Kat eet blaasgruis dieet niet! Tips gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shir_1711

Kat eet blaasgruis dieet niet! Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 20:18

Hallo allemaal,

Onze kat is afgelopen maandag met spoed opgenomen bij de DA ivm met een verstopping van z'n blaas. Daarna heeft hij een katheteter gekregen en is gespoeld. Woensdag mocht hij mee naar huis omdat hij onwijs bang was daar en totaal niet at. Ook had hij nog niet geplast. Hij heeft woensdag thuis wel redelijk gegeten, maar nu eet hij niks meer. Ook drinkt hij te weinig. Hij heeft de afgelopen dagen wel goed geplast en ook al wat gepoept. Heeft iemand tips om hem dat voer te laten eten?

Hij krijgt nu droog en natvoer van Hill's, ook hebben we nat voer van Royal Canin urinary. Het droogvoer eet hij al helemaal niet!.

Ik hoop dat iemand een goede tip heeft!

groetjes

Patricia20

Re: Kat een blaasgruis dieet niet! Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:43

hmm heb je al gebeld met je da?

mijn kat krijgt het van clinic, is ook tot nu toe wat ik heb kunnen vinden betaalbaar ook.
daar hebben ze ook natvoer van.

ik heb wel eens gehoord dat als een kat niet wilt eten( na 3 dagen nog niet) dat het dan moeilijk word om hem weer aan het eten te krijgen,dan zou ik je adviseren om toch de da te bellen.

misschien kun je wat probeerzakjes bij je da of dierenwinkel halen,om te kijken van welk merk hij het wel wilt,of het beste eet?

veel succes

Wilawander

Re: Kat eet blaasgruis dieet niet! Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:22

Van Urinary hebben ze ook blikvoer. verder zou je van Royal Canin Young Male kunnen proberen. Is vooor gekastereerde katers en helpt ook enigzins tegen gruis. Urinary is beter maar als hij niet wil eten. Heb je het wel eerst gemengd met het oude voer? Of brokjes met blikvlees mengen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:45

let op dat ie wel blijft eten anders gaat het fout met hem! Dan kan zn lever het allemaal niet meer aan en gaat ie dood.
Om hem toch te laten eten zou je ook Hills A/D bij de dierenarts kunnen halen, dat willen ze over het algemeen wel graag eten, niet zo best voor zn blaasprobleem maar helemaal eten is nog slechter.
Als je zn dieetvoer nat maakt en even in de magnetron zet komen de smaak en geurstoffen vrij door de warmte en dan willen ze het vaak wel eten, let wel op dat het niet te warm wordt!
succes!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:52

Eet hij imiddels al?
Heb je de D/A al gebeld, en wat zei hij, ik zou me niet zo druk maken hij gaat vanzelf wel eten als hij echt honger krijgt hoor, niet te veel op hem letten en tutten gewoon in de gaten houden.
Komt wel goed hoor beesten zijn niet gek he.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:01

je kan ook vleesbrokjes goed nat maken, zo krijgt de kat extra vocht binnen
dit voer ik vaker bij, naast de brokjes van dierenarts

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:03

Citaat:
ik zou me niet zo druk maken hij gaat vanzelf wel eten als hij echt honger krijgt hoor, niet te veel op hem letten en tutten gewoon in de gaten houden

als een kat niet eet wordt ie misselijk en als ie misselijk is wil ie niet eten, dus wat denkt je dat er gebeurt als ie dat lang volhoudt!
ik heb er eentje verloren door niet willen eten, zorg dat ie blijft eten, desnoods dwangvoeren!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:03

De mijne heeft ook een tijd aan de Urinary gezeten, ik deed het bakje brokken aanvullen met water. Inmiddels is hij van de Urinary af en heeft hij de brokken die zorgen dat het gruis niet erger word, maar deze eet meneer hier dus ook niet graag
Ze hebben idd ook natvoer van Urinary Ja
Een kat met blaasgruis moet veel vocht binnen krijgen, sinds de mijne het bij het voer erbij krijgt drinkt hij nog zelden uit zijn waterbak Ja

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:05

cissy schreef:
Citaat:
ik zou me niet zo druk maken hij gaat vanzelf wel eten als hij echt honger krijgt hoor, niet te veel op hem letten en tutten gewoon in de gaten houden

als een kat niet eet wordt ie misselijk en als ie misselijk is wil ie niet eten, dus wat denkt je dat er gebeurt als ie dat lang volhoudt!
ik heb er eentje verloren door niet willen eten, zorg dat ie blijft eten, desnoods dwangvoeren!

