Wat kittenvragen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Wat kittenvragen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 17:50

We gaan een derde katje erbij zoeken: een baby, dus ik check 3x daags marktplaats of er al nesten op staan. Helaas valt het resultaat elke keer tegen: 0 hits.
Normaalgesproken stikt het rond deze tijd toch van de kittens? Al onze andere katten hebben we ook in februari/maart gekocht als jonkie. Niet om het 1 of ander hoor: ze komen vanzelf wel, maar ik ben gewoon erg ongeduldig haha.

Voorlopig kunnen we er nog geen in huis nemen: de komende 3 weken wordt de nieuwe vloer gelegd, het is niet praktisch om er dan een jong beestje bij te hebben met al die drukte, dat willen we haar niet aan doen maar het is wel prettig om er alvast 1 uit te zoeken zodat we haar dan op kunnen halen zodra ze oud genoeg is.

O ja, en heeft iemand misschien tips waar we op moeten letten bij aanschaf? Tot nu toe hebben we altijd degene genomen die we het leukst vonden zonder verder naar gebreken e.d. te kijken (erg onverstandig eigenlijk). Zijn er specifieke dingen waar op gelet moet worden?

Lynn_Nikita

Re: Wat kittenvragen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:53

is een asiel geen idee?

waar je verder op moet letten is natuurlijk de gezondheid, en of het kitten al ingeent en ontwormd is

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:12

Gelukkig is het nog niet zover nee, de laatste kittens zijn net de deur uit ! van mij mag het kitten-dump seizoen nog even wegblijven Boos! De ellende begint meestal in april

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 18:23

In het asiel zitten momenteel geen dragende katten of kittens, een oudere kat is geen optie ivm de andere katten. Dat wordt vechten, een jong katje accepteren ze veel makkelijker.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:55

In ieder geval letten op schone oogjes, schone oortjes, kijkt de kat helder uit zijn oogjes. Is het ook schoon onder zijn staartje? Ziet de vacht er mooi glanzend uit. Dat zijn een beetje de belangrijkste dingen. Maar ik zou sowieso als je het beestje hebt even naar de DA gaan voor een APK Lachen en inderdaad enten! En ik zou ook even navraag doen (de vraag is of je eerlijk antwoord krijgt) of ze eerder nestjes met kattenziekte gehad hebben. Onze kitten kwam uit zo'n nestje, heeft het ook niet overleefd helaas Huilen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:47

kattenziekte kan een half jaar tot een jaar blijven hangen in een huis of ruimte.
Kies een katje uit dat al geent is op 8wkn en liefst nog op 12 wkn, dan loop je daar geen risico mee. De meeste pret-nestjes fokkers doen daar niet aan, kost teveel geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:01

Als ik jou was zou ik zéker geen kitten van marktplaats nemen, maar een uit een (goed) asiel.. Dan zijn ze tenminste ingeent, en als het goed is zit een chip, castratie etc. ook nog bij de prijs in en ben je dus veel goedkoper uit dan bij een 'gratis' katje.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:07

ik heb 1 x een asielkitten gehad... een drama. Allereerst veel te jong gekregen (6 weken), at nog niet zelfstandig, zat onder de vlooien en had oormijt. Nee, nooit weer!

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:41

Mist schreef:
kattenziekte kan een half jaar tot een jaar blijven hangen in een huis of ruimte.

We moesten 6 weken rust in huis houden (tenzij we een kat zouden nemen die geent is, dit hebben we dan ook gedaan) maar kattenziekte loop je elke dag weer mee in huis hoor. Dus het zit hoe dan ook in je huis

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:58

Mijn geweldige katertje heb ik op marktplaats gevonden toen hij nog niet geboren was, zijn mamma was zwanger en toen Ju en z'n zusje geboren waren mailde het baasje van de moederpoes met het blijde nieuws en vroeg welke ik wilde (ze had er wat fotootjes bij gedaan enzo) Mijn enige criterium was dat het een poesje moest zijn, toen Ju een paar dagen bij mij was bleek het toch een mannetje te zijn... hij was wel ontwormd maar niet met het goede middel waardoor hij lintworm had. En vlooien, dat was allemaal zo verholpen. Verder was (en is) het en tiptop katje. Ook mijn andere kat heb ik via marktplaats gevonden en daar zijn poes en ik allebei heel erg gelukkig om, ik heb nog steeds contact met de vorige eigenaar trouwens. Kortom: de marktplaatskatten-vooroordelen kloppen niet altijd, als je uit je doppen kijkt en je gezonde verstand meeneemt als je gaat kijken (altijd van te voren gaan kijken) komt het vast goed Ja

