cavia als huisdier

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

orban

cavia als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 12:03

Onze dochter heeft graag een cavia als huisdier, nu vroegen wij ons af wat het rustigste is. Een mannetje of een vrouwtje? Ik dacht zelf dat een vrouwtje het rustigste is en daardoor het makkelijkste tam te maken is?

Neej

Re: cavia als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:05

Wat betreft mannetjes heb ik geen ervaring, maar cavia's kun je sowieso beter met z'n twee houden (gezelschapsbeestjes)...

orban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 12:09

Kunnen 2 vrouwtjes of mannetjes bij elkaar leven of moet het gemengd?

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:11

wil je er meer dan moet je mengen Haha!

2 vrouwtjes gaat altijd goed 2 mannetjes over het algemeen niet ( of ze moeten beide jong zijn en nog nooit met een vrouwtje in aanraking zijn geweest.)

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:12

Inderdaad twee cavia's is beter, het zijn namelijk echte gezelschapsbeestjes. Let wel, twee (oudere)mannetjes in één hok kan soms problemen geven.

Ik heb al een jaar of zes beertjes (mannetjes). De ene cavia is iets drukker dan de andere, maar over het algemeen kan ik ze allemaal typeren als 'rustig'. Ook het houden van twee mannetjes samen is bij mij eigenlijk altijd goed gegaan. Cavia's zijn rustige diertjes die hun dagen doorbrengen met eten, wandelen en in hun huisje zitten. Knuffelen vinden ze natuurlijk ook fijn! Een voldoende groot hok voor twee cavia's is wel een vereiste. Zij willen immers ook niet de hele dag op elkaars lip zitten. Knipoog

@ Orban: Ik heb goede ervaringen met twee beertjes bij elkaar. Twee vrouwtjes kunnen ook prima samen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:12

2 mannentjes die vanaf dat ze jong zijn bij elkaar zitten kan ook, ik heb er ook 2.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:15

Heb er op dit moment 13 bij elkaar lopen gaat goed hoor, heb alleen de 2 oudere mannetjes helemaal apart van elkaar.
Ik vindt het ook een beetje zielig als ze elkaar zo opfokken om een vrouwtje waar zo toch niks mee mogen Haha!
Dus om stress te voorkomen lekker apart die 2 Cool

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:26

Midasje: Wat jij zegt is niet helemaal dat mannen alleen vanaf jongs af aan samen kunnen. Ik heb al 13 jaar cavia's en de ene man leeft nu eenmaal langer dan de ander en het is altijd goed gegaan als ik er een ander bijzette (ook toen ik er een van 2 bijzette en een van 1jaar)

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:32

jawel het gaat vaak wel goed maar als ze in aanraking geweest zijn met een vrouwtje dat werkt het niet meer en degene die in aanraking geweest zijn met vrouwtjes zijn vaak de oudere beertjes heb jij ook 13 cavia's Haha!
waar heb jij ze lopen neem aan niet in huis Knipoog

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:34

heb ze ook een x samen gehad heeft het ene beertje de complete neus van het andere beertje eraf gebeten.
dus ben er wel voorzichtig mee.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:35

Ik heb geen 1 cavia's maar al 13 jaar lang cavia's Knipoog

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:36

Midasje: Het gaat vaak fout als twee mannen een vrouwtje in de buurt hebben, dan willen ze nog weleens de strijd aangaan, tja...het zijn mannen hé Clown Maar, ik heb nu sinds een week een nieuw mannetje (3 jaar oud) en het mannetje dat ik al een poos heb is 2,5 jaar. Ondanks dat beide mannen nog nooit een 'vrouwtje van dichtbij hebben gezien' maken ze constant ruzie. Ik heb ze nu dan ook apart zitten. Dit is overigens de eerste keer in zes jaar tijd dat 'de klik' ver te zoeken is bij beide heren.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:37

Fairytail schreef:
Ik heb geen 1 cavia's maar al 13 jaar lang cavia's Knipoog

Bloos

orban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 12:37

Zo te lezen is het makkelijker om 2 vrouwtjes bij elkaar te plaatsen. Zijn deze ook rustiger van karakter of juist niet?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:37

Als je toch voor twee mannetjes gaat, twee nestbroertjes nemen dat is het handigste, die zitten al vanaf de geboorte bij elkaar. En idd nooit scheiden om ze te laten dekken of op een andere manier met vrouwtjes in aanraking te laten komen, want ja dan gaat het fout. En twee vechtende beertjes sparen elkaar echt niet.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:38

Tijgertje86 schreef:
Midasje: Het gaat vaak fout als twee mannen een vrouwtje in de buurt hebben, dan willen ze nog weleens de strijd aangaan, tja...het zijn mannen hé Clown Maar, ik heb nu sinds een week een nieuw mannetje (3 jaar oud) en het mannetje dat ik al een poos heb is 2,5 jaar. Ondanks dat beide mannen nog nooit een 'vrouwtje van dichtbij hebben gezien' maken ze constant ruzie. Ik heb ze nu dan ook apart zitten. Dit is overigens de eerste keer in zes jaar tijd dat 'de klik' ver te zoeken is bij beide heren.

en ze kunnen zo vals zijn wat dat betreft zijn het net vrouwen Haha!

