Cavia te dik? (of zwanger?)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sky

Cavia te dik? (of zwanger?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 21:39

Hallo! Doei!

Ik heb twee cavia's en eentje daarvan is opeens in anderhalve week ofzo heel erg gegroeid en dik geworden.
Vergeleken met eerst is het echt een groot zeugje geworden. Nou hebben wij op het moment geen goede weegschaal voor cavia's dus kan ik haar niet wegen. Zijn cavia's snel te dik? Het enige wat ze de hele dag door doet is eten en drinken.. Sla krijgen ze nu met mate en als je alleen al de keuken in loopt begint ze helemaal te keer te gaan (op de plek zitten waar ik het meestal neerleg) en zelfs als je een mandarijn schilt gaat ze al tekeer.
Ik heb het idee dat ze voor 3 cavia;s tegelijk eet, het bakje waar ze eerst 1,5 dag minstens mee deden is nu binnen een halve dag meestal leeg! We hebben ze gekocht als vrouwtjes, maar hadden een beetje het vermoeden dat 'een van de twee dat niet is, te zien aan het gedrag naar elkaar toe! Is mijn cavia nou te dik? Of is ze zwanger? En hoe kan je dat laatste precies merken?

Afbeelding

En een beetje onduidelijke foto's :

http://i69.photobucket.com/albums/i53/C ... ias009.jpg

http://i69.photobucket.com/albums/i53/C ... oot025.jpg

Groetjes Camee

roylinde

Re: Cavia te dik? (of zwanger?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:54

even na kijken of een van de "vrouwtjes" toevallig geen mannetje is, het is namelijk moeilijk te zeggen van een foto.
en anders kun je ook even naar de dierenarts gaan Lachen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:59

laten nakijken of het wel een vrouwtje is (de andere) en als je je handen om zijn buikje doet kun je misschien ook wel bobbeltjes voelen.. als je dat voelt is ze idd zwanger.. zorg wel dat het mannetje (dan) erbij weg is want als er wel baby's inzitten en ze gaat 's nachts bevallen dan zit er zo weer baby's in als je de mannetje er niet uit haalt..

cavia's zijn niet snel te dik hoor.. wij hebben ook allemaal cavia's die lekker stevig zijn.. niet snel zorgen over maken Haha!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 05:59

Die is zwanger! Dat kan ik je zo al zeggen Tong uitsteken

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 08:00

Een cavia die zwanger is krijgt een soort van peer vorm. Dus vanaf zijn kont heel dik en bij de schouders veel dunner.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb hoe een dikke cavia eruit ziet.

Verder denk ik n.a.v. de laatste foto dat je cavia inderdaad zwanger is. Maar om het zeker te weten kan je het beter in levende lijve laten controleren.
Maar weet je zeker dat het van je eigen cavia is? Of was ze misschien al zwanger dat je haar kocht?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 08:04

Goh, da's moeilijk te zeggen zo hoor! Cavia's zijn al gauw een beetje rond, en zonder te voelen kun je slecht zeggen of ze zwanger is of niet. Ik zou even naar iemand gaan die er verstand van heeft (fokker/DA), die kunnen je dat wel vertellen Haha!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:16

Op die laatste foto lijkt ze erg zwanger. Hoe lang heb je ze? Ik zou zo snel mogelijk bekijken (of na laten kijken) of de andere cavia een beertje is. Als dat zo is, moet je hem meteen bij het zeugje weg halen, aangezien een zeugje direct na de bevalling weer vruchtbaar is, en het beertje haar meteen weer zal dekken. Neem haar eens op schoot en leg je hand onder haar buik. Als ze al een tijdje zwanger is zal je beweging in haar buik voelen. Soms kun je zelfs het tandenknarsen van de kleintjes horen en voelen in de buik van de moeder. Zorg er voor dat de moeder onbeperkt groenvoer, hooi en brokjes tot haar beschikking heeft. Hoe oud is het zeugje? Te jong is niet goed maar te oud (ouder dan 1 jaar) ook niet.

