Hond pest andere honden, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Hond pest andere honden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 15:11

Mijn hond, een Duitse Dog van 8 maanden, is zo overtuigd dat ie groot en stoer is dat ie andere honden pest. Hij slaat met zijn voorpoten naar andere, kleinere honden, en springt ook op hun rug. De andere honden vinden hem wel aardig en willen wel spelen maar vinden het niet leuk dat hij zo ruig is en zo met zijn poten slaat.
Veel honden gaan grauwen en bijten om hem te waarschuwen maar hij gaat gewoon door. Hij snapt blijkbaar niet dat ze het niet leuk vinden en denkt dat het een spelletje is waardoor hij nog erger bezig gaat.

Wat moet ik hier aan doen, ik vind het zielig voor andere honden dat hij niet normaal met ze kan spelen. En aangezien er hier in de buurt bijna alleen honden wonen die maar half zo groot zijn als hem vind ik het bijna zielig om hem los te laten als er andere honden bij zijn. Hoe kan ik hem duidelijk maken dat dit geen leuke manier van spelen is?

anneliesdj

Re: Hond pest andere honden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 16:21

Overigens doet hij het niet expres om te pesten maar hij wil gewoon spelen. Hij heeft alleen niet door dat andere honden het niet leuk vinden als ze bijna nock-out gemept worden.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:34

mm.. dat is idd lastig. Ook niet leuk voor jou hond want hij bedoelt het goed. Ik ga dit even volgen om te kijken wat bokt voor ene oplossing bedenkt.
Op de cursus bij ons hadden we een keer zo'n lomperik en die hebben ze toen even bij onze cairn gelaten nou dat was gauw over Nagelbijten / Gniffelen mevrouw bijt van zich af maar dan ook echt niet raak ofzo maar het maakt vaak meer dan voldoende indruk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:37

Wat vaak het beste werkt is een hond vinden die hem even op zijn plaats zet. Wat meespeelt is dat je hond nu in de puberteit is en aan het uitproberen is waar de grenzen liggen, dus ook naar andere honden toe. Doet hij het ook aan de riem? Dan kun je natuurlijk zelf corrigeren. Misschien is een gehoorzaamheidscursus een goed idee. Mijn hond had het probleem dat hij uitviel naar sommige andere honden en door de cursus luistert hij nu heel goed, ook op afstand. Als ik nee zeg stopt hij en als ik hem roep komt hij ook meteen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 02:00

Hij luisterd super, dat is geen enkel probleem, hij is alleen te lomp.
Er zijn meerdere honden die hem afbekken. De cockerspaniel van de buren bekt hem al heel lang af en bijt ook echt gericht naar zijn lippen en oren, niet heel hard maar ze wordt wel echt boos.
Sinds een tijdje doet een boxer hier uit de buurt het ook, een paar dagen terug werd ze echt heel boos en viel echt naar hem uit, grauwde, snauwde en hapte. Maar van geen van beide is hij onder de indruk. Hij is pas onder de indruk als ze echt dominant doen of bijten maar dan wordt hij weer bang en durft niet meer te spelen. Dat is ook niet de bedoeling van die honden, die willen niet de baas zijn maar leuk spelen, alleen niet zo lomp.

Overigens denk ik niet dat het zin heeft dat ik hem ga corrigeren, waarschijnlijk doet hij het dan gewoon weer als ik hem loslaat oid, hij snapt dan denk ik niet dat de andere hond het niet leuk vind.

Veel andere honden lopen hard weg als ze hem zien (de kleintjes) of worden juist extreem dominant (de groteren, oa een witte herder) omdat ze zich door hem bedreigd voelen ondanks dat hij nog een pup is.

Myryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 02:15

Hehe.. zijn een altijd pups hier die dat ook doen.. van die grote honden en als ze dat bij die van mij doen dan word ze boos, ze bijt van zich af en laat meteen weten dat ze dat gedrag niet goed vind..

Spelen met grote honden is leuk, maar geen lomp gedrag want dan krijg je het te horen.

