Mag een mens over leven/dood van een dier beschikken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fitch

Mag een mens over leven/dood van een dier beschikken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 17:52

Hoi!

Hier zijn altijd veel topics over dieren inslapen. Omdat ze oud, ziek, zielig zijn, of simpelweg niet meer 'kunnen'. Toch vraag ik me dan vaak af of wij mensen, zo goed kunnen bepalen of een dier ondraaglijk lijdt. En of het rechtvaardig is dat wij voor 'God' (mocht die bestaan) spelen. Want als een dier echt 'op' is gaat ie zelf toch ook wel dood? Of is het juist fijn voor een dier dat hij dan niet meer hoeft te lijden? Tsja, als ik ernstig ziek ben of iets dergelijks zou ik nog steeds willen leven. Ik wil met dit onderwerp niemand aanvallen, want ik ben ervan overtuigd dat iedereen op dit forum het beste met zijn (huis)dier voor heeft, maar het lijkt me interessant om te weten wat jullie hier over denken...

Austria

Re: Mag een mens over leven/dood van een dier beschikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:15

ik heb drie jaar geleden mijn Airedalereu laten inslapen op 13jarige leeftijd. Hij was al meer dan een jaar aan de sukkel, had artrose en hartproblemen en hij kreeg hier allemaal medicijnen voor. De hoeveelheid medicijnen werden geregeld verhoogt maar toen kwam toch het moment dat wij niets meer konden toen om het voor hem wat tragelijk te maken.
Ik had altijd gehopt dat hij op een dag niet meer zou eten en dat dat voor mij het teken is om hem te laten gaan.
Pepino bleef tot zijn laatste dag eten, maar al liggend, hij kon gewoon niet meer staan. Zijn longen zaten vol water en hij kon maar moelijk ademen. Toen is hij hier thuis door onze dierenarts ingeslapen.
Natuurlijk gaat een dier zelf ook wel dood als het echt op is, maar het langdurige nodeloos lijden wil je ze toch gewoon besparen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:17

Gelukkig mogen we dat wel. Het lijkt me verschrikkelijk om een dier eindeloos te moeten laten lijden zoals in sommige landen gebeurt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:19

Citaat:
als ik ernstig ziek ben of iets dergelijks zou ik nog steeds willen leven

weet je dat zeker?? dat zeg je nú ja.. maar wat zeg jij als jij zo óntzettend ziek bent en je zoiezo dood gaat alleen dat het een héle pijnlijke weg gaat worden. Denk je niet dat je dan beter al dood kunt zijn?

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:20

fitch: als ik kijk naar mijn verhaal: is het een dierwaardig leven als je blind en doof bent, niet zindelijk, niet goed kan eten door het missen van tanden die uitvallen, elke dag 4 eenheden insuline moet hebben? Als je als kat zijnde niet meer speelt en alleen maar slaapt?

Ik denk niet dat iemand voor "god" kan spelen, maar denk wel dat iedereen zich kan bedenken of het een dierwaardig bestaan is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:20

ik heb dat meerdere malen gedaan,dus ja!

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:21

ik sluit me aan bij katja gelukkig mogen wij daar over beslissen

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:27

Ja, ik denk dat ik jullie mening deel. Ik heb 't ook ooit gedaan bij een hamster met kanker, en een kat met nierproblemen. De kat van mijn ouders slaapt ook alleen maar, maar die spint nog wel keihard als je naast d'r komt zitten. Tsja, we beslissen sowieso al over dierenlevens door ze medicijnen te geven of te laten opereren. Dan is het misschien ook onze taak om er een einde aan te maken als 't niet meer gaat...

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:29

Ja, vind van wel. Als je een dier op die manier uit zijn lijden kan verlossen Ja

Lijden in de zin van; ondraagelijk en geen uitweg meer mogelijk

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:37

Zoals Fitch al zegt, wij beslissen ook al in voorspoed over onze dieren. Wij kiezen ervoor hun leven te veranderen door ervoor te zorgen, in huis te halen, te enten enz. dan beslis je al over het leven. Een ziek dier in het wild zou misschien veel eerder gestorven zijn aan ondervoeding al dan aan de pijn. Ik moet later mensen helpen/ bijstaan in deze keuze, dus ik vind dat wij zeker daarover mogen beslissen.
Maar kijk eens verder dan huisdieren, door het eten van vlees beslis je ook al over de dood van die dieren. Maar is dat erg? Nee vind ik niet, het is mensenlijk, we zijn nou eenmaal vleeseters Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:39

ik vind wel dat wij daar over moeten beslissen, als een dier aangeeft dat hij pijn heeft en op is, dan kan het niet meer, en laat je een dier lijden omdat je hem niet kwijt wil.
wij hebben een hond gehad die ineens heel agressief naar kinderen werd, 2 jaar oud, en we hebben haar in laten slapen, het risico was te groot, heel moeilijk, maar op dat moment moet je met je verstand denken vind ik, niet met je gevoel, ook al is het heel erg moeilijk..

