pup is een draak als er niemand thuis is

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

pup is een draak als er niemand thuis is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 11:55

Goeiedag,
Wij hebben een pup van 7 maanden, volgens mij moet een hond dan redelijk zinnelijk zijn. Hij is ook zinnelijk, als er iemand thuis is. Dan houd hij t makkelijk op van 9 tot 16 als t moet. Als er niemand thuis is doet de hond al wat in huis als we nog geen 3 uurtjes weg zijn. Het is niet uit angst, want verder piept de hond niet als we weggaan en soms is t zeg maar vers Vingers aflikken . Ook doet de pup dan dingen die die normaal nooit doet als we m in de gaten kunnen houden. Hij weet gewoon dat hij niet gecorrigeert word als er niemand thuis is. Hij haalt bijvoorbeeld spullen van de tafel af, terwijl hij er nooit tegenop staat als wij thuis zijn.
Hoe kunnen we dit oplossen, er is iig niet echt een mogelijkheid voor ons om echt de hele dag om m te blijven letten (school/werk etc).

Saika

Re: pup is een draak als er niemand thuis is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:57

Heb je geen bench thuis, voor als je weg bent? Als dat niet zo is zou ik een bench nemen. Ideaal voor zindelijkheidstraining en om verdere vernielingen te voorkomen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 11:58

Sythaa schreef:
Heb je geen bench thuis, voor als je weg bent? Als dat niet zo is zou ik een bench nemen. Ideaal voor zindelijkheidstraining en om verdere vernielingen te voorkomen.

Ja, hij zit snachts in de bench, maar dat moet je toch ook wel af kunnen bouwen?om m nou van 9 tot plusminus 14 in de bench te laten en dan snachts er ook weer in met 7 maanden?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:02

Mijn hond brak de boel af toen hij als pup alleen thuis was (hij is nu bijna 13 Haha! ). Mij is destijds vertelt dat dit door onvrede en verlatingsangst komt. Hij piepte ook nooit als hij alleen was, maar uitte zich door bv kussens geheel te slopen ed. Naarmate hij ouder werd is dit over gegaan. Ik zou het alleen zijn inderdaad rustig opbouwen en met korte periodes beginnen. In een bench of kleine kamer voelen puppies soms veiliger. Dus dat is misschien ook nog een optie? Succes!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 12:12

Jennyxx schreef:
Mijn hond brak de boel af toen hij als pup alleen thuis was (hij is nu bijna 13 Haha! ). Mij is destijds vertelt dat dit door onvrede en verlatingsangst komt. Hij piepte ook nooit als hij alleen was, maar uitte zich door bv kussens geheel te slopen ed. Naarmate hij ouder werd is dit over gegaan. Ik zou het alleen zijn inderdaad rustig opbouwen en met korte periodes beginnen. In een bench of kleine kamer voelen puppies soms veiliger. Dus dat is misschien ook nog een optie? Succes!

We hebben het destijds wel heel langzaam afgebouwd met weggaan, en heel goed beloond als hij braaf was geweest. maar wanneer zou ik dan de bench weer af moeten bouwen voor op de dag.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:12

Je zou in de eerste plaats zeker moeten zijn vanwaar dit slopen en de onzindelijk voort komt, het zijn wel typische tekenen van een hond die niet geleerd heeft om alleen te zijn. Hij weet met zichzelf geen blijf en begint uit stress die zaken te doen. Een puppyproof ruimte maken lijkt mij de enige goede oplossing, zodat hij niet in de fout kan gaan. Een bench lijkt me ook goed, maar niet om een hond uren aan een stuk in op te sluiten om zich rot te vervelen. Maak liever een kamer voor de hond vrij waar hij niets mis kan doen, leg er een Kong of snackball in met z'n dagelijkse portie brokken zodat hij zich kan bezig houden terwijl je weg bent. Als je dan samen met hem thuis bent, probeer dan eens hem in een andere kamer te laten waar jullie niet bij zijn. (heel stil zijn alsof je weg bent) En kijk eens of hij dan ook dingen gaat slopen. Heb je het alleen zijn eigenlijk al aangeleerd? (Beginnen met een paar seconden weg gaan, dan een minuutje, dan 5 m., echt heel langzaam gaan opbouwen...) En zo ja hoe heb je dat gedaan? Voor je weggaat nog een flinke wandeling met hem maken zodat hij wat moe is en gaat rusten. Vlak voor je weggaat hem niet te veel aandacht geven want dan worden dat vaste signalen voor hem om de boel te gaan slopen en hij is dan te enthousiast/wild. Laat hem beter 5 minuutjes voor je vertrekt met rust. Hetzelfde als je terug thuis komt. Misschien is een uitlaatdienst een bijkomende oplossing. Zo verzet hij even zijn zinnen, wordt lekker moe en hij kan zijn behoeften doen. Knipoog

