Aanleiding hiervan is dat op een ander forum foto's verschenen van een doodzieke valkparkiet, die in een bekende dierenwinkel/tuincentra werd aangeboden voor verkoop. De dierenwinkel had totaal geen idee wat ze dat dier aandeden, en ook andere vogels zaten er belabberd bij.
Ik kom best regelmatig in dierenwinkels, en je zou dan mogen hopen en denken dat de beste mensen daar wel enigzins verstand hebben van dieren. Echter zie je daar hamsters bij elkaar zitten, konijnen in glazen hokken waar zelfs een hamster nog claustrofobie van zou krijgen. Neurotische slangen en zelfs hondenpuppies die met zijn zessen in een glazen bak zitten. De vachtjes zijn dof, snotterige neuzen, en vogels die zich van de stress hebben kaalgeplukt omdat er de hele dag vreemde mensen langs de kooien lopen. Vissen die in groene bakken zitten van de alg.
Dit is niet bij maar 1 winkel, nee zo kan ik er wel 6 opnoemen. Daarom ging ik nadenken: Is het per definitie al dieronvriendelijk om dieren in een winkel te koop aan te bieden?
Wat zou er gebeuren wanneer de algehele verkoop van dieren in winkels verboden zou worden? Zouden mensen met bijv. interesse naar honden naar de broodfokkers gaan, of juist naar een gerenommeerde goede hondenfokker? Hoe zou dit gaan met andere (kleinere dieren) zoals knaagdieren, vogels, reptielen en vissen?
Zou een verbod op verkoop in winkels bijdragen aan het algemene welzijn van dieren? Of zou dit er juist voor zorgen dat er nog meer onwetendheid in de wereld komt, omdat het moeilijker is om informatie te vragen? (waardoor je weer terug bij af bent, aangezien er klaarblijkelijk zoveel dierenwinkels zijn die er zelf ook geen verstand van hebben).
Wat is jullie mening hierover?