konijn helderrode urine

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

konijn helderrode urine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 15:33

het konijn van mij en mijn vriend heeft sinds een maand of 2 rode urine, eerst een beetje, toen weer eventjes niet en dan weer wel.
nu heb ik dus op internet gelezen dat het geen kwaad kan en dat het een teveel van een bepaald pigment is.

maar sinds een paar dagen is het echt vuurrood! zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben? ze krijgt 60 gram "selective" voer per dag en onbeperkt hooi en water.
het is trouwens een binnenkonijn, ze loopt ook regelmatig los.

mochten jullie niets weten bel ik morgen even de DA

mystery1980

Re: konijn helderrode urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:39

misschien een blaasprobleem?

Heeft ze ook 1 of meerdere van de volgende symptonen:
verlies van goede zindelijke gewoontes of druppels verliezen
-zich strekken (persen) bij het plassen
-nat rond de geslachtsorganen cq achterpoten cq buik of
-chronische huidirritatie in dat gebied vanwege de brandende urine
-urine die er uitziet als tandpasta (dik)
zo ja dan heb je te maken met een blaasprobleem, probeer er wat van op te vangen zodat de da het kan onderzoeken
Sterkte (ennuh snel naar de da hoor!)

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:07

Meestal is het inderdaad pigment, maar om het zeker te weten moet je even wat urine naar de dierenarts brengen, die kan met een stripje binnen een paar minuten zien of er bloed in de urine zit

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 16:08

de dingen die jij opnoemt heeft ze niet.
wel krijgt ze zich niet meer zo goed schoon daaronder. dat doe ik nu dus voor haar met tissues en lauw water (wat gekookt heeft) zo'n 1x per week.

ze is goed zindelijk al keutelt ze de laatste paar weken wel meer door de hele kooi ipv alleen op de bak. plassen heb ik haar nog niet buiten de bak zien doen

ellebel: ik weet van mijn opleiding dat bloed in urine met het blote oog zo goed als niet te zien is, dus zou deze verkleuring geen bloed moeten zijn, maar wat anders...

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:10

Klinkt als blaasontsteking. Even wat urine naar de dierenarts brengen die kan zo middels een testje zien of het daadwerkelijk om blaasontsteking gaat. Dan vaak antibioticum. succes

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:11

hoe komt het dat ze zich daar niet zo goed schoonmaakt? is ze te dik of heeft ze plakpoep ofzo?
(denk toch dat je snel even langs de da moet)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 16:13

beetje van beide... ze is nu op dieet sinds een week. maar verder is het denk ik ook ouderdom, beestje is inmiddels al weer 8.

vorige week had ze ietsje plakpoep, maar inmiddels weer mooie keutels

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:14

Is het een vrouwtjes konijn?
Zo ja, is ze gestereliseerd? (gecastreerd) Anders heeft dat konijntje waarschijnlijk baarmoederkanker ik zou er echt heel snel mee naar de DA gaan.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:17

Ik zou idd voor alle zekerheid even ermee naar de DA gaan Lachen

Over dat vieze kontje! Mijn konijn had dat de laatste maanden ook, geen plakpoep, maar gewoon vies nat! Heb het ook steeds zelf schoon moeten maken. Houd het goed vol, bij mijn nijn vonden de vliegen het nogal grappig eitjes erin te leggen en ik vond haar opeens met een kont vol maden!!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:17

Citaat:
ik weet van mijn opleiding dat bloed in urine met het blote oog zo goed als niet te zien is

Ik weet van mijn opleiding Haha! en uit ervaring dat je bloed op een gegeven moment echt wel ziet hoor. Vaak is dat de eerste klacht waar mensen mee komen. Het kan zijn dat er bloed in de urine zit terwijl je het niet ziet, maar ik zie toch wekelijks dieren met rode urine voorbij komen, en dan is het eigenlijk ook altijd bloed (tenzij het een konijntje is dus, alhoewel ik er ook wel eens eentje heb meegemaakt met rode urine wat wel bloed was).

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:18

LiSSy schreef:
de dingen die jij opnoemt heeft ze niet.
wel krijgt ze zich niet meer zo goed schoon daaronder. dat doe ik nu dus voor haar met tissues en lauw water (wat gekookt heeft) zo'n 1x per week.

ze is goed zindelijk al keutelt ze de laatste paar weken wel meer door de hele kooi ipv alleen op de bak. plassen heb ik haar nog niet buiten de bak zien doen

ellebel: ik weet van mijn opleiding dat bloed in urine met het blote oog zo goed als niet te zien is, dus zou deze verkleuring geen bloed moeten zijn, maar wat anders...

je bedoelt neem ik aan dat je bij dieren bloed in de urine niet te zien is? is trouwens ook niet helemaal waar, mijn paard plaste vorig jaar bloed en dat zag je wel hoor. zowel tijdens het plassen als toen het op de grond lag. het is getest en was idd bloed.

