Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Miriam schreef:Wij hebben een 10 maanden oude kruising duitse herder x bull terrier, Ice. We wonen op een boerderij en hebben een heleboel ruimte wat heel leuk zou moeten zijn voor Ice. Helaas komen we niet verder dan wandelen aan de lijn.
Zo snel we de lijn losmaken (of iemand doet de deur van het huis niet goed of snel genoeg dicht dan is-ie foetsie. Hij blijft dan wel in de buurt maar we krijgen hem absoluut niet meer te pakken. De enige manier om hem nog terug te krijgen is hem met de auto op te halen (dat vindt-ie dan weer wel leuk). Op cursus is hij er ook vandoor zo snel hij kan. Als we bv met de tunnel spelen is hij daarna meteen weg. Uiteraard hebben we al veel geoefend met de een lange lijn maar hij weet gewoon wanneer hij los is en wanneer niet. Als je hem roept als hij los is rent hij zo hard mogelijk de andere kant op. Het is een hondje dat enorm veel beweging nodig heeft maar ik weet niet hoe ik hem dat kan geven als hij niet luistert als hij los is. Als hij niet weg kan (bv op stal) dan luistert hij wel (zei het met een zekere vorm van Oost Indische doofheid zo nu en dan).
hoe heb je het al eens geprobeert met een longeerlijn? laat hem lekker lopen en roep hem bij je (met een bepaald geluidje bijvoorbeeld) komt hij niet kun je hem 'binnen halen' met de longeerlijn. laat hem dan naast je zitten en beloon hem dan pas!
Een tweede probleem dat we hebben is trekken aan de lijn. Stoppen als hij trekt helpt niet. Hem bij me roepen als hij trekt lukt, maar vervolgens trekt hij gewoon weer verder. Inmiddels durf ik hem niet zo goed meer door bv mijn moeder uit te laten laten omdat hij haar gewoon omver trekt als hij dat nodig vindt. Ik zou hem graag mee willen nemen als we naar (SGW)wedstrijden gaan maar dan moet er een extra persoon mee die de hele dag aan de hond hangt. Ook geen hobby dus...
Heb jij een 'uitschuif riem'of een korte riem? het beste is een kortere riem, die niet uitschuift. Zo weet hij tot hoever hij kan gaan, bij een lange riem riem kan hij veel te ver weg van jou, en houd hij je niet in de gaten. Een slipketting is een erg goed idee: deze werkt als de 'moederbeet' ! Ga lekker wandelen aan de riem. trekt hij? draai je om en loop weg. NET voor de lijn strak word geef je een correctie omdat hij JOU moet opvolgen! (jij bent de leider, niet omkijken maar op gevoel doen! In het 'wild' loopt de leider gewoon weg, en de rest volgt. Hij moet jou dus als 'baas' zien.) Als je dit zo blijft herhalen komt hij erachter dat hij op jou moet letten. Aandachtsoefening! Dus loopt hij voor je uit, draai je om en geef een correctie voor de riem strak komt te staan. Dit hoef je hem niet aan te leren, want jij bent de leider en bepaalt waar je heen gaat! Hij komt daarna vanzelf naast je lopen.
Nog een derde, kleiner probleem. Als we visite krijgen is het nog steeds spannend bij ons in huis. Ice is overdreven druk en blijft springen. Nee, omdraaien helpt niet. Knietje ook niet. Echt niet. Hij blijft visite enorm lang lastig vallen. Uiteindelijk krijg ik hem wel zo ver dat hij naast me gaat liggen en blijft, maar als ik dan met mijn ogen knipper staat-ie weer bij de visite. Niet echt leuk dus.
Als je bel gaat: stuur hem naar zijn mand. elke keer. ( de eerste keren moet je hem nog een beetje helpen, hem eventjes mee nemen naar de mand en hem daar neerleggen) Dit kun je proberen door iemand expres voor de deur gaat staan. Kijk hem niet vrolijk aan, maar gewoon neutraal. Als hij netjes naar zijn mand loopt beloon je hem met vrolijke woorden 'Goedzooo' ! laat hem pas uit de mand komen als jij hem roept!
