Hond verhaard heel erg!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Hond verhaard heel erg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 16:27

De hond van mijn vriend (een Drentse Patrijs) verhaard echt ontiegelijk!
Echt niet normaal Boos!
Ik heb thuis blauwe vloerbedekking en de plukken witte haren zie je op het tapijt zitten.
Overal zitten haren, op de bank, in de badkamer, in de slaapkamer, op het bed, in de was.
Volgens mij is het nu niet echt de tijd voor honden om hun haren te verliezen.

Wat kan je doen om te zorgen dat een hond minder haar verliest?
(Hij krijgt Royal Canin brokken te eten)

Anoniem

Re: Hond verhaard heel erg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:29

borstelen.. een paar keer per dag even kammen, dan gaat het grootste gedeelte eruit.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:37

met een canvas-handschoen een paar keer aaien. (eventueel kan ik je er 1tje goedkoop verkopen, want ik maak ze).
Elke keer blijven de haren daarin zitten. Werkt erg goed.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:45

Als je er echt in één keer goed vanaf wilt, breng de hond dan naar een trimsalon. Laat de vacht dan ontwollen. Ze halen dan de onderwol er helemaal uit en die groeit dan langzaam weer aan richting de zomer.
Ik laat dat ook altijd bij onze Leonberger doen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:44

Trimsalon zou kunnen ja, je kan ook proberen om iedere dag te borstelen, dat wil ook vaak wel helpen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 09:56

polly2 schreef:
Als je er echt in één keer goed vanaf wilt, breng de hond dan naar een trimsalon. Laat de vacht dan ontwollen. Ze halen dan de onderwol er helemaal uit en die groeit dan langzaam weer aan richting de zomer.
Ik laat dat ook altijd bij onze Leonberger doen.

O ja... daar heb ik eigenlijk nooit zo aan gedacht omdat ie niet echt super lang haar heeft.
Goede tip!!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:58

Tijd van het jaar, gewoon kammen.....

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:58

Goed borstelen en schapenvet voeren dat wil ook nog wel eens helpen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:51

heb je misschien vloerverwarming ?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:56

Het kan toch ook te maken hebben met het weer,onze honden haren ook vreselijk, dan zijn het ook nog kortharige. BEdenk zelf eens vandaag loop je met de sjaal muts en dikke wole jas, en overmorgen loop je alweer in je t-shirt. Het weer is niet konstant dus ook verwarrend voor de dieren.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:21

Als mij hond flink gaat verharen. Doen wehaar in bad, en wassen we haar helemaal. Daarna met plastic handschoenen (bijv schoonmaak handschoenen) Over de vacht blijven aaien. Alle losse haren plakken aan de handschoenen vast. Dit moet je wel een tijdje doen, daarna zal de hond nog een paar dagen blijven haren. En dan is het zo goed als over.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:56

Heelveel borstelen zoals de anderen al zeggen.
Wij hebben thuis een langharige Duitse Herder en die verhaart ook extreem

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:49

Overstappen op een ander voer, er bestaat niks als zogenaamd goed voer (het dure) of geen goed voer (het goedkope, behalve Frolic dan), de ene hond doet het super op voer van de Aldi en de ander moet heel duur voer hebben.

Voer kan heel veel doen voor de vacht, mijn tip is om eens een ander voer te gebruiken en kijken hoe het dan gaat, aangezien hij nu een hoogwaardig voer krijgt zal ik als ik jullie was wel in die catergorie blijven. Bij een dierenwinkel kunnen ze je wel informatie geven.

[EDIT] Met trimsalon of kammen neem je het probleem niet weg, je hebt er tijdelijk geen last van, het komt weer terug! Je kan beter het probleem wegnemen ipv tijdelijk het probleem verminderen Lachen.
Laatst bijgewerkt door Demone op 27-01-08 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:51

Zalmolie heeft ook een gunstig effect op de vacht
Het helpt bij de rui en de huid en vachtconditie worden er beter van.