Ik denk dat hij gewoon idd even op zijn plaats gezet moet worden door andere hondjes, dan leren ze het echt wel hoor. Merk wel vaker dat grotere pups veel lomper zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 02:25

Ik denk ook dat hij daar gewoon ervaring in moet krijgen.
Hij heeft zelf vast niet door dat ie een lomp kalfje nadoet Knipoog

Een vriendin van mij had dat ook met haar rottweiler.
Maar ik nam altijd mijn jack mee die veeeeeeeeel sneller was en behoorlijk brutaal.
Hij heeft toen met onze jack leren spelen!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 07:30

het is niet alleen spel hoor mijns inziens, voor ons mensen lijkt dat zo, maar het gaat hier vast om een ongecastreerde reu, hij is 8 maanden en gaat dus lekker puberen.

dat slaan met de poten en op de rug springen is een behoorlijk staaltje dominantie, hij is aan het kijken hoe ver hij kan gaan, zijn volgende stap is kijken of hij zijn kop op de rug van de andere hond kan leggen en proberen te rijen.

een cursus kan veel oplossen, ook zou ik als je niet gaat showen of fokken een castratie overwegen.

een hond is in zijn spel vaak bezig om zijn plekje te verdedigen of om een stapje hoger te komen, door spel verwerven ze vaak de plek in hun roedel, ook al lijkt het voor ons nog zo van kijk ze eens leuk spelen, doen ze ook hoor, maar wel vaak met een reden.

een hond kent geen menselijke emoties zoals jaloezie of ff lekker andere honden pesten, die willen wij ze graag toedichten maar een hond redeneert gewoon totaal anders, bijna alles wat een hond doet heeft een doel.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 09:09

Volgens mij is hij toch wel een beetje aan het uitproberen of hij wat dominanter kan zijn, probeert hij zijn poot op de schoft van de andere hond te leggen? Of slaan omdat hij beetje lomp is? Dit zijn echt van die dingen waar jij dan niet zoveel aan kan doen omdat dit onderling geregeld moet worden, uiteindelijk zal castratie misschien wel helpen. Als je zelf gaat corrigeren ga je je alleen maar met natuurlijke dingen bemoeien en dat werkt alleen maar tegen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 22:21

Hij is nog geen 'reu' aan het zijn, dat heeft ie nog niet door.
Vanaf dat hij een jong pupje was speelt hij al zo, altijd al met zijn poten slaan en tegen een ander opspringen. Krijg soms wel het idee dat er wel wat baas spelen bij is maar dat heeft hij ook altijd al gedaan. Het is niet zo dat hij probeert erop te rijden ofzo, hij heeft geen idee dat hij een jongetje is, is hij ook nog een beetje jong voor.

Een cursus heeft waarschijnlijk geen zin, zoals ik zei luisterd hij super goed en terug roepen als hij speelt heeft geen zin en als ik zeg dat hij stout is als hij zo speelt durft hij niet meer te spelen en dat is ook niet de bedoeling.

Zoals ik zei bijten sommige honden wel van zich af, diegene die het echt heel fel doen wordt hij bang van en durft niet meer mee te spelen. Anderen zijn niet fel genoeg en trekt hij zich niets van aan, het is dus het ene uiterste of het andere.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:55

anneliesdj schreef:
Veel andere honden lopen hard weg als ze hem zien (de kleintjes) of worden juist extreem dominant (de groteren, oa een witte herder) omdat ze zich door hem bedreigd voelen ondanks dat hij nog een pup is.

Dat is dus HET probleem met "onze" honden...
Het zijn nog maar pups/pubers en willen met alles en iedereen spelen... maar andere honden zien alleen een bakbeest op zich af komen en voelen zich dan idd bedreigd....

Mijn dog heeft ook de periode gehad dat ie overal maar zijn poot op wou leggen... en ik dus idd bang was dat ie kleine hondjes zou pletten... maar ik heb het op zijn beloop gelaten.. hij heeft een paar keer een flinke snouw gekregen... en op welke reden dan ook.. hij doet het niet meer Tong uitsteken

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:00

Tinkermuts schreef:
...
dat slaan met de poten en op de rug springen is een behoorlijk staaltje dominantie.....

Duitse Doggen slaan met die voorpoten om aan te geven dat ze willen spelen... heeft in dit stadium nog niet te maken met dominantie...

Mijn dog is nu 14 maanden en NU heeft ie wel dominantie verschijnselen en dan springt ie dus echt op zijn achterpoten op andere honden af...
(Gelukkig doet ie dat maar bij 1 hond uit de buurt en als ik die tegenkom draaien die eigenaar en ik dus altijd om om de confrontatie te vermijden... met overige honden gaat het prima)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:06

Citaat:
Zoals ik zei bijten sommige honden wel van zich af, diegene die het echt heel fel doen wordt hij bang van en durft niet meer mee te spelen. Anderen zijn niet fel genoeg en trekt hij zich niets van aan, het is dus het ene uiterste of het andere.

