Kat wast zich niet goed

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Kat wast zich niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:01

Beetje stomme vraag Bloos

Een van mijn katten wast zichzelf niet zo goed en dat vind ik eigenlijk best een probleem. Haar vacht houdt ze goed bij hoor, maar haar achterste, daar zitten gewoon korsten str*nt nog aan, tenzij ik haar zelf in de badkuip zet. Het is gelukkig niet zo'n schootzitkat, maar alsnog: niet echt een fris gezicht en ze zit daarmee wel op de bank enzo... Ziek

Iemand een idee hoe ik kan zorgen dat mijn kat zichzelf een beetje beter schoon houdt?

Cassidy

Re: Kat wast zich niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:08

Is je kat wel gezond? Maakt hij mooie stevige drollen? Hoe oud is hij/zij?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:10

Ze is een jaar geleden nagekeken door de dierenarts (toen was ze verkouden) en is toen verder in orde bevonden. Ik moet zeggen dat ik haar wel stram op de poten vind.
Meestal is de ontlasting goed, soms diarree. Sinds de geboorte van Gioya protesteert ze wel af en toe door buiten de bak te poepen. Maar het 'viesheidsprobleem' is er al langer.
Ze is nu 7 a 8 jaar oud.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:11

maar een kat hoort toch sowieso geen stront op zijn kont te hebben? ik zou denkend at de ontlasting dan te dun is? maar kheb er geen verstand van...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:13

Nou, ze laat dus ook gewoon complete drollen in de vacht van haar billen hangen. Die dus vervolgens ergens in huis eraf vallen (ja, niet proper, I know, vandaar dit topic).
Mijn andere kat zie je regelmatig haar edele delen wassen, deze kat zie ik dat echt nooit doen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:15

Langharige kat zeker?? Ik zou ook geen stront van mijn poepert aflikken eerlijk gezegd ( ik ben trouwens ook niet zo lenig!! Haha! )en een kat wil dat natuurlijk ook niet. Waarschijnlijk heeft het inderdaad met het voer te maken dat ze de dunne heeft af en toe.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:18

Ze is een beetje medium. Ik denk dat er ergens heel ver achterin de niet-bestaande stamboom een Brit zit ofzo Haha!
*is even blij dat er voor mensen een douche bestaat, gadverdarrie zeg*

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:21

wij hebben ook een kat met bijna altijd een vieze kont...

klinkt heel vies maar haar sluitspier werkt niet zo goed meer, zou bij jou kat ook het geval kunnen zijn....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:30

Oei, en daar is zeker niks aan te doen?

En stel het is het eten, wat kan ik haar dan geven dat het minder is?

En kan ik op de een of andere manier stimuleren dat ze zich daar wast?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:33

Wat je misschien ook nog zou kunnen overwegen is de lange haren weghalen in de gevaren zone?
Ach gosch....heeft ze een blote poepert....KOUD!!!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:37

Ach, ze komt niet buiten want we wonen vier hoog.
Hoewel onze andere dame het erg koud vindt, die zit de hele dag met alle vier de pootjes bij elkaar getrokken op de lader van de laptop op te warmen Nagelbijten / Gniffelen Zal haar Siamese bloed wel zijn Clown

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:55

Ik had ook een kat die hetzelfde probleem had. Even met de DA overlegd wat te doen. Ik moest haar poepertje elke dag even met van die wegwerp babydoekjes schoonmaken.

Nou ja, dan doe ik dat als rechtschapen en trouwe baas maar. Bij haar had het te maken met overgewicht (hormonale kwestie) Daarom kon ze er niet meer zo goed bij.

Veel plezier met billen potesen Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:58

Mijn kat is ook erg dik Ja
Maar ze zit steeds als een pandabeer, dus ze kan er wel bij. De babydoekjes zijn wel een goed idee (liggen hier toch plenty), dan hoeft ze niet elke keer in bad Bloos (arm dier, maar ja, je moet wat he)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:00

kat op dieet zodat ze afvalt (niet te vlug laten afvallen maar geleidelijk aan), veel laten rennen/ mee spelen, goed voer en geen supermarktvoer (daar wordt consistentie van de poep beter van), haren kortknippen voorlopig en dan maar hopen dat het beter wordt.

Ik heb 3 langharige katten en maar sporadish blijft er wat aan de vacht hangen maar dat is dan wel hard en verliezen ze makkelijker en is ook makkelijk op te ruimen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:29

Het kan ook zijn dat ze veel haren inslikt met het wassen (zeker in deze ruiperiode), deze haren komen mee met de ontlasting maar zorgen dat drollen niet goed uitgepoept kunnen worden en uit de anus blijven bungelen aan zo'n haar Nagelbijten / Gniffelen

Mogelijk kan een goede antihaarbal pasta uitkomst bieden, regelmatig even meehelpen met verharen door goed te kammen.

Dunne ontlasting kun je verbeteren door je voeding. Ik voer zelf vers vlees en zou je dat dan ook graag aanraden Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 10:17

Kammen doe ik idd Ja Zal ook de haarbalpasta proberen.
Vers vlees kan ik proberen maar het is nogal een aparte: ze lust alleen droge brokjes van de Aldi, bij alles anders gaat ze in hongerstaking.

