Kattenvoer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Kattenvoer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 23:15

Zit nu op de site van een dierenwinkel in Almere te kijken.
Hoeveel gram brokjes krijgen katten gemiddeld per dag, en hoevaak voeren jullie gemiddeld, 1x per dag, of 2? Of zetten jullie een bakje neer en halen jullie pas weg als t op is?

Kennen jullie Greenheart? Is dat iets? Spreekt me wel aan omdat t niet duur is (denk ik?) 12,- per 2,5 kilo, volgens mij kunnen 2 katten daar een maand van eten? En het is erg gevarieerd, ze hebben t in fish&rice, lamb&rice, mix en chicken&rice.

Ik zou ok graag af en toe bijv,. carnibest voeren. Bij mijn hond was t gewoon afgemeten, kleine pakjes kvv (later zijn we over gegaan op nrv)
Maar ik zag dus dat carnibest voor katten bijv. in 250 gram gaat of per kilo. Hoe pas ik dit aan per dag? Ontdooien, afsnijden en weer invriezen lijkt me niet
En hoeveel gram mogen ze van kvv hebben?

salsaentango

Re: Kattenvoer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:29

ligt eraan.. brokjes staat hier altijd dag en nacht vol.. maar vlees krijgen ze elke avond een bakje en de ochtend halen we hem weer weg Tong uitsteken

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 23:31

Ja vlees laat ik ook niet de hele dag staan, droogt uit en bederft. Mn oma liet t wel staan, echt heel vies..

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:33

droog voer staat hier altijd vol,
en vlees geven we savonds rond half 6 en dat is na een uur zeker wel op Knipoog

dan moeten we het de volgende dag wel schoonmaken, want alles is dan hard geworden enzo:P niet echt fris ofzo Knipoog

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 23:34

Hoeveel geven jullie?

en wat voor vlees, blikvoer of echt kvv?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:34

Mijn katten krijgen blikvoer in de ochtend een klein beetje want het zijn dikzakken. Dan staat er de hele dag welbrokjes van een goedkoop merk uit de supermarkt en in de tijd dat ze veel buiten zijn of verharen krijgen ze Royalnogwattes brokjes alleen die zijn nog sneller op dan blikvoer dus dat staat er niet de hele dag want dat vreten ze zich dood denk ik Clown

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:35

Mijn katten krijgen de heledag droge brokjes, die blijven gewoon staan en iedere avond krijgen ze ieder een half klein blikje Gourmet, vinden ze heerlijk en de ene is een moeilijke eter en dit eet hij goed. Het gaat altijd helemaal op dus ik hoef niks weg te halen, de bordjes worden schoongelikt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:10

Ik neem aan dat je (door wat je je hond voert) overtuigd bent van het nut van het voeren van vlees in plaats van brokjes? Vandaar dat ik al je vragen niet helemaal kan plaatsen..

Hoe zwaar weegt je kat? Carnibest en andere komplete mixen kun je gerust een extra dag in de koelkast bewaren. En met een goed mes, kun je ook het bevroren spul afsnijden..

Ik heb hier wel gemerkt dat de katten NRV/ BARF meer weten te waarderen dan KVV..

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 22:28

Chubby, mijn hond heeft op nrv gestaan maar ik heb mn ouders niet kunnen overtuigen, tijdens mijn vakantie hebben ze brok in huis gehaald waardoor ze geen vlees meer krijgt.
Met katten leek t me toch anders omdat ze niet alles eten wat ik mijn hond gaf bijv. Maar vroeg me gewoon af hoe de kattenbezitters dat deden en hoeveel voer hun kat kregen.

Hoe zwaar ze wegen weet ik niet, ik ga dinsdag kijken bij 2 volwassen poezendames die we op willen nemen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:35

Katten kunnen nóg minder met granen dan honden inderdaad en katten hebben minder behoefte aan groenten. Tot daar zo ongeveer het verschil Knipoog Ik geef mijn katten liever kleine prooidieren (kip, konijn, etc) dan rund, maar dat is meer een persoonlijke voorkeur..

