Nerveuse hond, help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Nerveuse hond, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 01:37

Sinds Februari vorig jaar hebben wij er een kruising bij. Zij heeft altijd in de schuur gezeten en mocht zo nu en dan naar binnen. Het is een harstikke fijne hond, goed kwa karakter, alleen zo ontzettend 'nerveus' dat het irritant begint te worden.
Zal jullie even een uitlag en voorbeeld erbij geven.
Als wij (moeder en ik) aan de toostje's zitten (waarbij er dan vaak eten op tafel staat) gaat het lange tijd goed, tot er dan besluit een kat te komen kijken. Kat hoeft niet eens op tafel te komen, nee gewoon alleen al op de stoel erbij of langs te lopen en ze gaat volledig uit haar naad. Ze piept en kreunt alsof haar eten onder haar neus word weggejat.
Je kan hierdoor niet lekker van je eten genieten omdat je gek van die hond word.
Nee helpt niet, foei niet, mand niet (zeurt ze rustig door), negeren helpt niet. Zodra je de kat weg jaagt gaat ze er het liefst nog achterna.
Wie o wie kan ons helpen om dit vreselijk irritante gedrag af te leren?

Alvast bedankt!

Nikki__

Re: Nerveuse hond, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 15:23

Niemand?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 23:19

Het probleem is inmiddels verergert en we zijn nu toch echt een beetje hopeloos aan het worden.
Schop dit topic maar omhoog, ipv een nieuwe te openen met dezelfde vraag.
Nu de dag is het zo erg, dat ze zelf naar de kat gaat happen als deze voorbij loopt. Ze heeft het in het bijzonder bij Janna onze oudste kat. Ook begint ze nu al te piepen en te tieren als er niet eens eten in de buurt is.
Dit tot irritatie van de andere honden, die niet goed begrijpen waarvoor er zo gepiept wordt.
Ik denk dat de buren zo nu en dan denken dat we de hond slachten, zo erg gaat ze uit haar stekker!

Dus wie o wie kan mij helpen?!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:28

wij hebben een hond uit spanje ook zo een soort
maar niet nerveus maar echt vervelend af en toe.
nu hebben we een berner die voor het eerst loops is en die van mij is een reu.
en de teef zit buiten in benz wegens operatie.
maar me reutje zit ook te piepen bij de deur, en dan doe ik hem in ze benz binnen en dan loopt ie ook door te zeuren.
je kan hem straffen tegen hem schreeuwen en een knalverkopen, ik heb alles geprobeerd maar niks helpt.

negeren is het enigste wat je kan doen, als je hem gaat straffen word ie ook alleen maar bang van je.

het is heel irritant die van mij blijft ook door kreunen en piepen in ze benz.
ik kan wat dat betreft wel veel hebben en trek me er niks vanaan.
maar ik denk als jij nu nog 1 keer piept ga je met benz en al in de gang en dan hoor ik je niet meer en ga je daar maar lekker piepen. maar toen was ie stil en viel in diepe slaap.

de einigste tips die ik kan geven is negeren want het is gewoon bij die van jou aandacht vragen. en straffen is ook aandacht al is het negatief het is aandacht en dat is wat ze willen.

ik weet niet of je een benz hebt, anders zou ik die aanschaffen en sluit hem daar lekker in op. en als ie stil is mag ie eruit. en zodra die weer gaat piepen erin.
en kan je er niet tegen zet hem dan lekker in de tui mits het weer het toestaat en anders in de gang ofzo, waar die hond je ook niet kan zien.

wedden dat ie moe word vanzichzelf en gaat slapen.

oh ja nog een tip.
als hij niet zit te piepen en hij komt naar je toe voor aandacht, stuur hem weg want dan geef je hem zijn zin en dat is juist wat je bij dit soort honden niet moet doen (de zin geven)
roep hem zelf een paar keer per dag om lekker te gaan knuffelen en aaien.
jij geeft hem aandacht wanneer jij dat wil en niet de hond!

nou succes en volhouden he.
consequent zijn!
(al onbreekt dat hier in huis wel is hihi)

Chantal173

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:32

Als de hond zich niet kan gedragen, dan moet ze maar leren dat als er gegeten word dat haar plaats in een andere ruimte is. Uiteraard zul je haar vooral in het begin 1001x weer naar deze plaats moeten sturen. En uiteraard zal haar gejank door merg en been gaan, maar geloof me de aanhouder wint.
15 tot 30 minuten nadat jullie zijn uitgegeten, geef je haar wat eten. Ze wordt niet overgeslagen, maar zal op haar beurt moeten wachten.
Ik heb zelf ook zo'n neuroot, ik weet dus wat je te wachten staat.
Veel succes!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 00:23