Dit heb ik nog nooit gehoord dat is niet normaal hoor.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:36

Is het niet normaal dat jij dat niet eerder hebt gehoord, of dat katten die misselijk zijn niet willen eten en dit levensgevaarlijk is? Dat laatste is namelijk zéker een groot risico bij katten!

Je zou eventueel kunnen beoordelen of je vers vlees wilt gaan voeren TS, dit is ontzettend goed voor gezonde maar zeker ook voor katten met blaas- of nierproblemen.. In vergelijking met gewone brok is vers voeren wat duurder, maar vergeleken met de speciale brok die je nu moet voeren zul je met vers niet veel duurder uit zijn..

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:44

Onze kat lust haar dieetvoer beter als ik over het voer wat heet water giet. Het ruikt wat sterker en het extra vocht is mooi meegenomen. Wel even voelen of het voer niet te heet is geworden Knipoog
De DA heeft idd proefzakjes, vaak is het even zoeken welk merk ze lekker vinden. Succes!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:47

Chubby schreef:
Is het niet normaal dat jij dat niet eerder hebt gehoord, of dat katten die misselijk zijn niet willen eten en dit levensgevaarlijk is? Dat laatste is namelijk zéker een groot risico bij katten!

Je zou eventueel kunnen beoordelen of je vers vlees wilt gaan voeren TS, dit is ontzettend goed voor gezonde maar zeker ook voor katten met blaas- of nierproblemen.. In vergelijking met gewone brok is vers voeren wat duurder, maar vergeleken met de speciale brok die je nu moet voeren zul je met vers niet veel duurder uit zijn..

De zakken Urinary kosten hier 15 euro incl BTW voor 1,5 kilo. Zal bij TS wel ongeveer hetzelfde zijn.
Nu heb ik voer wat uitkomt op 12 euro per kilo en deze zakken gaan per 3 kilo.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:50

Chubby schreef:

Ja dat laatste het is toch een dier die letten meestal wel goed op zichzelf, ik heb het echt nog nooit gehoord.

En iid ik zou ook vers vlees gaan proberen het laatste wat ze nu nodig hebben is zout.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:55

Je gaat een kat toch niet de rest van zijn leven dwangvoeren met eten wat hij/zijn niet lekker vind

Ik geef mijn hond rauw voer in plaats van het dieetvoer van de DA (hond heeft ook snel last van blaasstenen, met rauw voer heeft hij nergens last van)

Er is op internet veel informatie over te vinden.

www.barfplaats.nl
www.voernatuurlijk.nl

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:02

Niet dwangvoeren voor de rest van zijn/ haar leven maar wél dwangvoeren zolang er een probleem is om erger te voorkomen en intussen zoeken naar een betere en smaakvoller voeding!

Citaat:
De zakken Urinary kosten hier 15 euro incl BTW voor 1,5 kilo. Zal bij TS wel ongeveer hetzelfde zijn.
Nu heb ik voer wat uitkomt op 12 euro per kilo en deze zakken gaan per 3 kilo.

Ik weet niet precies hoelang je van een kilo kan voeren? Ik weet dat ik voor 2 kg Hill's Sensitive 18,- betaalde bij de dierenarts en dat voor mij voldoende trigger was om helemaal over te gaan op vers Haha! Nu ben ik voor 2 katten per dag één euro kwijt aan een vleesmenu en weet ik précies wat ze binnenkrijgen en dat het zeker het gezondste is wat ik ze kan voorschotelen..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:35

ik bedoel ook dwangvoeren als tijdelijke oplossing ipv zn leven lang, hij moet nu eten en dat is het belangrijkste anders overleeft ie het niet.

dieren zorgen tot op zekere hoogte voor zichzelf, als ze hondsberoerd zijn gaan ze echt niet eten, dat doe jij ook niet als je ziek bent! dan staat ook je moeder met een beschuitje en kopje thee aan je bed om je te dwangvoeren! Knipoog

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:52

Inderdaad mee oppassen. Heb hier een hond gehad die door misselijkheid niet meer durfde te eten. Met katten kan dat ook.

Ik zou contact opnemen met de DA. Hij zou dan infusen kunnen overwegen zodat de kat voldoende vocht en voedingsstoffen binnen krijgt zodat ie niet nog slapper wordt.