Cissy, ze eet niet zoveel (heb al eerder dieetvoer geprobeerd maar DA raadde aan om het maar te laten zitten want ze at helemaal niks meer). Hoe kan ik haar laten rennen? Ze is totaal niet speels, ook nooit geweest als jong katje. Als je haar uitdaagt met een touwtje of een laserlampje ofzo kijkt ze alleen maar en komt niet van haar plaats. Geen wonder dus ook dat ze zo dik is. Ze vindt het al heel wat om richting voerbakjes te lopen. Bloos

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:09

Mijn katten zijn enorm veel speelser én knuffeliger geworden sinds ze vers vlees krijgen ipv brokken. Daarnaast zijn ze prachtig op gewicht en behoorlijk gespierd.

Je zou het eens kunnen proberen. Al geef je naast de brokjes bijvoorbeeld dagelijks een kleine maaltijd spiervlees (kip, kalf, lam, vis etc).. Ze zal niet alles lusten, hier hebben ze ook hun voorkeuren Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:43

Jeetje wat een vervelend probleem Nagelbijten / Gniffelen Babydoekjes lijkt me inderdaad een goeie, en je schrijft ook dat ze al een beetje stram is, is ze wel lenig genoeg om haar billen te kunnen wassen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:50

ik las al dat ze wat dik is?

dan is dat je probleem, dan kan ze niet eens bij haar billen al zou ze dat willen
( whahaha dat rijmt!)

spelen met haar, en laat haar rustig aan afvallen, in de tussentijd dagelijks de boel schoonmaken met eventueel een nat washandje warm water

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:12

Oeps...lees ik dit nu goed en krijgt (eet) ze alleen maar brokjes??
Slecht voor de nieren, dat weet je toch wel hoop ik?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:15

aerdenhout1 schreef:
Oeps...lees ik dit nu goed en krijgt (eet) ze alleen maar brokjes??
Slecht voor de nieren, dat weet je toch wel hoop ik?

Is dat zo? Ik heb juist altijd begrepen dat alleen brokjes geen kwaad kan, in tegenstelling tot alleen zacht voer.

Sorry voor off-topic Bloos

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:17

Sommige katten zijn gewoon zo, ik heb 4 katten en 3 zijn zeer schoon op zichzelf maar een is er net zo, de andere 3 lopen haar te poetsen en te meppen als ze stinkt Tong uitsteken
DA zei dat sommige katten gewoon zo zijn, ze heeft niets.

edit: ik geef mij katten altijd droogvoer, van natvoer gaan ze zo stinken.
volgens de DA kan dit geen kwaad zolang je genoeg water hebt staan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 09:01

Mijn DA zei dat droogvoer ook geen kwaad kon? Ze moeten wel altijd water hebben maar daar zorg ik uiteraard ook voor. Meer natvoer zou wel beter zijn voor haar, omdat dat vooral zou bestaan uit water en dus beter voor de lijn? Maar ja, als ik dat bij ga geven eet ze gelijk helemaal niks meer. Ik hoop dat dat vers vlees iets uitmaakt en dat ze dat lust. Hoeveel moet een kat er van krijgen?

Ellepel ze is wel dik, maar ik denk wel dat ze erbij moet kunnen. Ze gaat altijd in de pandazit en wast dan ook de onderkant van haar buik dus dat doet ze dan weer wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:00

wat is pandazit dan?

zoiets?
Afbeelding

als poezen te dik zijn kunnen ze vanwege hun buik niet dit doen:
Afbeelding

toch even goed naar kijken of het haar echt wel lukt Knipoog

foto's zijn van een van mijn eigen poezen,die kon ik mooi als voorbeeld gebruiken

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:19

Urielle schreef:
Meer natvoer zou wel beter zijn voor haar, omdat dat vooral zou bestaan uit water en dus beter voor de lijn? Maar ja, als ik dat bij ga geven eet ze gelijk helemaal niks meer. Ik hoop dat dat vers vlees iets uitmaakt en dat ze dat lust. Hoeveel moet een kat er van krijgen?

Als je het naast de brokjes voert maakt de hoeveelheid niet zoveel uit.. Je kunt dan ook gewoon eens kijken wat ze lekker vindt: tonijn uit blik (niet te vaak en te veel geven!), restjes van een zalmfileetje, garnalen, soepvlees, rundergehakt, restjes kipfilet.. Mits je alles maar rauw voert! Als je alleen vers voert, dus geen brokjes meer, moet je een compleet menu samenstellen en dan geef je ca. 2 - 3 % van het lichaamsgewicht.

Vlees bestaat niet alleen uit water. Het bevat alles wat een kat/ hond nodig heeft in de juiste verhoudingen. Brokjes bestaan vooral uit graan en vleesmeel, daar kan een carnivoor niet zoveel mee. De fabrikanten voegen allerlei supplementen aan de brok toe om deze wel volledig te maken. Astronautenvoer met vulmiddel dus eigenlijk...

Je kunt ook kiezen voor een compleet voer.. Bij de supermarkt kun je bijvoorbeeld Rodi of Smuldier kopen en dat is ook leuk om te geven in plaats van blikvoer! Veel gezonder, net zo gemakkelijk..