Klein hondje VS. Groot bakbeest

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Klein hondje VS. Groot bakbeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 19:53

Bij mij in de buurt wonen een aantal flink grote, vooral lompe, honden.
Ik heb zelf twee hondjes van ongeveer 45 en 30 cm hoog. De jongste en kleinste is nogal bang voor die enorme beesten (kan ik me nogal voorstellen als ze met een noodgang op haar opgespurd komen Clown )
Ze kruipt dan heel bang weg, dicht tegen mij aan.

Nu heb ik altijd geleerd dat je een bang hondje niet mag optillen omdat je dat bange gedrag dan stimuleert, maar ik vind het niet zo'n fijn idee dat ik haar gewoon laat staan als er jonge honden van zowat een meter hoog (en breed Vork ) op haar af komen stormen, dus til ik haar meestal op. Ik zet haar wel meteen weer neer als de lobbessen weg zijn.

Wat vinden jullie: creeër ik zo een neurotisch en bang hondje en moet ik haar gewoon op de grond laten, of is het juist goed dat ik haar nu af en toe optil?

Nikki__

Re: Klein hondje VS. Groot bakbeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:47

Mijn mening, is dat ook een klein hondje, goed van zich af kan bijten als ze het zat is.
Gewoon laten staan. Mocht de grote hond vervelend worden, hem weg sturen.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:06

Ik vind optillen geen slimme zet, om meerdere redenen:

Punt 1 - Die lobbesen zijn misschien lomp, maar hebben zelden kwaad in de zin. Door je hondje te laten staan, kan zij die ook zelf ervaren. Ze zal dan óók merken dat piepen of blaffen vaak genoeg is om die lobbessen rustiger aan te laten doen. Hierdoor krijgt ze weer zelfvertrouwen... enz. Ze moet immers leren hoe ze om moet gaan met zulke situaties. Het hoort allemaal bij hondencommunicatie.

Punt 2: Door je hondje op te tillen, word ze nog VEEL spannender voor andere honden! Daardoor worden deze honden vaak NOG enthousiaster en NOG wilder. Als je pech hebt, springen ze dan tegen jou omhoog en word je hondje dus nog banger...

Mijn vriendin kwam destijds met haar kleine jackrusselpuppie bij onze grote Rhodi, die toen zelf nog een halve pup was. Rhodi was veel groter, en veel lomper. Die kleine was natuurlijk ook wel éven geintimideerd door zo'n grote stuiterbal. Hij ging dus met zijn grote poten op haar kleine pootje staan. Het gevolg? Een kermende pup, een geschrokken Rhodi, en de situatie was opgelost.
Enkele minuten later had Rhodi door dat hij voorzichtig moest doen, en had die kleine door dat ze hem, door te piepen of te blaffen, duidelijk kon maken dat het te wild ging.
De rest van de middag heeft ze samen met hem gespeeld, (zelfs trekspelletjes; onze herder hield het speeltje alleen maar vást, die kleine trok zich rot, haha) en uiteindelijk zelfs uit zijn bak gegeten! Knipoog

Kortom: Juist de mensen die hun kleine hondjes en puppies op vier pootjes laten staan, (uiteraard TENZIJ je vermoed dat de andere hond agressieve bedoelingen heeft) hebben later honden die hebben geleerd hoe ze met de situatie om moeten gaan. Geef die kleintjes een kans om met die grote lobbessen om te leren gaan. In bescherming nemen hoeft pas als het te ver gaat.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:17

Je kan dit van twee kanten bekijken.

Niet optillen omdat je anders een neurotische hond zou kunnen creeren.

Of

Wel even optillen en daarna weer neerzetten omdat de hond voelt dat jij je niet prettig voelt. Honden zijn een kei in onze lichaamstaal lezen. Ze ziet echt wel dat jij het niet prettig vind en dat wakkert haar angst alleen maar aan. Het is geen keffer neem ik aan.