Als hij dit eenmaal kent, zal hij naar zijn mand gaan als de bel gaat. Als de visite binnen is, kun je hem na bijvoorbeeld 5 min. bij je roepen en hem een beloning geven (knuffelen, iets eten).
Kortom, wij hebben een dominantieprobleem. Het vreemde is dat als hij alleen met ons in huis is (of met bekenden) dan is hij eigenlijk heel makkelijk. Hij luistert dan goed, is een enorme knuffel en vindt alles prima wat we met hem doen. Hij wacht ook netjes met eten tot ik zeg dat hij mag beginnen. Zo snel er echter iets anders is dan anders (visite of we gaan ergens naar toe) dan lijkt het wel een blok beton. Hij lijkt ons af en toe niet eens te horen en heeft constant een enorme spreekwoordelijke middelvinger naar ons opgestoken. Op de cursus komen we niet veel verder dan koekje-klikje en daar heeft hij echt ehm… maling aan.
Hier misschien iemand die nog weet wat we kunnen doen? Ik zal ongetwijfeld een hoop verkeerd gedaan hebben maar wil zo graag op een goede manier verder met hem. Ik hoop dat jullie een idee hebben…..
Miriam schreef:Dan nog een vraagje... Als ik hem op zijn plaats stuur en hij komt er keer op keer weer af (wat alleen gebeurt met visite er bij, hoe los ik dit dan op? Ik stuur hem wel steeds terug, maar hij houdt dat spelletje langer vol dan ik.... Zijn plaats binnen is een bench, maar die is in principe overdag nooit dicht.
Alvast bedankt, ben al heel blij dat jullie mee willen denken!
S_zanne schreef:Miriam schreef:Dan nog een vraagje... Als ik hem op zijn plaats stuur en hij komt er keer op keer weer af (wat alleen gebeurt met visite er bij, hoe los ik dit dan op? Ik stuur hem wel steeds terug, maar hij houdt dat spelletje langer vol dan ik.... Zijn plaats binnen is een bench, maar die is in principe overdag nooit dicht.
Alvast bedankt, ben al heel blij dat jullie mee willen denken!
Wat plaats kennen betreft ben ik heel makkelijk.
Een paar keer lief, en daarna niet meer lief.
Een hond kan heel wat hebben. (net zo als een paard)
Er is er maar één de baas en dat ben jij.
(Ja, de honden bij mij thuis hebben echt wel eens een mep gehad als ze na 3 keer nog niet luisteren, en ze zijn er echt niet minder van geworden.)
AstraGirlie schreef:eerste probleem = hond aan de lijn laten tot hij 100 % betrouwbaar is. Dit is de enige manier om een hond echt altijd te laten hierkomen las jij dat wil. Bij sommige honden duurt dit soms wel 2 jaar, sommigen een paar maanden. Nu kan de hond steeds in de fout gaan, en daardoor verergert het probleem steeds. Bouw het ongveer zo op : aan een zo dun mogelijk lange lijn. Laat het vallen, alleen het handvat heb je nog vast. Neem een fluitje erbij, fluit 1 maal, direct een stukje kip (of iets super lekkers geven). (Als mensen gaan smeken, 'hondje, kom dan toch, toe dan', dan gaat de hond steeds minder op je gaan letten, niet teveel praten en smeken dus.) Dit een aantal malen herhalen tot hij doorheeft dat fluiten een feestmaal betekent. Dan ga je de afstand iets opbouwen. Je stapt een meter verder en doet hetzelde. Tot je de volle lengte van de lijn kan doen. Dan ga je over naar meer afleiding. Laat mensen in de verte lopen, enz... Dit eveneens langzaam opbouwen. Luistert hij even niet, dan een stape terug nemen. Het hierkomen moet eigenlijk altijd beloont orden, de rest van een hondenleven lang. Zorg dat je altijd wat andere leuke beloningen hebt, een speeltje dat hij al lang niet meer gezien heeft, een dikke knuffel, ... Als hij hierkomt = belonen en terug vrij geven. Zo denkt hij niet dat het hierkomen altijd einde pret gaat betekenen. Ook spelederwijs kan je dit doen. Dus lange lijn aan, daag hem wat uit met het speeltje, gooi het weg. Als hij het pakt, roep hem met het fluitje en maak je klein. Zo komen honden veel makkelijker naar je toe. STreel hem eventjes en gooi het speeltje weer weg. Als de hond nu steeds op dit fluitje reageert, dan kan je lijn nog niet afdoen, maar laten slepen. Af en toe laat je de lijn vallen, zonder dat hij het ziet. Doe voor de rest zoals je normaal doet. reageert hij dan toch een keer niet? Direct lijn nemen en naar je toe lokken. Zo bouw je de lijn uiteindelijk af. Dit zijn alvast een paar tips voor je...