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 12:31

We hebben het wel op die manier heel langzaam opgebouwd er was geen enkel teken dat hij er verder erger in had dat hij alleen was. En soms als we dan weer thuiskwamen lag de hond gewoon lekker te slapen. De hond gaat altijd eerst uit voor die alleen gelaten word dus dat kan het ook niet zijn. We hebben ook nog een hond, dus uit verveling lijkt me ook zo stug, er liggen ook genoeg speeltjes en kluiven en af en toe voor ik weg ga geef ik m ook een kluif zodat hij lekker bezig zou blijven.

AstraGirlie schreef:
Je zou in de eerste plaats zeker moeten zijn vanwaar dit slopen en de onzindelijk voort komt, het zijn wel typische tekenen van een hond die niet geleerd heeft om alleen te zijn. Hij weet met zichzelf geen blijf en begint uit stress die zaken te doen. Een puppyproof ruimte maken lijkt mij de enige goede oplossing, zodat hij niet in de fout kan gaan. Een bench lijkt me ook goed, maar niet om een hond uren aan een stuk in op te sluiten om zich rot te vervelen. Maak liever een kamer voor de hond vrij waar hij niets mis kan doen, leg er een Kong of snackball in met z'n dagelijkse portie brokken zodat hij zich kan bezig houden terwijl je weg bent. Als je dan samen met hem thuis bent, probeer dan eens hem in een andere kamer te laten waar jullie niet bij zijn. (heel stil zijn alsof je weg bent) En kijk eens of hij dan ook dingen gaat slopen. Heb je het alleen zijn eigenlijk al aangeleerd? (Beginnen met een paar seconden weg gaan, dan een minuutje, dan 5 m., echt heel langzaam gaan opbouwen...) En zo ja hoe heb je dat gedaan? Voor je weggaat nog een flinke wandeling met hem maken zodat hij wat moe is en gaat rusten. Vlak voor je weggaat hem niet te veel aandacht geven want dan worden dat vaste signalen voor hem om de boel te gaan slopen en hij is dan te enthousiast/wild. Laat hem beter 5 minuutjes voor je vertrekt met rust. Hetzelfde als je terug thuis komt. Misschien is een uitlaatdienst een bijkomende oplossing. Zo verzet hij even zijn zinnen, wordt lekker moe en hij kan zijn behoeften doen. Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:57

Hoe reageer je indien je thuis komt en ziet wat hij gedaan heeft?
Wat sloopt de hond, is het altijd hetzelfde?
Liggen de behoeftes altijd op dezelfe plaats, waar doet hij het dan meestal ?
En hoe zit het met de verstandhouding met de andere hond? Is er veel ruzie tussen hen en kan je duidelijk zien wie er de baas is van de twee ?
ik zou hem het alleen zijn opnieuw van 0 aanleren zodat je dat met een puppy doet. Dus gaan oefenen. Kent de hond de bench al? Laat hem er per dag zo'n 3 a 4 keer in als jullie thuis zijn zodat hij het als zijn veilig nestje beschouwt. Dan kan je hem voor een kwartiertje een laten alleen zijn hierin met een kluifje. Normaal bevuilt de hond zijn slaaplaats niet, dus dan moet hij wel zindelijk zijn en kan hij niets slopen. Die tijd bouw je op naar een half uurtje, een uurtje. Dan is het moment aan gebroken om het deurtje open te laten staan.Geef hem 5 minuutjes, is hij braaf? ga dan naar binnen en beloon hem. Die 5 minuutjes langzaam gaan opbouwen.
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 29-01-08 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 13:07

Ik reageer niet op wat hij gedaan heeft aangezien de hond dan al niet meer weet wat hij fout gedaan heeft. Het zijn steeds andere dingen, soms sloopt hij ze niet eens maar hij pakt en versleept van alles. Behoeftes liggenniet op dezelfde plaats en de 2 honden zijn de dikste maatjes maar de pup is wel de baas tegenover de ander. Hij kent de bench wel in de bench is de pup verder braaf.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:09