Ik persoonlijk zou haar inderdaad eventjes optillen en daarna als bakbeest in kwestie echt dichtbij is samen met haar laag bij de grond gaan.

Zo heeft ze toch steun aan je en ziet ze dat er niets aan de hand is.

Als je dit doet is het wel belangerijk dat je of NIKS zegt of zodra bakbeest echt in de buurt is jezelf hyperblij gaat gedragen.

maw bakbeest moet leuk worden in haar ogen.

Edit: Je laat een veel groter kind ook niet zomaar met een heel kleintje spelen. Niet omdat ze kwaad in zin hebben maar het verschil in lichaamsbouw kan voor problemen zorgen. Menig klein hondje is al door een grote lobbes verpletterd. Niet alle honden hebben door dat voorzichtigheid met zo'n kleintje geboden is. Nogmaals niet omdat ze gemeen zijn maar in het enthousiasme wil er wel eens een ongelukje gebeuren.

Succes

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:36

Ik vind dat eerlijk gezegd 1 van de stomste dingen die je kunt doen met een kleine hond. Bloos Maar ik snap het opzich best.
Ik zit ook met mijn hart in mijn keel als er een grote hond aan komt.
Maar ik heb mijn Jack Russel pup nooit opgetilt. Ze is nu super sociaal naar elke hond. Al is hij een meter groot en ontzettend lomp. Ze bijt goed van haar af en speelt nu ook gewoon goed met grote honden. Ze speelt dagelijks met de grote duitse herder van mijn broer, en dat gaat super!
Op het begin had ik haar met wandelen vaak in mijn armen (maar toen was ze dus 8 weken) en dan ging ik idd vaak samen met haar op de grond zitten. Maar zodra ze levendiger werd buiten is ze ook altijd op de grond geweest.
Heb echt vaak mijn hart vast gehouden hoor, en nog steeds als ze weer naar een onbekende hond van een meter hoog rent, maar er gebeurt nooit iets en ze bijt idd wel van zich af als die grote te lomp doet. Knipoog

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:44

HardcoreLady schreef:
Mijn mening, is dat ook een klein hondje, goed van zich af kan bijten als ze het zat is.

Dat ben ik niet met je eens. Niet alle kleine hondjes kunnen van zich afbijten.
Waarschijnlijk zal inderdaad het lompe bakbeest niet veel kwaad in zijn zin hebben, dan nog kan je niet zeggen dat een klein hondje altijd maar van zich af kan bijten.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:56

Onze kleinste is 45 cm maar die laat ik mooi 'zijn eigen boontjes doppen', maar ja die is niet bang voor grotere honden en als hij iets niet leuk vindt maakt hij dat wel duidelijk Lachen Ik denk dat je er een bange hond van krijgt, tenzij ze gewend zijn om veel op de arm gedragen te worden en je ze optilt voordat zij echt doorheeft dat er een hond aankomt en haar meteen neerzet nadat de hond even bij je heeft gekeken en jij de situatie [de andere hond] hebt ingeschat.

Mocht je ze niet op de arm dragen normaliter dan zou ik ze gewoon laten gaan, zeker als je twee hebt die ook nog wat op elkaar kunnen passen.

Onze andere hond is zo'n grote lobbes en ja die doet ook weleens te groot tegen kleintjes maar weet dat hij ze niet pijn moet gaan doen. We hebben ook een kitten in huis en daar gaat hij ook super mee om. Blijft oppassen dat ze niet onder zijn poten belandt als ze samen spelen maar ja dat hoort erbij Knipoog

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:02

niet optillen!!!! ik ben ook van mening dat chiuaua gevaarlijker zijn dan grote honden. dit komt omdat ze steeds worden opgepakt en daardoor menen dat zij groter zijn. plus ze worden geholpen door de mens.

ik heb een erg kleine jack russell. die duikt ook in elkaar voor grote honden. ja dat vind ik ook zielig. maar zodra zij het zat is bijt ze die grote honden gewoon in de neus hoor. dit doet ze omdat ze het zo heeft geleerd. ik heb haar vanaf 8 weken bij grote honden gelaten. toen zat ze tussen mijn benen tegen een pitbull te grommen. Toen ben ik aan de kant gestapt en kon ze het zelf uitzoeken. Kleine honden kunnen zich goed zelf redden.