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:07

Ook wij hebben een kitten via marktplaats, super beestje! Ze had wel vlooien toen we der kregen (tja een boerderij-katje, dus opzich niet heel vreemd) even ontvlooien, en nergens meer last van. Voor de rest is het een kerngezonde meid.
Onze andere kat hebben we uit het asiel gehaald, die had op een gegeven moment voorhoofdsholte-ontsteking. Aardig wat antibiotica gehad, maar gaat nu ook prima.
Dus dingen als: een asielkat is altijd goed etc, en voor marktplaatskatten moet je oppassen, gaat niet altijd op Lachen tis ook gewoon geluk hebben, en wat hestejente zegt: je gezonde verstand meenemen. Al is een kitten nog zo snoezig, als hij er ziek uitziet, bespaar je jezelf een hoop ellende als je dan toch voor een andere kiest

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 15:30

Oke dus schone oogjes, schoon onder het staartje, gezonde vacht, ontwormt/geënt, verder nog? Lachen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:40

auk schreef:
Mist schreef:

We moesten 6 weken rust in huis houden (tenzij we een kat zouden nemen die geent is, dit hebben we dan ook gedaan) maar kattenziekte loop je elke dag weer mee in huis hoor. Dus het zit hoe dan ook in je huis

Waar, je kunt kattenziekte onder je schoenen e.d. je huis in brengen, maar niet in de mate waarin het uitgescheiden wordt door kittens die kattenziekte hebben. 6 weken, als je verder niets doet is lang niet genoeg. Het enige dat het virus doodt is schoonmaakmiddel met een chloorverbinding (zoals bv halamid) Vertel mij a.u.b niets over kattenziekte-ik vang op voor het asiel en 2 jaar geleden hadden wij het (+ alle vrijwilligers die kittens en moederpoezen met kittens opvangen) op het asiel hebben we over de 100 kittens verloren, bij mij thuis heb ik er 20+kunnen begraven. Gelukkig heb ik er ook verscheidene door kunnen halen dmv dagelijks meerdere malen onderhuids vocht toedienen, dwangvoeren, antibiotica en virusremmers. Een rampjaar en ik wens het nooit meer mee te maken.
Ik heb toen 2x per dag mijn hele huis met halamid schoongemaakt- met behulp van vrienden. Ik had diverse nestjes in huis: kleren wisselen, schoenen wisselen, handschoenen aan....ik heb er nog nachtmerries van.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:11

Persoonlijk zou ik alleen een kitten willen dat is ingeënt, ontwormd en ontvlooid. Voor mij is dat een aanwijzing dat de kittens in ieder geval uit een goed huis komen en het is ook de wijze waarop ik opvangkittens zou afleveren.
Afgelopen september heb ik een nest wilde kittens inclusief hun mams ingevangen en laten behandelen bij de dierenarts. Ze hadden allemaal niesziekte en mams heb ik laten castreren. Let bij niesziekte goed op de algehele conditie van het kitten. Een aantal zaken zijn al genoemd, maar let op bij een doffe vacht (en nee, dat is géén kittenvacht), vieze oogjes, natte neuzen, kwijlen, geluid, bolle buikjes, etc.
Ter illustratie heb ik nog duidelijke foto's van een kitten met niesziekte en van een kitten uit hetzelfde nest dat helemaal hersteld is.

Morris ca. 8 weken oud met niesziekte
Afbeelding

Zijn broer Sproet op de leeftijd van ca. 16 weken, helemaal hersteld
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:07

Redrumfox schreef:
Oke dus schone oogjes, schoon onder het staartje, gezonde vacht, ontwormt/geënt, verder nog? Lachen

Niet te jong, 9 weken is echt jong genoeg al verschilt het een beetje van katje tot katje, sommigen zijn wat eerder toe aan een eigen baasje. Kijk ook waar het kitten is opgegroeid, mag hij gewoon in de kamer bij het gezin of zitten de kittens ergens achteraf in een kamertje? Het karakter van de moeder zegt ook wat over je kitten: als het een sociaal dier is dat geinteresseerd is in het bezoek (= jou) zal ze haar kittens ook zo opvoeden.

