Kat hijgt af en toe behoorlijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Kat hijgt af en toe behoorlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 16:33

We hebben een ong. 15 jarige poes en de laatste tijd hijgt ze regelmatig. We hebben niet echt het idee dat ze er last van heeft, dus daarom zijn we ook nog niet naar de dierenarts geweest. Het is ook maar af en toe dat ze er last van heeft, en het heeft volgens ons geen regelmaat.
Ze komt overigens amper nog buiten, daar heeft ze geen behoefte meer aan.

Komt iemand dit bekend voor?

Mist

Re: Kat hijgt af en toe behoorlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:38

Heb je het idee dat ze het benauwd heeft ? Hoe slaapt ze, ligt ze nog wel languit op haar zij, of ligt ze voornamelijk rechtop ?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:17

ben benieuwd hoe het gaat !

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 09:01

Nee we hebben niet echt het idee dat ze benauwd is, dus daarom ook (nog) niet naar de dierenarts geweest.
Ze ligt nooit languit op dr zij, altijd zo opgerolt meer rechtop. Hoewel ik wel het idee heb (maar dat kan verbeelding zijn) dat wanneer ze zo redelijk opgerolt ligt/zit ze het wel wat benauwder heeft dan wanneer ze normaal zit enzo.
(sorry was dit topic kwijt geraakt)

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 09:18

hijgen is nooit goed.
waarschijnlijk komt dit omdat haar hartje minder goed pompt waardoor de benauwdheid ontstaat.Dit heeft met haar leeftijd te maken. als dit vaak voorkomt kun je waarschijnlijk een soort plaspillen krijgen om het overtollige vocht weg te krijgen .Dan moet je langs de dierenarts.
Het is maar wat je nog voor acties wilt bij je kat. Stress zal ook niet goed zijn voor haar.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 10:39

Nee en ze kan er al absoluut niet tegen om vervoerd te worden.. Heeft ze al nooit leuk gevonden, maar nu we vorig jaar verhuist zijn al helemaal niet meer.
En pillen is ook een drama, die wormenpilletjes doen we haar al absoluut geen plezier mee. Dus ik denk toch dat het beter is er niks aan te doen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:42

als ze benauwd is door vocht rond haar longen (wat ik vermoed volgens jouw beschrijving- en helaas heb ik dit eerder meegemaakt) dan kan ze daardoor stikken, los van dat moeite moeten doen om te ademen heel erg uitputtend is.

Ik ken geen enkele kat die het leuk vind om naar de DA te gaan, soms moet het echter.

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:54

onze kat van 23 jaar(!) kreeg dit ook. We wilden geen stress meer voor haar dus niet naar de DA gegaan.Want beter werd ze niet meer. Na ong. een half jaar kon ze alleen nog maar liggen en was ze steeds benauwd . Dan moet je de beslissing nemen om haar in te laten slapen , anders is het lijden. En dat is niet eerlijk.

Ik denk dat je zelf heel goed kan inschatten wanneer dat moment is aangekomen. En als je er al geen pillen inkrijgt.........
laat haar nog lekker "genieten" thuis tot het niet meer gaat.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:02

Ik zal gewoon ffies langs de DA gaan en kijken wat hij ervan zegt.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 15:21

Maar we hebben niet echt het idee dat ze erg benauwd is! Dat is het hem nou juist. Overignes is dat gehijg ook met vlagen, nu ligt ze bijvoorbeeld lekker rustig te slapen en hoor je niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:23

Word ze wel eens ineens wakker en begint ze dan te hijgen? Of op andere momenten van de dag dat het ineens begint?

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:26

mijn kat was 2 en deed soms ook heel erg hijgen. Hij bleek achteraf waarschijnlijk een tumor in zn longen te hebben....
Het hijgen was ook niet altijd, dus we zochten er toen ook iks achter, tot hij thuis kwam helemaal onder het bloed en onderweg naar de dierenarts is hij in de auto gestikt...

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 15:27

OH he bah Kelly, das niet fijn om mee te maken!

@ Miss Montana, volgnes mij is het zeer willekeurig dat ze hijgt. Maar ik zal er komende dagen eens goed op letten of er een patroon te vinden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:34

Willekeurig is niet goed. Als het nou na beweging (spelen ofzo) was dan zou het een longinfectie kunnen zijn. Ik zou als ik jou was echt even vanavond of morgen nog naar de DA gaan.