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 22:42

Ik wil sowieso eendagskuikens halen, en af en toe wat orgaantjes of een kippenekje op de markt halen (als ze dat eten tenminste)
En verder compleet natvoer, Alexis van de aldi scheen wel goed te zijn, dat is er in blik en in kuipjes, en nog een paar (Ik zit op kattenplaza daar is zo'n test uitgevoerd)

En omdat ik t bij katten toch wel eng vind, ben bang dat ik te eenzijdig voer, wilde ik 'sochtends toch brokjes geven. Ik zat te denken aan prins vitalcare adult.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:45

Ik heb erg goede verhalen gehoord over Orijen. Misschien kun je daar eens naar kijken?

En als je tóch brokjes wilt voeren zou ik geen blikvoer geven, maar KVV daarvoor in de plaats of inderdaad wat vers als kuikens, filet e.d. Met botjes (nekken) moet je voorzichtig zijn als je ook brokken voert, ivm een afwijkende zuurgraad van de maag..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:46

kat heeft onbeperkt brokjes (whiskas senior) en altijd water tot har beschikking.
verder niks, geen vlees ofzo.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 22:57

http://www.kattenplaza.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=33175
Dit zijn de 'goede' blikvoermerken.
Maar ik ga proberen om bijv. bandit te voeren, ik geloof dat ze dat in de buurt wel verkopen. Eendagskuikens zou ik ook makkelijk aan kunnen komen. en dan bijv. een filetje om de tandjes te scherpen?

Qua botjes werkt t dus t zelfde als bij honden.

Op alleen brok wil ik ze niet hebben

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:59

Gewoon lekker afwisselen! Kuikentjes zijn ook prima voor de tanden, mits je die kuikens niet in hapklare blokjes snijdt Knipoog

Niet te moeilijk doen: kipfilet restjes, aanbiedinkjes als biefstuk of runderpoulet extra inkopen en in porties invriezen.. Gewoon niet te duur en niet te moeilijk Knipoog

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 23:41

de brokjes heeft aldi in 2 verschillende zakken.. ene week nemen we rood mee de andere week blauw.. (jaah hier gaat er in 1 week een zak brokjes door haha) en vlees.? van elke kuipje drie tot een week later.. dan pakken we gewoon wat uit een mand.. soms krijgen ze ook wel 2x dezelfde kuipje maar zo erg is dat niet Lachen hier krijgen ze ook heel erg vaak wat tussen door haha

onze katten zijn ook best mollig.. maar heb liever dat ze wat steviger zijn dan dun Haha! als wij warm eten komen de katten al ieder aan een kant (van de tafel) op een stoel Haha! en dan lekker schooien om vlees haha en altijd krijgen ze wel wat Tong uitsteken (stom eigenlijk ze laten schooien) maar wij kunnen dat niet.. zelf lekker vlees eten (of iets anders) en de kat erbij laten kijken Tong uitsteken

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 23:49

Poeh nee dat is dan weer niks voor mij he. Ze moeten wel goede kwaliteits brokken krijgen, en goed vlees, en níet van tafel mee eten. Ik houd ok niet van schooiende dieren Lachen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 00:38

Mijn katten schooien bij het leven en ik houd gelukkig heel veel van ze Schijnheilig