Wat ten slotte ook wel handig is: vraag of je een klein beetje van de brokjes en van het spul uit de kattenbak mee mag nemen, dan kun je je kitten langzaam laten wennen aan de brokjes die jij wil voeren door het oude en nieuwe voer een paar dagen door elkaar te geven. En als de kattenbak bij jou thuis vertrouwd ruikt snapt hij waar hij moet plassen.

Kortom, de gebruikelijke gezond verstand-dingetjes Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 12:34

Kijk, dat zijn pas handige tips! Dankjewel hestejente. Lachen
En de rest natuurlijk, niesziekte ga ik zeker op letten. Wij hebben een kat die heeft ook zo'n rossige vacht als de kitten op de 1e foto, maar zo is ze altijd al en verder heeft ze geen van de symptomen. Dan heeft ze toch niet de niesziekte of ben ik nou gek? (ik vraag het maar even voor de zekerheid) Ze kwijlt wel trouwens, maar dat is alleen als ze op schoot ligt te slapen.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:40

Wuis schreef:
Als ik jou was zou ik zéker geen kitten van marktplaats nemen

Dat zegt iedereen altijd. Wij hebben alle twee onze katten van Marktplaats.
Een Britse Langhaar of iets in die richting (weten we niet precies), en een kitten.
Allebei hartstikke gezond, ze waren allebei inge-ent ed.
Prima katten. Niet alle katten van marktplaats hebben gebreken hoor.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:57

wij hebben onze 2 katten ook van marktplaats. Zijn lieve beestjes. de kater kreeg wel last van mijt maar dat heeft hij nu niet meer. En de poes heeft een navelbreukje maar heeft daar verder geen last van. Morgen worden ze gesterriliseerd en gecastreerd. Vind dat toch wel spannend en oja dan wordt het navelbreukje ook hersteld. Maar goed het zijn boerderijkatjes , maar heel gek op alle aandach. Dus ik denk dat je prima katten van marktplaats kunt kopen hoor. Wel gewoon goed gaan kijken .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:27

Wuis schreef:
Als ik jou was zou ik zéker geen kitten van marktplaats nemen, maar een uit een (goed) asiel.. Dan zijn ze tenminste ingeent, en als het goed is zit een chip, castratie etc. ook nog bij de prijs in en ben je dus veel goedkoper uit dan bij een 'gratis' katje.

Waarom niet ?

Ik heb ook een kat van MP, was geënt en hebben we zelf ontwormd. En hij loopt nog steeds rond hoor *LOL* Nou ja...lopen Clown Racen Knipoog Was ook helemaal gratis.... Was natuurlijk geen raskat o.i.d. , maar hij is ontzettend lief Lachen

Misschien kun je ook gewoon wat rondvragen??

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:53

@Redrumfox: nee hoor, jouw kat kan best gezond zijn. Het gaat om de verschillende factoren. Het kitten op de foto had een doffe en slechte vacht, vieze en korstige oogjes, een snotneus en een bolle wormenbuik. Hij was destijds nog wel alert en speelde graag met een muisje aan een touwtje. Hij heeft echter driemaal een antibioticakuur gehad voordat hij hersteld was van de niesziekte en was ruim een kop kleiner dan de rest van het nest. Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen en is het nu al een grote vent van 4,5 kilo.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:01

Mijn 2 katten zijn ook van marktplaatst, beide van een boerderij.
De 1ste kwam van een boerderij met 4 nesten! En natuurlijk niet geënt e.d.. Meegenomen en naar de dierenarts, ingeënt en ontwormt en we hebben een gezonde kat!
De 2e kat ook van een boerderij, was de laatste en we waren op slag verliefd.
Meegenomen, bleek de nies ziekte te hebben. Na een weekje was hij ervan af en nu is hij ook gezond. Het enige nadeel van een kat die de niesziekte heeft gehad, ze blijven altijd drager hiervan!
Maar die van mij gaan nooit naar buiten en hebben er geen last van.
Ik heb dus 2 Toppers gevonden via marktplaats!! Lekker puh haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:39

Wuis schreef:
Als ik jou was zou ik zéker geen kitten van marktplaats nemen, maar een uit een (goed) asiel..

