Wie laat konijn enten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moeten konijnen geent worden?

1. ja
51 (54%)
2. nee
37 (39%)
3. weet ik niet
5 (5%)

Totaal aantal stemmen: 93

jesito

Wie laat konijn enten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 21:54

Wie laat zijn/ haar konijn enten?
Ik heb mijn konijnen altijd netjes 2 keer per jaar geent en dan gaan ze me aan een of andere , andere vage ziekte dood.
Ik twijfel nu dus langzaam een beetje.
Ik ken zat mensen waar grotere groepen worden gehouden en die worden nooit geent en dat gaat allang goed soms starft er wel eens een, maar dat komt niet door zo'n gekke ziekte want dan zouden er meer ziek zijn.
Jaren heb ik netjes geent maar ben het een beetje zat.
De konijntjes die ik nu heb gekregen, waarvan de moeder van 4 jaar zijn ook nog nooit geent, terwijl die echt in een buiten gebied buiten zaten.

Wat vinden jullie?

salsaentango

Re: Wie laat konijn enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:02

wij hebben ons konijn nooit geent.. we hadden er maar eentje en vonden het een beetje onnodig want hij was al best oudtoen hij bij ons kwam.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:13

Ik heb mijn konijnen ieder jaar laten enten. In onze straat deed verder niemand dat. Gevolg: alle konijnen doet, behalve die van mij.
Bij mijn buren zijn een paar jaar geleden alle 40 konijnen gesneuveld, terwijl die van mij vrolijk in de hokken zaten.
Ik laat mijn konijnen dus enten om ze (en mij) een hoop ellende te besparen.

Tetris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:17

Wij hebben dit jaren lang niet gedaan. Afgelopen jaar wel, ik had 6 konijnen, 2 van de 6 kregen myxomatose, die heb ik helaas moeten laten inslapen. De andere 4 hebben een enting gehad en leven nu nog. Ik denk dat ik ze volgende keer ook laat enten. Het is niet zo duur, zeker niet als je met meerdere konijnen komt op een speciale enting dag (dit doet onze dierenarts).
Ik heb dus voor ja gestemt, al deed ik het eerst niet. Heb eigenlijk al jaren (en ook mijn ouders al jaren voordat ik geboren was) konijnen en nog nooit laten enten. Ook nog nooit problemen gehad. Onze laatste (dwerg)konijn is 9 geworden en het konijn daarvoor 10..!

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:28

Ik laat ze ook enten...
Ik zou het mezelf niet kunnen verantwoorden als ze dood zouden gaan aan zo'n
pijnlijke slopende ziekte...
Ook heb ik afgelopen nazomer/najaar over menig fokker gehoord dat ze vele
fokdieren zijn verloren aan Myxamatose...Een nieuwe fokgroep opzetten is
vele malen duurder dan enten.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:33

Ik laat mijn konijn ook enten. Op zo'n massale entdag kost het net niks, 10 euro voor 2 entingen.
En het kan je een hoop ellende bezorgen. Zeker omdat het 2 enge ziektes zijn.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:40

ik heb mijn konijnen nog nooit laten enten
ik heb er nu 3
ik heb nooit problemen gehad en ik heb er eentje die is nu ruim 9 en die andere die overleden zijn zijn ook aan ouderdom overleden ze zijn ruim 10 jaar oud geworden

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:49

Ik niet meer, vroeger wel, maar doe het nu niet meer en op zich komt het bij ons ook amper voor woon niet in de polder en hier bij ons in de wijk lopen ook geen wilde konijnen.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:51

Alles wordt bij mij geënt.
Mijn eigen huis konijnen, mijn fok konijnen en de jongen die verkocht worden gaan niet zonder entingen en entingsboekje de deur uit.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:54

Ik ent wel. Al jaren en nooit geen zieke konijnen. Afgelopen najaar heeft er enorm Myxomathose geheerst en stierven er veel konijnen. Die van mij heeft geen problemen gehad.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 00:23

Ik ent vanaf dit jaar. Ik heb behoorlijk wat konijnen en 15 euro per konijn a plus minus 30 keer is niet te betalen. Daarnaast werkt de myx niet eens 6 maanden. Het excuus mijn konijn is ook 10 geworden vind ik zelf niet echt een excuus. Het kan altijd een keer gebeuren. Dit jaar ent ik wel zelf.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 00:27

Ik heb mijn konijn via mensen van marktplaats en zij enten nooit.
Ik wilde enten, omdat ik hem 's zomers lekker buiten wilde zetten, maar ons huiskonijn is helemaal niet graag buiten! Hij eet buiten ook niet. Nu loopt hij dus als een hondje door het huis en vind ik het enten ook niet nodig...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 08:56

