Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
crossmonster schreef:idd accepteren ze elkaar vaak wel, hoewel ik toch wel het zekere voor het onzekere zou nemen, en ze beide in een eigen stal leggen.
zeugen kunnen enorm vals doen als ze biggen hebben
de navelstrengetjes zou ik even ontsmetten met jodium
milou123 schreef:Nee hoor HardcorLady, dat is zodat er minder kans is dat zeugen erop gaan liggen, ze kapotbijten e.d.
Edit: Ts voor het zekere voor het onzekere zou ik ze toch apart leggen.
HardcoreLady schreef:@Polbo:
nee hoor, want varkens vroeten van naturen eerste met hun neus door het nest om te kijken of daar geen jongen liggen, en dan pas gaan ze voorzichtig liggen.
De reden waarom fokvarkens in kleine ruimtes zitten is puur zodat ze daarnaast nog een vakren kunnen leggen waardoor er meer ruimte is!
crossmonster schreef:HardcoreLady schreef:@Polbo:
nee hoor, want varkens vroeten van naturen eerste met hun neus door het nest om te kijken of daar geen jongen liggen, en dan pas gaan ze voorzichtig liggen.
De reden waarom fokvarkens in kleine ruimtes zitten is puur zodat ze daarnaast nog een vakren kunnen leggen waardoor er meer ruimte is!
Ook , maar ook zodat ze minder kans hebben op doodliggen en doodbijten.
Bij een boer krijgen biggen een plateau met zaagsel in de stal, sommigen zijn verwarmt, maar altijd komt er boven dat plateau een warmtelamp.
Biggen hebben veel warmte nodig, zeugen juist niet, die kunnen niet goed tegen warmte, vandaar dat de zeug dus om meerdere redenen in een soort stand komt te staan.
De biggen hebben zo meer ruimte om te spelen, en om zich terug te trekken.
crossmonster schreef:als je de zeug los laat lopen, vreet ze de biggen op