Laat lekker gaan die handel. (natuurlijk wel als je weet dat die andere honden niets doen) dan redden ze het wel

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:11

Niet de angst bevestigen door op te tillen.Hiermee zal de angst worden herhaald omdat jij haar optilt.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:27

Riss schreef:
HardcoreLady schreef:

Waarschijnlijk zal inderdaad het lompe bakbeest niet veel kwaad in zijn zin hebben, dan nog kan je niet zeggen dat een klein hondje altijd maar van zich af kan bijten.

Mag ik je vragen waarom niet dan?
Omdat hij klein is?

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:16

wedden dat ie van mij kan bijten Knipoog

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 03:56

Als ik jou was zou ik eens kijken op het hondengedragsforum. Gewoon even googlelen en je vind het. Op dat forum zitten veel gedragsdeskundigen en zij raden het dus niet af om je hond op te tillen.
In mijn ogen hebben deze mensen erverstand van.

Want wat gebeurd er als je hond uit angst van zich gaat bijten. Zo creeer je dus een angstbijter naar andere honden toe. Ik blijf erbij dat optillrn niet zo erg is mits je dit doet voordat zij de andere heeft gezien en je zodra het bakbeest dichtbij is er een groot feest van maakt.

Zoals ik al zei, zodra zij een bakbeest ziet is het de bedoeling dat ze dat leuk gaat vinden.
Zolang je haar zo laat lopen en zij bang blijft zal dat nooit gebeuren.

Dus koppel iets positiefs aan een bakbeest. Begin met rustige grote honden die niet zo enthousiast zijn. Als ze hier niet meer zo bang voor is kan je het uitbouwen naar de wat wildere grote honden.

Ik zou persoonlijke geen hond willen die klein is en bang en daarom maar van zich bijt.

Ik zelf heb een Bullmastiffreu, hij kwam uit het asiel en is als pup ook een paar keer gegrepen (hoorde ik van de vorige eigenaar), dit is nooit meer helemaal goed gekomen. Gelukkig heb ik 'bijten voordat een andere hond mij bijt' eraf kunnen krijgen en negeert hij nu andere honden. Dit heeft me ongeveer een jaar gekost.
JIJ kan niet van een afstand zien dat een andere hond geen kwaad in zin heeft als deze aan komen denderen. En bij een klein bang hondje die op dat moment verkeerde hondse signalen afgeeft (want die angst gaat van kwaad tot erger als jet niet in iets positiefs ombuigt) kan bepaald gedrag uitlokken bij een andere hond. Mocht zij door een grote hond gebeten of gecorrigeerd worden dan zijn de rapen gaar.

Mijn andere hond is een middenslag teefje hier in Singapore uit het asiel gehaald. Toen zij nog zo klein was en zo bang, tilde ik haar wel even op. Daarna gingen we samen naar de andere hond toe en lieten we ons besnuffelen en gingen we samen (nadat ik zeker was dat het lieve hond was) spelen met de andere hond.

