oh oh, kat heeft me kip gepakt. Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nannes

oh oh, kat heeft me kip gepakt. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 22:34

Daarnet kwam m'n vader dus naar binnen rennen. Er zit een kat in het kippenhok!!
Met de zaklamp gekeken, overal veren, maar geen kip Scheve mond wel een kat. Beest met een bezem het hok uitgejaagd (durfde hem niet te pakken, zat te blazen en te brommen als een tierelier) en toen zat tokkie daar, ergens in een hoekje. Kip gepakt en in de schuur gezet. nagekeken en onder z'n vleugels en op z'n rug kale plekken met schrammen. ik heb die maar ingesmeerd met vaseline. Boven op z'n neus ligt het ook open, maar ziet er voor de rest schoon uit en bloed niet meer. Nu zit ze in de schuur op een kleedje met wat zaad voor d'r en een bakkie met drinken. Ze heeft daar een vierkante stok waar ze evt. op kan zitten, maar als je haar nu erop zet donderd ze er weer vanaf. Maar, wat nu? 's nachts in de schuur houden of in haar eigen hok zetten, waar het toch een stuk kouder is? Verder nog iemand tips?
alvast bedankt Lachen

stephanie09

Re: oh oh, kat heeft me kip gepakt. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:36

ik denk dat je haar beter in de schuur kan houden en geen katten binnen laten. misschien dat er een opening in het hok ergens is waardoor die kat er weer bij kan komen. succes!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 22:37

ja, we moeten morgen idd het hok even goed nalopen. snap echt niet hoe die haarbal naar binnen is geslopen Verward

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:40

ja katten zijn heel lenig hea Knipoog heb er zelf drie en de boer en zus die kruipen tussen alles door Lachen goed in alle hoeken kijken Lachen en ook op plekken waarvan je denk o daar had de kat ook kunnen komen! en natuurlijk kijken hoe het met de kip gaat Tong uitsteken maar denk dat je het zelf wel weet. volgens mij is je kip nu erg angstig.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 22:43

ja, ze is heel erg bang nu, je hoort haar gewoon ademen. Maar ze heeft net wel een paar zaadjes opgepikt Verward Hoop niet dat ze doodgaat door stres Huilen
Bedankt iig Lachen

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:44

En kattenkrabben en beten zijn heel vies.Dus goed opletten dat er niets gaat ontsteken.

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:44

hoop het ook niet Ach gut
hopelijk gaat het zo over Lachen
je kan eventueel het licht aanlaten in de schuur misschien dat het voor haarzelf wel een beetje help Lachen

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 22:47

Ja, licht hebben we aangelaten, kan ze kijken waar ze heen gaat.
wondjes zullen we idd even in de gaten houden Knipoog
Daarnet m'n vader nog even bij d'r gekeken, maar ze begroette hem wel met wat getokkel, doet ze altijd, goed teken?

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:51

ja betekent dat ze weer wat kalmer is Lachen ik zou wel even met lauw water over sommige wondjes heen gaan beter dat doen dan dat het toch gaat ontsteken Lachen

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:53

Hmm, smeer er geen vaseline meer op. Omdat het een verse wond is kan het niet meer luchten zo, dus blijven de vieze bactiëren er in zitten. Goed ontsmetten dus!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 23:00

Het waren niet echt wonden, alleen schrammen/schrale plekken. Alleen op d'r kop een wondje, maar aangezien dat vlak bij d'r ogen zit durf ik daar niet met dettol oid aan de gang te gaan.