Er hoeven niet perse wilde konijnen bij mijn konijnen te komen, ik kan het onder mijn schoenen meedragen als ik met de honden in het bos ben geweest en muggen kunnen het overdragen.
Maar ik baal ook gewoon omdat ik altijd netjes twee keer per jaar laat enten en dan sterven ze aan heel iets anders.
Bij ons is het ook wel wat duurder, ik ben in september nog met mijn Pien op een entdag geweest en moest 25 euro betalen.
Mijn vriendin betaald 7,50 voor haar konijn te enten, maar dat is voor mij behoorlijk ver rijden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:03

ik heb een tijd raskonijnen gehad waar ik ook mee naar de tentoonstellingen ging.
die moesten verplicht elk jaar geënt worden.
helaas heb ik toen van de 7 konijnen er 6 verloren aan het vhd virus..

sinsdien ben ik gestopt met de raskonijnen en heb ik alleen huis-tuin en keuken konjijnen die ik niet meer laat enten en heb er tot nog toe ook geen ziektes meer in gehad..
dus ik laat ze niet meer prikken, tegen een aantal ziektes werkt dat naar mijn idee toch niet

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 09:28

Ik idd ook al eens verhalen gehoord dat als er perongeluk teveel voor myx wordt gespoten ze een bult kunnen krijgen en ook daaraan kunnen overlijden.
De meningen zijn zo verdeelt.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:45

rockwitch schreef:
Ik niet meer, vroeger wel, maar doe het nu niet meer en op zich komt het bij ons ook amper voor woon niet in de polder en hier bij ons in de wijk lopen ook geen wilde konijnen.

De ziektes kunnen ook door andere dieren overgebracht worden of zelfs door jou. Knipoog

VeraW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:48

Ik heb ook ja gestemt.
Omdat ik heb gezien wat de ziekte myxomatos kan doen.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:12

Wil nog even zeggen dat de enting afgelopen keer 17 euro per dier was op het speciale konijnenspreekuur...
Da in Amsterdam.

Ik ken ook konijnenfokkers die zelf enten...Als je dat kan doen kost het je helemaal weinig tot niets.
Hoe hij aan de entvloeistof komt weet ik niet.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:28

Entvloeistof kan je in belgië nog volop krijgen. En dat scheeld idd aanzienlijk.
Je betaald daar ong 8 euro voor een flesje waar je rond de 30 konijnen mee ent.

Ik liet ze ook nooit enten, maar vanaf nu wel.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 13:35

Ja maar als je zo'n flesje aan hebt gebroken is het maar een paar uur goed en daarbij ga ik niet zelf spuiten, weet ik veel hoe en waar ik dat moet doen.
Maar waarom vragen die rotdierenartsen hiet zoveel geld voor.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:40

Nee voor 1 of 2 konijnen heeft dat ook geen zin. Maar als je er zoals faniek veel hebt, en je kan het zelf, ideaal toch Knipoog

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:17

avaluna schreef:
Ik heb mijn konijn via mensen van marktplaats en zij enten nooit.
Ik wilde enten, omdat ik hem 's zomers lekker buiten wilde zetten, maar ons huiskonijn is helemaal niet graag buiten! Hij eet buiten ook niet. Nu loopt hij dus als een hondje door het huis en vind ik het enten ook niet nodig...

Ook in huis kunnen muggen zitten die Myxomathose overdragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:18

Wij enten gewoon 2 keer per jaar, toch een stukje zekerheid. Die ziektes waartegen ze geënt worden zijn echt vreselijke ziektes, dat wens ik mn konijntje niet toe.. Scheve mond

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 19:02

Ik had even navraag gedaan wat de kosten zijn bij de da voor beide entingen.
15 euro per konijn en dat is een prikje en dan wordt je konijn verder niet gecontroleerd en 25 euro per konijn dan krijgen ze een hele check.
Dat is voor die twee konijnen 30 of 50 euro, das toch wel veel geld.
Maar ja ik zie wel wat ik doe.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:15

Vorig jaar stierven 3 konijnen aan myxomathose. Heb nu alle konijnen ge-ent en toch is er gisteren eentje doodgegaan aan een andere ziekte, blergh, dat konijn (vlaamse reus) heb ik vanaf dat ze 9 dagen oud was zelf grootgebracht, want haar moeder stierf toen ze 9 dagen oud was, is wel balen hoor Huilen

Maar goed, ik laat mijn konijnen dit jaar toch weer tegen de 2 gevreesde ziektes enten, heb nu nog 4 vlaamse reuzen, waar ik af en toe een nestje bij fok.