ex-zwerfkat en z'n ''gebreken''

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

K_im

ex-zwerfkat en z'n ''gebreken''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 18:55

Hoi,

Wij hebben een aantal jaar geleden een zwerfkat in huis genomen. Super lief beestje, volgens de dierenarts nog niet zo heel oud. Jaar of 3.

Maarja, wij hebben nog een kat. Ze kunnen het prima met elkaar vinden. Slapen tegen elkaar aan etc. Maar tijdens het eten is het best een probleem.

Het begint wanneer mijn moeder uit haar werk komt. Oh.. Vrouwtje thuis is bijna etenstijd Vork Continu is ie dus aan het miauwen. Niet zo'n lief zacht mouwtje, maar zo'n hele schelle en harde! Mijn moeder wordt hier echt gek van en begint naar die kat te schreeuwen... Ach gut

Uiteindelijk zet ze m op de gang.. (Wel kattenbak, brokjes en water binnnen bereik)

Rond een uur of 6 krijgen ze eten. Ieder een kwart blikje natvoer. Die kat is hier echt gek op! Hij eet het zo snel op.. Niet normaal. Binnen 2 minuten is het bakje leeg. Terwijl mijn ander kat er gewoon minimaal 5 minuten over doet.

Enja, dan eet de ''zwerfkat'' dus het eten van die ander op. Nu zetten we ze al uit elkaar, zodat de andere kat gewoon rustig kan eten, maar als we door de gang door moeten. (wc, naar boven etc.) Moeten we dus eerst ''langs de kat''. Zodra de deur open is, glipt ie weg en zit ie voordat je je kan omdraaien aan het eten van de ander...

Ook bij andere dingen zoals het open maken van kasten, koelkast, het in en uit ruimen van vaatwasser etc. Staat ie binnen no time bij je voeten te 'janken'.

Hij heeft onbeperkt toegang tot brokjes.. We geven nooit iets tijdens het eten, zodat ie niet gaat bedelen etc. Al heeft mijn broer (die alleen op zaterdagavond hier is) nog wel moeite mee en laat regelmatig per ongeluk wat van zijn stukkie vlees vallen. Hamer

Is hier nu echt niets aan te doen. Is dit gedrag af te leren. Ik hoop dat iemand ons hiermee kan helpen. In het begin was het heel schattig, maar nu begin ik me er soms aan te irriteren...

Alvast bedankt!

alegro

Re: ex-zwerfkat en z'n ''gebreken''

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:36

dat probleem hebben wij ook
vorig jaar ook een zwerfkat in huis genomen,
hij is super lief maar als iemand maar naar de keuken loopt
rent hij gelijk naar je toe en maar schreeuwen
als je de koelkast open doet duikt hij er gelijk in
en moet je hem echt weg duwen want hij pakt zo iets uit de koelkast.
wij zijn ook ten eide raad en het begint ook echt irri te worden
maar wij zouden ook echt niet weten wat we eraan kunnen doen Scheve mond

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:30

Je kan een waterpistooltje/plantenspuit paraat houden, als hij de koelkast in duikt een keer natspuiten. Vinden ze echt niet fijn.
Vooral consequent blijven, en wat het voeren betreft bij jouw kat Kim, waarom voer jij of je moeder niet meteen blikvoer als je thuiskomt? Dan is dat maar achter de rug en de rest van de avond eet hij zijn brokjes maar.
Verder zou ik de katten gescheiden houden tijdens het eten van het blik/natvoer, als het maar 5 minuten duurt voor de andere kat het op heeft, maakt dat toch niet zoveel uit om 5 minuten een deur dicht te houden?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:39

Mijn kat kan ook zo vreselijk om eten zeuren. Hamer Gek werd ik ervan. Hij kon niet de hele dag brokjes tot zijn beschikking hebben omdat hij dan alles opvrat, uitkotste, weer opvrat enz. Inmiddels is hij wel aan de hele dag brokjes gewend.

Hoe ik hem heb afgeleerd om om eten te zeuren? Ik zorgde dat hij niet meer van mij maar 3 x per dag van de "pet feeder" te eten kreeg. Dat is een automaat die om de zoveel tijd weer wat eten ter beschikking stelt. Het heeft alsnog 3 weken geduurd voor hij erachter kwam dat hij nooit meer eten van mij kreeg, enkel nog uit de pet feeder. Haha! Ik zorgde ook telkens dat ik hem bijvulde als hij even niet in de kamer was of sliep. Of dit met meerdere katten gaat werken weet ik niet. Dan zou je misschien twee pet feeders in twee kamer gelijktijdig eten moeten laten geven...(en die dingen zijn duur!! Maar 100x het geld waard. De mijne was 75 euro)

alegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:53

jiehaaa schreef:
Je kan een waterpistooltje/plantenspuit paraat houden, als hij de koelkast in duikt een keer natspuiten. Vinden ze echt niet fijn.
Vooral consequent blijven, en wat het voeren betreft bij jouw kat Kim, waarom voer jij of je moeder niet meteen blikvoer als je thuiskomt? Dan is dat maar achter de rug en de rest van de avond eet hij zijn brokjes maar.
Verder zou ik de katten gescheiden houden tijdens het eten van het blik/natvoer, als het maar 5 minuten duurt voor de andere kat het op heeft, maakt dat toch niet zoveel uit om 5 minuten een deur dicht te houden?