Tweede probleem = trekken aan de lijn. Probeer eens te focussen op at je wel wil dta de hond doet : netjes naast je lopen. Ga naar een plaats waaar er zo weinig mogelijk afleiding is, dus geen andere honden, geen gillende kindertjes. Op de seconde dat hij dit doet (kan eventjes duren in het begin) zeg je 'flink' (neem één vast beloingswoordje) en haal je het stukje kip boven en geef het aan hem. Ook kan je dit afwisselen met een speeltje dat je in je zak houdt. Zorg dat de hond meer in jou geïntereseerd is dan in zijn omgeving. Trekt hij toch, draai dan resoluut de andere kant op. Bouw ook hier die afleiding wat op. Gentle leader ben ik niet zo'n voorstander van omdat het enkel een symptoombestrijder is. Honden leren uiteindelijk ook trekken aan dat ding omdat het ze niets leert.
Derde probleem = enthousiast bij visite. Dit is een questie van trainen en oefenen ... Laat de hond vanaf nu niet meer bij die deur komen als er bezoek is. Laat hem in plaats daarvan aan het begin van de hal zitten en blijven. Er wordt gebeld, vraag op die plaats zit. Doet hij dit niet, dan gaat de deur niet open. Laat bezoek erin komen. Gaat hij van zijn plaats, neem aan de halsband, maak je groot en vraag terug de zit op die plaats. Blijft hij daar? = uiteraard sterk belonen en vrij geven. Vraag aan het bezoek om de hond compleet te negeren. Eenmaal hij weet dat hij dit gedrag moet doen, dult je geen fouten meer. springt hij dan toch op, neem hem rustig aan de halsband en steek hem resoluut in een time out ruimte. (waar hij niemand meer kan zien). Want de ergste straf voor een hond is weg van de sociale groep te zijn. Is hij gekamleert, laat hem dan er dan weer uit zonder iets te doen of te zeggen.
Veel succes!
Vliendertje schreef:Om te leren, kun je hem misschien toch dicht doen... ? gewoon tot jij zegt: kom maar! en doe hem dan ook open.
Als jij aandachtsoefeningen doet komt het vanzelf: hij gaat je volgen. Heb jij je paard niet aangeleerd, dat als jij stil staat: hij naast jou stil staat. dat als jij begint met lopen hij mee loopt?
Zo werkt het ongeveer. als hij voor je uitloopt verwacht hij dat je mee loopt.... draai gewoon om: jij bent de baas! en geef hem een correctie. hou wel de lijn zolang mogelijk! als hij dit eenmaal in de gaten heeft, blijft hij misschien ook wel bij je als je hem los laat....
Ik heb deze methode gezien op een heeeele dominante hond, kon niet met andere honden opschieten: viel fietsers aan enz.
En die hond is heeeeel erg verandert!!! en een plezier dat hij erin heeft'kijk baasje, ik loop netjes naast je!