IK heb me volslagen achterlijk gedragen, hoog stemmetje opzetten. soort kabouterdans gedaan en lekker mee rennen maar ik heb nu een supersociale hond. Zij is niet opdringerig en heeft veel zelfvertrouwen wat andere honden betreft.
Zij heeft geleerd dat een andere hond feest is! Ze kan hier met elke hond overweg, ook de minder aardige, ik heb haar angst niet gestimuleerd maar omgebogen in iets positiefs.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:35

Mijn hondje is ongeveer van teckel formaat en was ook precies zoals die van jou toen ze kwam. Wat ik heb gedaan is de mensen met honden erop wijzen dat mijn hondje heel bang is, waardoor hun hun hond vast deden en zo wat in bedwang konden houden. doordat zij geen nare ervaringen meer had met grote honden is ze nu totaal niet meer bang, wel wat onderdanig maarja wie zou dat niet zijn bij iets wat 5x zo groot als je is. Ze speelt nu ook vaak met de duitse herder van de buurvrouw Lachen
Dus mijn tip is om gewoon de mensen erop te wijzen en vragen jou te willen helpen om haar angst weg te halen. Optillen dus niet doen, dan zou ik nog eerder haar gewoon meenemen.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 00:58

hehe.. ik herken je verhaal maar ik ben in mijn geval de eigenaresse van de 2 bakbeesten.
onze 2 labradors zijn dan wel niet zo gigantisch groot en breed ( netjes op gewicht) maar wel vreselijk enthousiast..
vooral de jongste heeft al ontelbaar veel keren een klein hondje in haar enthousiasme omver gelopen ( letterlijk).
1 van de kleine hondjes in de buurt is volgens mij een adhd hondje want die wordt alleen maar hyper als die van mij der op af komen stormen (en die vind t ook prima om omver gelopen te worden:P).

soms gebeurd het dat een klein hondje van zich af bijt..
de jongste ( die het probleem vaak veroorzaakt:P) schrikt daar wel van maar onze andere hond reageert hier op door t kleine frutseltje op 'zn plek te zetten' door een grauw en een snauw. om vervolgens weer vrolijk verder te spelen.

toen wij alleen nog maar onze oudste hond hadden en die nog maar 1 jaar oud was was ze vreselijk dominant ( nu nog steeds maar nu weet ze wel waar de grenzen liggen en tegen welke honden ze niet opkan).
we waren aan t wandelen, hond vrolijk aan t zwemmen en achter takken aan die wij voor der in t water gooiden. komt daar plotseling toch een gigantische zwarte deense dog die voor de neus van ons 'pupje' haar tak afpakt en ermee wegloopt.
nou liet onze hond dat niet op zich zitten want het was toch zeker haar tak! Hierop probeerde onze hond de tak weer af te pakken wat de grote ( volwassen!) hond niet op prijs stelde en eigenlijk zonder echte gegronde reden onze hond aanviel .
gevolg : Een flinke wond aan der kop/oor die flink is gaan ontsteken en een hond die nooit meer zo vrolijk en open naar anderen honden is geweest als voor dat incident.

Onze honden doen werkelijk geen vlieg kwaad ( en als ze dat wel doen dan is t niet expres) maar ik snap dat als jij een klein hondje hebt dat je m wel even knijpt als er een groot gevaarte op je af stormt. dus ik begrijp je reactie best om je hondje even op te pakken.
geen idee of het goed is of niet , daar heb ik verder geen verstand van, maar ik snap het wel

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:11

nou ja ik heb altijd geleerd dat optillen het slechste is wat je kunt doen
omdat je daarmee een singaal af geeft van oei dat is eng

maar ja kan me ook voorstellen dat je geen stress wil
dus mischien is het een goed idee om met je buren iets af te spreken van :eerst een stuk wandelen en als je honden moe zijn op neutraal terein ze rsutig met elkaar kennis te laten maken en even los te laten lopen als het goed gaat
of zo iets?
veel sucses groetjes nathalie

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:18

Zelf heb ik een hondje van niet meer dan 20 cm hoog. Zij is eigenlijk totaal niet bang voor grote honden (vindt ze vaak zelfs leuker dan haar mede minibeestjes Knipoog ).
Er is echter één situatie waarin ze wel bang is voor honden: Dat is als ze met een enorme vaart op haar af komen rennen. Ze weegt zelf niet meer dan anderhalve kilo en is meerdere keren door boxers en labradors omver gerend. Dat doet haar pijn (en ik vind het gevaarlijk, omdat zo'n klein hondje toch kwetsbaar is) en ze is nu best wel bang in die situatie.
Als dit nu gebeurd, til ik haar op, tot de honden bij mij zijn. Dan zet ik haar weer neer. Vaak zijn grote honden rustiger als een kleintje op de grond staat, anders gaan ze alleen maar naar je armen springen. Als ze dan toch nog bang is, gaat ze tussen mijn benen zitten.