ik zou voor de zekerheid gewoon even naar da gaan. kan hij direct even kijken naar het plakpoep

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 16:21

het is inderdaad een vrouwtje, niet gesterilliseerd. maar om nu meteen te roepen dat het baarmoederhalskanker kan zijn vind ik wel erg voorbarig... ik heb dezelfde site gelezen als waar jij het waarschijnlijk vandaan hebt en daar noemen ze ook nog heel wat andere totaal niet ernstige dingen.

haar bips (zoals ik het altijd noem Haha!) is gelukkig niet nat, maar het koekt gewoon aan. ik let er altijd erg op en als ik het te vies vind maak ik het meteen even schoon

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:24

LiSSy schreef:
het is inderdaad een vrouwtje, niet gesterilliseerd. maar om nu meteen te roepen dat het baarmoederhalskanker kan zijn vind ik wel erg voorbarig... ik heb dezelfde site gelezen als waar jij het waarschijnlijk vandaan hebt en daar noemen ze ook nog heel wat andere totaal niet ernstige dingen.

haar bips (zoals ik het altijd noem Haha!) is gelukkig niet nat, maar het koekt gewoon aan. ik let er altijd erg op en als ik het te vies vind maak ik het meteen even schoon

Ik heb het niet van een site, ik weet zelf gewoon maar ik ken mensen en die hadden ook een konijn. Die had op een gegeven moment ook rode urine, is toen naar de DA geweest, en die had wel baarmoederhalskanker Knipoog En omdat ze er nog maar nét optijd bij was, heeft ze het nog maar net overleefd, ze is nu nog aan het herstellen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 16:26

tja, als dit beestje baarmoederhals kanker heeft laat ik haar toch niet behandelen. diertje is al 8, heeft een prachtig leven gehad en ik vind het niet eerlijk om haar dan nog door pijn en weet ik veel wat te laten gaan.

maar dat is op de zaken vooruit lopen... ik bel morgen even de DA op voor advies.
en als ik urine op moet vangen, hoe doe ik dat in hemelsnaam Verward

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:27

Konijn in een lege kooi zetten, wachten totdat ie heeft geplast, en dan met een spuitje het 'opzuigen' Heb ik ook gedaan toen de mijne blaasontsteking had.

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:31

Ik heb wel gelezen dat ze het ook van bepaalde soorten groente kunnen krijgen:
Bloed in de urine moet bevestigd worden door een microscopisch onderzoek, of met een urine "dipstaafje". Veel mensen verwarren de rode kleurstof die vaak vrijkomt na het eten van bepaalde groente met bloed in de urine.
Dit gedeelte komt rechtstreeks van konijnen.nl.
Ik weet niet of je konijn veel groente krijgt?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 16:34

groente krijgt ze niet, dus dat is niet mogelijk. ze krijgt alleen af en toe een stukje knäckerbrood.

ik doe het middelbaar laboratorium onderwijs ( eb heb dokterassistent gedaan), dus ik weet wel hoe bloed aan getoond wordt in urine Knipoog

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:37

Ok, nou het was maar een idee. En dat gekopieerde stukje ging vooral om de laatste zin.
Ik hoop iig dat het allemaal meevalt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:41

Heeft ze toevallig niet rode gedroogde besjes oid. gehad?
Zit vaak in van die knaagstaven of gewoon in voer.. kunnen ze ook rode plas van krijgen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 16:49

nee, dat heeft ze niet gehad... dat "selective" voer is zo samengesteld dat alle nodige stoffen erin zitten en ook niets meer dan dat. ook zijn het allemaal dezelfde korrels, dus ze kan niet van het ene meer eten dan van het andere.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:08

als je nijn geen groenvoer krijgt, is de helderrode kleur niet te verklaren door het voer.
kan je via je opleiding niet aan een ph-staafje oid komen om te bekijken of er bloed in de urine zit?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:13

helaas heb ik op school geen praktijklessen meer en loop ik nu stage op een microbiologisch lab... als ik nou op de praktijkzaal van school kwam had ik er wel een mee kunnen nemen

ik bel morgen iig de DA even, kijken of we op het spreekuur kunnen komen. ze moet toch haar entingen weer hebben binnenkort, kunnen die meteen gedaan worden

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:22

enige dat ik zeker weet is eten an rode groentes, en dat ze daarvan wat rodere urine hebben een paar dagen, maar aanhoudend? Naar de dierenarts zou ik doen!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:20

heb je de da al gebeld? fijn als je het kan combineren met de entingen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:56

Heb je witte keukenpapier?

Leg dat er eens een beetje erin, zodat de urine er een beetje intrekt, is het keuken papier ook rood is het bloed, word het keuken papier niet rood is het geen bloed.