Doet de andere hond deze zaken ook ?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 13:13

AstraGirlie schreef:
Doet de andere hond deze zaken ook ?

nope, die is super rustig ligt de hele dag op zijn rug te slapen en die wil om 15. nog niet eens mee uit Vingers aflikken

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:13

ik ben maar volop aan het denken hé, maar zou het niet kunnen zijn dat als jullie, de baasjes, weg zijn hij de baas in huis wil zijn en dit gaat uitdrukken door te gaan markeren: plassen/poepen en zijn huis 'inrichten' ? Je zou het eigenlijk eens op video moeten kunnen nemen om alles presies te zien wat ze doen en wanneer ... Lachen

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:17

Wordt de hond wel op vaste tijden uitgelaten?
Honden hebben heel snel door wanneer ze dan worden uitgelaten. De onze ging vroeger al uit zich zelf bij de deur staan op die tijden. Als een hond nooit weet wanneer die wordt uitgelaten gaat hij ook geen moeite nemen om het maar op te houden tot die tijd.

Een hond die spullen sloopt is gewoon een hond die zich te pletter verveelt en dat betekend dat je meer met hem moet doen.

Bench vind ik geen opossing. Is alleen uitgevonden voor werkende mensen. Maar eigenlijk is het gewoon zo dat als er de hele dag niemand thuis is, je eigenlijk niet geschikt bent om een hond te houden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 13:21

AstraGirlie schreef:
ik ben maar volop aan het denken hé, maar zou het niet kunnen zijn dat als jullie, de baasjes, weg zijn hij de baas in huis wil zijn en dit gaat uitdrukken door te gaan markeren: plassen/poepen en zijn huis 'inrichten' ? Je zou het eigenlijk eens op video moeten kunnen nemen om alles presies te zien wat ze doen en wanneer ... Lachen

Dat zou ook wel een goede rede kunnen zijn. Alleen geen idee wat de oplossing daarvoor zou kunnen zijn.

Lindsey ik vind dat jij wel hele makkelijke conclusies trekt, een hond die sloopt is niet altijd een hond die zich verveeld. En een bench is echt niet alleen voor mensen die de hele dag aan t werk zijn hoor, bij ons is de bench voor de pup als een soort mand voor m, daarin voelt hij zich op zijn gemak, savonds als we naar bed gaan gaat hij zelf de bench al in.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:30

moonsparkle schreef:
AstraGirlie schreef:

Dat zou ook wel een goede rede kunnen zijn. Alleen geen idee wat de oplossing daarvoor zou kunnen zijn.

Lindsey ik vind dat jij wel hele makkelijke conclusies trekt, een hond die sloopt is niet altijd een hond die zich verveeld. En een bench is echt niet alleen voor mensen die de hele dag aan t werk zijn hoor, bij ons is de bench voor de pup als een soort mand voor m, daarin voelt hij zich op zijn gemak, savonds als we naar bed gaan gaat hij zelf de bench al in.

slopen kan inderdaad verschillende redenen hebben, niet alleen kunnen zijn, aandacht vragen, tand probleempjes (honden wisselen zo rond de 5 - 7 maand), verveling, stress, ...
In geval van hieärchie probleempjes tussen die twee als jullie er niet zijn, hij is een hond volop aan het puberen, de hormonen gieren door zijn lijf. Hij tast dan hoever hij op de ladder in de rangorde kan gaan staan. Misschien is hij daar nog niet goed aan uit bij je andere hond. Als je denkt dat hij werkelijk boven de andere staat, zou ik hem ook superieur gaan behandelen in het dagelijkse leven. Dus hem mag al eerste al jouw aandacht hebben, als eerste de voerbak krijgen, als eerste naar binnen komen, ...
Verder zie ik de bench al een heel handig hulpmiddeltje i.v;m. zindelijkheidstraining maar ook idd. als nestje of als vervoer in de auto. Als je bv. even niet op de pup kan letten kan je hem er zetten zodat hij niets kan uithalen en zo geen fouten kan maken. Je kan het inderdaad gaan misbruiken door er uren die hond in te steken, maar daarvoor is hij niet uitgevonden. Haha!
Mensen die werken kunnen volgens mij een hond houden, maar moeten zorgen voor de nodige alternatieven bieden (Kong, voer overal in huis verstoppen, uitlaatdienst die de hond een uur of liefst langer meeneemt, kluiven, en full time wandelen ravotten als je wel met de hond bent).
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 29-01-08 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 13:36