Hij heeft neem ik aan narcose gehad? hebben ze nog bloed afgenomen? Het kan namelijk ook zijn dat lever en nieren de narcose niet goed afbouwen en dan niet meer willen eten.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:53

urany vinden meeste dieren geen lekker voer. ook drinken goed ik de gaten houden. katten vinden het vaak leuker om uit stromend water te drinken. eventueel door het hele huis drinkbakjes zetten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:29

shir_1711

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 13:14

Bedankt voor jullie reacties en excuses voor de late reactie!!

Dat niet eten gevaarlijk is zijn we nu wel achter. Hij had denk ik al anderhalve week niks tot heel weinig gegeten. Het dieetvoer eet hij echt niet!! met geen mogelijkheid, we hebben alles geprobeerd en ook alle merken ondertussen. ook al voor heel wat geld voer weg moeten gooien.

Gisteravond zat hij weer te gillen, dacht gelijk weer aan z'n blaas. Dus toen hij naar de bak liep gelijk gekeken. Plasde dus wel. Hij kon dus niet poepen, was zo erg dat hij op een gegeven moment bijna de poep eruit zat te bijten!! Uiteindelijk toch 1 zielig hard keuteltje eruit kunnen krijgen en toen werd hij weer rustig! later vanacht heeft hij ook nog gespuugt, dit was helemaal groen!!! Niet goed dus. Vanochtend heb ik hem weer z'n oude natvoer gegeven, eten vind ik op dit moment even het belangrijkst! Dit is ook in overleg gegaan met de DA.

Vers vlees zitten wij nu ook al aan te denken! Chubby, heb jij dan carnibest? of haal je het ergens anders?

@ wilawander. Hij heeft een licht roesje gehad, bloed is idd afgenomen en nier en lever waren helemaal goed.

Drinken gaat wel redelijk, hij drinkt voor het merendeel uit de kraan. Hij werd geloof ik ook gek van ons, we liepen overal met bakjes voer en water achter hem aan!

Ergens op internet kreeg ik ook de tip om hem vitamine c tabletjes te geven voor de zuurtegraad. Vanmiddag weer even raad vragen bij de DA!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:26

Ik heb (nog) geen Carnibest of dergelijke voeding..

Via de website van carnibest (www.carnibest.nl) vind je verkooppunten:
Agnes de Jong Rotterdam
Bergse Linker Rottekade 285
3056 LJ Rotterdam
Tel. 010-4182252

Wenny Meijer Rotterdam Nesselande
Cattery van de Meybas
3059WB Rotterdam Nesselande
Mobiel: 06-48344787

Op www.barfplaats.nl vind je ook véél informatie betreffende het geven van verse voeding gerelateerd aan katten met blaas- en nierproblemen.

Ik geef je graag de volgende links:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 673.0.html

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 436.0.html

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 193.0.html

Succes!

shir_1711

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 14:24

Dat gaan we toch maar is proberen!! Bedankt!

Zal hij dat wel eten? Hoe ging de omschakeling bij jullie? Of hebben ze altijd op rauw vlees gestaan?

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:27

Mijn hond heeft geen problemen gehad met de omschakeling.
Vlees ruikt voor hun lekker en is vele malen lekkerder dan brok. Vaak zullen ze het dus gelijk eten.

Brokken wilde mijn hond totaal niet eten en vaak stond het er de hele dag en ging hij toen eten omdat hij toch niets anders kreeg.
Nu moet ik oppassen dat hij niet te snel gaat eten Haha!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:31

De omschakeling voor katten gaat moeilijker dan voor honden, gemiddeld gezien. Honden hebben namelijk weliswaar minder smaakpapillen dan mensen, maar altijd nog véél meer dan katten. Katten proeven vooral met hun reuk!

Wat kan helpen is het vlees aan te bieden op kamertemperatuur en eventueel zelfs even overgieten met heet water (niet koken!). Ook het niet langer aanbieden van andere voeding (brok en blik is simpelweg veel smaakvoller door de toegevoegde geur- en smaakstoffen) helpt enorm.

Misschien moet je wel even overleggen met je dierenarts over dwangvoeding met carnibest als je kat het niet uit zichzelf gaat eten. Want als ze misselijk is...

Overigens: om te beginnen zou je eens kunnen starten met wat orgaanvlees (lamshart bij de slager, kippenmaag, -lever, -hart of konijnenniertjes bij de poelier). Dit ruikt vrij sterk én werkt iets laxerend waardoor poeslief misschien iets minder moeite heeft met de ontlasting..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:33

Niets anders neerzetten, gewoon laten staan. Als hij honger krijgt, eet hij wel. Kan wel een dag of 3 duren. Mijn hond is ook zo kieskeurig en na een dag of 3 gaat hij eten. Als hij maar drinkt.