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:03

nee je kan beter gewoon even lau water erop doen en morgen weer Lachen lauw water alleen al is al warm genoeg om een deel van te bacterien te doden Lachen en heet water kan het kipje zijn huid verbranden misschien dus dat wil je ook niet hebben Lachen

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:07

Arm kipje,
Hopen dat ze snel weer de oude is!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 23:16

denk alleen dat water er nu gewoon langs loopt als er vaseline op zit. het zal de huid dan niet raken.
net gekeken. ze zat bij de drinkbakje, neem aan dat ze gedronken heeft of het iig van plan was

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:18

onze kip is laats gepakt door een adelaar/nog wat?
en die kon de eertse paar nachten echt niet op de stok zitten en liep overal tegen aan!
maar nu gaat het weer prima met het kipje!
dus dat wiebelen (denk ik dan) komt door een shokje.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 23:23

dank je wel voor je reactie. Dus je kip heeft het wel overleefd?
Hopelijk gaat het dan snel over. ik denk dat ze vannacht ook niet van dit plekje af zal komen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:25

ja die heeft het gewoon overleeft en huppelt nu weer vrolijk buiten Haha!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 23:27

ooh gelukkig maar Lachen
pff, ben benieuwd hoe ze er morgenochtend bij zal zitten. hopelijk wat vrolijker dan dat ze nu is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:30

Wat rot zeg! Arm beestje.
Kattenbeten zijn inderdaad heel vervelend, het gaat bijna altijd wel wat ontsteken. Wat je het beste kan doen is even langs de DA en even laten nakijken, dan krijg je waarschijnlijk wat antibiotica ofzo mee, dat kun je door het water doen, en dat helpt echt heel veel. Gewoon wassen en ontsmetten is meestal niet genoeg. Onze kat is ook vaak door andere katten gebeten, en hij lag daarna echt heel beroerd dagenlang in zijn matje met flinke koorts, en de tweede keer heeft de DA zelfs een dikke bult ter grootte van een ei gevonden en opengesneden, dat zal vol pus. Dus wij gaan nu altijd zo snel mogelijk naar de DA voor een prikje Lachen

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:32

Met katten moet je echt opletten, aangezien ze vanalles meedragen aan bacteriën. Je hoeft in eerste instantie niks te zien, maar na een paar dagen kan een ontsteking snel op komen zetten. Ik zou het iig goed in de gaten houden en als je iets ziet van ontsteking meteen een antibioticakuur halen bij de DA. Als een dier in het wild namelijk word gegrepen door een kat overleeft deze het meestal niet door ontstekingen.
Lauw water werkt wel om alles schoon te spoelen maar niet om bacteriën te doden (optimum groeitemperatuur is meestal rond de 37 graden en als je al bij de 40 in de buurt komt is het water al te heet om mee te spoelen...). Ik zou de wonden iig wel goed schoonhouden. Beterschap met t kipje Ach gut

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 23:34

Kreeg net idd ook een PBtje van iemand met de tip om antibiotica te gaan halen. Morgen moeten de honden ook voor hun jaarlijkse enting dus kan het meteen even aan de DA vragen. Neem kip liever niet mee ivm nog meer stress. Moet ze echt komen van de DA, tja dan moet het.
Bedankt voor jullie reactie Lachen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 00:02

zou ook met een dierenarts overleggen. Katten maken door hun enorm scherpe tanden en nagels wondjes die gelijk weer dicht gaan en niet of nauwelijks zichtbaar zijn. Deze kunnen ernstig gaan ontsteken. Een dierenartsassistente uit Duitsland is onlanks een vinger verloren door zo'n miniscuul bijtwondje waarvan ze dacht dat het wel meeviel. Vinger moest geamputeerd.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:26

Heb je meerdere kippen?
Want dan kun je haar het best niet te lang apart houden, anders word ze wellicht niet meer geaccepteerd door de anderen..
Hopelijk was de schade echt oppervlakkig want kattenbeten zijn inderdaad erg naar voor kippen.
Sterkte met haar en hopelijk valt het mee!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 20:33

hallo,

Nee, ik heb nog maar 1 kip Knipoog
Net naar de DA geweest. hij vond de beschadigingen allemaal meevallen. Heb een kuurtje antibiotica (baytril) meegekregen voor 7-10 dagen. Ze zit nu weer in de schuur, ze zat alweer te knikkebollen, zal wel moe zijn van het avontuurtje DA Haha!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:09

1 kip maar? Dat vind ik eerlijk gezegd wel een beetje zielig. Kippen zijn best wel ongelukkig in hun eentje.