castratie hond, de twijfels slaan toe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkie

castratie hond, de twijfels slaan toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 21:14

Ik ben de trotse bezitter van een Golden retriever reu, Finn, en echt dol gelukkig met hem. "We" hebben alleen een klein probleempje en dat probleempje lijkt steeds groter te worden. Finn heeft nogal last van zijn hormonen en de laatste tijd neemt het steeds grotere vormen aan. Tijdens het wandelen, hangt hij het liefts met z'n neus op de grond, vergeet daarbij regelmatig dat ik ook aan de lijn vast zit en bij een "lekker plekje" is hij met nagenoeg geen mogelijkheid meer mee te krijgen. In huis jankt hij nagenoeg de hele dag (niet echt hard, maar meer zeurderig), om de zoveel tijd huilt hij als een wolf, heeft hij last van een voorhuidontsteking en eet hij zijn brokken bijna niet meer. Kortom: baasje alles behalve blij en als ik zo naar mijn knapperd kijk is hij ook niet echt blij.

In eerste instantie vertoonde hij dit gedrag eens in de paar maanden (2 a 3 keer per jaar), maar inmiddels loopt het op tot gemiddeld een keer per maand.

Finn is, bewust, niet gecastreerd. Het is niet dat ik met hem wil gaan fokken, maar ik heb altijd gezegd dat zolang zijn gezondheid er niet onder lijdt, hij gewoon "een echte reu" mag blijven. Inmiddels ben ik bang dat zijn gezondheid er wel onder gaat lijden en speelt de gedachte om hem te laten castreren steeds vaker door mijn hoofd.

Maar de twijfels slaan ook toe. Helpt castratie bijvoorbeeld wel? Zorgt het ervoor dat zijn klachten over gaan? En wat doet het met zijn karakter?
Daarnaast ben ik ook behoorlijk "bang" dat hij een castratenvacht krijgt en dikker wordt (natuurlijk is dat bijzaak, ik wil dat hij gezond is, maar toch) Hij staat momenteel al op een redelijk streng dieet.
Daarnaast is hij inmiddels 4 jaar. Niet echt oud, maar hoe zit het met een castratie op die leeftijd? Moet ik dan met bepaalde zaken rekening houden?

Wat ook meespeelt is dat onze vorige golden retriever (waarschijnlijk) epilepsie heeft over gehouden aan een narcose. Weet iemand hier misschien of dat risico er tegenwoordig nog steeds is? De tijd dat onze vorige golden "onder het mes" ging is een jaar of 15 geleden.

Zucht, ik voel me echt een slecht baas en heb stiekem van die doembeelden dat hij het me ongelooflijk kwalijk gaat nemen.
Voordat mensen denken dat mijn hond niet opgevoed is. Tussen deze periodes door is het een schat van een hond en luistert hij absoluut perfect.

Ik heb overigens komende week een afspraak bij de dierenarts voor de jaarlijkse entingen. Ik zal me door hem uitgebreid laten voorlichten. Toch ben ik heel benieuwd naar jullie ervaringen, kennis en kunde.

KiWiKo

Re: castratie hond, de twijfels slaan toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:17

Ik denk dat een opvoedcursus meer voor je hond gaat doen dan een castratie Lachen

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:31

pff ik herken het heel erg. Onze oudste reu (12) is ook niet gecastreerd, ook om de rede dat zolang hij gezond is hij niet onder het mes gaat. Maar het lijkt wel hoe ouder hoe gekker hij word. janken in huis, heen en weer drentelen, niet meer willen eten met tijdelijke vermagering als gevolg, buiten over snuffelen, aan het gras likken en niet meer mee willen lopen en lopen rijen op de andere (wel gecastreerde) reu. die vind die aandacht overigens wel leuk hoor Clown
De andere reu (2) is dus wel gecastreerd en je merkt echt een wereld van verschil. Schenkt totaal geen aandacht aan de loopsheid van de teven in de buurt. Plast gewoon in 1 of 2 keer, dus niet overal dat gezeik meer tegen aan. En hij is stukken minder dominant, wat dus de rede was voor zijn castratie! Er valt dus gewoon weer met hem te wandelen, zonder dat hij je vastpakt en je niet meer verder kan lopen Tong uitsteken Alleen hij is al wel voor zijn 1e jaar gecastreerd, tja, zo'n rampzalige puber was het Bloos

KiWiKo schreef:
Ik denk dat een opvoedcursus meer voor je hond gaat doen dan een castratie Lachen

Maar opvoeding heeft niet altijd effect op z'n hormoontjes Clown Dat hij niet meer wilt eten en dat gejank en gedrentel heeft niks met opvoeding te maken Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:34

opvoeding heeft wel te maken met hoe hij op die hormoontjes reageert en TS negeert Lachen

Mijn twee reuen zijn beiden gecastreerd Lachen maar al heel jong

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 00:52

Hmm... het drentelen, het niet willen eten, de voorhuidsontsteking en het janken hebben imo niets met opvoeding te maken en komen vooral door de hormonen.
Die voorhuidsontsteking wordt meestal wel opgelost door het castreren, de andere dingen in principe ook.