ik ga het proberen Lachen

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:12

Ik hoop dat het werkt. En als je kat zich netjes gedraagt, moet je hem helemaal de hemel in prijzen!

alegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:49

het is gelukt Haha!
alleen hij schrok zig helemaal lam Bloos Nagelbijten / Gniffelen
ik heb 1x gespoten met de plantenspuit,
en hij loopt me niet meer achterna naar de keuken toe Lachen

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:32

Kijk! Doel bereikt. Het is misschien even banketstaaf voor je kat, maar het doet geen pijn en de boodschap komt duidelijk over.
Voorlopig de spuit paraat houden, wees consequent, elke keer.
Ik hoop dat het zo goed blijft gaan!

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:24

dat 'probleem' is bij mij met lichte mate.

Wij hebben ook een ex-zwervertje toen ie nog een kleine kitten was ook in huis genomen (nouwja hij kwam meer narr ons toe voor verhaal zie profiel)

maar die krijgt alleen maar brokjes, maar bij hem is het puur dat hij een aaitje wil voor het eten en dat z'n etensbak waar meestal nog wat in zit, wat verse brokjes in word gedaan, of je hoeft er niet per se wat bij te doen zolang hij maar dat aaitje krijgt (meestal van m'n moeder en hij is dan alleen tevreden)

bij mijn buurvrouw heeft ook 3 katten, en 1 daarvan ging ook altijd een andere z'n bak opeten, dus puur elke keer uit elkaar gezet en stug vol blijven houden (desnoods met plantenspuit oid ernaast)

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 11:38

Bedankt voor de reacties! Haha!
Ik zal de plantenspuit even naast de koelkast zetten. Meestal hoef ik m alleen maar te laten zien en hij springt al weg.. Dus dat zal waarschijnlijk wel helpen Ja Niet eerder aan gedacht eigenlijk...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:25

Ja dat is enorm irritant. Onze zwerfkat zit buiten (stalkat) en zo gauw de buitendeur open gaat zit hij binnen ondanks twee grote Duitse herders die aan de andere kant van de deur zitten. Die drukt hij opzij. Vork En dan maar mauwen. Gaat de deur niet open en is het ongeveer etenstijd dan zit hij aan de deur te mauwen. Hamer Zo hard dat het duidelijk hoorbaar is of er wordt aan de deur gekrabt. Ik ben al weken bezig met heel consequent pas wat te geven als hij zijn kop houdt. Het wordt al beter. In het begin kroop hij zelfs onder het dak op de vloer van de keuken (hebben we een vliezotrap) en probeerde via dat luik of hij in de keuken kon komen. Rolleyes
Het is verder een heel lief katje maar eten?!!!! Boos!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:19

Mijn ex-zwerfkat deed dit ook. Toen bleek dat ze wormen had. Ze heeft een pilletje gekregen. En sindsdien bedelt ze bijna nooit meer!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 19:52

Bedankt voor de reacties!
Nja, wachten tot ie z'n kop houd heeft gewoon geen zin. Die stembanden gaan uren door. Desnoods tot een uur of 1 'snachts..

Wormen.. Dat zou idd kunnen. Aangezien ie niet dikker wordt, terwijl hij wel aardig veel eet. Ik zal eens kijken of mijn ma er wat aan gaat doen Knipoog

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 01:15

Ja, mijn kat werd ook niet dikker. Dus het zou best kunnen dat ie dat heeft. Let er wel even op dat je je wormenpil bij de dierenarts haalt en niet bij de dierenwinkel. Die verkopen namelijk vaak rotzooi en dat wil je echt niet voor je kat. Succes ermee!!

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 01:44

Mijn vriend heeft precies hetzelfde met zo'n beest, maar dat was geen zwerfkat. Hij doet het ook pas sinds een klein jaar.
Hij jankt niet alleen als een achtelijke, hij schooit en steelt ook nog als een reiger en sloopt alles om aan voer te komen en vreet echt alles. Je teennagels knippen is niet te doen zonder een smakkende kat onder je voeten, propjes aluminium, zijn speelgoed en een kilo brok gaan er zonder problemen in (als die overgeeft vreet die het gewoon weer op).
Hij is nergens meer van onder de indruk (plantenspuit ook niet). Inmiddels hebben we een stroommat bij een dierenwinkel besteld. We willen hem niet meer op het aanrecht. Hij heeft het hele servies vermoord in zijn zoektochten naar eten door deze van tafels en aanrecht af te gooien. En zelfs daar springt die regelmatig op om te proberen hoe ver die kan gaan.