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:40

Dat laatste klinkt toch enigszins paradoxaal, RianneH. Een beetje een dubbele moraal mbt dieren ofzo. Je slaapt een huisdier in omdat je 't niet wilt laten lijden, maar het leven van een bioindustrie varken is één en al leed en dan maken we ze ook nog dood om te consumeren. Maar idd in beide gevallen beslissen we over leven of dood.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:40

maar aan de andere kant heb je natuurlijk die operaties die bijv je paard zouden kunnen redden maar zo onbetaalbaar duur zijn dat het gewoon niet kan omdat de eigenaar het niet betalen kan. Maar daar zeg ik al bij voorbaat van... in het wild zou het paard dan een pijnlijke lijdensweg hebben en dan dood gaan (van de honger oid) dat paard heeft bij ons nog het 'geluk' dat die meteen uhm.. heen gaat.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:45

Ik ben blij dat ik er over kan en mag beslissen. Doordat wij dieren in huis halen of op stal zetten veranderen wij hun leefpatroon waardoor ze ouder worden met kwaaltjes etc. Dan is het alleen maar mooi dat wij ook de macht hebben om hen uit hun lijden te verlossen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:47

Ik ben ook blij dat wij mensen dat mogen en kunnen,
ik heb afgelopen jaar mijn merrie in laten slapen na een zeer zware bevalling waarbij het veulen vast is komen te liggen, deze is gestikt, mijn merrie i kruisverlamd geraakt. En hoe moeilijk zo'n beslissing ook is, op zo'n moment besef je gewoon dat het beter is om het lijden te laten stoppen, gelukkig kunnen dieren het vaak ook wel 'aangeven'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:48

Ik vind het helemaal goed dat wij dat kunnen.
Als leven lijden wordt is de dood een verlossing.

En dat is ook zo bij mensen. Soms heb ik daar juist het idee dat we daar teveel voor God spelen om het onmogelijke er maar proberen door te halen.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:51

Als wij zo goed als het hele leven van dat dier bepalen, iig zo veranderen dat het totáál anders is dan dat het in de natuur zou leven. Dan heeft dat dier geen natuurlijke leefwijze meer, en lijkt het mij rechtvaardig dat hij/zij, mocht het nodig zijn, ook niet aan een pijnlijke natuurlijke dood hoeft te sterven..

Dus ja, ik vind dat een mens de beschikking mag hebben over leven/dood van een dier Ja Mits het dier niet in een volledig natuurlijke omgeving leeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:55

Ik vind het goed dat mensen dat mogen. Onnodig laten lijden vind ik maar niks als het toch niet meer goed komt. Helaas werkt het bij mensen nog niet zo en moeten die vaak lijden tot het einde omdat euthenasie in veel gevallen niet toegestaan is.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:56

gelukkig mogen we dit. mijn hond heb ik 2 jaar geleden moetne laten inslapen beestje lag al 2 dagen liet der ontlasting allemaal lopen kreeg soort herseninfarctjes en oort van epileptische aanvallen ook lag ze gewoon te pompen om nog wat lucht binnen te krijgen. ze wa echt aan het lijden en heb haar toen naar hui gebracht. ook teon ze werd ingeslapen wa 1/4de van de dosis al genoeg om der weg te krijgen toen stopte alles al. zo wa ze aan eht einde ik vind dus dat je de natuur best een handje mag helpen als het dier daardoor niet meer met pijn hoeft te leven.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:01

Ik vind het juist een mooi iets dat wij, mensen ervoor kunnen kiezen om een dier verder lijden kunnen voorkomen door de keuze te maken om ze in te laten slapen. Als er toch geen vooruitgang is en de weg door te laten leven alleen maar pijnlijk is voor dier en mens is inspalen een hele mooie (maar ook hele moeilijke) oplossing.

soms denk ik dat we bij mensen zelfs te ver doorgaan. Als iemand al opgegeven is toch blijven proberen en de lijdensweg verlengen. Of dit goed is? Tja daar kan ik niets over zeggen want natuurlijk bestaan er wonderen maar hoe groot is de kans dat iemand als die al opgegeven is weer beter wordt? Tja dan mogen dieren blij zijn dat wij mensen een beslissing kunnen nemen en veel lijden bespaard kan worden...