Persoonlijk zou ik op een natuurlijkere brok overstappen dan RC dat zit vol met rotzooi.
Vers vlees is nog beter trouwens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:52

Demone schreef:
Wat wordt hem gevoert?
Misschien overstappen op een ander voer, er bestaat niks als goed voor of geen goed voer (behalve Frolic dan), de ene hond doet het super op voer van de Aldi en de ander moet heel duur voer hebben.

Voer kan heel veel doen voor de vacht, mijn tip is om eens een ander voer te gebruiken en kijken hoe het dan gaat.

[EDIT] Met trimsalon of kammen neem je het probleem niet weg, je hebt er tijdelijk geen last van, het komt weer terug! Je kan beter het probleem wegnemen ipv tijdelijk het probleem verminderen Lachen.

wil je hier mee zeggen dat Frolic goed voer is? Nagelbijten / Gniffelen of begrijp ik dat verkeerd..

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:48

Juist niet haha, geen goed voer Knipoog.

[EDIT] Staat er wel erg dom ja zie ik nu Tong uitsteken.

Vlees is idd ook erg goed maar velen hebben daar de tijd (tja, tijd...) niet voor. Ik weet niet of ik hier links neer mag zetten.. Maar kijk eens op www.ecostyle.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:11

Demone schreef:

Vlees is idd ook erg goed maar velen hebben daar de tijd (tja, tijd...) niet voor. Ik weet niet of ik hier links neer mag zetten.. Maar kijk eens op http://www.ecostyle.nl

ik dacht al! haha. vlees idd goed, als het maar geen blikvoer is, daar is 80 procent vocht van, dus eigenlijk koop je gewoon duur water..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:34

Als je brokken wilt blijven voeren, zou ik liever kiezen voor Orijen dan voor RC..

Vers vlees is uiteraard het summum! Maar veel werk en je moet wel echt weten waar je mee bezig bent als je zelf gaat samenstellen..

Ik zou je voor het losse - haar - probleem nu aanraden om met de juiste borstel de vacht goed uit te borstelen. Eventueel een bezoekje aan de trimsalon kan ook geen kwaad..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:41

Demone schreef:
Overstappen op een ander voer, er bestaat niks als zogenaamd goed voer (het dure) of geen goed voer (het goedkope, behalve Frolic dan), de ene hond doet het super op voer van de Aldi en de ander moet heel duur voer hebben.

Voer kan heel veel doen voor de vacht, mijn tip is om eens een ander voer te gebruiken en kijken hoe het dan gaat, aangezien hij nu een hoogwaardig voer krijgt zal ik als ik jullie was wel in die catergorie blijven. Bij een dierenwinkel kunnen ze je wel informatie geven.

Ik kan je zeggen dat het verharen van mijn honden echt niks te maken heeft met het voer maar toch echt wel degelijk met het veranderen van het weerbeeld.....

nou heb ik kortharige honden maar mijn oplossing tegen het haarprobleem:

zwemmen!!...(mits de temperatuur het toelaat maar vaak als ze gaan verharen hier dan is het warm zat)
na het zwemmen gaan ze lekker door het gras rollen en als ze opgedroogd zijn dan haal ik een grove handdoek en een borstel over ze heen
scheelt iig de helft in huis!
overigens doe ik dit dan wel een paar keer....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:46

naadje24 schreef:
Ik kan je zeggen dat het verharen van mijn honden echt niks te maken heeft met het voer maar toch echt wel degelijk met het veranderen van het weerbeeld.....

Dat heb je mis.

Uiteraard verharen versgevoerde honden (en katten) ook, maar in véél mindere mate dan brokgevoerde honden (en katten)..

Ik kan je dat vertellen uit eigen ervaring!