'
Dit moet zonder snoepjes / koekjes enz. Jij moet je huis ook stofzuigen zonder dat je er 10 euro voor krijgt , was dat maar zo... (ja , een schoon huis... ) en een hond krijgt er aandacht van jou voor!
tantjeuh schreef:AstraGirlie schreef:eerste probleem = hond aan de lijn laten tot hij 100 % betrouwbaar is. Dit is de enige manier om een hond echt altijd te laten hierkomen las jij dat wil. Bij sommige honden duurt dit soms wel 2 jaar, sommigen een paar maanden. Nu kan de hond steeds in de fout gaan, en daardoor verergert het probleem steeds. Bouw het ongveer zo op : aan een zo dun mogelijk lange lijn. Laat het vallen, alleen het handvat heb je nog vast. Neem een fluitje erbij, fluit 1 maal, direct een stukje kip (of iets super lekkers geven). (Als mensen gaan smeken, 'hondje, kom dan toch, toe dan', dan gaat de hond steeds minder op je gaan letten, niet teveel praten en smeken dus.) Dit een aantal malen herhalen tot hij doorheeft dat fluiten een feestmaal betekent. Dan ga je de afstand iets opbouwen. Je stapt een meter verder en doet hetzelde. Tot je de volle lengte van de lijn kan doen. Dan ga je over naar meer afleiding. Laat mensen in de verte lopen, enz... Dit eveneens langzaam opbouwen. Luistert hij even niet, dan een stape terug nemen. Het hierkomen moet eigenlijk altijd beloont orden, de rest van een hondenleven lang. Zorg dat je altijd wat andere leuke beloningen hebt, een speeltje dat hij al lang niet meer gezien heeft, een dikke knuffel, ... Als hij hierkomt = belonen en terug vrij geven. Zo denkt hij niet dat het hierkomen altijd einde pret gaat betekenen. Ook spelederwijs kan je dit doen. Dus lange lijn aan, daag hem wat uit met het speeltje, gooi het weg. Als hij het pakt, roep hem met het fluitje en maak je klein. Zo komen honden veel makkelijker naar je toe. STreel hem eventjes en gooi het speeltje weer weg. Als de hond nu steeds op dit fluitje reageert, dan kan je lijn nog niet afdoen, maar laten slepen. Af en toe laat je de lijn vallen, zonder dat hij het ziet. Doe voor de rest zoals je normaal doet. reageert hij dan toch een keer niet? Direct lijn nemen en naar je toe lokken. Zo bouw je de lijn uiteindelijk af. Dit zijn alvast een paar tips voor je...
Tweede probleem = trekken aan de lijn. Probeer eens te focussen op at je wel wil dta de hond doet : netjes naast je lopen. Ga naar een plaats waaar er zo weinig mogelijk afleiding is, dus geen andere honden, geen gillende kindertjes. Op de seconde dat hij dit doet (kan eventjes duren in het begin) zeg je 'flink' (neem één vast beloingswoordje) en haal je het stukje kip boven en geef het aan hem. Ook kan je dit afwisselen met een speeltje dat je in je zak houdt. Zorg dat de hond meer in jou geïntereseerd is dan in zijn omgeving. Trekt hij toch, draai dan resoluut de andere kant op. Bouw ook hier die afleiding wat op. Gentle leader ben ik niet zo'n voorstander van omdat het enkel een symptoombestrijder is. Honden leren uiteindelijk ook trekken aan dat ding omdat het ze niets leert.
Derde probleem = enthousiast bij visite. Dit is een questie van trainen en oefenen ... Laat de hond vanaf nu niet meer bij die deur komen als er bezoek is. Laat hem in plaats daarvan aan het begin van de hal zitten en blijven. Er wordt gebeld, vraag op die plaats zit. Doet hij dit niet, dan gaat de deur niet open. Laat bezoek erin komen. Gaat hij van zijn plaats, neem aan de halsband, maak je groot en vraag terug de zit op die plaats. Blijft hij daar? = uiteraard sterk belonen en vrij geven. Vraag aan het bezoek om de hond compleet te negeren. Eenmaal hij weet dat hij dit gedrag moet doen, dult je geen fouten meer. springt hij dan toch op, neem hem rustig aan de halsband en steek hem resoluut in een time out ruimte. (waar hij niemand meer kan zien). Want de ergste straf voor een hond is weg van de sociale groep te zijn. Is hij gekamleert, laat hem dan er dan weer uit zonder iets te doen of te zeggen.
