Rat heeft opeens een bult!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moli

Rat heeft opeens een bult!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 22:21

Ik keek net naar onze rat en opeens schrokken we van een dikke bult die ze gisteren echt nog niet had. Het is een behoorlijke bult tussen haar achterbenen in, meer links dan recht. Het is zacht. Weet iemand wat dit kan zijn dat dit opeens ontstaat? Ze is iets meer dan 2 jaar oud.

ikke20

Re: Rat heeft opeens een bult!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:22

een gezwel klapt vanzelf open. gebeurt erg vaak bij oudere ratten

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 22:29

Ik had al een vermoeden dat het een tumor zou zijn, maar vind het zo raar dat dit opeens is ontstaan, we konden nergens aan haar zien dat er iets mis mee was. Nog heel levendig

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:14

klopt vaak blijven ratten erg levendig erbij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:15

Mijn hamstertje had een bult, werdt steeds groter en groter, naar de DA geweest, maar die wist niet wat het was. Hij heeft er 1/2 mee gelopen tot zijn dood.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:17

Is inderdaad vaak een tumor, als die open klapt ben je verder van huis.
Kijk het aan tot hij er echt "last" van heeft en dan zou ik hem uit zijn lijden verlossen.
Spreek helaas uit ervaring..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:17

het kan een tumor zijn, mijn rat had dat ook, ik zou even naar de DA gaan, als het een tumor is, en hij groeit dan kan hij straks zijn ontlasting niet meer kwijt..

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:18

Veel ratten hebben dit toch? Of kunnen dit snel krijgen? Zo iets heb ik ooit op school meegekregen. Ofja ooit, paar weken terug Haha! (Doe Dierverzorging.)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:23

klinkt als een vetbult (lipoom). Ik denk wel dat hij er al eerder zat, maar dat hij nu uitzakt en daardoor zichtbaar. Zou kunnen worden verwijderd, maar aangezien je ratje al zo oud is, is de kans dat hij binnenkort spontaan overlijdt erg groot. Maar die keus moet je zelf maken, maar dan zou er toch een d'arts naar moeten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:24

loez schreef:
Veel ratten hebben dit toch? Of kunnen dit snel krijgen? Zo iets heb ik ooit op school meegekregen. Ofja ooit, paar weken terug Haha! (Doe Dierverzorging.)

komt idd veel bij ratten voor, omdat ze veel gebruikt worden in labratoriums.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:29

Goede fokkers proberen te voorkomen dat dieren met tumoren ingezet worden voor de fokkerij. Helaas kun je natuurlijk niet wachten tot "St Juttemis" voor je een rat gebruikt, dus is het een moeilijk opgave..

Dit kan een tumor zijn die nu plotseling uitzakt en zichtbaar wordt. Maar het kan ook een abces zijn, een ontsteking dus, die rijpt en straks geopend en schoongemaakt kan worden. Even afwachten hoe de bult zich ontwikkelt en straks naar een goede dierenarts..

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:34

mijne heeft het ook sinds 2 weken. Het is bij de mijne ook een tumor, deze kunnen heel snel groeien als ze goed doorbloed zijn. Je kan kijken bij de da of hij weggehaald kan worden of dat het leefbaar is voor hem en kijken voor hoe lang het dragelijk blijft. Dat laatste is ook mijn keuze geweest aangezien mijn ratten nu 2 jaar zijn. De 1 heeft een tumor en de ander een hersenbloeding gehad waardoor ze ook niet helemaal `goed` meer is.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:40

Het hoeft niet persé een tumor te zijn. Als het echt heel plotseling is opgekomen kan het ook heel goed een abces zijn. Dit moet de dierenarts dan even openmaken en dan komt het weer goed.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:43

Ligt eraan hoe je rat zijn gezondheid is.
Twee jaar en opereren kan makkelijk, geen probleem. ( met gas, isofluraan blabla )
En ik zou het doen, zoiezo langs de dierenarts.

Of is je rat al wat afgevallen, slaapt veel meer, eventueel last van evenwicht of achterhandverlamming en een algehele indruk van een flinke veroudering??

Als het een abces is moet je niet wachten op " openklappen" , je moet eens weten wat voor een wond dan kan ontstaan. En dat is niet het type netjes open, klein en schoon als iets openklapt. ( kan he )

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:46

kan je er een foto van maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:49

Even naar de dierenarts met de rat, dan weet je het zeker. Een abces is goed te behandelen, een tumor misschien wel, misschien niet. Maar dat kan alleen een goede dierenarts je vertellen.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:02

Hannanas schreef:
Ligt eraan hoe je rat zijn gezondheid is.
Twee jaar en opereren kan makkelijk, geen probleem. ( met gas, isofluraan blabla )
En ik zou het doen, zoiezo langs de dierenarts.