Het aan de lijn trekken en geen aandacht voor jou hebben zul je wél moeten aanpakken dmv training, maar dat wist je zelf vast ook wel.

Hoe oud is Finn? Want dat maakt denk ik wel uit voor je beslissing.
Ik heb mijn hond op vrij late leeftijd laten castreren, deels uit onwetenheid (van mijn kant), deels omdat het asiel waar ik hem vandaan haalde dat adviseerde. In gedrag heb ik toen weinig verandering gemerkt. Hij tilt minder snel zijn poot op, maar verder snuffelt hij nog net zo graag aan loopse teven plasjes, bespringt hij nog net zo macho alles wat kleiner is en rijdt hij gewoon nog net zo graag op leuke teefjes als vóór zijn castratie. Bij hem was het gedrag dat bij de hormonen hoort er in feite gewoon ingesleten en maakte het nog vrij weinig uit dat die hormonentoevoer werd afgesloten.
Als je een jonge hond hebt speelt dit natuurlijk veel minder/niet.

Als ik jou was zou ik de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen, de knoop doorhakken en daar dan bijblijven, in plaats van jezelf 'wat als'-vragen te gaan stellen.
En deze keuze is er imo één die alleen JIJ kunt maken.

zaury

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 01:04

ik zal in de toekomst al mijn honden laten helpen.
ik ben een teefje verloren aan baarmoederkanker en een reu aan zaadbal kanker en ik wil het risico nooit meer nemen.
ik ben toch niet van plan om te fokken en verder zitten er alleen maar voordelen aan om het wel te doen.
succes met je beslissing.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:15

Citaat:
Helpt castratie bijvoorbeeld wel? Zorgt het ervoor dat zijn klachten over gaan? En wat doet het met zijn karakter?
Daarnaast ben ik ook behoorlijk "bang" dat hij een castratenvacht krijgt en dikker wordt (natuurlijk is dat bijzaak, ik wil dat hij gezond is, maar toch) Hij staat momenteel al op een redelijk streng dieet.
Daarnaast is hij inmiddels 4 jaar. Niet echt oud, maar hoe zit het met een castratie op die leeftijd? Moet ik dan met bepaalde zaken rekening houden?

Wat ook meespeelt is dat onze vorige golden retriever (waarschijnlijk) epilepsie heeft over gehouden aan een narcose. Weet iemand hier misschien of dat risico er tegenwoordig nog steeds is? De tijd dat onze vorige golden "onder het mes" ging is een jaar of 15 geleden.

1) Of het gaat helpen is moeilijk te voorspellen. Er zijn injecties (tardak) waarmee een hond tijdelijk chemisch gecastreerd kan worden, je zou het dus hier mee uit kunnen proberen. Ik heb echter de indruk dat het effect van castratie door een tardak injectie soms een beetje overdreven wordt. Een deel van het gedrag is al gewoonte geworden voor je hond en dat deel zul je er toch uit moeten trainen
2) Dikker worden heb je helemaal zelf in de hand natuurlijk. Hond wordt dikker=minder voer. Mijn teefje is na haar sterilisatie nog net zo slank als altijd. En dan heb je ook al een groot deel van de gedragsverandering te pakken. Veel gecastreerde honden worden wat slomer doordat de baas ze te dik laat worden. Dus: gewicht goed in de gaten houden en natuurlijk veel wandelen.
3) 4 jaar is geen probleem voor castratie, mits hij verder gezond is. De dierenarts doet sowiezo een algemeen onderzoek voor ie onder narcose gaat en bij twijfel waarschijnlijk ook bloedonderzoek. Maar 4 jaar is een prima leeftijd hoor, in de bloei van z'n leven zullen we maar zeggen Knipoog
4) Een hond krijgt in principe geen epilepsie van een narcose. Wat wel kan, is dat hij altijd al aanleg heeft gehad voor epilepsie en dat dat door een bepaald middel (acepromazine) makkelijker naar boven heeft kunnen komen. Vraag gewoon aan je DA wat voor een narcose ie gebruikt, en leg uit waar je bang voor bent.