Onze hond had dit een jaar geleden ook, het hijgen en hoesten wat vervolgens steeds erger werd. Wij wilden ook liever even wachten met de dokter ivm stress en we waren op vakantie in de Ardennen. Toen ging het zo snel bergafwaarts op een nacht dat we diezelfde ochtend naar Maastricht zijn gereden. Hij bleef maar hijgen en het benauwd hebben. Bij de DA bleek dat hij een ontzettend lekkende hartklep heeft en al het vocht wat zijn hart niet kon wegpompen ging in zijn longen zitten. Kortom: Onze hond was langzaam aan het stikken. Gelukkig waren we er op tijd bij en kreeg hij een goede vochtafdrijver. Omdat het vocht in de longen zit willen ze het wegkrijgen door de hoesten/hijgen alleen lukt dit ze niet. Dus moeten ze diuretica krijgen, dat zijn vochtafdrijvers die ervoor zorgen dat het vocht weggaat en ze gaan er dus meer door plassen. Als het daadwerkelijk een hartafwijking is zal je kat ook aan de hartpillen moeten. Maar ga eerst maar even naar de DA om duidelijkheid te krijgen want vanaf hier kunnen wij niet zeggen wat het zou kunnen zijn. Ik zou iig niet te lang wachten want het kan echt ineens heel erg bergafwaarts gaan en dan heb je er alleen maar spijt van dat je niet eerder bent gegaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-08 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:35

Ik zal als ik jouw was ook even naar de dierenarts gaan, beter te vroeg dan te laat....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:06

Mijn kat had dat ook, door een virusinfectie wat vocht op de longen. Heeft toen iets gekregen en 2 weken later was het over. Mijn kat gaat ook op zijn zachtst gezegd niet graag mee, maar zoiets vind ik toch wel belangrijk Lachen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:21

Deze reacties zijn ook de reden dat ik er dieper op in ging. Ik heb het 3x meegemaakt, katten die hijgen, 2x FIP en 1x lympfoon (kanker) door vocht in de longen, alle drie de katten heb ik in moeten laten slapen.

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:26

het gaat hier wel over een kat van 15 jaar !
niet dat dat wil zeggen dat je niks meer moet doen maar ik snap de overweging om het af te wachten.( tenzij er continue benauwdheid is)

Bij een jong dier moet je natuurlijk meteen actie onder nemen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:30

Of een kat nu 15 jaar is of 15 maanden, als hij iets mankeert gaat hij naar de DA want die is er tenslotte voor om het op te lossen.
Dan maar een dagje een boze of gestreste kat, maar dat valt meestal achteraf reuze mee als ze weer eenmaal thuis zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:32

lucille schreef:
het gaat hier wel over een kat van 15 jaar !
niet dat dat wil zeggen dat je niks meer moet doen maar ik snap de overweging om het af te wachten.( tenzij er continue benauwdheid is)

Bij een jong dier moet je natuurlijk meteen actie onder nemen.

sorry...maar dat slaat nergens op, ik heb 6 katten waarvan 4 > 15jaar en die hijgen echt niet. Dit is een aanwijzing voor een serieus probleem, na 15 jaar trouwe dienst zou je denken dat een kat recht heeft op een dierenartsbezoek waarbij er iets (indien nog mogelijk) aan zijn probleem gedaan kan worden. Ik heb zelf astmatische bronchitis-ik weet hoe het is om geen "lucht" te kunnen krijgen, dat breekt je op !

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:37

Wij hebben ook een demente kat van bijna 20 jaar (die al kanker had) nog aan zijn gebit laten helpen (oa kiezen trekken), hij heeft het daarna nog een ruim jaar volgehouden in redelijk goede gezondheid zonder pijn met regelmatige controles aande DA. Je weet dat katten soms klauwen met geld kosten en de rekening heeft mij er nog nooit van weerhouden om naar de DA te gaan.

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:42

daar gaat het dus niet om.
ik vind dat je een dier waardig moet behandelen , en dat betekent voor mij ( = persoonlijk) ook geen onnodige levensrekkende behandelingen bij een terminaal probleem.

Maar dat is bij de kat vd TS nog niet duidelijk natuurlijk, dus dat moet je eerst weten.
Dus mijn opmerking sloeg daarop.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:44

Het is lekker diervriendelijk om een kat een paar dagen te laten creperen voor dat hij de pijp uit gaat (beetje kort door de bocht en cru gezegd)

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:47

eh, wie heeft het hier over een paar dagen laten creperen ?
dat wil toch niemand ?
volgens mij gaan we nu een beetje off topic????

kat van TS hijgt af en toe.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 22:10

lucille schreef:
eh, wie heeft het hier over een paar dagen laten creperen ?
dat wil toch niemand ?
volgens mij gaan we nu een beetje off topic????

kat van TS hijgt af en toe.

wat reden genoeg is om het te laten onderzoeken, ik raad zelf aan bloedonderzoek en rontgenfoto of scan om vocht rond de longen uit te sluiten. Dit is namelijk niet altijd hoorbaar via normaal onderzoek, en ik spreek uit ervaring.