Het niet meer durven spelen is tijdelijk, hij zal opnieuw moeten gaan ontdekken tot hoever hij kan gaan..
Laat die honden het maar samen uit zoeken, het komt goed..

Ik heb ook een onhandige pup die al een keer op zijn plek is gewezen en jankend weg rende..
Hij was te druk naar haar maatstaven, en dat maakte ze hem even duidelijk..
Nu accepteren ze elkaar doordat hij wat voorzichtiger is geworden (en iets minder lomp)..

Probeer em wel zo veel mogelijk met die honden te laten omgaan die hem zijn plek wijzen..
..en zijn poging tot domineren afbreken, ookal is dat nu nog spelenderwijs..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 16:35

Maar de hondjes die niet hard genoeg van zich afbijten dan?

De buurvrouw heeft een Cocker Spaniel en daar heeft hij super schattig mee gespeeld toen hij nog klein was maar die gaat nu liggen zodra hij eraan komt omdat ze hem te lomp vind. Ze heeft een periode gehad dat ze hem in zijn lippen en oren beet om aan te geven dat hij rustiger moest doen maar daar trok hij zich niets van aan een nu ontloopt ze hem.

Wat moet ik daar dan mee?

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:37

niks denk ik...
je kan ze niet opleggen om leuk met elkaar te spelen...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:41

Honden die je dog ontlopen, kan je zelf niks mee, dat moeten ze toch echt zelf doen..
Tuurlijk kan je em corrigeren als hij binnen handbereik is, maar dan moet je dat wel op het juiste moment doen, en dat is binnen een halve seconde..

En je kan em het commando 'zachtjes' leren, en dat hij dan ook idd indimt..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 16:42

Maar dan moet ik hem aan de riem houden als ik haar tegenkom, hij associeert haar nog steeds met spelen en springt er bijna letterlijk bovenop. Als we binnen zijn en hij hoort haar buiten blaffen wordt hij al wild, Fleurtje is echt het einde voor hem, de ideale vrouw... Haha! (alleen een beetje te klein)

Het commando 'zachtjes' kent hij maar reageert hij nauwelijks op als hij aan het spelen is, dan moet ik hem echt aan de riem hebben en hem steeds onderbreken.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:49

femmefatale1 schreef:
En je kan em het commando 'zachtjes' leren, en dat hij dan ook idd indimt..

Ja sky weet ook dondersgoed wat ik bedoel als ik "rustig" tegen hem zeg....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 16:52

dat weet die van mij ook wel, als ie hier in huis is of als ik buiten ben, zolang er maar geen andere hond bij is, dan vergeet ie wat 'zachtjes' is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:54

Citaat:
Het commando 'zachtjes' kent hij maar reageert hij nauwelijks op als hij aan het spelen is, dan moet ik hem echt aan de riem hebben en hem steeds onderbreken.

Dan moet dat maar... jij bent de baas en jij bepaalt of hij luisterd..
Reageert hij niet op jou, dan moet je toch wat concequenter zijn.. immers een hond reageert altijd op zijn 'roedelleider'.. mits de verstandhouding goed is..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 16:56

Dat is ook wel weer waar en hij luisterd buiten ook erg goed, alleen het commando 'zachtjes' werkt niet. Misschien doet hij 2 tellen zachtjes en merk ik dat niet eens...

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:01

anneliesdj schreef:
Dat is ook wel weer waar en hij luisterd buiten ook erg goed, alleen het commando 'zachtjes' werkt niet. Misschien doet hij 2 tellen zachtjes en merk ik dat niet eens...

Ik weet uit ervaring dat zodra er een andere hond bij is een duitse dog nogal oostindisch doof kan worden...
maar door heel consequent te zijn (en daarbij ben ik regelmatig op de vingers getikt door vriendlief) komt er echt een moment dat je dog door alle prikkels heen toch zal (moeten) reageren op jou commando.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 18:20

en hoe doe je dat? Door hem continu aan de riem te houden? Dan is hij toch weer doof zodra je hem loslaat?

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:10

idd aan net zo lang aan de riem houden zodat je hem kan corrigeren als ie niet op je stem reageerd.. op het moment dat ie dat wel gaat doen ondanks alle prikkels kan ie los...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:12

Lekker laten, is hij pup voor, hij wordt van zelf wel op zijn plaats gezet.