Succes met beslissen!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:26

Wat bij voorhuidontsteking goed kan werken is vitamine C geven. Mij reu had er ook heel erg last van en met vitamine C was het over. Je moet er wel op letten dat het geen time-released is. Ik gaf die van mij (26 kilo) 2000-3000 mg per dag.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:30

Hoi Mik, las hier van je probleem met Finn. Wolf hebben we ook nooit laten castreren, maar daardoor heeft hij op oudere leeftijd wel problemen met zijn prostaat gekregen, waardoor hij ook weer een buikvliesontsteking heeft gehad vorige zomer. Als gevolg van de problemen met zijn prostaat heeft hij ook die dambreuk gekregen, waardoor we hem uiteindelijk dan ook in hebben moeten laten slapen. Denk dat Finn nog niet te oud is om te castreren en het zeker baat zal hebben. Dat niet willen eten had Wolf trouwens ook in de tijden van de loopse teefjes ( en weglopen als hij de kans kreeg (een gat in de omheining vond) ) Hij at dan soms een week niet, wat je hem ook voorzette. Maar het kan ook zijn dat hij toen al wat last van zijn prostaat kreeg, want die zet toch op door de inwerking van de hormonen. Hij is toen een paar keer chemisch gecastreerd wat ook wel tijdelijk hielp. Maar Amai gaan we zeker laten castreren. Om dik worden te voorkomen zul je dan wel wat aan de voeding aan moeten passen. Dus het hoeft niet zo te zijn dat je er een dikke hond over aan gaat houden.
Weet nog niet wat voor Amai de beste leeftijd is om te castreren. De een zegt vanaf 9 maanden, de ander zegt met 1.5 jaar.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:49

4 jaar vind ik niet te oud om hem te laten castreren, ik denk ook wel, dat je veel kans hebt om op die manier van dat vervelende gedrag af te komen. Ik heb een reu laten helpen op 12 jarige leeftijd (mastino), die nog vrolijk en wel 14,5 jaar oud is geworden en een andere op 4 jaar....deze loopt hier nog steeds, is een schat van een hond....
beide (!!!!) honden waren na de operatie van het vervelende gedrag af en werden stukken relaxter....
bij beiden moest ik wel de hoeveelheid voer aanpassen met het oog op gewichtstoename....maar als dat alles is?
Ik kan het dus op grond van mijn ervaringen alleen maar aanbevelen...

Ze waren overigens ook beiden van het bekende gedruppel af, ook een MEGAvoordeel wat mij betreft...

succes met je beslissing!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:30

Pas wel op met een chemische castratie. Honden kunnen daar erg negatief op reageren, er gewoon ziek van worden. En het is lang niet altijd representatief voor een echte castratie.

Verder heb je denk ik veel aan de reactie van Ellebel, die weet wel waar ze het over heeft Knipoog

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 20:27

Bedankt voor jullie reacties.

Kiwiko: zoals je in mijn beginpost kunt lezen ligt het niet aan zijn opvoeding. Tussen deze periodes door heb ik een goed luisterende hond en ik kan hem ook prima corrigeren tijdens het wandelen. Kortom het heeft niks met opvoeding te maken en ik vraag me af waaruit je opmaakt dat ik zijn gedrag negeer.... Dat is een aanname, omdat ik het niet zo expliciet hier neer geschreven heb, maar het betekent niet dat ik hem maar zijn gang laat gaan.

Chemische castratie begin ik liever niet aan. Ik kan het niet heel goed onderbouwen, maar ik heb daar iets op tegen, gevoelsmatig.

Margreth: je verhaal over Wolf is helder en geeft mij ook wel weer wat meer inzicht. Dankjewel. Het wel castreren begint bepaalde risico's met zich mee, maar het niet castreren zeker ook. Zoals dat ook nog eens te lezen is in de post van marjonchris.

Zoals ik al zei heb ik een afspraak bij de da voor de jaarlijkse enting en ik ga hem uitgebreid om advies vragen.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 02:04

Succes met het nemen van het in jullie geval juiste besluit. DA zal je zeker hierin goed kunnen ondersteunen. Finn blijft in elk geval met of zonder ballen een kanjer! Knipoog

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 19:03

Als je dat maar weet.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:06

onze 9 jarige Border Collie reu heeft een paar maanden geleden problemen met zijn prostaat gekregen, er zat een gezwel op. Hij is hiervoor gecastreerd. Hád ik eerder geweten dat castratie een groot aantal prostaatproblemen voorkomt...dan had ik hem al lang laten helpen....
Overigens is nu het probleem (bijna) verholpen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:10

ik ga met kiwiko mee,

helaas is het wel te laat om echt veel effect te krijgen van een castratie.
maar jong castreren maak je dieren een stuk gelukkiger mee Knipoog

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:11

Mijn labrador heeft ook heel veel last van zijn hormonen ik ben nu sinds 2 dagen bezig met homeopatische druppels gewoon van vsm bij de drogist gehaald.Het heet geslachtdrift of het werkt weet ik nog niet maar ik vind het proberen waard.Hij had pas geleden een vergrote prostaat van alle opwinding.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:05

Ik denk dat het misschien wel een goede oplossing is.