@gipsyboy; bench kan ik haar niet aan doen. Hondje komt uit het asiel en heeft haar hele leven in een schuur door gebracht. Sowieso hebben we nog een hond in huis rond lopen die helemaal flipt als ze een bench ziet. Dit is dus helaas geen oplossing. Buiten opsluiten is niet echt voor de buren een pretje, aangezien ze dan net zo hard tekeer gaat. Dit doet ze gewoon in alle ruimtes. Ook krabbelt ze alles aan gort (al is dit niet eens het grootste probleem)

@Chantal21; Voeren krijgt ze al op een andere plek omdat ze anders de katten brokken opvreet voordat de katten er alleen al naar hebben gekeken. Ze weet dus waar ze heen moet als het om eten gaat. Daar gedraagt ze zich redelijk. Oke, als ze het zat is begint ze te krijsen, maar wordt ze er ook alleen uit gehaald als ze stil is.
De problemen zijn nu alleen erger aan het worden, dat ze nu zelfs al begint te piepen als de kat langs loopt terwijl ik aan mn beker met melk zit. Ja, ik kan haar niet de hele dag op gaan sluiten.
Wij proberen van alles, zelfs met hele pensstafen haar op de gang stil te houden. Ze kijkt er dan niet eens meer naar om! Want ze weet, binnen kijken dat katten naar eten.
Vreselijk Clown

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 00:31

blaft de hond nou echt of is het piepen/janken??
want dat doet die van mij ook wel eens als ze in de tuin zit en er iemand in huis is......
ben ook al op zoek naar iets wat me daar mee kan helpen,maar helaas nog niks gevonden...

tegen blaffen kan je een anti blaf band omdoen....je hebt ze met stroom(ach...zielig!)en met sprays,dat schijnt ook te helpen...
verder idd negeren.......
de aanhouder wint!!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 00:33

Ik zou er een gedragsdeskundige bij gaan halen, want dit gedrag veranderen valt zonder begeleiding denk ik niet mee.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 00:34

Stiekem moest ik even grinniken om je beker met melk verhaal maar ik snap dat dit een vervelende situatie is. Ik denk dat straffen niet de juiste oplossing is maar misschien kan je een keer een gedragstherapeute langs laten komen. Deze hebben vaak goede oplossingen voor lastige problemen.
Succes ermee!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 00:50

@bobbymp; Ze doet van alles, het begint met gegrom, dan hoog gepiep en dan een ongelovelijk hooge schelle blaf Clown Zo gaat mevrouw verder.
Waar ik train met de haar, is ook een gedragstherapeute, maar die vind negeren ook nog steeds het beste. Dit doen we al.
Wel gaan we haar waarscheindelijk laten 'lezen' (en ik ben echt geen sweefmuts Clown) en kijken of daar wat uit komt. Bij een kennis kwamen er zulke bizare dingen uit (hond wouw eten op de plek waar hij samen at, met de hond die overleden was) dat dit nog een optie wordt.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 08:58

Wat je ook kunt proberen is zelf weg te lopen met al het eten, gewoon hop de kamer uit. Moet je dus wel zorgen dat je alles even makkelijk weg kunt halen Knipoog Het is wel een hoop gedoe maar als je het consequent doet wel heeel duidelijk.
En als ze gewoon zit belonen (kan iets anders lekkers zijn dan dat je aan het eten bent :-P)

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:01

Leg de hond op haar plek. Wordt niet boos, omdat je de hond dan nog zenuwachtiger maakt.
Als ze op haar plaats ligt dan blijf je haar negeren.(Hoe moeilijk dit soms ook is) Het janken is een maniet van aandacht vragen.
Komt ze van haar plek dan leg je haar zonder wat ze zeggen terug op der plek. Als ze blijft liggen dan moet je haar goed belonen.
Het is even lastig en veel werk, maar de hond die moet begrijpen dat haar plaats een veilige plek is.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 19:23

@Sieppus; onze honden hebben niet echt hun eige plaats Clown
Krengen zijn gewoon teveel verwend. We zetten haar geregeld in het hoekje neer (is op afstand van eten).
Alleen zitten we dus met het probleem van negeren. Dit gaat lang goed, maar dan gaat ze happen naar de katten. Dít mag absoluut niet en wil dit ook niet negeren. Dan denkt zij naar mijn idee, dat ze gewoon naar de kat kan happen. Dan moet ik dus wel ingrijpen. Ook gaat ze onmiddel terug naar dr hoekje als ze dat doet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:26

Wat bij mijn hond goed werkt als ze ongewenst gedrag vertoont, is het verwijderen van de hond uit de kamer.
Wij zetten haar voor een x-aantal minuten in de gang met de deur dicht, wij halen haar dus weg van waar ze juist wil zijn, en daarna halen we haar terug en doen weer alsof er niets aan de hand is. Mijn hond heeft op deze manier al diverse vervelende gewoontes afgeleerd.
Het is ze heel snel duidelijk en je bereikt er meer mee dan "nee" roepen of een tik geven oid.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:27

Probeer zelf cursussen te volgen mbt trainen van honden.
Puppycursus is ie wellicht te oud voor,maar volgensmij zijn er ook cursussen of mensen die aan heropvoeding doen.

