!
Heb alleen nog geen bevestiging gekregen zodat ik me aan kan melden.. wel een ander mailtje dat de bevestiging eraan komt, dus het e-mailadres is sowieso goed. Even afwachten nog maar dan.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:53

Citaat:
Fokster gesproken; het kon zijn dat er een zogenoemde 'crossover' plaats heeft gevonden. Hiervoor waren we al gewaarschuuwd, niet dat het vaak gebeurde maar het KON zo zijn. En natuurlijk; het is bij onze 'Arie' gebeurd (nu dus omgedoopt tot Ariël..).

Crossover? Je bedoeld dat een mannetje een vrouwtje word en andersom? Da's pure nonsens hoor, dat kan helemaal niet. Althans, niet bij valkjes. Knipoog

Ik zie maar één oplossing; tijdelijk toch écht apart zetten. (Gewoon kooien naast elkaar) Anders red de pop het nooit! Een broedblok geven hielp niet, zei je, dus dan is dit écht de enige optie. Anders legt ze zich zonder twijfel dood!

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 15:14

Nakisha schreef:
Citaat:

Crossover? Je bedoeld dat een mannetje een vrouwtje word en andersom? Da's pure nonsens hoor, dat kan helemaal niet. Althans, niet bij valkjes. Knipoog

Ik zie maar één oplossing; tijdelijk toch écht apart zetten. (Gewoon kooien naast elkaar) Anders red de pop het nooit! Een broedblok geven hielp niet, zei je, dus dan is dit écht de enige optie. Anders legt ze zich zonder twijfel dood!

Nou, ons is dat wel verteld Knipoog Ook al voordat we daar de Valkjes kochten.. maar verder heb ik daar ook geen verstand van dus ik ga geen 'welles' - 'niettes' aan haha.
Er liggen nu 2 nepeieren en de man is daar nu meebezig. Het is wel lekekr rustig in de kooi momenteel en de dame zit er tevrede bij.

Ik heb net de bevestiging gekregen van de site die hier eerder werdt genoemd. Dus vanavond maar even mijn verhaal daar posten.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 01:02

okejj super, ben erg benieuwd!!!

en laat weten hoe het verloop is!

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:17

wat je ook nog kan proberen is de kooi op een donkerdere, koudere plek te zetten. Als het goed is verandert dan de hormoonhuishouding, en zal het vrouwtje stoppen met leggen.

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 21:37

Mloui schreef:
wat je ook nog kan proberen is de kooi op een donkerdere, koudere plek te zetten. Als het goed is verandert dan de hormoonhuishouding, en zal het vrouwtje stoppen met leggen.

Helaas staan ze al op een iets donkerdere en koudere plek. Hier hadden wij ook al eens van gehoord namelijk Lachen

Er liggen nu 2 nepeitjes in de kooi en meneer is er helemaal gelukkig mee! We laten het net zo lang liggen tot hij er op uitgekeken is. Daarna willen we ze ook nog even laten liggen om te zien of hij weer wil paren of dat hij er toch op uitgekeken is.
Met mevrouw gaat het nu perfect! Ze is al een tijdje niet meer zo in haar hum geweest als nu! Haha!
Ze volgt ons de hele dag (deed ze voorheen niet zo) en elk etenswaar dat ze voorbij ziet komen, MOET ze hebben Knipoog De trosgierst, vitaminedruppels, voerstengels, eivoer, gewoon voer + 'fruit'mix etc. etc. doen haar erg goed! Ze ziet er sowieso een stuk beter uit. Zo wel haar uiterlijk als haar gedrag. (Voorheen kregen ze dit ook wel maar niet regelmatig. Wel voer en water natuurlijk maar de 'fruit'mix en vitaminedruppelts etc. kregen ze niet elke dag).
En man-lief blijft aardig rustig nu hij op de eieren kan blijven. Hij is niet zo agressief als hij voorheen wel eens kon zijn. Hij is vrij relaxt. 's Nachts slapen ze samen boven op de stok.

Lachen