Castratie is HET middel tegen voorhuidontsteking. (gebruik google maar eens) en het overdreven reageren op geuren zal ook een stuk afnemen. Natuurlijk zou het ideaalbeeld moeten zijn dat je m ook onder controle hebt met ballen terwijl ie die geuren ruikt, maar hij kan het waarschijnlijk gewoon niet helpen. Net als dat wolfachtige gejank > veel al hormonenkwestie.

De leeftijd: geen probleem! Maak je daar geen zorgen over.

Bel verschillende dierenartsen en vraag wat voor narcose ze gebruiken bij een castratie. Het is voor een reu natuurlijk een veel kleinere ingreep als voor een teef. De narcose is minder diep en veel korter.

Daarnaast sluit je een hoop dingen uit die hem op latere leeftijd nog kunnen nekken als tumoren en prostaatklachten.

Ik zeg ja! Hakkietjakkiewegzakkie!!

Pinot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:54

jessie84 schreef:
Mijn labrador heeft ook heel veel last van zijn hormonen ik ben nu sinds 2 dagen bezig met homeopatische druppels gewoon van vsm bij de drogist gehaald.Het heet geslachtdrift of het werkt weet ik nog niet maar ik vind het proberen waard.Hij had pas geleden een vergrote prostaat van alle opwinding.

Deze druppeltjes hebben wij ook al jaren voor onze hond.
Hij is echt niet te genieten als er een teefje loops is.
Dan komt hij al naar ons toe, dat hij zijn druppels wil.
Daar wordt hij een stuk rustiger van.
Als hij vindt dat hij ze niet meer nodig heeft, laat hij dat ook duidelijk merken.

Wie weet helpt het ook bij jou hond, wij zijn er erg blij mee.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:00

pinot op de verpakking staat dat je het 3 weken moet doen maar er staat volgens mij niet wat je na die 3 weken moet doen?Zou je het dan alleen moeten geven als er dus een loopse teef is.Weet jij het misschien?

Pinot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:04

jessie84 schreef:
pinot op de verpakking staat dat je het 3 weken moet doen maar er staat volgens mij niet wat je na die 3 weken moet doen?Zou je het dan alleen moeten geven als er dus een loopse teef is.Weet jij het misschien?

Wij geven het alleen al hij last heeft van een loopse teef.
Als hij er geen last meer van heeft, dan stoppen we met het geven van de druppels.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:04

Gewoon lekker castreren, worden ze veel rustiger van. Verder verandert er niets aan zijn karakter en de leeftijd is ook geen enkel probleem. Het kan wel dat hij wat dikker gaat worden maar dan moet je gewoon een extra rondje lopen.

Ik denk dat dit de beste oplossing is voor jullie allebei, bedenk wel, je hond voelt zich zo ook niet prettig.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:08

nadeel van casteren vind ik wel dat ze vaak door andere reuen bereden worden omdat die ze niet meer herkent als teef of reu.Het spelen met andere honden word wel minder leuk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:23

er wordt gezegd dat het te laat is voor castratie maar dat is absoluut niet waar, het kan op alle leeftijden.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:33

Als voormalig d'arts assistente kan ik zeggen:
castratie helpt tegen zijn hormonen, helaas hij moet dan wel onder het mes, maar die neus zal hij wel blijven volgen hoor. Ben je bang dat castratie niet werkt, probeer idd een chem castr. eerst, dan zie je hoe je hond is hormoonloos, sommigen worden echt sloom, meeste niet, alleen de baasjes, waardoor de hond weinig beweegt, sloom en dikker wordt. Dat laatste heb je dus ook zelf in de hand.
Wat betreft het middel prodier geslachtsdrift: soms helpt het net genoeg, maar bedenk wel dat je dat moet blijven gebruiken. Soms als onderhoudsdosering, maar soms ook volledig. Maar ik denk in jou geval dat castratie de beste oplossing is.
Wat narcose: je hebt tegenwoordig zeerv eilige narcoses. Ik geef zelf voorkeur aan inleidingen met propofol en verder gasnarcose met isoflurane, mits er goede begeleiding bij staat. Maar vraag goed na bij betreffende d'arts, want sommigen hebben het wel, maar gebruiken het niet.
veel succes