Maar dat terzijde. Ze krijgen omdat ze allebei geholpen zijn brokjes van Royal Canin, de poes krijgt "young female" en de kater "young male". Als ze 7 worden gaan ze over op mature en nog weer later op oude-kattenbrokken van hetzelfde merk. Mijn zus werkt bij een dierenarts en zij raadde me deze brokjes aan en koopt ze ook voor mij met korting gelukkig. Poes is erg kieskeurig, andere brokjes voor gecastreerde katten of binnenkatten lust ze niet. Whiskasbrokjes vindt ze wel lekker maar ik geef ze toch liever een wat hoogwaardiger voer. De brokjes die ze nu krijgen lusten ze allebei (katertje lust sowieso alles) en ze helpen ook goed als blaasgruispreventie en tegen haarballen. Poeslief had voor ze deze brokjes kreeg heel erg last van haarballen, nou alleen af en toe nog eentje. 's Avonds krijgen ze allebei een half zakje Whiskas en soms heb ik zakjes vlees die ook van young male of -female zijn, het is een tamelijk nieuw iets en we krijgen veelvuldig proefmonsters via mijn zusje. Het natte voer is binnen een minuut of 5 (kater) of 10 (poes) op, brokjes krijgen ze 's ochtends en daarna nog een keer tussen de middag of vlak voordat ik 's ochtends wegga (afhankelijk van de bezigheden buitenshuis van die dag) en rond een uur of tien 's avonds, aan het eind van de middag krijgen ze nat voer en de kater wat kattenmelk om 'm af te leiden van het eten van de poes wat dan nog niet op is. Het droge voer meet ik af in een maatbekertje omdat de kater een beetje te zwaar is (ik verwen 'm graag maar ik probeer me in te houden omdat hij anders echt te zwaar wordt, hij weegt nu 6 kilo en eigenlijk mag er nog wel een pondje af) Daarom laat ik ook niet de hele dag brokjes staan, dat deed ik wel toen er nog maar 1 kat was maar toen de kater er bij kwam werd hij steeds dikker en poes almaar dunner Nagelbijten / Gniffelen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:58

Die van mij staan op dieervoer van Royal Canin omdat mijn kater last van zijn blaas heeft. Ze krijgen twee keer op een dag samen 50 gram voer.
Lijkt echt vreselijk weinig, maar ze blijven maar aankomen, dus ik denk zelfs dat ik ze nog verder op rantsoen ga zetten....

Ze doen het er overigens wel hartstikke goed op.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:07

Sirius_ schreef:
Poeh nee dat is dan weer niks voor mij he. Ze moeten wel goede kwaliteits brokken krijgen, en goed vlees, en níet van tafel mee eten. Ik houd ok niet van schooiende dieren Lachen

aan de ene kant vind ik het soms ook supper vervelend maar dat hebben we aan ons zelf te danken haha

de brokjes en vlees van aldi zijn ook goed maar als ik zie hoeveel ze hier eten en wishkas vlees oid moet kopen ben ik bijna meer uit aan de katten dan aan 1 week voor ons haha

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:10

Misschien is de supermarktrotzooi, en dan met name die van de Aldi, wel het beste qua prijs/kawiliteit verhouding. Maar het is m.i. dé manier om je kat slecht te voeden en daarmee ziekten en vroegtijdig sterven in de hand te werken..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:15

Die van mij krijgen s 'ochtends en s 'avonds een zakje kittekat/whiskas/Gourmet perle en hebben de hele dag brokjes staan. Royal Canin of Purina One. Alleen mijn jonge katertje krijgt 3 a 4 zakjes voer op een dag, omdat hij heel hard groeit. Krijgt hij minder, dan wordt hij erg dun.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:18

Purina One.
Verder lust ze geen vlees (uit blik of vers)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:21

Ow ja, die van mij krijgen ook nog elke dag een koolvismoot. Tong uitsteken

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:27

ha, ha, wat ben ik weer bijzonder onaardig tegen mijn huisdieren...

Kat krijgt 2 x per dag klein handje brokjes!! en dat is het.. klaar...
Als ze pech heeft, stop ik die nog in een voerbal ook... Dan moet er
gewerkt worden voor een hapje eten..

Helaas zijn de meeste katten niet in staat om zelf te regelen dat
ze niet te veel eten.. (en dus zijn de meeste katten te dik!!!)
Dus brokken de hele dag laten staan is niet echt praktisch..

Bovendien is er bij mij een simpele regel.. wat de baas aan eten
heeft gekocht.. die zak gaat op ook! lekker of minder lekker!!
Mijn kat (en ook de hond) is dit regime gewend... en eet dus alles...
(inclusief de hond zijn brokken als ze de kans krijgt)

vlees doe ik niet aan, geeft kat aan de diarree, als het warm weer
is moet je het op tijd weghalen ivm bederf etc..

Bovendien is de hoeveelheid eten die vermeld staat op de verpakking voor
een kat, een gemiddelde.. en de gemiddelde kat bestaat niet..
Dus even zoeken naar de juiste hoeveelheid..

Af en toe je kat wegen is ook een optie!!!

edit >
ohh wat voor brokken.. hills, Iams, RC... etc....