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:03

Ik ben zelfs blij dat we het kunnen! Een dier kan niet zeggen of het leven ondragelijk is of niet, maar we kunnen het wel een hoop ellende besparen op een zo nauwkeurig mogelijke inschatting van dat lijden. Zou soms willen dat dat bij mensen ook wat makkelijker kon! Want wanneer is iets ondragelijk én uitzichtloos lijden? Uiteindelijk bepaald de arts dat, en het verschilt erg per arts wanneer dat punt bereikt is. Ik zie iedere dag op mijn werk mensen lijden, in meer en mindere mate... Sommigen gillen het uit van de pijn als je ze zachtjes aanraakt, kotsen de hele dag door (zelfs als ze niets eten) en kunnen hélemaal niets meer. Beter worden ze niet, maar door te bestralen proberen we in ieder geval een deel van de pijn te verminderen... Ietsje dan, want voordat het goed en wel werkt, hebben ze vaak alweer meer pijn op een andere plek. Vervelend daarbij is dat de pijn eerst nóg erger is. Ik ben erg blij dat het bij dieren niet zo ver hoeft te komen!

@ts: het is nu makkelijk zeggen dat als je ondragelijk ziek zou zijn, je nog zou willen leven. Ik denk echter niet dat je dat kan zeggen voordat je het zelf meegemaakt hebt, en zelfs al zou jij een van de weinigen zijn die wel willen leven, dan nog geldt dat lang niet voor iedereen.

edit: veel dieren gaan niet vanzelf dood wanneer ze op zijn, door het vechtinstinct dat ze hebben. spinnen duidt trouwens ook niet altijd op het geluk van een kat, onze kat lag ook vreselijk te spinnen vlak voor ze doodging, bleek van de pijn te zijn. Ach gut

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:07

Ja ik vind ook dat de mens de beschikking mag hebben over leven en dood van een dier. Ik denk wel dat de meningen erg verschillen over wanneer een dier 'dood moet' . Ik heb zelf een keer voor de keuze gestaan om mijn jonge paard in leven te houden of af te laten maken. De dierenarts had er vertrouwen in dat het goed zou komen, ondanks dat het een heel erge situatie was. Omdat ik mijn dierenarts zo vertrouw, heb ik ervoor gekozen haar te laten leven. Menig ander had haar laten inslapen. Een tegenover gesteld voorbeeld is de kat van mijn ouders. Was oud en helemaal op (vond ik). Mijn ouders vonden het nodig om het oude dier nog van dierenarts naar dierenarts te zeulen. Uiteindelijk is het dier 2 dagen later zelf gestorven.
Ik denk dat je bij zulk soort dingen heel goed moet nadenken over het lijden van het dier. Een dier kan niet zelf zeggen dat hij dood wil/of wil leven. Hopelijk zit zon dier bij mensen die de juiste keuze voor hem kunnen maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:10

Ik ben blij dat wij dit mogen doen, en niet maar af hoeven te wachten tot het echt niet meer gaat. Over het tijdstip wanneer en hoe valt dan altijd nog te discussieren, en daar kunnen de meningen ook heel erg uiteenlopen.

@ TS: hoe sta jij tegenover euthanasie bij mensen?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:11

Fitch schreef:
Dat laatste klinkt toch enigszins paradoxaal, RianneH. Een beetje een dubbele moraal mbt dieren ofzo. Je slaapt een huisdier in omdat je 't niet wilt laten lijden, maar het leven van een bioindustrie varken is één en al leed en dan maken we ze ook nog dood om te consumeren. Maar idd in beide gevallen beslissen we over leven of dood.

Zeker en misschien ook wel hypocriet. Maar ik ben dan ook absoluut niet voor de bioindustrie. Maar dat maakt het punt niet minder. De mens gebruikt het dier, netzoals dieren elkaar gebruiken. Hier natuurlijk in een andere mate, maar het principe is niet anders. Tuurlijk moet een dier een dierwaardig leven leiden, maar wie bepaald dat? En wat te denken van het doel van het dier?
Heb er totaal geen moeite mee een dier te 'gebruiken' zolang het maar binnen bepaalde grensen blijft Knipoog

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:12

ja je mag dit. maar denk goed na als je in die positie staat:
-heeft het dier pijn
-word het niet meer beter
- is er geen mogelijkheid om zonder dat het een pillendoos word moet leven, en word het dier hierdoor beperkt in "het paard zijn"

kijk dan kan ik er goed inkomen dat je het dier niet meer laat lijden Knipoog maar ik ken gevallen waarin :
- ze niks meer met het paardje konden
- het in hun ogen te oud was (zozo was wel 15)
- je geen geld meer hebt en er zelf zoveel mogelijk aan over wil houden.

dan zeg ik , nee dan ben jij niet dierwaardig Knipoog bij mij op stal staat er een hele oude pony. schat van een dier. heeft veel gegeven! jaren lang voor ze door het vuur gegaan. en die blijft tot ze aangeeft dat ze niet meer wil! waarom laten inslapen als ze het nog prima naar hun zin hebben ? en niet lijden? omdat je dan egoistisch bent.

en zeker zolang een dier er nog voor vecht. dan zet jij de stap het diertje in te slapen . zolang het vecht wil het nog. ga dan niet tegen die wil in als het niet nodig is!