Optillen kan dus best, mits het maar kort is en je het met een duidelijke reden doet. Ik weet ondertussen welke honden in de buurt echt lomp zijn en welke niet. Bij honden die ik vertrouw heb ik haar ook nog nooit opgetild. Bij mij heeft het heel goed uitgepakt, maar dat kan natuurlijk per hond verschillen. Succes!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:30

Niet optillen!
1. Je stimuleerd dan dat ze bang zijn. Je bevestigd de angst.
2. En door het optillen, zet je het kleine hondje boven de grote hond. Dus het kleine hondje zet je in een dominatere positie. Je hebt dus kans dat dan de grote hond wel het "gevecht" aan gaat.
Laat honden het zelf uitzoeken, en grijp in wanneer het echt nodig is. Daarom zijn de kleine honden meestal veel veller en dominanter omdat ze vaak opgetild worden in een hoger positie, omdat ze dan boven die andere hond staan.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:23

mariettek schreef:
. Bij honden die ik vertrouw heb ik haar ook nog nooit opgetild. Bij mij heeft het heel goed uitgepakt, maar dat kan natuurlijk per hond verschillen. Succes!

je zegt het zelf al: "bij honden die ik vertrouw....." Dit gedrag voelt jouw hond en neemt het gedrag ook over. je hond voelt dus ook welke honden je niet vertrouwt en zal daar ook wat aan gaan doen.

Maar zoals je zegt is iedere hond anders, maar dan heb jij wel net geluk gehad

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:26

*LOL* het is allemaal al gezegd!
Zo'n klein hondje kan een veel enger kreng zijn dan zo'n lobbes!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:54

Riss schreef:
HardcoreLady schreef:

Mag ik je vragen waarom niet dan?
Omdat hij klein is?

Weet je hoeveel van die kleine hondjes worden gebeten door een grotere hond?

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:57

weet je hoeveel grote honden gebeten worden door kleintjes?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:59

Riss: Weet je ook dat 9 van de 10 keer de kleine hondjes het uitlokken. Omdat die zich zo veel groter, dominater, en beter voelen. Want ze worden vaak opgetild, mogen altijd op schoot, op de bank ed.
Leer eerst eens wat van de honden taal voordat je zomaar wat zegt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:00

ikzelf heb een grote hond en kan het soms niet begrijpen waarom mensen hun hondjes optillen. ook al heb ik de mijne aan de riem is het vaak zodra ze ons zien meteen hup hondje op de arm. mijn hond doet echt niks! en gaat altijd proberen kleiner te zijn dan kleine hondjes. ze speelt voorzichtig met ze en de kleine hondjes hier in de buurt vinden haar geweldig.
mocht de grote hond los lopen en er is een eigenaar in de buurt roep dan en vraag of het kan. de grote honden eigenaar weet meestal wel wat zn eigen hond doet.
door ze meteen op te tillen maak je ze alleen maar bang voor grote honden.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:02

ik heb een klein hondje en een grote lobbes in huis...en mijn mening is dat je ze het beste kunt laten staan...die kleintjes staan meestal hun mannetje wel hoor...
Die grote van mij moet zelfs niets van vreemde kleine hondjes hebben omdat ze meestal zo keffen..

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:02

zelfs een riem kan soms al versterkend werken bij een hond.

De riem is namelijk het verlengde van de arm van zijn baasje. Hierdoor voelt een hond zich erg gesteund. Dus kun je eens bedenken hoe goed een hond zich voelt als ie opgetild wordt