Ja, hij staat duidelijk boven de ander.
Het kan ook zijn dat hij gefrustreerd word want de andere hond mag/kan op de stoel liggen en daar slaapt hij altijd op. De pup kan daar nog niet op.
Ik doe zelf ook een opleiding dierenverzorging waarin sloopproblemen enzo ook aanbod komen.Maar had nog nooit gehoord dat dat ook door de rangorde kon komen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:41

ja zeker, honden die bv. ook in de verstandhouding met hun baas niet zeker weten waar hun plek is, kunnen uit stress schoenen, kleren, ... gaan stukbijten. Heb nog een Malthezer gekend die duidelijk zich boven zijn mensen waande, en telkens als hij allen werd gelaten (dat was alleen 's nachts) dan liet hij een mooie drol aan de slaapkamerdeur en aan de voordeur,plaste hij tegen de zetels en sneuvelde er kussens. Dit waren wel telkens vaste plaatsen. Het was gewoon zijn manier om te zeggen van 'nu ben ik hier de baas, dit is mijn huis'.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 13:44

AstraGirlie schreef:
ja zeker, honden die bv. ook in de verstandhouding met hun baas niet zeker weten waar hun plek is, kunnen uit stress schoenen, kleren, ... gaan stukbijten. Heb nog een Malthezer gekend die duidelijk zich boven zijn mensen waande, en telkens als hij allen werd gelaten (dat was alleen 's nachts) dan liet hij een mooie drol aan de slaapkamerdeur en aan de voordeur,plaste hij tegen de zetels en sneuvelde er kussens. Dit waren wel telkens vaste plaatsen. Het was gewoon zijn manier om te zeggen van 'nu ben ik hier de baas, dit is mijn huis'.

ook enig idee hoe dit is af te leren dan?:P

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:51

in het voorbeeld hebben we de baasjes uitgelegd hoe ze terug baas konden worden over hun hondje. (je hebt het vast wel al gehoord, dus niet meer in de zetels en op schoot, enkel de baasjes mogen aandacht opeisen, algemene gehoorzaamheidsoefeningen doen, niet meer trekken aan de lijn, het voer gaan controleren en niet constant ter beschikking laten, ...) Maar dit was in relatie met de baas, ik denk dat het bij jou dan eerder in relatie met de andere hond nog niet duidelijk zit (vermits hij wel braaf is als jij erbij bent). Het enige wat jij in dat geval kan doen is de puber pup Lachen privéleges geven boven de ander hond. Komen ze naar je toe, al eerste de pup aandacht, geef je ze eten : als eerste de bak van de pup geven, komen ze naar binnen: als eerste de pup binnen laten, ga je wandelen; laat dan als eerste de pup door de buitendeur, ...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 13:54

AstraGirlie schreef:
in het voorbeeld hebben we de baasjes uitgelegd hoe ze terug baas konden worden over hun hondje. (je hebt het vast wel al gehoord, dus niet meer in de zetels en op schoot, enkel de baasjes mogen aandacht opeisen, algemene gehoorzaamheidsoefeningen doen, niet meer trekken aan de lijn, het voer gaan controleren en niet constant ter beschikking laten, ...) Maar dit was in relatie met de baas, ik denk dat het bij jou dan eerder in relatie met de andere hond nog niet duidelijk zit (vermits hij wel braaf is als jij erbij bent). Het enige wat jij in dat geval kan doen is de puber pup Lachen privéleges geven boven de ander hond. Komen ze naar je toe, al eerste de pup aandacht, geef je ze eten : als eerste de bak van de pup geven, komen ze naar binnen: als eerste de pup binnen laten, ga je wandelen; laat dan als eerste de pup door de buitendeur, ...

Dan ga ik dat maar is proberen,bedankt voor de tips Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:33

moonsparkle schreef:
Goeiedag,
Wij hebben een pup van 7 maanden, volgens mij moet een hond dan redelijk zinnelijk zijn. Hij is ook zinnelijk, als er iemand thuis is. Dan houd hij t makkelijk op van 9 tot 16 als t moet. Als er niemand thuis is doet de hond al wat in huis als we nog geen 3 uurtjes weg zijn. Het is niet uit angst, want verder piept de hond niet als we weggaan en soms is t zeg maar vers Vingers aflikken . Ook doet de pup dan dingen die die normaal nooit doet als we m in de gaten kunnen houden. Hij weet gewoon dat hij niet gecorrigeert word als er niemand thuis is. Hij haalt bijvoorbeeld spullen van de tafel af, terwijl hij er nooit tegenop staat als wij thuis zijn.
Hoe kunnen we dit oplossen, er is iig niet echt een mogelijkheid voor ons om echt de hele dag om m te blijven letten (school/werk etc).

