Mijn hond valt fietsende honden bijna aan!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jennylicious

Mijn hond valt fietsende honden bijna aan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 12:43

Heey!

Nou ik heb echt een schat van een mooierd! Echt mijn hond is heel braaf enz.
Maar ze heeft 2 probleempjes, bij 1 daarvan wil ik graag advies.
Telkens als ze een hond aan ziet komen lopen/rennen naast een fiets blaft ze er heel erg naar.
Ze is 8 en wij hebben haar nu 2 jaar, maar weten niet wat de oorzaak van haar gedrag is.
De vorige eigenaresse zei dat we haar lang moesten laten, omdat de hond denkt als je haar kort bij je houd, dat ze je moet beschermen. Nou ik liet haar dus 1 keer los, vloog de riem uit mn handen en rende naar die hond toe en helemaal grommen en blaffen. Ik kon haar nog net tegen houden dat ze niet veel verder ging. Dit is heel raar want ze is anders echt heel lief, kalm, en superrustig.

Misschien heeft ze vroeger wel een slechte ervaring gehad, maar dan moet ze het als nog niet doen omdat wij het haar verbieden...

Iemand tips om haar over dit probleem te helpen?

ikenindi

Re: Mijn hond valt fietsende honden bijna aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:44

haha sorry, maar in je titel lijkt het net of jij honden ziet fietsen;)

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:45

Fietsende honden? Ik moest wel even lachen toen ik de titel van je topic zag Bloos
Ik heb verder geen tips voor je, sorry. Toch maar kort houden dan?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:46

*zag in gedachte ook al een hond op een fiets* Haha! ROFL

Ik heb helaas niet veel verstand van honden, maar het lijkt me een dominantieprobleem?

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 12:46

ikenindi schreef:
haha sorry, maar in je titel lijkt het net of jij honden ziet fietsen;)

Tong uitsteken ik noem honden naast een fiets, fietsende honden, heb ik samen met een vriendin bedacht toen we onze honden uitlieten.

psst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:49

Fietsende honden Huilen van het lachen

Heb niet echte een tip voor je.. sorry Bloos
Gewoon kort houden denk ik dan maar?

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 12:50

Bij kort houden blaft en gromt ze ook...

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:52

Maar dan kan ze de fietsende honden ( Clown ) iig niet aanvallen...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:54

idd... en anders even iemand vragen die een hond heeft die kan fietsen (hahaha srry) en die langs laten fietsen een paar keer terwijl jij heel intesief met haar bezig bent en haar aandacht eist?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:54

Op het moment dat je een 'fietsende hond' ziet haar/hem afleiden met een speeltje Knipoog
Zorg er dus voor dat je altijd een speeltje bij je hebt en gebruik het speeltje ALLEEN in die situatie.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 12:55

Ja das waar, maar heb liever dat ze zich netjes gedraagd, schaam me dood. Ze is ook heel groot, dus als ze boos wordt, worden soms die eigenare helemaal bang van haar:P

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 12:56

Hee, ja ik kan wel een vriendin vragen of ze haar hond voorbij wilt laten fietsen Tong uitsteken. Nee ff serieus:P vind ik goed idee. Maar kan niet met een speeltje doen, wat ze is niet meer speels. Ze houd wel erg veel van eten...Dus dat misschien?

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:57

Idd, net als Miryamk zegt, een speeltje o.i.d. meenemen? Dan kun je gauw gaan spelen zodra er een 'fietsende hond' langskomt.

Edit; ze houdt niet van spelen dus Clown Dan mss met snoepjes idd Ja

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:58

Het was laatst bij zo'n dierenopvoed-programma, ze raadde aan om de hond op zo'n moment af te leiden. In hun geval met een speeltje, houdt je hond ook niet van takken? Of trekspeeltjes?

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 13:03

Voor als je wilt weten waar je over praat:
Afbeelding

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:04

Mooie hond heb je Lachen En ze ziet er helemaal niet fietsende honden - aanvallerig uit Bloos

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:11

leuke hond, maar die is toch niet zo heel groot, tis een labrador, maar goed als ze niet meer speels is kun je het met een voertje proberen, hele kleine stukjes, want ze moet niet te veel krijgen, en let goed op dat ze het niet door krijgt dat waarneer je haar afleid, labjes zijn heel slim en het zou kunnen gebeuren dat ze ander negatief gedrag gaat ontwikkelen om meer snoep te krijgen. ik zou bijna zeggen kijk eens in je buurt rond of je met haar kan gaan trainen, is leuk voor de hond en leuk voor jou ook, geef aan dat je een probleem hebt en ze zullen je er wel verder mee helpen. succes

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 13:19

WAHAHAAHAHAHAAAAA
Neeee ze is geen labrador en ze is GIGANTISCH alleen lijkt dat niet zo op de foto.

Ze is een kruising van husky (in karakter en kopje) en pyreneese berghond (uiterlijk en eigewijsheid).

Ze ziet er ook niet fietsende-hondenaanvallerig uit idd, ze is ook de rustigste hond hier in de buurt, maar daarom is het juist zo raar dat ze wel agressief op fietsende honden reageeerd.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:47

Waarschijnlijk heeft ze iets meegemaakt wat haar angst inboezemt wanneer ze een fietser ziet.
Wellicht een keer gevallen met fiets en al?

Ik zou het proberen te trainen (vrienden met hond oid).
Eerst gewoon de fiets neerzetten, kijken hoe ze daar op reageert, daarna iemand op de fiets (gewoon stilstaand) en zo steeds iets verder uitbouwen.
Die persoon op de fiets moet heel leuk zijn, dus stop hem een paar snoepjes toe en lekker uitgebreid belonen wanneer ze niet gek reageert.
Wanneer ze dat wel doet: een kort en bondig "foei" of "nee", wat je wilt gebruiken als commando en een rukje aan de lijn.