Of is je rat al wat afgevallen, slaapt veel meer, eventueel last van evenwicht of achterhandverlamming en een algehele indruk van een flinke veroudering??

Als het een abces is moet je niet wachten op " openklappen" , je moet eens weten wat voor een wond dan kan ontstaan. En dat is niet het type netjes open, klein en schoon als iets openklapt. ( kan he )

Mijn keuze is geweest om niet weg te laten halen mits het niet te snel groeit, omdat de andere rat echt oud aan het worden is. Hij valt vaak van z´n plateau enzo. Is sneu maar ik verwacht niet dat die heel lang meegaat. Ze zijn erg aan elkaar gehecht dus als er 1 gaat, gaat de ander ook 99,9 % zeker. Ik wacht nog even af, maar ik zou zeker even langs de da gaan voor zekerheid.

primadura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:53

naar de da en een punctie laten nemen. Weet je of het een abces is of als er ander soort vocht of cellen opgezogen kunnen worden kan je die laten onderzoeken en overleggen met de da of operatie mogelijk is.
succes

en als er een van de ratten overlijd is het niet zo dat de andere ook snel volgen hoor. (heb dat tenminste als er geen besmettelijke ziekte rond gaat nooit meegemaakt in al die jaren met ratten)

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 19:11

Bedankt voor alle reacties! Zijn naar de dierenarts gegaan, inderdaad een tumor. Hij vond haar alleen nog niet oud (dacht altijd dat ratten hooguit 3 werden, maar heb al vaker gehoord dat ze wel 4 a 5 worden). Ze krijgt daardoor morgen een operatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:14

Oeh, dat is wel naar! Ik hoop dat de operatie goedgaat en dat je nog lang van je ratje kan genieten Lachen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:10

Moli schreef:
Bedankt voor alle reacties! Zijn naar de dierenarts gegaan, inderdaad een tumor. Hij vond haar alleen nog niet oud (dacht altijd dat ratten hooguit 3 werden, maar heb al vaker gehoord dat ze wel 4 a 5 worden). Ze krijgt daardoor morgen een operatie

Super!

Maak alvast een duna voor haar klaar met een handoek op de bodem ipv bodembedekking. In een duna kan ze niet klimmen, dat is belangrijk.
Zo kan er niets aan de wond kleven. Alleen handoeken of andere doeken erin.
Je kan ook lekker een warme kruik tegen de duna aanzetten tegen het afkoelen. Let er goed op of jeje rat weer helder, wakker en warm meekrijgt.
Een droog hondebrokje en een stuk konkommer zijn goede dingen om in de duna te leggen na de operatie. Konkommer voor het vocht, hondebrokje voor de vezels-> tegen de misselijkheid eventueel.
Laat haar daar een paar dagen in apart zitten om zo het risico dat haar vriendjes aan de hechtingen/ wond gaan zitten wat te verkleinen.

Je krijgt antibiotica en pijnstillers ( pijnstilling: carpofen drops, metacam bijv ) mee.

Ik duim voor je ratje!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:32

laat me ook weten hoe het is gegaan! bij die van mij groeit de tumor intussen erg snel (in anderhalve week tijd bijna verdubbeld) dus ik denk dat ik toch nog maar de da bel en haar laat opereren. Hoop dat het allemaal goed gaat, laat het maar weten!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:34

Nou, hopen dat het allemaal goed komt en dat je ratje nog een hele tijd verder te leven heeft!! Succes en doe haar een knuffel!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:01

mellamoshan schreef:
laat me ook weten hoe het is gegaan! bij die van mij groeit de tumor intussen erg snel (in anderhalve week tijd bijna verdubbeld) dus ik denk dat ik toch nog maar de da bel en haar laat opereren. Hoop dat het allemaal goed gaat, laat het maar weten!

Ik denk dat jouw rat een abces heeft. Waar zit de bult?
Een tumor kan eigenlijk niet zo ontzettend snel groeien. Dat zou dan echt zeldzaam en uitzonderlijk zijn.

De da zal je meer kunnen vertellen.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:24

Hannanas schreef:
mellamoshan schreef:

Ik denk dat jouw rat een abces heeft. Waar zit de bult?
Een tumor kan eigenlijk niet zo ontzettend snel groeien. Dat zou dan echt zeldzaam en uitzonderlijk zijn.

De da zal je meer kunnen vertellen.

ben al naar de da geweest. Hij groeit zo snel omdat hij erg geod doorbloed is vertelden ze me. het zit vlak achter haar voorpootje.