Fairytail

Tijgertje: Hoe heb je ze kennis laten maken? Of beter gezegt waar?

Midasje

orban schreef:
Zo te lezen is het makkelijker om 2 vrouwtjes bij elkaar te plaatsen. Zijn deze ook rustiger van karakter of juist niet?

Ja dat is het verstandigste

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:40

Ik denk dat een maanetje of vrouwtje qua karakter niet zoveel uit maakt. Het gaat eerder om de geur. Mannetjes ruiken een stuk sterker en niet iedereen vind dat even lekker. Knipoog

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:48

Fairytail schreef:
Tijgertje: Hoe heb je ze kennis laten maken? Of beter gezegt waar?

Ik laat de mannetjes kennismaken in een hoek van mijn kamer van +/- 2m2. Ik leg (schoon gewassen) handdoeken (2 lagen) op de grond, zodat het zacht is en er geen caviageur aanzit). Op de handdoeken zet ik twee huisjes (voor elk één) en een bakje voer. Zo zijn beide cavia's (de nieuwe en de cavia die al twee jaar bij mijn woont) in een geurloze, nieuwe omgeving. Door de twee huisjes kunnen ze zich beide verstoppen, zonder ruzie te maken.

Ik zet de beide cavia's op de handdoeken en blijf zelf vanaf een afstandje de boel in de gaten houden. Gaat altijd goed! Na de 'handendoekensessie', (zo'n drie dagen later) viel Gismo (de oude caaf) Knabbel (de nieuwe) aan in het hok.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:52

Dan kan ik je verder ook niet echt helpen. Heb je enig idee waarom hij aanviel? Bijvoorbeeld omdat de een in het huisje zat?

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:01

Mijn oude cavia heb ik als gewonde cavia gekregen, zo'n 2 jaar geleden. Hij had een kapotte neus, achterwerk en rug. Hij zag er echt niet uit. Hij was gewoon heel erg zielig. Mijn vorige cavia (Brammetje) accepteerde 'de zielepiet' (Gismo) direct. De 'zielepiet' is inmiddels alweer 2,5 jaar en reageert heel heftig. Hij kan mensen hard bijten (hij bijt, maar laat niet los) en kan soms hangend aan de tralies in zijn hok hangen. Ik denk dat hij in de eerste 4 maanden van zijn leven (toen hij gewond was) een slechte start heeft gehad en daarvan nog steeds een 'tik' heeft. Het is in iedergeval geen gewoon 'knabbelgedrag'.

Vorige week kwam Knabbel (Brammetje is twee weken geleden overleden) als nieuw vriendje voor Gismo. Kennismaken ging ok. In het hok viel Gismo aan tijdens het hooi-eten. Ik heb een grote hooiruif en voldoende ruimte voor twee hooi-etende cavia's. Ze konden allebei ongestoord eten en aan de hoeveelheid hooi geen gebrek. Zo opeens hapte Gismo in de mond van Knabbel. Knabbel piepte heel hard en zijn mondje bloedde flink. Na het incident de cavia's uit elkaar gehaald (in het hok). Ik probeer ze nu dagelijks weer op de handdoeken 'weer bij elkaar te brengen', maar Gismo valt direct aan. Ik moet hem dan met ovenhandschoenen (!!) tegenhouden en zorgen dat hij Knabbel niet weer pijn doet. Ik hoop dat het nog goed komt...

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:04

klinkt mischien raar maar heeft hij wel lang genoeg de tijd gehad om te rouwen.
Dieren hebben ook verdriet.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:20

Mijn caafs hebben gelukkig nooit ruzie! Ja, om een stukje witlof Tong uitsteken Ik heb een eigenwijze caaf Tong uitsteken Ook al ligt de hele kooi vól met witlof, Lily wil altijd nét dat stukje hebben waar Dot aan zit te knabbelen Tong uitsteken Maar das geen echte ruzie natuurlijk..

Volgens de vrouw waar ik mijn vorige caafjes vandaan had kunnen een nestbroer& -zus ook prima samen, mits je het mannetje tijdig laat castreren...

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:26

Als ik jou was dan zou ik 2 dames nemen, en ze dan niet halen bij een dierenwinkel. Deze zijn ten eerste bijna nooit tam, wat niet leuk is als ze als huisdier gebruikt worden, daarbij hebben ze vaak ook nog onderliggende ziektes (zoals bijvoorbeeld schurft). Ga eens kijken bij een fokker of een opvang. Zeker bij die laatste kan je vaak ook een koppel uitkiezen wat al goed samen gaat en je kan ook aangeven dat je een wat tammer koppel wil. Misschien net zo leuk Lachen