Veel succes!
Volledig mee eens. Het valt op dat jij één van de weinigen bent die er echt iets van weet, reden hiervoor?
Maargoed, TS: luisteren naar AstraGirlie, haar uitleg klopt als een bus!
Judith_ schreef:Het springen doet ze ook, niet bij mij maar wel bij de rest van de familie. De oplossing is er simpel, in zijn nek vel en op zijn rug leggen. Nu is dat bij jullie hond denk ik makkelijker gezegd dan gedaan. Maar hij moet zijn plek weten, einde discussie. Meestal hebben ze het al snel in de gate.
Wel moet eigenlijk iedereen in het gezin dit doen, na een paar keer word hij namelijk onderdaniger tegenover die persoon. Maar iemand die hem nooit op zijn rug legt zal hij waarschijnlijk ook niet hoger in rang plaatsen.
spatter schreef:grappig dat een hoop over het feit heen lezen dat het een kruizing bull terrier is
dom, heel sterk, vinden alles leuk maar luisteren voor geen meter
AstraGirlie schreef:tantjeuh schreef:
Volledig mee eens. Het valt op dat jij één van de weinigen bent die er echt iets van weet, reden hiervoor?
Maargoed, TS: luisteren naar AstraGirlie, haar uitleg klopt als een bus!
Ik ben een gediplomeerd Instructeur en Gedragstherapeut (cursus gevolgd bij een erkende en gekende Gt in België)
AstraGirlie schreef:Op een hondse manier straffen is inderdaad niet een mep geven of hem met z'n nekvel even op de grond gooien. Zaken als 'wolven en volw. honden doen dit ook' gaan niet op omdat honden geen wolven (meer) zijn en wij geen honden zijn. Het schaadt enkel jullie relatie en het maakt de hond onzeker. De beste straf is het onthouden van iets wat hij graag wil. Dat kan vanalles zijn, van moment tot moment. Bv. de oefening 'zit'. Hij verwacht een beloning (onder welke vorm dan ook) maar krijgt die niet omdat hij de zit niet uitvoert. In het geval hier (opspringen tegen bezoeker) is de ergste straf voor die hond hem weerhouden van sociaal contact, want daar doet hij het allemaal voor.
AstraGirlie schreef:Vliendertje schreef:Om te leren, kun je hem misschien toch dicht doen... ? gewoon tot jij zegt: kom maar! en doe hem dan ook open.
Als jij aandachtsoefeningen doet komt het vanzelf: hij gaat je volgen. Heb jij je paard niet aangeleerd, dat als jij stil staat: hij naast jou stil staat. dat als jij begint met lopen hij mee loopt?
Zo werkt het ongeveer. als hij voor je uitloopt verwacht hij dat je mee loopt.... draai gewoon om: jij bent de baas! en geef hem een correctie. hou wel de lijn zolang mogelijk! als hij dit eenmaal in de gaten heeft, blijft hij misschien ook wel bij je als je hem los laat....
Ik heb deze methode gezien op een heeeele dominante hond, kon niet met andere honden opschieten: viel fietsers aan enz.
En die hond is heeeeel erg verandert!!! en een plezier dat hij erin heeft'kijk baasje, ik loop netjes naast je!
'
Dit moet zonder snoepjes / koekjes enz. Jij moet je huis ook stofzuigen zonder dat je er 10 euro voor krijgt , was dat maar zo... (ja , een schoon huis... ) en een hond krijgt er aandacht van jou voor!
Door hem een motivatie aan te bieden, in de vorm van een lekkertje, een speeltje, ...gaat het toch veel makkelijker om ze een oefening aan te leren. Bovendien blijf je spannend en onvoorspelbaar, 'wat zal baasje nu eens geven,doen?' (een knuffel, een balletje, een brokje of een lief woordje, ...) Ook kan je er honden mee gaan sturen, bv. verschillende houdingen aanleren.
Daarna kan je dat gaan afbouwen als hij de bedoeling begrijpt, maar sommige honden hebben volgens mij die extra stimulens nodig om te gehoorzamenen .