Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:"hier was ik al bang voor"
Wilawander schreef:Als eerste sterkte bij het verlies van je hond.
Ik werk zelf als assistente en assisteer veel bij het inslapen van dieren. Bij ons krijgen ze als eerste de narcose toegediend. Het kan voorkomen dat deze injectie pijnlijk is als een dier niet echt meewerkt. Een wakelende naald is dan snel gebeurt en de ene hond zal daar extremer op reageren als de ander. Zeker bij het inslapen daar de hond aan de baasjes wel kan merken dat er iets ernstigs te gebeuren staat. Bij ons krijgen de honden wel een medicament erbij zodat ze erg rustig slapen en ook geen epeleptische aanvallen onstaan. Heb ik nog niet meegemaakt.
Bij de Euthanasie, die bij ons bij honden en katten altijd via de slagader in de voorpoot gebeurt merken wij geen reactie. Wel kunnen er spierreacties komen als de hond al weg is. Dit is heel normaal en merkt de hond zelf niks meer van. (Het hart klopt dan al niet meer maar de hersenen zenden nog signalen uit). Dit wordt voor veel hondenbeziters als heel naar gevonden en ook begrijpelijk. Hier wordt dan ook voor de tijd voor gewaarschuwd. Kan het zijn dat je dat gezien hebt?
Knavia schreef:Had je hond ooit eerder epilepsie gehad?
Zo ja, dan had de veearts daar rekening mee kunnen houden (mits hij op de hoogte was) door i.i.g. geen acepromazine als rustigmaker te geven omdat dit een aanval kan triggeren.
Zo nee, en is er acepromazine gebruikt dan is dit domme maar erg nare pech, normaliter is dit een van de fijnste en meest betrouwbare rustigmakers, en ook een van de 'veiligste' maar dus niet voor honden die stiekum toch epileptisch (kunnen) zijn. Iets wat naar mijn weten overigens niet vaker bij Border's voorkomt dan bij andere honden.
LaraCroft schreef:Ik zou net zeggen, acepromazine is toch niet geschikt voor Border Collie's?
Ik vind dat je dit zeker kunt bespreken met je DA, dit had niet zo mogen gebeuren. Lijkt me vreselijk om dat beeld van je hond in je hoofd te hebben...
Kelly_Taco schreef:Wij hebben 2 weken geleden onze 15 jaar oude Alaskan Malamute in moeten laten slapen.
Deze is ook verdoofd met acepromazine.
Kort na deze injectie begon hij enorm te schudden en te klappertanden.
Ze heeft hem nog 3 spuiten gegeven maar het arme beestje wilde niet wegzakken.
Uiteindelijk heeft ze hem recht in zijn hart moeten injecteren.
Ze excuseerde zich nog en vertelde dat het wel vaker gebeurde met dat middel.... fijn dat ze dat nog gebruiken
Sterkte met het verlies van je hond