Wat is zinnelijk Knipoog ?

Ben ik nu de enige die het niet goed vind dat een pup van 7 maanden zo lang alleen gelaten wordt?

Slopen betekent dat je aan de verhoudingen moet werken.
Succes ermee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:37

Zo'n periode heeft mijn pup ook gehad(alleen was ie toen jonger), we hebben hem toen vastgelegd zodat hij minder 'leefruimte' had en toen hield hij het vanzelf op. Ook overal aanzitten kon hij toen niet meer. Na een paar maanden hebben hem weer los gelaten, eerst 's nachts en later ook overdag en dat ging meteen heel goed. Hij heeft niet meer gepoept of geplast in huis en blijft nog steeds overal af, hij is nu 8 maanden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 18:51

Antheman schreef:
moonsparkle schreef:
Goeiedag,

Wat is zinnelijk Knipoog ?

Ben ik nu de enige die het niet goed vind dat een pup van 7 maanden zo lang alleen gelaten wordt?

Slopen betekent dat je aan de verhoudingen moet werken.
Succes ermee.

hij word niet zolang alleen gelaten. Ik ben dinsdags en woensdags in principe de hele dag thuis, maandag en donderdag vanaf 12.00 en vrijdag is er iemand om 14.00 thuis

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:11

Een pup op die leeftijd in in zoverre zindelijk, dat we weten wanneer we hem uit moeten laten (we weten dus wanneer hij meestal moet) Maar op die leeftijd geven ze nog niet echt uit zichzelf aan wanneer ze moeten.
Net als met kinderen zindelijk maken, als je ze na het eten en op andere momenten waarvan je weet dat ze het normaal in luier of broek doen op de pot zetten en ze doen het dan netjes op de pot, wil dat nog niet zeggen dat ze zindelijk zijn, wij zijn alleen goed in timen Haha!
Dus gewoon nog even in de bench (omdat hij normaal zijn eigen "nest"niet bevuild) Als je weg gaat. Daarna meteen uitlaten bij thuiskomst.
Onze nijna 5 maanden oude pup Duitse Herder pup Amai is ook "zindelijk" zolang we zelf goed op zijn signalen letten, maar zou ik hem niet in de bench zetten als we weg gingen,dan weet ik zeker dat hij enige " verrassingen " voor ons zou hebben Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:50

Margreth schreef:
Een pup op die leeftijd in in zoverre zindelijk, dat we weten wanneer we hem uit moeten laten (we weten dus wanneer hij meestal moet) Maar op die leeftijd geven ze nog niet echt uit zichzelf aan wanneer ze moeten.Net als met kinderen zindelijk maken, als je ze na het eten en op andere momenten waarvan je weet dat ze het normaal in luier of broek doen op de pot zetten en ze doen het dan netjes op de pot, wil dat nog niet zeggen dat ze zindelijk zijn, wij zijn alleen goed in timen Haha!
Dus gewoon nog even in de bench (omdat hij normaal zijn eigen "nest"niet bevuild) Als je weg gaat. Daarna meteen uitlaten bij thuiskomst.
Onze nijna 5 maanden oude pup Duitse Herder pup Amai is ook "zindelijk" zolang we zelf goed op zijn signalen letten, maar zou ik hem niet in de bench zetten als we weg gingen,dan weet ik zeker dat hij enige " verrassingen " voor ons zou hebben Knipoog

Mijn pup heeft hetzelfde gehad als die van de TS maar toen hij ongeveer 3,5 maand was, hij gaf vanaf 3 mnd al keurig aan wanneer hij moest maar 's nachts deed hij het nog gewoon overal omdat hij 'losliep'. We hebben hem toen 's nachts vast gedaan aan een ketting van 1,5 meter en vanaf de eerste nacht heeft hij alles opgehouden. Hij heeft tot hij 4,5 maand was 's nachts vast gezeten en toen we hem weer los deden is heeft hij nooit meer problemen gehad.

Ik vind het eerder vreemd dat een pup van 5 maanden het nog niet aangeeft als hij zijn behoefte moet doen, met 7 maanden zeker.