Ik hou ook niet van het nutteloos fokken van dieren
Nutteloos fokken vind ik het als mensen denken: ow, ik heb een zeugje, de buren hebben een beertje, laten we ze eens bij elkaar zetten en kijken wat er uit komt
Komen beide dieren bij een fokker weg? Zo nee, dan weet je dus niet of er erfelijke ziektes in de familie zitten. Misschien zijn het wel inteelt cavia's of zijn ze satijndragend of krijg je de lethale factor als je de 2 dieren bij elkaar zet (en als je niet weet wat de lethale factor is heb je je niet goed ingelezen

). Wat doe je als je een nestje van 6 beertjes krijg (beertjes zijn moeilijker te plaatsen), heb je daar ook al een goed nieuw huisje voor? Wat doe je als de moeder overlijd? Of als de kleintjes misvormt, doof en/of blind zijn? Allemaal dingen om goed over na te denken.
Daarbij vind ik dat als je vragen stelt als: wanneer mogen de jongen bij de moeder weg, je je absoluut niet goed hebt ingelezen over het 'fokken' van cavia's. Dat is toch wel erg belangrijk en als je dat nog geeneens weet.....
Als je echt kleinschalig wil gaan fokken met cavia's zorg dan voor een goed zeugje en zoek daar een goede beer bij....