Ik hoop dat alles goed gaat met het zeugje, de bevalling en de kleintjes (als ze inderdaad zwanger is Knipoog)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:26

op de laatste foto lijkt ze idd errug zwanger Clown
maar keer de andere cavia's even ondersteboven en spiek even naar wat er onder te zien is ,
verschil mannetje vrouwtje is bij volwassen cavia's redelijk makkelijk te zien
verder zijn de tips van loveyoutoo ook een goeie
en misschien kun je even naar het caviaforum gaan om te spieken naar tips en adviezen wat je zou moeten doen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:28

hoe oud is ze.? denk er wel om dat ze na een jaar de bekken bij elkaar gaan staan en de kleintjes + moeder kan overlijden.. dan zal ik na de bevalling naar de da gaan om het na te laten kijken..

maar ik vind dr niet zwanger uitzien op de foto's

kijk eens bij het de cavia's of hij een Y vorm heeft of een i

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:31

Ze lijkt mij zwanger een foto van boven af zou duidelijker zijn. Maar idd even kijken of je andere cavia niet toevallig een mannetje is.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 14:32

Oke! Bedankt voor alle reacties! Ik zal ze zo even uit de kooi halen en dan ga ik even checken wat het werkelijk zijn! Moet even wachten tot mijn moeder kan helpen, want die beesten spartelen bij het leven! Tong uitsteken Ik zal ook een foto proberen te maken van boven af! Haha!

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 15:24

Oke! Mijn cavia's zijn denk ik een half jaar oud! Verder heb ik ze nu 3 maanden denk ik! Knipoog We hebben geprobeerd te kijken, maar ik en mijn moeder vonden het beide moeilijk om te zien, mede omdat ze het vreselijk vinden op hun rug en dus heel moeilijk gaan doen. Ik dacht wel beweging te voelen aan haar buik, maar mijn moeder twijfelde!
Wel weer twee foto's genomen!

Afbeelding

De andere moet in link, omdat er maar twee foto's mogen! Clown

http://i69.photobucket.com/albums/i53/C ... ant001.jpg

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:27

ik vind haar helemaal niet zwanger lijken eerlijk gezegt.. voor de mensen die de bobbel achter bij de 2e foto wel zwanger vinden.. ik heb 4 beertjes met zulke bobbels.. denk eerlijk gezegt niet dat ze zwanger is maar door foto's is dat heel moeilijk.

misschien een opvang of fokker in de buurt die het kan zien.?

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:38

Ik vind haar toch echt zwanger lijken. Vooral omdat ze nog maar 6 maanden is, en dan al zo'n buik heeft. Plus het vele eten. Neem haar vaak op schoot en voel regelmatig als je iets voelt bewegen. En misschien kun je bij een dierenarts of fokker na laten kijken of ze allebei van een ander geslacht zijn.

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:07

Als ik jou was zou ik eerst is goed nakijken of het mannetjes op vrouwtjes zijn.

Ik denk dat je cavia niet zwanger is. Kun je misschien een foto vanaf de bovenkant maken? Dat is duidelijker Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:40

Het lijkt mij ook niet dat die cavia zwanger is. Misschien handig om een (keuken)weegschaal te kopen, dan kun je zo kijken of ze te zwaar is.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:54

Afgaand op de eerste foto zeg ik ja, maar op de laatste vind ik haar totaal niet zwanger. Het beste is om inderdaad even naar een fokker/dierenarts te gaan, die kunnen dat wel voelen.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:03

als je als eerst maar weet of het allebei mannetjes zijn.. hou hem eens met de rug tegen je aan dan kun je het ook bekijken.. als ze alle 2 hetzelfde hebben lijken het natuurlijk 2 hetzelfde geslacht.. kun je niet er een foto van krijgen.?

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:09

Idd, maak even een foto, dan kunnen wij wel zeggen of het een beertje of een zeugje is!

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:10

maline schreef:
Idd, maak even een foto, dan kunnen wij wel zeggen of het een beertje of een zeugje is!

Dat was mijn idee ook al. We wachten wel af.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 21:17

Oke ik zal het proberen Knipoog

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:27

thanks.. tis misschien dan niet supper te zien maar je kunt meestal wel het verschil dan zien Haha!

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 08:44

Ik vind haar net zwanger lijken hoor. Ik dacht dat mijn cavia's te dik waren en toen ben ik naar een fokster gegaan en die zei dat een cavia vanaf de bovenkant in een soort peertje moet lopen. Dus ze moeten wel een beetje een ronde buik hebben.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 08:54

Ze lijkt wel erg zwanger, dus ik denk van wel.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:15

ja ze hoort dan een peertje vorm te hebben maar ja mijne hebben dat ook en die zijn ook niet zwanger Tong uitsteken maar het is idd maar hoe het eruit ziet... maar op foto's kun je het niet heel goed zien.

maar vind dr niet zwanger lijken.. op sommige wel dik maar sommige toch heel normaal Tong uitsteken