Jullie zullen tegen alle dieren consequenter moeten zijn.
Kijk maar eens naar verwende kinderen, bah vreselijk dat gejengel en gezeur.
precies eender werkt dit bij dieren, verwennen is niet bevoordelijk voor het gedrag.

Maar zelf zul je dus eerst in de boeken/cursussen moeten duiken.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:32

Je bent naar mijn idee tegenstrijdig bezig door tijdens het eten de hond te negeren (heel goed!) maar zodra de hond geen reactie op jullie krijgt vraagt ze via een omweg (de kat) jullie aandacht en die krijgt ze dan dus doordat je boos wordt omdat ze de kat achterna gaat. Ik begrijp heel goed hoor dat je dit niet wil en boos word maar het zal niet werken door het één te negeren en het ander niet. Kan de hond niet in de keuken zitten terwijl jullie eten? Zet haar desnoods op de badkamer... Daar heeft ze geen afleiding en niemand die haar per ongeluk toch haar zin geeft.

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:41

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 19:47

Oke; ik zal het allemaal nog een keer uitleggen, want volgens mij begrijpt niet iedereen me goed.
Het eten vormt een probleem, maar alléén als de kat er in de buurt komt.
Ze gaat dan gigantsich uit haar stekker en hapt nu ook naar de kat, wat ze voorheen niet deed.
Dit gedrag wíl ik niet negeren omdat ik dit absoluut afkeer. Mijn honden mogen niet naar de katten happen of zelfs beiten.
Juist als ik haar oplsuit, gaat ze nog meer tekeer omdat ze dan niet kan zien wat de kat doet.
Om haar toch in bedwang te houden, moet ze in haar 'hoekje'. Daar moet ze blijven totdat wij klaar zijn en alles afgeruimt hebben.
Zodra zij eraf komt, sturen we haar opnieuw terug. Piepen ed negeren we. Maar ze kan soms zo sniekie uit de hoek komen dat ze toch nog lelijk doet tegen de kat. Dit kan ik niet accepteren.

@crossmonster; oh, asjeblieft, vertel me niks over verwende kindere Clown monsters zijn het!!
We hebben diverse cursussen met haar gevolgd. Maar haar nerveusiteit is hier niet mee verholpen.
Ze traint nog behendigheid en zijn hier ook genoeg met haar bezig.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 19:48

lovely82 schreef:
meld je hond aan voor een gedragsspreekuur, zij kunnen dan bekijken hoe je hond is, vervolgens geven zij jou advies doormiddel van training en huiswerk en kun je er samen met een trainer mee aan de slag. http://www.martingaustrainingsenadviesc ... ning.html#

Martin Gaus gaan wij niet heen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:48

Citaat:
Juist als ik haar oplsuit, gaat ze nog meer tekeer omdat ze dan niet kan zien wat de kat doet.

En dus laat je haar er weer bij en dat weet de hond dondersgoed Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:51

Dan zou je misschien nog Bach bloesems kunnen proberen, hier op bokt zit iemand die hier geloof ik al haar diploma voor heeft ondertussen.
Zoiemand kan de juiste samenstelling van bloesems maken voor de betreffende hond.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 20:38

Goof schreef:
Citaat:

En dus laat je haar er weer bij en dat weet de hond dondersgoed Knipoog

Nee hoor, vergeet niet dat we sinds het 1e topicstuk (februari dacht ik) weer een x aantal maanden verder zijn. Dit opluisten, hebben we ruim 2 maanden vol gehouden. Maar echt niet dat het minder werd hoor.
Wij zijn niet het type van snel opgeven omdat het voor de hond anders 'zielug' is Haha!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:56

zou je wat kunnen met bach-bloesem remedies??

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:04

Negeren negeren en nog eens negeren. niet aan kijken dit is ook aandacht niks zeggen echt niks doen. Wij hebben onze hond als ze stout was meteen in de bench gegooid (nouja niet letterlijk natuurlijk) en echt geen oog contact gemaakt en niks gezegd. Dit is de enige oplossing. De hond wil vaak aandacht en kijk jij hem aan dan heeft hij zijn aandacht, zeg jij iets ook al is het boos heeft hij zijn aandacht, hier is het meestal om te doen. Je kan ook ermee naar een hondenschool die hebben vaak ook een oplossing voor hun gedrag en dat jij ermee om leert gaan. Martin gaus honden scholen zijn goed, maar weet niet of er eentje bij jouw in de buurt zit. hier leer je echt super veel van.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 22:00

Met haar in de bench doen, maak je ook contact met de hond, beloon je er ook.
Martin Gaus zijn wij hier geen fan van. Dus ik ga daar niet heen.
Een paar berichten terug heb ik getypt dat ik al met haar naar een hondenschool ga.

Bachbloesem zou misschien wel wat kunnen zijn!
Verder zoeken we eigelijk naar de rede van het gedrag tegen over de katten en waarom dan niet tegen over de honden?