Met een hoop geduld en oefenen kom je er wel.
Ik neem aan dat het ook de bedoeling is dat ze wel eens los kan lopen (bos ofzo) en dat ze niet de allereerste de beste mountainbiker in zijn bips grijpt, of doet ze het echt alleen bij aangelijnde honden NAAST de fiets Verward

Succes iig.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:08

kan prooiagressie zijn (maar zou ze dat dan ook niet doen tegen joggersn snel bewegende objecten?), of idd. een traumatische ervaring met zo'n 'fietsende hond'. Ik zou alles in scéne gaan zetten en zo oefenen, fiets + hond laten rijden op een afstand, nog voor dat ze gaat reageren haar aandacht vragen en feestje bouwen. Dit verder uitbouwen zodat fiets + hond steeds dichter kunnen komen. Het komt er op neer de hond een ander gedrag aan te leren i.p.v. blaffen en grommen.
(ik zou, moest ze terug uitvallen, zeker niet gaan corrigeren, want dan bestaat de kans dat de hond de fiets+ hond gaat associeren met een ruk, nare ervaring dus, en dan ben je terug bij af. ga dan gewoon een stap terug en bouw die afstand weer wat op. Als je in het dagelijkse leven bent, zou ik bij het zien van z'n situatie de afstand automatisch wat gaan vergroten als het kan)
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 04-01-08 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:12

Wat je ook kan doen is zodra je een fietser aan ziet komen, hond in de berm laten zitten, rug naar de fietser toe, jij ervoor of iig erbij met een snoepje in je handen, zorgen dat je de aandacht houd. Ook tegen dr blijven praten, echt met dr bezig blijven. En dan bedoel ik niet 10 centimeter de berm in, maar mag best een metertje, of misschien 2. In scene zetten is ook een goed idee, maar wat omslachtiger Lachen
Succes!
Groetjes, mij

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 01:10

Voordeel van in scene zetten is dat je zelf kan bepalen hoeveel druk je op de hond uit wil oefenen en je wat langer achter een kan 'werken'.

Met corrigeren bedoel ik ook niet steeds aan de lijn rukken ed. Maar een hond mag best weten dat wat hij doet niet goed is, agressie of niet. Er is er maar 1 de baas in de roedel, en dat moet JIJ zijn, niet de hond. Dat gaat nu eenmaal niet altijd even zachtzinnig.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 17:07

corine1981 schreef:
Waarschijnlijk heeft ze iets meegemaakt wat haar angst inboezemt wanneer ze een fietser ziet.
Wellicht een keer gevallen met fiets en al?

Ik zou het proberen te trainen (vrienden met hond oid).
Eerst gewoon de fiets neerzetten, kijken hoe ze daar op reageert, daarna iemand op de fiets (gewoon stilstaand) en zo steeds iets verder uitbouwen.
Die persoon op de fiets moet heel leuk zijn, dus stop hem een paar snoepjes toe en lekker uitgebreid belonen wanneer ze niet gek reageert.
Wanneer ze dat wel doet: een kort en bondig "foei" of "nee", wat je wilt gebruiken als commando en een rukje aan de lijn.

Met een hoop geduld en oefenen kom je er wel.
Ik neem aan dat het ook de bedoeling is dat ze wel eens los kan lopen (bos ofzo) en dat ze niet de allereerste de beste mountainbiker in zijn bips grijpt, of doet ze het echt alleen bij aangelijnde honden NAAST de fiets Verward

Succes iig.

Alleen met aangelijnde honden NAAST de fiets

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 15:00

FF een update: Ik kamp nog steeds met hetzelfde probleem als toen ik de topic startte, wel probeer ik als ik een fietsende hond aan zie komen, om dan voor m'n hond te staan zodat ze de fietsende hond niet kan zien, jammer genoeg lukt dit niet altijd. Dus meer tips/oplossingen zijn echt welkom!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:25

misschien dan gaan werken met een softcorrectie, zoals de fisher discs (of goedkoper en even efficiënt = leeg frisdrank blikje met keitjes in). Leer haar dit vooraf aan: geef een brokje en zeg 'pak maar', dit een paar keer herhalen. Daarna geef je terug een brokje maar dit keer zonder pak maar te zeggen. Bij de intentie dat ze het wil opeten, gooi je de discs naast haar op de grond, zodat ze erg schrikt. Herhaal dit ganse gebeuren, maar i.p.v. de discs nu te gooien, ga je ermee rinkelen (schudden). Als de hond nu achteruit deinst, heb je dit middeltje aangeleerd.
Nu even op straat: er komt een fiesstende hond aan, vraag jouw hond om te gaan zitten. Doet ze dit? brave hond en direct sterk belonen. Doet ze dit hoogst waarschijnlijk niet, dan smijt je de discs plots naast haar neer. Stopt ze met uitvallen, gewoon negeren en een andere richting gaan uitwandelen. De volgende keer dat je een fiets + hond tegenkomt vraag je terug de zit, weer niet? = enkel rinkelen. Indien haar dit toch niet overhaalt om te stoppen, dan smijt je ze terug op de grond.
Ik moet hierbij wel vermelden dat er sommige honden zijn die totaal niet onder de indruk zijn van dit soort trainingen, als het ware in een 'uitval' roes zitten en zelfs de schijfjes niet lijken te horen vallen. Ook als je hond erg bang of nerveus van aard is, kan je beter deze methode niet gebruiken. Lips are sealed