Heb mijn katten net als meerdere mensen hier in dit topic ook van marktplaats, kerngezonde dieren dus ik vind je opmerking niet echt zinvol....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:47

Katten van Marktplaats kunnen net zo gezond zijn als via een briefje in de supermarkt, asiel, buren of wat dan ook Knipoog

Let inderdaad bij een kitten op of hij gezond is. Speelt hij, is hij nieuwsgierig, loopt hij goed rond, niet niesen, traanoogjes, enz. Vraag of je gewoon eens een half uur of langer met hem/haar mag spelen. Zo kun je de tijd nemen om te observeren. Liefst vóór de leeftijd dat je hem meeneemt. (bijvoorbeeld een week of 6). Dan heb je goed vergelijkingsmateriaal als je nog eens komt. Ontwormen en ontvlooien moeten zeker al gebeurd zijn. De eerste enting mag t/m 10 weken. Zo heb ik het met mijn kitten ook gedaan. Die is met bijna 10 weken bij mij gekomen en diezelfde week nog naar de dierenarts geweest voor een enting. Zoiezo is even nakijken door een dierenarts wel handig. Die zien meer dan wij.

Verder moet je inderdaad vragen of ze wat brokjes voor je hebben en misschien iets wat naar de andere katten ruikt. Je zou ook zelf een doekje mee kunnen nemen en dat langs de moeder wrijven als je daar bent. Spul uit de kattenbak vind ik minder van belang. Wie weet wat je allemaal meeneemt aan onnodige bacteriën. Thuis je kattenbak schoonmaken met chloor en hem er gelijk opzetten is vaak al genoeg. Eventueel op de eerste dag dat hij er is even herhalen.

Heb je al meerdere katten? Laat ze langzaam wennen. Laat de kitten eerst in een apart kamerje. Zo kan hij aan de geuren in huis wennen. Wissel later van kamer. Kitten in de kamer van de grote katten en de groten in zijn kamer. Zo wennen ze ook aan zijn geur. Je hebt ook van die dingen om in het stopcontact te doen. Die geven iets af in de lucht. Feromeen geloof ik. Een algemeen kattenluchtje in ieder geval.

En verder gewoon genieten van die kleine Haha!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:39

Chiqa schreef:
Wuis schreef:
Als ik jou was zou ik zéker geen kitten van marktplaats nemen, maar een uit een (goed) asiel..

Heb mijn katten net als meerdere mensen hier in dit topic ook van marktplaats, kerngezonde dieren dus ik vind je opmerking niet echt zinvol....

Daar gaat het niet om- Wuis zegt toch niet dat ze niet gezond zullen zijn ?
Wuis is net zoals ik, vrijwilliger bij een dierenasiel en net zoals wij broodfokkers niet willen steunen door daar geen hond te kopen, willen wij de pret-nestjes fokkers op marktplaats ook niet steunen in de gedachte dat ze hun katten niet hoeven te laten steriliseren omdat dat ze de kittens "toch wel kwijtraken"

Als iets "gratis" is zoals de 1000den kittens op marktplaats over een tijdje, dan denken mensen minder diep na over de aanschaf...en het onderhoud etc.

Hoewel de overschotten toch wel in het asiel terecht komen, we zijn heel de zomer bezig met kittens ophalen die (vaak veel te vroeg) gedumped worden bij scholen, langs de kant van de weg, in een doos voor de deur van een dierenarts, in het bos, bij andere mensen in de tuin.....moet ik nog doorgaan ?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 17:43

Dan is het toch juist goed dat die kittens ergens terecht komen? Vind je het gek dat de asielen dan volzitten als iedereen elkaar gaat afraden om een kitten uit een pretnest te nemen? Knipoog En als er geen pretnesten meer zijn moet iedereen dus maar honderden euro's neertellen voor een katje? Ik denk niet dat veel mensen daar behoefte aan zullen hebben, voor andere fokkers is het interessant maar voor iemand die een huis-tuin-en-keukenkat wil totaal niet: je kan die beesten niet eens naar buiten doen.

Ik vraag me trouwens nog steeds af waar die kittens blijven.. het stikt op MP van de ''ik zoek een kitten'' advertenties maar de kittens blijven weg. Clown