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:49

Demone schreef:

Vlees is idd ook erg goed maar velen hebben daar de tijd (tja, tijd...) niet voor. Ik weet niet of ik hier links neer mag zetten.. Maar kijk eens op http://www.ecostyle.nl

In het zelf samenstellen van een verse maaltijd voor de hond gaat inderdaad wel wat tijd zitten (Hoewel ik het mee vind vallen als je eenmaal weet hoe het moet, hoor. Ik vul één keer in de 6 weken de vrieskist en met het doen van de inkopen en het maken van porties ben ik dan wel een paar uurtjes zoet, maar dan is het verder niet veel werk meer. Alleen even in de gaten houden dat je het op tijd uit de diepvries haalt. Maar of je nu een bonk vlees in die bak gooit of een hand brokken, dat maakt niet veel uit). Je moet je dan eerst verdiepen in de materie, zodat je weet hoe je een evenwichtige maaltijd samen kunt stellen zodat je hond geen tekorten oploopt. Daar gaat dus in het begin wel even tijd in zitten. Maar vers voeren kun je ook doen d.m.v. het voeren van een complete versvleesvoeding en dat is gewoon een kwestie van laten ontdooien en in de bak doen. Is niet veel werk, toch?

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:57

mijn vriend heeft een labrador reu deze verhaarde ook heel erg niet meer normaal.

ook had hij vaak last van zijn oren

deze krijgt nu 2 maanden carni best.

dit is een rol vers vlees van ongeveer 1 kilo dit kun je makkelijk bewaren en invriezen.

hij nu echter van zijn erge rui probleem af en heeft een stralende vacht en geen last meer van zijn oren.

hij kreeg trouwens eerst brok van hills

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:58

Chubby schreef:
Dat heb je mis.

Uiteraard verharen versgevoerde honden (en katten) ook, maar in véél mindere mate dan brokgevoerde honden (en katten)..

Ik kan je dat vertellen uit eigen ervaring!

Nou ik kan je zeggen: ik ken mijn eigen honden wel hoor....als het voer slecht zou zijn dan zouden ze het hele jaar verharen en niet alleen seizoensgebonden..
tevens ben ik een half jaar bezig geweest om het voer te vinden waar hun vacht van glimt ,gezond is en de honden het ook gewoon heel goed op doen...
tevens krijgen ze bij mij heel vaak vers vlees

dus ik weet wel zeker dat ik het niet mis heb...

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:02

Het extreem verharen van honden (buiten de eventuele ruiperiodes om) kan verschillende oorzaken hebben. Andere voeding kan een verbetering geven, maar voeding hoeft niet de oorzaak te zijn. Andere oorzaken kunnen liggen bij het feit dat de hond door wat voor reden dan ook fysiek niet fit is, door stress, door het wonen in een verwarmd huis waardoor de wintervacht binnen eigenlijk te warm is of bij overbeborsteling.
Want in tegenstelling tot wat veel mensen denken stop je extreem verharen niet door maar veel te borstelen. Je bevordert daarmee het verharen juist! Er zijn maar twee redenen waarom je een hond moet borstelen of kammen en dat is om klitten in lang haar te voorkomen en om gedurende een ruiperiode een handje te helpen met het verwijderen van dood haar. Maar dat laatste doe je dus echt alleen tijdens een ruiperiode en dan met als doel om in één keer zoveel mogelijk haar te verwijderen. Een wasbeurt kan daarbij ook helpen. (Kun je ook heel goed door een trimsalon laten doen) Vervolgens blijf je er dan zoveel mogelijk van af, dus zeker niet dagelijks gaan borstelen want dat maakt het alleen maar erger.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:07

naadje24, In je eerdere bericht schrijf je dat voer geen invloed heeft op de vacht en de rui. In je tweede bericht bevestig je wat ik schrijf?

Goede voeding heeft een gunstige invloed op de vacht en ruiperiode. Vers vlees is m.i. het beste wat je je hond of kat kunt geven. Een goede tweede keus is een góede brok. M.i. is RC niet per definitie een goede brok..

naadje24 schreef:

naadje24 schreef:
Nou ik kan je zeggen: ik ken mijn eigen honden wel hoor....als het voer slecht zou zijn dan zouden ze het hele jaar verharen en niet alleen seizoensgebonden..