DA heeft hem volledig gecheckt (wel aan te raden als je na ontwormen en plantenspuiten enz nog geen succes hebt). Bleek niks te hebben.. Suiker, nieren, lever, schildklier, tumoren, wormen...niks nada noppes. Bij deze zit het helaas wel tussen zijn oren in. Ik irriteer me er kapot aan en vertik het om met dat dier in 1 huis te gaan leven. Wens je er veel sterkte mee, want weet hoe 'fijn' het is.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:06

K_im schreef:
Bedankt voor de reacties! Haha!
Ik zal de plantenspuit even naast de koelkast zetten. Meestal hoef ik m alleen maar te laten zien en hij springt al weg.. Dus dat zal waarschijnlijk wel helpen Ja Niet eerder aan gedacht eigenlijk...

En hoe gaat het nu?

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 09:39

Het gaat wel iets beter. Nog niet helemaal, maar dat is een kwestie van consequent zijn lijkt mij. De kat die altijd jankt, is er wel gevoelig op, en vind het ook niet leuk, loopt wel weg, maar trekt zich er verder niet veel van aan. De ander wil dat ding niet eens zien. Maarja, wat voor de een geldt, geldt ook voor de ander.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:25

Wij hebben ook 2 katten. 1 van mij en 1 van mijn vriend, maar die van mij eet veel meer dan die van mijn vriend. ( die poes staat nl op dieet ) maar dat is ook af en toe we lastig. Poes eet wel eens mee van mijn brokjes en andersom. Voo rmijn kat is dat niet erg, maar Poes krijgt zo af en toe meer dan ze eigenlijk moet hebben.

Hebben ok tijdelijk geprobeerd een zwerver op te vangen, maar dat ging echt niet.. Hij pistte alles onder...

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 20:25

Mijn kat begint nu een beetje imuun te worden voor die planten spuit. Trekt zich er al bijna niets meer van aan...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:28

grotere plantenspuit Haha! Meeeeer water Haha! Je kan ook proberen om onafhankelijke schrik dingen te plaatsen. Bijvoorbeeld dus dat er een ballon knapt als hij iets doet wat niet mag, maar dat jij niet in de buurt bent. ( weet nie of dat werkt bij katten, bij honden wel Lachen )

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:33

de enige 'oplossing' is vetmesten. Zoveel eten geven dat hij verzadigd is dus. Of je leert er mee leven.

't Heeft trouwens niks met een zwerversverleden te maken mijn, zelfgefokte, raskatten doen het ook.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 20:40

Er is altijd wel iemand bij als ze eten krijgen. Maar mijn andere kat is echt heel schrikachtig, de plantenspuit hoeft alleen maar te schudden (dat je dat water kunt horen) en hij springt al weg. Dus aan ballonen ga ik niet beginnen. Ik hoop dat 'ie die plantenspuit toch weer wat erger gaat vinden. En anders is er waarschijnlijk gewoon niets aan te doen en moeten we het maar gewoon accepteren.

Ik denk dat het juist door zijn zwerversverleden komt. Vroeger moest hij natuurlijk altijd opzoek naar eten, en als het niet snel op was, had je natuurlijk kans dat het weg is. (andere dieren, of een prooi die probeerd te ontsnappen.

Vandaar dat hij zijn eten waarschijnlijk ook zo snel op eet. (hij 'begraaft' zijn bakje ook na het eten) Ik vind het ook moeilijk om het hem kwalijk te nemen. Hij is hier waarschijnlijk gewoon mee opgegroeid, dat hij moest strijden voor zijn eten. Maarja, hij moet weten dat dat hier niet hoeft voor te komen en dat dat 'gejank' nou maar eens afgelopen moet zijn.

Maarja, als het niet over gaat. Dan zit er niets anders op...

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:07

K_im schreef:
Maarja, als het niet over gaat. Dan zit er niets anders op...

Dan wat?

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 14:34

Dan moeten we maar gewoon accepteren dat hij zo'n lawaai maakt. (Hij zal niet weggaan oid.)

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:42

Rosita schreef:
de enige 'oplossing' is vetmesten. Zoveel eten geven dat hij verzadigd is dus. Of je leert er mee leven.

't Heeft trouwens niks met een zwerversverleden te maken mijn, zelfgefokte, raskatten doen het ook.

nou wat een raar antwoord zeg....
Toen wij vorig jaar onze kat in huis namen(zwerfkat) was zij vreselijk mager en aldoor op rooftocht door huis naar alles wat met eten te maken heeft...

Ze is behoorlijk dik geworden en nog doet ze het..
Laatst bijgewerkt door Loody op 10-03-08 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt